הצפרדע המתבשלת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סיפור הצפרדע המתבשלת הוא משל המתאר צפרדע שמתבשלת לאט במים המחוממים באופן הדרגתי. המשל מספר שכאשר צפרדע תוכנס למים רותחים, היא תנסה לקפוץ החוצה ולהימלט. אבל אם תוכנס הצפרדע למים קרירים שיחוממו באופן הדרגתי, היא לא תבחין בסכנה, היא תתרגל לעלייה האיטית בטמפרטורה ולא תנסה להימלט, ובסופו של דבר תתבשל ותמות. הסיפור משמש בדרך כלל כמטפורה לחוסר הרצון או היכולת של בני אדם להגיב לשינויים משמעותיים אשר קורים באופן הדרגתי.

אף על פי שסיפור הצפרדע הוא סיפור מפורסם, הוא חסר ביסוס מדעי ומהווה אגדה אורבנית[1][2].

שימוש בתרבות המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות המודרנית משתמשים בסיפור הצפרדע המתבשלת בעיקר כמטפורה לתיאור חוסר תשומת לבם של אנשים לשינויים משמעותיים הקורים באופן הדרגתי, אשר בסופו של דבר עלולים להשפיע על חייהם בצורה לא רצויה.

המטפורה ניתנת בדרך כלל במקביל לטיעון המדרון החלקלק. כמו כן נעשה בה שימוש בעולם העסקים, על מנת להדגיש כי על שינוי להיעשות באופן הדרגתי כדי שיקבלו אותו.

הסיפור סופר פעמים רבות כדי לתאר מצבים שונים. ב-1960 נעשה בו שימוש בהקשר לסימפתיה כלפי ברית המועצות במהלך המלחמה הקרה. ב-1980 שרדנים השתמשו בו בהקשר לנפילת הציוויליזציה בעתיד, ובמהלך שנות ה-90 בקשר לחוסר הפעולה בנוגע לשינוי אקלים ואלימות במשפחה. בנוסף השתמשו בו ליברטריאנים כדי להזהיר אחרים מפני היעלמותן ההדרגתית של זכויות האזרח.

בנוסף, מהווה הסיפור כמטפורה לאירועים שהובילו לשואת היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים (ואף היהודים) הורגלו ואימצו אט אט טיעונים קלים ומאוחר יותר טיעונים חמורים יותר נגד היהודים. באופן זה, מאוחר יותר, כל טיעון נגד היהודים, אף המופרך ביותר, נשמע היה כאמת. כך, נקודת הרתיחה, שלב רציחת היהודים, הגיעה בעת בה האנשים כבר לא יכולו להבחין בה, והם קיבלו את המצב כמצב טבעי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James Fallows, The boiled-frog myth: stop the lying now!, The Atlantic, ‏2006-09-16 (באנגלית)
  2. ^ Google Answers: Replace boiling frog legend with biologically sound example?, answers.google.com