הארי פוטר – מונחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הראי של ינפתא)

סדרת ספרי הארי פוטר מאת ג'יי קיי רולינג מתאפיינת בשלל מונחים שהומצאו במיוחד עבורה, וכן במונחים המקובלים בספרות הפנטזיה, לעיתים קרובות בשינויים אחדים.

טוהר דם וסוגי קוסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרי הארי פוטר ניתן דגש רב על מוצא הקוסם או המכשפה, אך גם ליכולות קסומות שבהן הם ניחנים. הגורמים הללו הם הבסיס לחברה המעמדית בספרי הארי פוטר:

  • בוגד דם (Blood Traitor) הוא כינוי גנאי המשמש קוסמים הדוגלים בטהרת הדם לתיאור כל קוסם או מכשפה טהורי דם המקיימים יחסי ידידות עם קוסמים שהוריהם אינם קוסמים או עם מוגלגים.
  • בוצדם (Mudblood) הוא כינוי גנאי חמור המתאר קוסם או מכשפה שהוריהם מוגלגים. בהארי פוטר וחדר הסודות, דראקו מאלפוי (בעל דם טהור) קורא להרמיוני (שהוריה הם מוגלגים) בוצדמית.
  • חצוי דם (Half-Blood) הוא קוסם או מכשפה שאחד מהוריהם אינו טהור דם, או שלפחות מחצית מסביו וסבתותיו מוגלגים. הארי פוטר, לדוגמה, הוא חצוי דם, מכיוון שאביו היה קוסם טהור דם, אך אימו הייתה בת מוגלגים. דוגמה נוספת היא לורד וולדמורט שאביו ומשפחתו מוגלגים ואמו ממשפחה טהורת דם.
  • טהור דם (Pure-Blood) הוא קוסם או מכשפה שכל אבותיהם הם קוסמים או מכשפות. אחדים מתוכם דוגלים באופן קיצוני בשמירה על טוהר הדם שלהם, ולפיכך מכחישים את קיומם של סקיבים או חצויי דם במשפחתם, ומתחתנים אך ורק עם טהורי דם אחרים (כגון משפחת בלק ומשפחת מאלפוי).
  • מוגל (Muggle) הוא הכינוי של אנשים שלא ניחנו בכוחות קסם. מקור המושג הוא במילה האנגלית Mug שמשמעותה ספל או פתי (בסלנג). בשנת 2003 הוכנסה המילה למילון אוקספורד. גילי בר-הלל, מתרגמת הספרים לעברית, בחרה לתעתק את המונח ל"מוּגל" (מוגלגים ברבים), ובכך הוסיפה לו את שורש המילה "לגלוג". בפדרציית הקוסמים האמריקאית משתמשים בביטוי "No-Mag" שפירושו חסר קסם, ובעברית אל קס או אל קסם.
  • סקיב (Squib) הוא אדם מחוסר כוחות קסם שנולד לקוסם ומכשפה. מאחר שסקיבים אינם קוסמים, אך אינם בדיוק מוגלגים הם לא מצליחים להשתלב באף אחד משני העולמות (כמו ארגוס פילץ' או גברת פיג).
  • מטאמורפמאגוס (Metamorphmagus) הוא כינוי לקוסם או מכשפה עם יכולת מולדת לשנות את המראה החיצוני לפי בחירה וללא צורך בשרביט (כמו נימפדורה טונקס). היכולת עוברת בתורשה.
  • אדם זאב (Lycanthrope / Werewolf) הוא אדם, בעל יכולות קסם, שהופך לזאב למראה ירח מלא. המחלה מכונה ליקנתרופיה, ומועברת אך ורק באמצעות נשיכה במצב החייתי. לעומת זאת כאשר אדם - זאב במצבו הלא חייתי נושך או תוקף בן אדם, הננשך לא יהפוך בעצמו לאדם - זאב, אך יפתח 'תכונות זאביות': דוגמה טובה לכך היא בספר השישי, כאשר ביל וויזלי מותקף על ידי פנריר גרייבק, אדם זאב ידוע לשמצה, כאשר הוא בצורתו הלא זאבית, ההשפעה העיקרית שחלה אצל ביל היא נטייה לאכילת בשר נוטף דם, זאת בנוסף לצלקות מקוללות שלא נעלמות לעולם. אנשי זאב שנואים במיוחד על ידי אלו שדוגלים בשמירה על טוהר דם. ישנם אנשי זאב המנצלים את יכולתם לגרימת סבל לאחרים (לדוגמה: איש הזאב ואוכל המוות הנודע, פנריר גרייבק, בעל הנטייה לנשוך ילדים. בין קורבנותיו: רמוס לופין, לבנדר בראון וביל וויזלי).
  • אנימאגוס (Animagus) הוא קוסם המסוגל להפוך לחיה ללא שימוש בשרביט. לצורך ביצוע קסם זה נדרשות שנים של לימוד, והוא נחשב לאחד הקשים ביותר לביצוע, ורשימת האנשים המסוגלים לבצעו מפוקחת בקפדנות על ידי משרד הקסמים. בכל המאה ה-20 היו רק שבעה אנימאגים חוקיים (מאושרים על ידי משרד הקסמים) ומספר לא ידוע של אנימאגים בלתי חוקיים. דוגמה לאנימאגוס היא למשל הפרופסור מינרווה מקגונגל, שמסוגלת להפוך לחתולה אפורה.
  • לחשנן (Parselmouth) הוא קוסם המסוגל לדבר עם נחשים. יכולת זו מיוחסת בדרך כלל לקוסמים אפלים. סלאזר סלית'רין נחשב בספרים ללחשנן הראשון, ואף כונה "לשון נחש". לפי המתואר בספרים, התכונה עוברת בתורשה או תחת כישוף (הארי פוטר וג'יני וויזלי יכלו לדבר בשפה כאשר היו תחת כישוף של וולדמורט, אך לא בכוחות עצמם), אך נרמז כי ניתן גם ללמוד מעט מהשפה על ידי האזנה לה, כמו שעשו אלבוס דמבלדור ורון וויזלי.

עצמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אבן החכמים (Sorcerer's/Philosopher's Stone) מסוגלת להפוך כל מתכת לזהב, וניתן להפיק ממנה סם אלמוות. האדם הראשון והיחיד בהיסטוריה המתועדת שהצליח ליצור את אבן החכמים הוא האלכימאי ניקולס פלאמל. האבן הושמדה בסוף הספר הראשון.
  • אוצרות המוות (The Deathly Hallows) הם שלושה חפצי קסם חזקים שהיו שייכים לאחים לבית פברל (אנטיוכוס, קדמוס ואיגנוטוס). לפי האגדה, המוצגת בספר 'מעשיות בידל הפייטן', האחים קיבלו את האוצרות מידי המוות עצמו, זאת לאות הערכה על כך שהיו חכמים ממנו והצליחו להימנע ממוות בנהר שוצף, על ידי בניית גשר בקסמים. עם זאת, בספרים מובעת ההערכה שככל הנראה האחים היו קוסמים חזקים שיצרו את החפצים, והסיפור על כך שקיבלו אותם מהמוות הוא אגדה בלבד. שלושת האוצרות הם שרביט הבכור, אבן האוב וגלימת ההיעלמות. לאוצרות המוות יש סמל, המורכב מקו (המייצג את השרביט) בתוך עיגול (המייצג את האבן) בתוך משולש (המייצג את הגלימה).
    • שרביט הבכור הוא האוצר של האח הבכור מבין השלושה. זהו שרביט קסם בעל כוחות בל יתוארו, שלפי האגדה הופך את בעליו לבלתי מנוצח. השרביט עבר מדור לדור בשרשרת של רציחות, כאשר כל פעם הבעלים של השרביט נרצח והשרביט נלקח ממנו על ידי אדם אחר.
    • אבן האוב היא אבן המתוארת כמסוגלת להחזיר את המתים לחיים. בסיפור המקורי על האוצרות ('מעשה בשלושה אחים') מצוין שהאבן לא פועלת באופן מושלם והיא לא מחזירה באופן מלא את המתים, אלא רק מעלה חזיון, כעין רוח רפאים שלהם, זאת כיוון שאין שיקוי או קסם שיכול להחיות את המתים.
    • גלימת ההיעלמות אוצרו של האח השלישי, איגנוטוס פברל; מאפשרת לחוסים תחתיה להיות בלתי נראים. ייחודה של הגלימה הזו הוא בהיותה חסינה ללחשים, ביכולתה להסתיר אנשים שונים מבעלי הגלימה ובכך שאיננה מתקלקלת גם לאחר מאות שנים, זאת בניגוד לגלימות היעלמות פשוטות. הגלימה עברה בירושה לג'יימס פוטר, וממנו להארי.
  • אצות זימיזים (Gillyweed) הן אצות המאפשרות למי שאוכל אותן לשרוד מתחת למים למשך כשעה. לאדם שאכל את האצות צומחים קרומי שחיה בין האצבעות וכן זימים. כל ההשפעות של האצות נעלמות לאחר כשעה. הארי השתמש בהן במשימה השנייה בטורניר הקוסמים המשולש, שבמהלכה היה עליו לשחרר בני ערובה שנכלאו בתחתיתו של אגם.
  • גביע האש (Goblet of Fire) הוא גביע עץ עתיק המשמש לבחירת המתמודדים בטורניר גביע הקוסמים המשולש. מטרתו של הגביע היא לבחור את המתמודד המתאים ביותר מכל בית ספר באופן נייטרלי. לגביע יש כוחות קסם חזקים ביותר, וקשה מאוד לרמות אותו באמצעות קסמים.
  • הגיגית (Pensieve) היא כלי המשמש לאחסון ולצפייה בזכרונות. הזכרונות שבתוך ההגיגית מתוארים כחומר במצב צבירה לא ברור, בין נוזל לגז. הזיכרונות נשלפים ישירות ממוחו של בעליהם או באמצעות דמעות מרצונו החופשי. כאשר אדם צופה באחד הזכרונות שבהגיגית, הוא חווה את המתרחש באופן מציאותי אך כצופה מהצד, הרואה את הדברים כפי שהאדם שהזיכרון היה ברשותו זכר אותם. עם זאת, כיוון שמדובר בזיכרון ולא במסע בזמן, הצופה לא מורגש על ידי סביבתו והוא לא יכול לשנות את מה שהתרחש או את תוכן הזיכרון.
  • הורקרוקס (Horcrux)[1] הוא חפץ קסום ואפל שבו קוסם מטמין חלק מהנשמה שלו ובכך קושר את עצמו לעולם הגשמי ומונע את מותו. הרעיון הוא שאם הקוסם יהרג, חלק מנשמתו עדיין ייתקיים, ולכן הקוסם לא ימות כל עוד קיימים הורקרוקסים שלו במקום כלשהו. הורקרוקס נחשב לחפץ הקסום האפל ביותר, שכן כדי להכינו יש לרצוח מישהו אחר. בניגוד לאדם, שקיום נשמתו אינו תלוי בהתקיימות של גופו, חלקיק הנשמה בהורקרוקס לא יכול לשרוד ללא קיום החפץ שבו הוא שוכן, ולפיכך השמדת ההורקרוקס תשמיד גם את חלקיק הנשמה. לורד וולדמורט ידוע בכך שיצר שבעה הורקרוקסים, אחד מהם ללא כוונה: הספל של הלגה הפלפאף, העטרת של רוונה רייבנקלו, הקמיע של סלאזר סלית'רין, הטבעת של משפחת גונט, היומן של טום רידל, נגיני, והארי - בטעות.
  • המכונית המעופפת של ארתור ויזלי (Arthur Weasly's Flying Ford Anglia) היא פורד אנגליה כחולה בבעלותו של ארתור ויזלי. ארתור ערך בה מספר שיפוצים, כגון התקנת מנגנון ההופך אותה לבלתי נראית, קסם המאפשר לה לטוס, וקסם המרחיב את תכולתה הפנימית מבלי להשפיע על גודלה החיצוני. בעיקרון, על פי חוקי משרד הקסמים אסור להטיס מכונית באמצעות קסמים - כיוון שמכונית מסווגת כחפץ מוגלגי, זה נחשב לשימוש לרעה בחפץ מוגלגי. אך כיוון שארתור ויזלי עובד כראש הלשכה למניעת שימוש לרעה בחפצי מוגלגים, הוא דאג שבנוסח החוק תהיה פרצה שתאפשר לו לכשף את המכונית, זאת כל עוד הוא לא התכוון להטיס אותה בפועל. הארי ורון טסים במכונית להוגוורטס בתחילת שנת הלימודים השנייה שלהם, לאחר שהם מפספסים את הרכבת להוגוורטס מפני שגמדון הבית דוֹבִּי חוסם בפניהם את המעבר הקסום לרציף. לאחר שהם נוחתים, המכונית, שמתברר שיש לה אישיות משל עצמה בורחת ומתחבאת ביער האסור, שם היא משוטטת במשך חודשים. לבסוף, המכונית מצילה את חייהם של הארי ורון בכך שהיא מאפשרת להם לברוח כאשר להקה ענקית של אקרומנטולות רודפת אחריהם ביער האסור.
  • הארוניות המעלימות (Vanishing Cabinet) מאפשרות לאדם שנכנס לתוכן להיעלם ולעבור לארונית התואמת. יוצרו בתקופת עלייתו הראשונה של וולדמורט ונועדו כדי לברוח ממנו ומאוכלי המוות בשעה שהם באים. בספר השישי דראקו מאלפוי עשה בהן שימוש כדי להכניס אוכלי מוות מהחנות של "בורגין וברקס" לטירה, כדי להצליח לרצוח את דמבלדור.
  • הערבה המפליקה (Whomping Willow) היא עץ הגדל באדמות הוגוורטס, שביכולתו להניע את ענפיו. העץ חובט בכל מי שמנסה להתקרב אליו. הוא ננטע מעל הכניסה למנהרה המובילה אל הצריף המצווח על מנת למנוע מתלמידים סקרנים להגיע לשם ולצפות ברמוס לופין, שהתחבא שם כל חודש בזמן הירח המלא, כאשר הוא הפך לזאב אדם בצורתו הזאבית. הדרך היחידה לנטרל את הערבה היא באמצעות לחיצה על סיקוס בתחתית הגזע שלה, שגורם לה לקפוא למשך כמה דקות. כאשר רון ויזלי והארי טסים להוגוורטס במכונית המעופפת של מר ויזלי, הם לא מצליחים לנחות ומתרסקים על הערבה המפליקה.
  • הראי של ינפתא (Mirror of Erised) הוא מראה המציגה את המשאלה היקרה ביותר עבור מי שצופה בה. המראה ניצבת על רגלי אריה מלאכותיות, ובראשה חרוטה הכתובת "ךבלת לאש מת אם איכה אראך ינפתא אל" שהיא היפוך של "לא את פניך אראה כי אם את משאלת לבך". בספר הראשון (הארי פוטר ואבן החכמים), דמבלדור משתמש במראה כדי להסתיר את אבן החכמים באופן שרק אדם הגון יוכל להוציא אותה: כפי שדמבלדור תיאר זאת, רק אדם הגון, שרוצה למצוא את האבן אך לא להשתמש בה, יראה את עצמו מוצא את האבן, ובכך ידע את מיקומה. לעומתו, אדם שרוצה למצוא את האבן כדי להשתמש בה, יראה את עצמו מכין כמויות גדולות של זהב או לוגם מסם החיים שהאבן מפרישה, אך לא יראה את מיקומה של האבן כיוון שזו לא משאלתו הגדולה ביותר.
