הצי של מקייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצי של מקייל
McHale's Navy
עטיפת ה-DVD של העונה הרביעית
עטיפת ה-DVD של העונה הרביעית
סוגה קומדיית מצבים
יוצרים ריי ברנר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ארנסט בורגניין
טים קונווי
ג'ו פלין
גריי וינסון
קרל בלנטני
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 138 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה NBCUniversal הפקות, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Axel Stordahl עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 25-26 דקות
שידור
רשת שידור NBC
פורמט (תמונה) שחור לבן
תקופת שידור מקורית 11 באוקטובר 196231 באוגוסט 1966 (3 שנים ו־46 שבועות)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצי של מקיילאנגלית: McHale's Navy) היא קומדיית מצבים אמריקאית אשר רצה ב-138 פרקים בני חצי שעה מ-11 באוקטובר 1962 ועד 31 באוגוסט 1966 ברשת ABC. הסדרה צולמה כולה בשחור ולבן והתבססה על פרק דרמה קצר בשם שבעה כנגד הים, אשר שודרה ב-3 באפריל 1962.

שבעה כנגד הים (1962)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנסט בורגניין, ביחד עם טים קונווי וג'ו פלין, הופיע בפרק דרמה קצר בשם "שבעה נגד הים" (Seven Against the Sea) ב-1962 ששודר במסגרת "תיאטרון הבכורה של פרד אסטר" בהנחיית פרד אסטר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה לוטננט קומנדר קוינטון מקייל הוא קצין בצי האמריקאני אשר תחת פיקודו נמצאת ספינת טורפדו מספר 73, אשר מוצבת בחזית האוקיינוס השקט באי טרטופה. בסוף אביב 1942 היפנים מפציצים את האי ומצליחים להרוס את הבסיס הצבאי האמריקאי שם. רק 18 מתוך 150 הטייסים והנחתים שהיו מוצבים באי שרדו את ההפצצה היפנית. עקב נוכחות צבאית גדול של היפנים באזור הצי לא מסוגל לשלוח משלחת חילוץ לחלץ את השורדים. מקייל אשר שרד את ההפצצה נאלץ להסתתר על אי מפני היפנים שמפטרלים באזור. מקייל מצליח לחבור למקומיים אשר מסייעים בידו לשרוד באי ואף לקיים רמת חיים די גבוהה. לאחר חודש מגיע לאי לוטננט דורם, קצין נוקשה, בוגר אנפוליס אשר פועל לפי הספר. תפקידו לחבור למקייל, לשמש כסגנו ולעזור לו להחזיר את הבסיס בטרטופה למצב פעיל.

אבל המלחים והנחתים אשר בינתיים התרגלו לחיות בין המקומיים מסרבים לחזור לחיי צבא. אחד מהם אף פתח מכבסה וחלק מהם מיצרים אלכוהול במזקקה שבנו. כאשר דורם מעביר למקייל את הפקודות שמפקדת הצי שלח לו מקייל מסרב לקיים אותם. למרות שמקייל הוא קצין ואזרח אמריקאי נאמן הוא מסרב להעמיד את אנשיו בסכנה כמו במתקפה היפנית הקודמת. דאגתו היחידה של מקייל היא לשמור על אנשיו עד שהצי יוכל לחלץ אותם מהאי. דבר זה גורם להתנגשות בין מק'ייל לדורם.

רק כאשר מקייל שומע שגדוד נחתים מתקרב לאזור ושמשחתת יפנית עומדת לתקוף אותו הגישה שלו משתנה. הוא מצליח להשתלט על ספינת טורפדו יפנית שפטרלה באזור האי ולהפתעת החיילים ודורם הוא לא מתכוון להשתמש בה בשביל לחלץ את כולם מהאי אלא בשביל לתקוף את המשחתת. מקייל מצליח לשכנע את המלחים ואת דורם להצטרף אליו ומכיוון שהם מפליגים על ספינה יפנית ותחת דגל יפני הם מצליחים להתקרב למשחתת בלי להתגלות ולהטביע אותה.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק קבל דירוג די גבוה מקהל הצופים דבר אשר גרם ל-ABC לשקול להפוך אותו לסדרה בפני עצמה. אבל הרשת החליטה לשנות את הסגנון הדרמטי של הפרק לסגנון שונה ולשנות את שמה לצי של מקייל.

