הצי הצרפתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
הצי הצרפתי
Marine nationale française
סמל הצי הצרפתי
סמל הצי הצרפתי
פרטים
מדינה צרפתצרפת צרפת
סוג חיל ים, מתמחה בלוחמה ימית
בסיס האם Hexagone Balard עריכת הנתון בוויקינתונים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1624–הווה (כ־400 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
נתוני היחידה
כוח אדם 37,000 (2021)
7,000 אזרחים (2021)
ציוד עיקרי 180 ספניות
כלי טיס 178
פיקוד
מפקדים הנשיא עמנואל מקרון
אדמירל ניקולא ווז'ור (מ-2023)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצי הצרפתיצרפתית: Marine nationale française, נקרא באופן רשמי בצרפת הצי הלאומי ולעיתים נקרא לה רויאל) הוא הזרוע הימית של הצבא הצרפתי. שורשיו הם לפחות לפני 1624, והוא אחד מחילות הים העתיקים ביותר ולקח חלק מרכזי בהקמת האימפריה הקולוניאלית הצרפתית. כיום הוא אחד משלושת הציים היחידים המוגדרים כ"צי מים כחולים" (Blue-water navy) - ציים בעלי יכולת פעולה רחבת טווח כבמימי האוקיינוסים השונים (השניים האחרים הם צי ארצות הברית והצי המלכותי הבריטי). תפקידי הצי כוללים הגנה על האינטרסים של צרפת בחו"ל, ושמירה על היציבות העולמית.

הצי כולל חמישה ענפים: מערך הכוח הפעיל, מערך הצוללות, מערך התעופה, חיל הנחתים (כולל קומנדו ימי), ומערך השיטור הימי. כצי המוגדר כ"מים כחולים", הוא מפעיל מגוון רחב של אמצעי לחימה. ובכללם נושאת מטוסים בעלת הנעה גרעינית, צוללות מונעות גרעין, פריגטות, ספינות ביון מתקדמות כגון דיופיי דה לום (A 759)[1][2], ספינות סיור וספינות תמיכה.

המוטו של הצי הצרפתי – "כבוד, מולדת, גבורה, משמעת" (Honneur, Patrie, Valeur, Discipline) – חקוק על סיפונה של כל ספינה בצי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיל הים הצרפתי ידוע בכינוי החיבה "לה רויאל" ("רויאל"). הסיבה אינה ידועה בבירור, וקיימות תאוריות שונות בעניין. יש הטוענים כי הדבר נוצר כתוצאה מהקשר המסורתי של הצי לבית המלוכה הצרפתי, אחרים אמרו כי לפני השם "הצי הלאומי" היה השם "רויאל", או פשוט בגלל מיקום המטה המרכזי שלו ברחוב רויאל (אנ') שבפריס.

ימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כציים רבים בימי הביניים, בצרפת ובמקומות אחרים, נבנה הכוח הימי בעתות מלחמה מספינות סוחר מגויסות. את שורשי הצי הצרפתי ניתן לראות בימי הביניים, כאשר בקרב הראשון שלו ניצח את הצי האנגלי בארנמיידן (אנ') ב-23 בספטמבר 1338. קרב זה היה גם הקרב הימי הראשון שבו השתמשו בארטילריה.

המאה ה-17[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי הפך לכלי משמעותי מכלל הכוח הלאומי של צרפת בסביבות המאה ה-17 עם המאמצים של הקרדינל רישלייה תחת ממלכתו של לואי ה-13, ושל קולבר תחת לואי הארבעה עשר. ביוזמתו של "מלך השמש" (כינויו של לואי ה-14), הצי הצרפתי זכה למימון רב וציוד מתקדם, אשר סייעו בהמשך במספר ניצחונות ובהם מלחמת תשע השנים אשר הייתה כנגד הצי המלכותי הבריטי וחיל הים ההולנדי. מצוקה כספית אילצה את הקטנת הצי הן בכמות והן בכוחו, ודבר זה אפשר לאנגליה ולהולנד להחזיר לעצמן את השליטה בים. לפני מלחמת תשע השנים, במלחמת צרפת-הולנד, הצליח הצי הצרפתי להכריע בקרב פלרמו (אנ') את הצי ששולב מהצי הספרדי וההולנדי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "דיופיי דה לום (A 759)" defense.gouv.fr/marine/equipements/batiments-de-soutien/batiments-specialises/d-experimentations/dupuy-de-lome-a-759
  2. ^ "דיופיי דה לום (A 759)" web.archive.org/web