  • חרבו של גריפינדור (Sword of Gryffindor) - חרב קסומה שהייתה שייכת לגודריק גריפינדור. החרב חושלה על ידי הגובלינים, ובמקור הייתה שייכת לגובלין רגנוק הראשון, ממנו היא נלקחה \ נרכשה על ידי גריפינדור. החרב עשויה ממתכת מיוחדת, וסופגת לתוכה כל מה שמחזק אותה. כך למשל החרב ספגה לתוכה את ארס הבסיליסק ובכך הפכה לאחד מהאמצעים היחידים שבעזרתם ניתן להשמיד הורקרוקסים. החרב משובצת באבני אודם ענקיות, שצבען - אדום - הוא הצבע של בית גריפינדור (יחד עם זהב), ושמו של גודריק גריפינדור חרוט עליה. אחת התכונות החשובות ביותר של החרב היא העובדה שהחרב מסוגלת להופיע בתוך מצנפת המיון (שהייתה שייכת גם היא לגריפינדור), כאשר גריפינדור אמיתי - אדם מבית גריפינדור המפגין את תכונותיו של בית גריפינדור - אומץ וגבורה, נמצא בסכנה וזקוק לחרב. הארי מוציא את החרב מתוך מצנפת המיון כאשר הוא נאבק בנחש הבסיליסק בחדר הסודות ונוויל לונגבוטום שולף אותה כאשר וולדמורט מבעירה בקרב על הוגוורטס. מבין כל החפצים הידועים השייכים למייסדי הוגוורטס (החרב של גודריק גריפינדור, העטרת של רוונה רייבנקלו, התליון של סלזאר סלית'רין והספל של הלגה הפלפאף), החרב היא החפץ היחיד שאותו וולדמורט לא הצליח להשיג ולהפוך להורקרוקס.
  • יד התהילה (Hand of Glory) היא יד אנושית מצומקת ומקוללת, המוצעת למכירה בחנות בורגין וברקס. כאשר שמים נר בתוך היד היא מפיצה אור שרק בעליה יכול לראות, ולכן שימושית מאוד בקרב גנבים וגזלנים.
  • מחולל זמן (Time-Turner) הוא מכשיר קטן בצורת שעון חול המשמש למסע בזמן. הרמיוני גריינג'ר משתמשת בו לאורך כל הספר השלישי, זאת כדי להספיק להיכנס לכל השיעורים בהוגוורטס, שחלקם מתרחשים במקביל. בקרב במשרד הקסמים שנערך בסוף הספר החמישי מושמדים כל מחוללי הזמן של משרד הקסמים לאחר שהארון המכיל אותם נפגע בטעות מקללה.
  • מפת הקונדסאים (The Marauder's Map) היא מפה מפורטת של הוגוורטס שאותה יצרו ג'יימס פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין ופיטר פטיגרו. המפה מציגה את כל מבנה הטירה לפרטיו (למעט חדר הנחיצות), וכן את שמם ומיקומם של האנשים הנמצאים בטירה, גם אם הם משתמשים באמצעי הסוואה כגון שיקוי פולימיצי, גלימת היעלמות ואף אם הם במצב אנימאגוס שלהם. על מנת להשתמש במפה יש לומר "הנני נשבע בזאת חגיגית שאני מחפש צרות", וכדי למחוק אותה אומרים "תם ונשלם הקונדס". אם מנסים לקרוא במפה שלא על ידי אמירת המילים הללו, באמצעות כישוף כלשהו, המפה מטיחה עלבונות במי שמנסה לקרוא בה, כמו שקרה לסוורוס סנייפ בשנתו השלישית של הארי בהוגוורטס. המפה הוחרמה מבעליה המקוריים על ידי ארגוס פילץ'. פרד וג'ורג' ויזלי מצאו את המפה והשתמשו בה ולבסוף החליטו למסור אותה להארי פוטר בספר השלישי.
  • מצנפת המיון (The Sorting Hat) היא מצנפת מרופטת וישנה שהייתה שייכת לגודריק גריפינדור. בתחילת כל שנה היא ממיינת את התלמידים שמתחילים ללמוד בהוגוורטס לבתים השונים (גריפינדור, הפלפאף, ריבנקלו וסליתרין). לפני המיון היא שרה שיר המשתנה משנה לשנה, וכאשר היא חשה שהוגוורטס נתון בסכנה היא מתריעה על כך בשיר. במהלך השנה המצנפת מאוחסנת בחדרו של המנהל. כיוון שהמצנפת הייתה שייכת לגודריק גריפינדור, מייסד הוגוורטס וראש בית גריפינדור המקורי, כל אדם מבית גריפינדור המפגין גבורה ואומץ יכול לשלוף ממנה את החרב של גריפינדור.
  • שרביט קסם (Magical Wand) שרביט הוא הכלי החשוב ביותר המשמש קוסם או מכשפה לתעל את כוחות הקסם שלהם בצורה אפקטיבית. התוצאות הטובות ביותר מושגות כאשר השרביט "בוחר" את הקוסם. כאשר שני שרביטים עם אותה ליבת קסם משמשים בדו-קרב, הם לא יפעלו בצורה טובה. אם הקוסמים ממשיכים בדו-קרב, אחד השרביטים יגרום לאחר להציג תיעוד של כל הכשפים שבוצעו דרכו, אך בסדר הפוך. אם קוסם מנצח קוסם אחר בדו-קרב, השרביט של הקוסם המנוצח יעביר את נאמנותו, ברוב המקרים, לקוסם המנצח.
  • שרביט הבכור (The Elder Wand) הוא שרביט קסם עוצמתי ביותר ואחד מאוצרות המוות. אורכו כ-38 סנטימטרים, הוא עשוי מעץ סמבוק, והליבה שלו מכילה שערה מזנבו של ת'סטראל[2]. שרביט הבכור הוא האוצר של האח הבכור מבין שלושת האחים לבית פברל, היוצרים של אוצרות המוות. לשרביט יש כוחות קסם חזקים ביותר, ועל פי האגדה הוא הופך את בעליו לבלתי מנוצח בקרב. על פי האגדה האח המקורי נרצח בשנתו, והשרביט עבר לשרת את הרוצח. במשך דורות מכשפות וקוסמים אפלים היו מנסים לרצוח את בעליו של השרביט כדי לזכות להיות בעליו החדשים. עם זאת, מתברר שאין צורך לרצוח את הבעלים הקודמים כדי לזכות בכוחו של השרביט, אלא מספיק לגבור עליהם כדי שהשרביט ישנה את נאמנותו לטובת האדון החדש. שנים לפני הולדתו של הארי השרביט נגנב מגרגורוביץ', יצרן שרביטים, על ידי הקוסם הרשע גלרט גרינדלוולד, ושימש אותו לביצוע פשעים ומעשי רצח איומים עד שהובס לבסוף על ידי אלבוס דמבלדור בדו-קרב המפורסם ביניהם ב 1945. דמבלדור תכנן להיות הבעלים האחרונים של השרביט, למות בלתי מובס, וקיווה שלאחר מותו כוחו של השרביט והרציחות שהוא גורר יחדלו, אך בניגוד לציפיותו, השרביט עבר לרשותו של דראקו מאלפוי (ללא ידיעתו של מאלפוי), לאחר שזה גבר עליו. במהלך הספר השביעי הארי מביס את דראקו כאשר הוא וחבריו נמלטים מאחוזת מאלפוי והופך, ללא ידיעתו, לבעלים של השרביט. זה מה שמאפשר לו לנצח את וולדמורט, שהשתמש בשרביט במחשבה שהוא הבעלים האמיתיים שלו, זאת כיוון שהוא הרג את סוורוס סנייפ, הרוצח של דמבלדור. בסוף הספר הארי מחזיר את השרביט לקברו של דמבלדור ולא משתמש בו, גם כן בתקווה שבמותו כוחו של השרביט יחדל.
  • אבן האוב (The Resurrection Stone) היא אבן שנועדה להעלות מתים באוב. אחת מאוצרות המוות. עברה בירושה במשפחת פברל לוואנדרולו גונט והייתה ברשותו עד הירצחו, אז הפכה להורקרוקס של וולדמורט. כשדמבלדור מצא והשמיד אותה הוא נפגע מקללה שהייתה חבויה בה, מה שהוביל למותו. בצוואתו הוריש אותה להארי, שהשתמש בה רגע לפני שצעד למותו על ידי וולדמורט, ואביו, אמו, סיריוס ולופין באו לנחם אותו. לאחר הקרב על הוגוורטס, הארי בחר שלא להשתמש בה שוב והשאיר אותה ביער האסור.
  • מלשינוסקופ הוא חפץ קטן הדומה לסביבון, שנועד לזהות אויבים ובוגדים. כאשר אדם שלא ניתן לסמוך עליו נמצא בסביבה המלשינוסקופ מסתובב ומזמזם.
  • שן בסיליסק (Basilisk Fang) שן של נחש קסום מסוג בסיליסק, המכילה את הארס הקטלני של הנחש. ארס בסיליסק ידוע בתור אחד החומרים היחידים המסוגלים להשמיד הורקרוקס. קשה מאוד להשיג שן כזו, כיוון שהיא נמצאת בתוך פיו של הבסיליסק, שהוא בעצמו נחש נדיר ומסוכן ביותר.
  • ענק מקולל (The Opal Necklace) הוא חפץ אפל הגורם למוות למי שעונד אותו. הענק נמכר בחנות "בורגין וברקס" והוזכר בספר השישי בסדרה. כאשר קייטי בל, תלמידה המשתייכת לבית גריפינדור ושחקנית בתפקיד רודפת בקבוצת הקווידיץ' של הבית, נכנסה לשרותי הנשים בפונדק "שלושת המטאטאים" שבהוגסמיד, היא מכושפת על ידי בעלת הפונדק מאדאם רוזמרטה, שהייתה בעצמה מכושפת ונשלטה על ידי דראקו מאלפוי. מאדאם רוזמרטה נתנה לה חבילה שהייתה אמורה להגיע לאלבוס דמבלדור, מנהל בית הספר הוגוורטס. בתוך החבילה היה הענק המקולל. כאשר יצאה מהשירותים, חברתה ליאן שמה לב לחבילה וביקשה ממנה להגיד לה מה יש בפנים ומי נתן לה אותה וקייטי לא הסכימה. הן רבו, החבילה נפתחה, וקייטי נגעה בענק בקצה אצבעה. היא התרוממה באוויר, צרחה והתעלפה. למזלה, היא נגעה רק בקצה אצבעה. אם הייתה עונדת את הענק, הייתה מתה. במקום בו הענק נמכר בחנות היה שלט שציין שהענק גבה עד כה את חייהם של 19 בעלים מוגלגים.