הצי של מקייל (1962-1966)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי של מקייל כמו שבעה נגד הים התרחשה בחזית האוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה, אבל העונה האחרונה התרחשה בחזית האירופאית באיטליה. הסדרה התמקדה בצוות של פי.טי. 74 (ספינת טורפדו) אשר הונהגה על ידי לוטננט קומנדר קוינטון מק'ייל. המפיק של הסדרה אדוארד ג. מונטגן כבר זכה להצלחה עם קומדיית המצבים המופע של פיל סילוורס (1955-1959), קומדיה צבאית אשר עסקה ברב סמל בילקו, נגד אשר בז לחוקי הצבא ובחייליו הנאמנים והפרועים אשר תכננו להתעשר על ידי שלל מזימות על חשבון מפקד הבסיס. מונטגן אף הביא חלק מן השחקנים והכותבים של המופע של פיל סילוורס והפך את הסדרה למה שהוא כינה "בילקו בצי".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי הסדרה השונים עוקבים אחרי לוטננט קומנדר מקייל, מפקד ספינת טורפדו בחזית האוקיינוס השקט בזמן מלחמת העולם השנייה. מקייל הוא לא מפקד אופייני לצי האמריקני, הוא אינו מאמין במשמעת, הוא לא שומר על מרחק מהמלחים שלו והוא בז בכל הזדמנות למפקדו הישיר קפטן בינגהמטון. בינגהמטון שונא את מקייל עקב הזלזול הרב שהוא מפגין כלפיו וכלפי הצי וגם מפני שהוא מאמין שמקייל מונע את הקידום שלו ומנסה בכל פרק למצוא דרך להיפתר או לעצור את מקייל. בנוסף לשנאתו למקייל בינגהמטון מתעב גם אנסן פרקר, סגנו של מקייל. פרקר הוא שלומיאל גדול אשר בכל פעם שהוא מתקרב לבינגהמטון הוא גורם לאסון כלשהו אשר כמעט וגובה את חייו של בינגהמטון. בינגהמטון גם רודף אחרי צוותו של מקייל אשר מנסה בשלל שלל תחבולות, בהנהגת של לסטר גרובר, להתעשר במהירות על החשבון המלחמה והצי, בדרך כלל על ידי גנבת הציוד המשרדי והאישי של בינגהמטון. מקייל אשר מודע למעשיו של אנשיו, למרות שבדרך כלל הוא מתנגד להם, מנסה בכל פרק לחלץ אותם ואת פרקר מזעמו של בינגמטון ולעמוד במשימת התאבדות כנגד היפנים.

בעונה הרביעית של הסדרה מקייל וצוותו מועברים לאיטליה. שם הם ממשיכים להיות תחת פיקוד של בינגהמטון, אשר מונה למושל צבאי של עיירת דיגים קטנה, אשר שוחררה מהגרמנים. למרות שבינגהמטון עדיין מתעב את מקייל בעונה הרביעית הם רוב הזמן משתפים פעולה כנגד מפקדו של בינגהמטון אשר מבקש לנצל את בינגהמטון ומקייל בשביל לבזוז רכוש שנשאר אחרי נסיגת הגרמנים.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידים כפולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהשחקנים הופיע במהלך הסדרה בתפקידים כופלים.

  • ארנסט בורגניין - הופיע בתפקיד בן דודו האיטלקי של מקייל במספר פרקים בעונה הרביעית.
  • טים קונווי - הופיע מספר רב של פעמים בתפקידי קצינים בריטים בכירים.
  • ג'ו פלין - הופיע באחד הפרקים בתפקיד מלח חדש אשר מוצב בצוות של מקייל ונחשד מיד כקפטן בינגהמטון אשר התחזה למלח בשביל לרגל אחרי הצוות של מקייל.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה כולה צולמה בסט שנבנה במיוחד באולפני יוניברסל אשר כלל את הבסיס הצבאי ואת האי של מקייל. במהלך הצילומים ההפקה השתמשה בשלוש סירות, ספינת טורפדו אמיתית לצילומים בים ושתי ספינות סיור של חיל האוויר האמריקני ששופצו כך שיראו כספינות טורפדו. ספינת הטורפדו האמיתית שההפקה השתמשה בה הייתה מסדרה שנבנתה למען הצבא האדום, בניית הספינות הושלמה רק לאחר מלחמת העולם השנייה ולא נשלחו מעולם לברית המועצות ולא ראו פעילות מבצעית.

ספין אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפיק הסדרה החליט להפיג גרסה נשית לצי של מקייל שנקראה "בורסייד" ועקב אחרי צוות אחיות בבית חולים של הצי. הסדרה רצה בין השנים 1964–1965 ב-32 פרקים. כוכבות הסדרה הופיעו בהופעה מיוחדת בפרק של הצי של מקייל.

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני סרטים אשר היו ספין אוף לסדרה יצאו לקולנוע. הראשון היה הצי של מקייל (1964) והשני הצי של מקייל מצטרף לחיל האוויר (1965). כל צוות השחקנים המלא הופיע בשני הסרטים, מלבד ארנסט בורגניין וקרל בלנטני בסרט השני. בורגנין היה מחויב לסרט טיסתו של הפינקס, ולא ידוע מדוע בלנטני לא הופיע בסרט השני. שני הסרטים היו בעצם פרקים ארוכים אבל זכו להצלחה יפה בקופות. שני הסרטים בשונה מהסדרה צולמו בצבע. ב-1997 יצא סרט נוסף אשר היה מבוסס על הסדרה אבל הציג עלילה חדשה אשר לא התרחשה במלחמת העולם השנייה. ארנסט בורגניין הופיע בסרט בהופעת אורח בתפקיד מקייל המבוגר אשר הגיע לדרגת אדמירל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]