הקרטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקרטל
מוקד פעילות נתניה, ישראל
תקופת הפעילות 20082012 (כ־4 שנים)
סוגה רוק, מוזיקה אלקטרונית
חברים
יקיר בן-טוב
יונתן גלילה
דני שניידרמן
טל רונן
עמית שטריקר
זוהר ברזילי

הקרטל היא להקת רוק ישראלית שפעלה בין השנים 20082012. הלהקה יצרה וביצעה רוק משולב במוזיקה אלקטרונית. ההרכב פרץ בשנת 2009 עם הלהיט "לשים לך דיסק" מתוך אלבום הבכורה "זימה", שהופק על ידי סולני ההרכב, יקיר בן-טוב ויונתן גלילה.

שני שירים מתוכו ("סופשבוע", "לא בנאדם") נלקחו לסדרה מסודרים ו"לשים לך דיסק" נלקח (בגרסת מאש-אפ עם השיר "הזמן עושה את שלו" של אברהם טל) לפרסומת לפסטיבל סלקום ווליום ערד 2010.

קורות הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צמד היוצרים והמפיקים של "הקרטל", יקיר בן טוב (שירה וקלידים) ויונתן גלילה (שירה וגיטרות) הכירו שנים קודם להקמת ההרכב וניגנו יחד בהרכבים שונים, בעיר הולדתם נתניה. הקרטל הוקמה רק ב-2008, בנתניה, כאשר במהלך ניסיונות משותפים של השניים נולד הסאונד הייחודי שליווה את ההרכב עד לפירוקו. ללהקה הצטרפו נגן הבס דני שניידרמן והמתופף טל רונן, שלימים הוחלפו בעמית שטריקר כנגן בס וזוהר ברזילי על התופים. בן טוב וגלילה אחראים גם לחזון האומנותי, שיווק ההרכב ולרבים מהרעיונות שמלווים את הפרויקט מתחילתו.

הלהקה התחילה את דרכה במסע הופעות משותף יחד עם להקת הדג נחש, בסיבוב הופעות. האלבום הראשון, "זימה" זכה לביקורות טובות בקרב התקשורת והתעשייה, והשירים "לשים לך דיסק" ו"רוקדת עם כולם" הפכו ללהיטים[1]. האלבום הופץ בחברת NMC\הד ארצי. התכנים באלבום נגעו בעיקר לסיטואציות בינו לבינה בישראל 2011, למעט הלהיט "לשים לך דיסק" שעיקרו מיאוס מהמוזיקה הנעימה והנוגה שהושמעה תדיר בתחנות הרדיו בישראל 2009. בנוסף, הוציא ההרכב רמיקס לשירו המצליח של אברהם טל "אורות", חודשים ספורים לפני יציאת האלבום אורות לחנויות.

מופע ההשקה לאלבום נערך במועדון הבארבי ב-16 בספטמבר 2009, כאשר בין השאר התארחו במופע להקת הדג נחש, להקת מרסדס בנד ולהקת הדורבנים[2].

מיד לאחר ההשקה, הופיעה הלהקה בכל רחבי הארץ. בהופעות התארחו מארינה מקסימיליאן בלומין, חברי הלהקה מרסדס בנד, גיא מר מהדג נחש ואמנים נוספים. לחלק גדול מההופעות ההרכב הצטרפה דמות, חציה אדם חציה נשר, אשר הייתה עולה בשיא ההופעה ומנתצת מחשבים, מסכי טלוויזיה וכו'. הדמות (בפי ההרכב נקראה "איש הנשר"), זכתה לפופולריות בקרב קהל המעריצים של ההרכב, ותפקדה כסוג של אלטר אגו של הלהקה.

ב-2011 השתתף ההרכב בפרויקט הקאברים של נדב ביטון "שני צדדים למטבע", בביצוע משלהם לשיר "הכל בגלל האהבה".

ביולי 2011 הפיקו גלילה ובן טוב את מוזיקת הפתיחה לתוכנית "שישי חם" המשודרת מדי שישי בגלי צה"ל.

בסוף ינואר 2012 יצא אלבומם השני של הקרטל, גם הוא בהפצת בחברת הד ארצי\NMC. מתוך האלבום יצאו לאור הסינגלים "עם כל מה שהיה", שיר הנושא לאלבום שהפך ללהיט, "רואים את הסוף" ו"איפה אבא שיראה אותך ככה".

ביולי 2012 הודיעה הלהקה על פירוקה, לאחר ארבע שנות פעילות[3].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זימה (2009)
  • עם כל מה שהיה (2012)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ynet, קרטל הריקודים, באתר ynet, 13 במאי 2009
  2. ^ אסף נבו, ‏הלהקה מס' 1 בארץ, באתר ‏מאקו‏, 17 בספטמבר 2009
  3. ^ רוני אפרת‏, הקרטל מתפרקים לאחר ארבע שנות פעילות, באתר וואלה!‏, 30 ביולי 2012