ספרים בעולם הקסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שיקוי השיקויים (moste potente potions) - ספר שיקויים שנמצא במדור המוגבלים בספריה, עם שיקויים מורכבים ומסוכנים ביותר. הארי, רון והרמיוני השתמשו בו בשנתם השנייה בהוגוורטס כדי להכין את שיקוי הפולימיצי, על מנת להתחזות לחבריו של דראקו מאלפוי ולקבל ממנו מידע בערמה.
  • ספר הכשפים הבסיסי (The Standard Book of Spells) - ספר כשפים מאת מירנדה גוזלי. בבית ספר הוגוורטס, כל שנה לומדים מתוך הספר הזה ברמות שונות בהתאם לגיל.
  • תולדות הכישוף - ספר שמתאר את ההיסטוריה של הקסם מאת בתחולדה בגשוט.
  • חיות הפלא והיכן למצוא אותן - ספר מאת המאזיאולוג הקוסם ניוט סלמנדרה.

משקאות ומאכלים קסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בירצפת (Butterbeer) היא אחד המשקאות החריפים האהובים ביותר בעולם הקוסמים. הסברה של גילי בר-הלל לתרגום הוא בירה + קצפת. בירצפת מכילה אלכוהול בכמות קטנה מאוד, אך היא נחשבת משקה משכר עבור גמדוני בית.
  • יין דבש (Mulled Mead) משקה חביב על המבוגרים והמתבגרים בעולם הקוסמים.
  • מיץ דלעת (Pumpkin Juice) הוא משקה פופולרי בעולם הקוסמים, המוגש בכל הארוחות והסעודות בהוגוורטס.
  • ויסקי אש (Fire wiskey) הוא המשקה החריף הפופולרי בעולם הקוסמים.
  • סוכריות ברטי בוטס בכל הטעמים (Bertie Bott's Every Flavor Beans) הן סוכריות בכל הטעמים כגון מנטה, שוקולד, שעוות אוזניים ואפילו קיא, המשתנים מסוכרייה לסוכרייה.
  • צפרדעי שוקולד (Choclate Frogs) הוא ממתק קוסמים פופולרי. לכל חבילה מצורף קלף איסוף שעל גבו נמצאת תמונה של קוסם או מכשפה מפורסמים, כגון מרלין, מורגנה, ניקולס פלאמל ואלבוס דמבלדור.
  • עטי סוכר (Sugar Quills) הם ממתק המיועד למציצה בשיעור כך שלא יהיה ניתן לדעת שזה ממתק ולא עט נוצה רגיל.
  • מקקים מצופים (Cockroach Clusters) מקקים מצופים שוקולד.
  • סוכריות רחף (Fizzing Whizzbees) סוכריות לאכילה, מי שאוכל אותן מתחיל להתעופף מעל הקרקע.

שיקויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיקוי הוא משקה המיוצר מתמציות צמחים או יצורים קסומים. שיקוי יכול לשמש למגוון מטרות כגון ריפוי, השגת כוחות-על, יצירת אפקטים מיוחדים, יצירת אהבה מדומה וכדומה. הכנת שיקויים נחשבת למלאכה מורכבת שדורשת ריכוז ודיוק. אחדים מהשיקויים המתוארים בספרים הם:

  • הפלא ושלד (Skele-Gro) הוא שיקוי המצמיח מחדש עצמות שהועלמו באמצעי קסם.
  • וריטסרום (Veritaserum) הוא שיקוי אמת שקוף, חסר טעם וריח, הנחשב לשיקוי האמת החזק ביותר שקיים. ניתן להתנגד להשפעותיו באמצעות שיקוי נגד.
  • פולימיצי (Polyjuice Potion) הוא שיקוי המשמש להסוואה באמצעות הפיכת מי ששותה אותו לבן-דמותו של אדם אחר למשך שעה, ואינו יכול לשנות לצורת בעל חיים. על מנת לעשות זאת דרוש חלק מגופו (כגון שערה) של אותו אדם. השיקוי משנה את צבעו בהתאם לאדם שמתחזים אליו.
  • פליקס פליציס (Felix Felicis) הוא שיקוי מזל זהוב ההופך את מי ששותה אותו לבר-מזל למשך פרק זמן קצוב. השיקוי אסור לשימוש בהתמודדויות שונות או במבחנים. בכמויות גדולות הוא גורם לפזיזות מסוכנת ולחוסר שיקול דעת, ולעיתים אף מהווה רעל.
  • שיקוי הדודאים (Mandrake Elixir) מיוצר מתמצית צמח הדוּדא, ומשמש להחזרת בני אדם למצבם המקורי לאחר שנפגעו מקסם או מיצור קסום בצורה אנושה. זהו השיקוי היחיד המסוגל לרפא את מי שהתאבן כתוצאה ממבט לא ישיר בבסיליסק.
  • אל-זאב (Wolfsbane Potion) שיקוי המיועד לאנשי זאב, וגורם להם לשמור על תכונותיהם הנפשיות האנושיות אף שבליל ירח מלא הם עדיין נאלצים להפוך לזאבים. את השיקוי יש לשתות עד 24 שעות לפני ירח מלא.
  • שיקוי אהבה (Love Potion) הוא שיקוי שגורם לשותה אותו לחוש רגשות תשוקה זמניים (עד שהשפעת השיקוי תחלוף) כלפי האדם שנתן לו את השיקוי. כאשר השפעת השיקוי חולפת, רגשות האהבה של השותה חולפים. אמורטנציה הוא שיקוי האהבה החזק ביותר.
  • שיקוי המוות החי (Draught of Living Death) הוא שיקוי שינה חזק כל כך, שהשותה אותו נראה כמת ומכאן שמו.
  • שיקוי חיזוק (strengthening solution) הוא שיקוי הגורם לשותה אותו להתחזק.
  • שיקוי קוטל עשבים (herbicide potion) הוא שיקוי שמסוגל להרוג או להזיק לצמחים

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוטונוס הלילה
  • אוטונוס הלילה (Knight Bus) הוא אוטובוס סגול בגובה שלוש קומות, המגיע לכל מקום (למעט ים ואוויר) כאשר הוא מזומן על ידי קוסם או מכשפה. האוטונוס מתואר כמהיר מאוד ולא נוח. בלילה יש בו מיטות וביום כיסאות, המתהפכים כאשר האוטונוס מבצע פניות חדות. נוסעים אחדים מקיאים בעקבות הנסיעה באוטונוס.
  • מטאטא קסמים (Broomstick) הוא כלי התחבורה המעופף הראשי בעולם הקוסמים. בנוסף, המטאטא משמש גם למשחקי קוסמים כגון קווידיץ'. מאדאם הוץ' מעבירה שיעורי תעופה בשנה הראשונה של הלימודים בהוגוורטס וגם את משחקי הקווידיץ' בהוגוורטס. במהלך סדרת הספרים הקוסמים משתמשים בחמישה סוגי מטאטים: שביט 260, קלינסוויפ 5, נימבוס 2000, נימבוס 2001 ואש המחץ.
  • התעתקות (Apparition) היא תהליך טלפורטציה שבו הקוסם או המכשפה מעבירים את עצמם ממקום למקום בלי לעבור במרחב הפיזי. התעתקות היא פעולה מסובכת מאוד, ונחוץ רישיון ממשרד הקסמים על מנת לבצע אותה. במקרה שמבצעים התעתקות באופן לא זהיר עלולות להיגרם תופעות לוואי חמורות כגון השארת חלקי גוף ממקום ההיעלמות (תופעה המכונה גיזרור).
  • אבקת פלו (Floo Powder) היא אבקה גרגרית המשמשת למעבר ברשת הפלו, המחברת אחים של בתי קוסמים ומוסדות ציבור. לאחר פיזור האבקה בתוך האח נוצרת אש ירוקה, ועל מנת לעבור ברשת הפלו צריך לעמוד בתוך האש ולומר בקול ברור את שם היעד. ניתן גם להכניס רק את הראש לתוך האח, ובאופן זה להשתמש ברשת הפלו כמעין טלפון.
  • מפתח מעבר (Portkey) הוא חפץ כלשהו שבאמצעות שימוש בלחש "פורטוס" הופך לאובייקט המעביר את מי שאוחז בו למקום אחר באמצעות טלפורטציה. לצורך יצירת מפתח מעבר משתמשים בחפצי יומיום על מנת שמוגלגים לא ייתקלו בהם בטעות.
  • שטיח מעופף (Flying carpet) פעם שטיחים מעופפים היו צורת נסיעה מקובלת בקרב קהילת הקוסמים של בריטניה, אך נאסרו לשימוש מפני שהוגדרו כחפץ מוגלגי. כיום, משרד הקסמים נגד כישוף שטיחים, אך הדבר עוד מקובל במדינות אחרות. ארתור ויזלי היה מעורב מאוד בחקיקת איסור השימוש בשטיחים מעופפים, בשל תפקידו בלשכה למניעת שימוש לרעה בחפצי מוגלגים במשרד הקסמים.

תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם הקסמים שנוצר על ידי רולינג יש אמצעי תקשורת רבים. העיתונים הקסומים ידועים בכך שהדמויות המופיעות בתמונות שלהם יכולות לנוע. אמצעי התקשורת הבולטים הם:

  • "גלי קסם" (גל"ק) (.Wizarding Wireless Network" / W.W.N") היא תחנת הרדיו הפופולרית ביותר בעולם הקוסמים.
  • דואר ינשופים (Owl Post) בעולם הקוסמים של רולינג יש מערכת דואר המבוססת בעיקר על העברת מכתבים באמצעות ינשופים. קוסמים רבים מחזיקים ברשותם ינשופים (או דורסי לילה אחרים) המשמשים אותם באופן פרטי להעברת דברי דואר. ישנם גם סניפי דואר במקומות בעלי אוכלוסייה קסומה, כגון הוגסמיד. גופים שונים, כגון הנביא היומי, מחזיקים ברשותם מספר רב של ינשופים המאולפים לקבל את התשלום תמורת הסחורה. לרוב, העופות הנושאים את דברי הדואר מחזיקים אותם בטפריהם או במקורם.
  • "מבט לפוטר" ("Potterwatch") היא תחנת רדיו מחתרתית המוקמת בספר השביעי על מנת לעדכן את מתנגדיו של וולדמורט בחדשות שאינן משודרות באמצעי התקשורת הנשלטים על ידי וולדמורט. הקריין הראשי הוא לי ג'ורדן, ששימש גם כפרשן קווידיץ' בזמן לימודיו בהוגוורטס, וחבריו פרד וג'ורג' ויזלי. על מנת להימנע מחשיפה התחנה עוברת ממקום למקום בין השידורים השונים, ובנוסף לכך דרושה סיסמה שמשתנה משידור לשידור על מנת להאזין לשידוריה. הקריינים השונים משתמשים בכינויים על מנת לא להיחשף.

עיתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת מתנה בסגנון עיתון "הנביא היומי"
  • "הנביא היומי" ("The Daily Prophet") הוא העיתון היומי הנפוץ ביותר בעולם הקוסמים הבריטי. "הנביא" נתון להשפעה רבה של משרד הקסמים, ולעיתים קרובות מתואר בספרים כיצד הכתבות בו מוטות או לוקות מבחינת הדיוק. בשלושת הספרים הראשונים נחשב העיתון למדויק ואמין, אך החל מהספר הרביעי חלה ירידה במעמדו (בעיקר בגלל כתבותיה השקריות של ריטה סקיטר), ומגיע לשיא שלילי בספר החמישי כאשר כתביו מנהלים מסע השמצות חסר תקדים כנגד הארי פוטר ואלבוס דמבלדור, על מנת לגרום לשאר קהילת הקוסמים בבריטניה לחשוב שהם משקרים בנוגע לשובו של וולדמורט. לאחר שוולדמורט נצפה במשרד הקסמים הנביא ממהר לפרסם התנצלויות, אך תוך זמן קצר חוזר לסורו ומפרסם כתבות לא מדויקות. בספר השביעי, העיתון נתון לשליטת תומכיו של וולדמורט, ובהתאם לכך חוזר לאותו דפוס פעולה כמו בספר החמישי.
  • "הפקפקן" ("The Quibbler") הוא צהובון בעל חוג מנויים מצומצם, הידוע בנושאים הביזאריים והחריגים של כתבותיו. עורך העיתון הוא קסנופיליוס לאבגוד, אביה של לונה. קסנופיליוס מסכים בספר החמישי לפרסם ריאיון שנערך עם הארי פוטר, ובו הארי מספר על חזרתו של וולדמורט. בעקבות כך חלה עלייה משמעותית במספר המנויים. הפקפקן הוא העיתון היחיד בספר השביעי שלא נצמד לקו הרשמי של משרד הקסמים הנשלט על ידי וולדמורט. בעקבות חטיפתה של לונה באמצע הספר קסנופיליוס מתחיל לכתוב בהתאם לתכתיבי משרד הקסמים.
  • כושפים בקרב נפש ("Warlock at War") הוא עיתון אנטי-מוגלגי שייסדה משפחת מאלפוי והיה בבעלות ברוטוס, סבא רבא של לוציוס. מוזכר רק בספר "מעשיות בידל הפייטן".
  • אתגרים בכישוף ("Challenges in Charming"), שינוי צורה היום ("Transfiguration Today"), המדריך השימושי לרוקח השיקויים ("The Practical Potioneer") מגזינים מדעיים לקוסמים בבריטניה.
  • השבועון למכשפה ("Witch Weekly Magazine") הוא שבועון למכשפות.
  • איזה מטאטא

יצורים קסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובלין העובד בגרינגוטס
פגעסוס (ת'סטראל)
ערך מורחב – הארי פוטר - חיות פלא

בסדרת ספרי הארי פוטר מופיעים יצורים רבים השייכים לתחום הפנטזיה. חלקם המצאתה של ג'יי קיי רולינג, מחברת הסדרה, וחלקם שאולים ממיתולוגיות וסיפורים קודמים. הספר "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" מתאר את רוב היצורים המופיעים בספרים (בנוסף ליצורים אחרים), ונכתב על מנת לגייס כספים למטרות צדקה שרולינג תומכת בהן. היצורים העיקריים המתוארים בספרים הם:

  • אקרומנטולה (Acromantula) הוא עכביש ענק ארסי ובעל יכולת דיבור שגובהו עד חמישה מטרים. הרעגוג, מנהיג האקרומנטולות ביער האסור של הוגוורטס, הובא לאנגליה על ידי מטייל ונמסר לטיפולו של האגריד. הרעגוג הואשם בגרימת מותה של מירטל המייללת, ועקב כך סולק האגריד מהלימודים. בשנתו השנייה של הארי מספר לו הרעגוג על תולדותיו, והארי לומד מכך שהאגריד לא פתח את חדר הסודות, ושמירטל המייללת היא הילדה שנרצחה לפני חמישים שנה. מהרעגוג צמחה מושבת אקרומנטולות גדולה. באמצע הספר השישי הוא מת כתוצאה ממחלה לא ברורה. הארס של האקרומנטולה נחשב נדיר ויקר מאוד (בייחוד של עכביש בוגר).
  • בוגארט (Boggart) הוא יצור המשנה את צורתו למושא הפחד הגדול ביותר של מי שצופה בו. הדרך היחידה להביס בוגארט היא באמצעות צחוק. הלחש "רידיקולוס" הופך את מראהו של הבוגארט למשעשע ומגוחך, ובכך מסייע לחיסולו. בנוסף, ניתן להחלישו באמצעות טכניקות המחלישות את הדבר שאותו מחקה הבוגארט, כמו לחש הפטרונוס נגד סוהרסנים.
  • בסיליסק (Basilisk) הוא נחש ענקי באורך מטרים אחדים. הוא נחשב למפלצת קטלנית ביותר, ומי שמביט ישירות בעיניו מת במקום. לעומת זאת, מי שמביט בעיניו באופן עקיף מתאבן. סלזאר סלית'רין הכניס בסיליסק לחדר הסודות שבהוגוורטס, וכאלף שנים לאחר מכן בסיליסק זה הרג את מירטל המייללת בפקודתו של טום רידל. הבסיליסק הומת על ידי הארי פוטר בסוף הספר השני. המרפא היחיד להתאבנות מבסיליסק הוא שיקוי המבוסס על עלי צמח הדודא.
  • גובלין (Goblin) הוא יצור דמוי-אדם נמוך עם כוחות קסם חזקים. הגובלינים ידועים בחוכמתם ובחיבתם לזהב ואבנים טובות, והם המנהלים של בנק הקוסמים גרינגוטס. מערכת היחסים בין הגובלינים לקוסמים הייתה מתוחה במשך מאות שנים, שבהן התרחשו מספר אירועים אלימים. במלחמה השנייה מול וולדמורט הם נשארו נייטרליים, אך אחדים מתוכם נקטו בפעולות כנגד המשטר החדש. במקרים אחדים פיתחו הגובלינים יחסי ידידות עם קוסמים, כגון ביל ויזלי שעבד בגרינגוטס במשך שנים אחדות. החוק לא מתיר לגובלינים להחזיק ברשותם שרביט, וביחד עם גמדוני הבית הם נחשבים לאזרחים סוג ב' בעולם הקוסמים.
  • גמדון בית (House Elf) משרת את אדוניו במשך כל ימי חייו, ומכבד אותם מאוד. הגמדון נאמן מאוד לבעליו, יעשה הכל למענם, ולעולם לא יגלה את סודותיו של הבעלים. גמדון טיפוסי לובש בלויי סחבות, ויכול להשתחרר מעבדותו רק אם בעליו נותן לו בגד כלשהו. גמדוני בית נפוצים בעיקר במשפחות ותיקות טהורות דם ומשרתים אותן דורות רבים. לגמדוני הבית כוחות קסם חזקים, אך הם משתמשים בהם רק בפקודת אדוניהם.
  • דרקון (Dragon) הוא יצור הפלא המפורסם והגדול ביותר. נקבת הדרקון תוקפנית יותר בדרך כלל, אך גם הזכרים מסוכנים מאוד. משרדי הקסמים ברחבי העולם הקימו שמורות מיוחדות לדרקונים, שם הם מטופלים על ידי קוסמים מיומנים (מאלפי דרקונים). לדרקונים יש סגולות קסם רבות, ונימי הלב שלהם משמשים כליבה עבור שרביטים. בספרים הם משמשים למגוון מטרות, בין השאר במשימה הראשונה בטורניר הקוסמים המשולש ולאבטחה.
  • היפוגריף (Hippogriff) הוא הכלאה בין חלקו האחורי של סוס לגריפון בעל כנפיים רחבות. ההיפוגריף גאוותן מאוד, ותוקף כל מי שמעליב אותו. בכל התקרבות אל היפוגריף יש להפגין כלפיו כבוד באמצעות קידה ושמירה על קשר-עין.
  • ויליה (Veela) על פי "ויליה" מהמיתולוגיה הסלאבית היא יצור דמוי אשה יפהפייה הגורמת למביטים בה לאובססיה ולאובדן יכולת שיפוט. ויליה כועסת מסוגלת להפוך ליצור מכוער דמוי ציפור, המסוגל לזרוק כדורי אש. פלר דלאקור, המופיעה לראשונה בספר הרביעי, היא רבע ויליה.
  • חד-קרן (Unicorn) הוא יצור דמוי סוס עם קרן יחידה. לחד-קרן יש סגולות קסם חזקות, והפרווה שלו משמשת להכנת ליבה בשרביטים. חדי-קרן לא נוהגים להתקרב לבני אדם, אך לעיתים הם כן מתקרבים למכשפות. החד-קרן נחשב ליצור כה טהור עד כדי כך שעל ידי רציחתו ושתיית דמו מוענקים לרוצח חיי נצח, ועם כך גם קללה נצחית. צבעם של חדי-קרן צעירים הוא זהוב, ושל פרטים בוגרים לבן.
  • חיז"ל (Inferius) הוא גופה שהונפשה על ידי קוסם אפל על מנת לעשות את רצונו. וולדמורט הקים לעצמו צבא שלם של חיז"לים, הנחשבים ליצורים רצחניים שלא חסים על קורבנם.
  • טרול (Troll) יצור בגובה של עד ארבעה מטרים הידוע בכוחו הרב ובטיפשותו. טרולים נוטים להתנהגות אלימה ולא-יציבה, והם אוכלי בשר.
  • ניפלר (Niffler) יצור עדין בעל נטייה לחפצים נוצצים
  • נום הוא מזיק לגינות ביתיות הדומה לתפוח אדמה עם רגליים קשיחות וקרניות. גובהו הוא עד 30 סנטימטרים. ניתן להרחיקו באמצעות סחרורו באוויר וזריקתו מעבר לגדר.
  • סוהרסן (Dementor) הוא יצור אפל המוצץ שמחה ואושר מסביבתו הקרובה. לסוהרסנים יש חור במקום שבו נמצא הפה של אדם רגיל, ובאמצעותו הם מנשקים את קורבנם ושואבים את נשמתו. הם מתוארים גם כיצורים מעוותים ובעלי גוף רקוב, המכוסה בגלימה שחורה. הסוהרסן עיוור ונע באמצעות יכולתו לחוש רגשות. בכל פעם שהסוהרסנים מתקרבים האוויר מתקרר ומקורות אור נכבים. עד הספר החמישי הסוהרסנים שומרים על אזקבאן, אך בתחילת הספר הם נוטשים את משמרתם ומצטרפים לכוחותיו של וולדמורט. הדרך היחידה להרחיק סוהרסן היא באמצעות קסם הפטרונוס. מוגלגים אינם יכולים לראות אותם אך הם מרגישים בנוכחותם.
  • סקרוט פוץ תחת (Blast-Ended Skrewt) הוא הכלאה מסוכנת בין מנטיקור לסרטן יורק אש שיצר רובאוס האגריד. גודלו בתחילת חייו הוא 15 סנטימטרים, גופו רירי והוא עיוור לחלוטין. בבגרותו הוא מצמיח שריון עבה וחסין קסמים, ובאמצעות פיצוץ של חלקו האחורי מסוגל לזנק למרחק של מטרים אחדים.
  • עוף חול (Phoenix) הוא עוף דמוי ברבור בצבע שני, זנב וטפרים זהובים. לעוף החול ישנן סגולות קסם רבות ובהן דמעות עם יכולת ריפוי גבוהה, אריכות ימים באמצעות התחדשות בכל תקופה קצובה, ויכולת להיעלם ולהופיע מחדש (שאיננה מוגבלת על ידי קסמים). עוף החול היחיד המופיע בסדרה הוא פוקס, והוא משתייך לאלבוס דמבלדור. נוצותיו של פוקס שימשו להכנת ליבות השרביטים של הארי פוטר ולורד וולדמורט.
  • ענק (Giant) הוא יצור אדיר ממדים שגובהו עשוי להגיע עד לשמונה וחצי מטרים וידוע בזכות כוחו הפיזי העצום. לענקים אין השכלה. כל שבט ענקים מונהג על ידי גרוג, והדרך היחידה להחליפו היא באמצעות הריגת הגרוג הנוכחי. בספר השישי מצטרפים הענקים לוולדמורט, למעט גרעפ (אחיו למחצה של האגריד).
  • פיה (Fairy) יצור זערורי דמוי אנוש הידוע בתחושת ריקנות וגנדרנות.
  • קנטאור (Centaur) הוא יצור שפלג גופו העליון דומה לזה של אדם, אך פלג גופו התחתון דומה לזה של סוס. הקנטאורים חכמים וגאים מאוד, והם רואים בסיוע לקוסמים אקט של חוסר כבוד עצמי. הקנטאורים מצטיינים בריפוי קסום, גילוי עתידות, קשתות ואסטרונומיה.
  • ת'סטראל או פגעסוס (Thestral) הוא סוג של סוס מכונף הניתן לצפייה רק על ידי מי שראו מוות. הת'סטראלים מסוגלים לעוף במהירות, והם בעלי חוש התמצאות טוב. הם נמשכים לדם. הת'סטראלים מתוארים כיצורים בעלי כנפיים שחורות שצורתם כשל כנפי דרקון, גוף גרום, ועיניים לבנות וחסרות אישונים. בגלל הקשר שלהם למוות מתואר בספרים כיצד יש הרואים בהם סימן למזל רע.
  • אובסקוריאל (Obscurial) הוא ילד קוסם, שמסיבה טראומטית כלשהי מדחיק את כוחות הקסם שלו. ילדים כאלה, כאשר הם מתפרצים, הופכים להיות ענן שחור שהורס כל דבר בדרכו. הקסם המודחק יוצא החוצה בפראות, ללא כל שליטה של הילד עליו. בגלל טבעו האלים והעוצמתי של הכוח, ילדים אובסקוריאלים בדרך כלל לא שורדים מעבר לגיל 10. ישנה תאוריה הגורסת כי אריאנה דמבלדור, אחותו של אלבוס דמבלדור, הייתה אובסקוריאל.[דרוש מקור]

קסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסמים הוא שם לפעולות על-טבעיות המבוצעות בעולם הבדיוני שיצרה ג'יי קיי רולינג, ומופעלות על ידי לחשי קסם. הקסמים משמשים את רוב הדמויות על מנת להשיג מטרות מסוימות ללא שימוש בטכנולוגיה מודרנית. דרך הביצוע של קסם היא בדרך כלל עשיית מחווה כלשהי עם השרביט ואמירת הלחש המתאים (או חשיבה עליו במקרה של קסם שאין צורך לומר את הלחש המשמש לביצועו - לחש אילם). רוב הלחשים נגזרים ממילים בלטינית.

המורה ללחשים בהוגוורטס הוא פרופסור פיליוס פליטיק.

בעולם של הארי פוטר ישנו סיווג של לחשי הקסם למספר סוגים, כאשר בתרגום העברי ישנם שני סוגים כאלו: לחשים, המיועדים לשימוש כללי, וקללות, הבאות ברמות עוצמה משתנות ומיועדות לשימוש לוחמני יותר[3]. הקללות החמורות ביותר מכונות בספרים בשם "קללות שאין-עליהן-מחילה", ועל פי חוקי משרד הקסמים, העונש על הטלתן הוא מאסר עולם בכלא הקוסמים אזקבאן. קללות אלו יצוינו בטבלה שלהלן בכתב נטוי.

שם הקסם מילות הלחש תיאור מטרה הופעת הלחש לראשונה בספרים[4]
הקללה ההורגת אָבַדָה קְדַברַה גרימת מותו של הקורבן. קללה זו גורמת למות הקורבן באופן מיידי וחסר כאבים, ואינה מותירה אחריה סימנים בגוף הקורבן. הארי פוטר וגביע האש
לחש זימון מים אָגֶוַאמֶנטִי הופעת מים בתוך כלי קיבול מסוים או להתזת מים מן השרביט הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
לחש זיכרון אובּליוויאטֵה מחיקת זיכרון הארי פוטר וחדר הסודות
לחש העלמה אוונסקו לחש המשמש להעלמת חפצים, וממנו נגזרים לחשים אחרים להעלמה של חפצים שונים הארי פוטר ומסדר עוף החול
קללת המכשול אִימְפֶדְיִמֶנְטָה בלימת היריב במקום או להדיפתו למרחק קצר הארי פוטר וגביע האש
אִימְפֱרבִיוּס לחש שמטרתו לגרום לחפץ מוצק להפוך לדוחה מים וערפל. הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
קללת אימפריוס אימְפֶּריו שליטה מוחלטת במחשבותיו ופעולותיו של המכושף הארי פוטר וגביע האש
לחש זימון אש אינסנדיו לחש הגורם להיווצרות אש הארי פוטר וגביע האש
חבלים אינקרצרוס יצירת חבלים הכובלים את האובייקט שאליו כוון הלחש הארי פוטר ומסדר עוף החול
לחש הפתיחה אלוהומורה פתיחת מנעולים. הלחש הנגדי הוא קולופורטוס הארי פוטר ואבן החכמים
אנאפנֲאוֹ סילוק עצמים זרים מקנה הנשימה הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
לחש הגדלה אנגורג'יו הגדלת עצמים. הלחש הנגדי הוא רדוציו הארי פוטר וגביע האש
אפּיסקי איחוי עצמות הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
לחש זימון אציוֹ (במקור אקיו) זימון עצמים הנמצאים במרחק רב הארי פוטר וגביע האש
אקספולסו יצירת גל הלם רב עוצמה המסוגל להרוס את הסביבה עליה הוא מוטל, ולהעיף חפצים מוצקים ממקומם. הארי פוטר ואוצרות המוות
לחש פריקה מנשק אקספליארמוּס פריקת היריב מנשקו הארי פוטר וחדר הסודות
פטרונוס אקספּקטו פּטרונוּם יצירת הפטרונוס, מעין הילת קסם דמוית בעל-חיים המגנה על הקוסם (ועל סביבתו) מפני סוהרסנים וכן מפני לת'יפולדים[5]. קסם זה הוא אחד מהקשים ביותר לביצוע בספרי הארי פוטר, שכן הוא דורש מהקוסם לחשוב על זיכרון חיובי וחזק. אלבוס דמבלדור פיתח שיטה שבה הוא משתמש בפטרונוס לצורך העברת הודעות בצורה בטוחה[6]. הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
לחש חותך דיפינדו חיתוך חפצים הארי פוטר וגביע האש
הומנום רבליו בדיקת נוכחות של בני אדם בקרבת מקום הארי פוטר ואוצרות המוות
לחש הרחפה וינגארדיוּם לביאוסה הרחפת חפצים הארי פוטר ואבן החכמים
לחש ארבע הרוחות כוון אותי (במקור: Point me) גורם לשרביט להפוך למצפן ולהצביע לכיוון צפון. הארי פוטר וגביע האש
תליה מהקרסול לויקורפּוּס תליית הקורבן באוויר מהקרסול שלו. הלחש הנגדי הוא ליבּראקורפּוּס. הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
ביאור הכרה לגילימנס פריצה לתודעתו של האדם וקריאתה. לחש זה משמש בביאור הכרה, שהיא היכולת לפרוץ אל תוך תודעתו של האדם ולצפות בה, באופן שיכול להתפרש כ"קריאת מחשבות"[7]. היכולת הנגדית מכונה הלטת הכרה, והיא מוגדרת כיכולת למנוע התערבות קסומה במוחו של האדם הארי פוטר ומסדר עוף החול
לחש אור לוּמוֹס יצירת אור בקצה השרביט. הלחש הנגדי הוא "נוקס". הארי פוטר וחדר הסודות
לחש מיסוך מוּפליאטוֹ מניעת האזנת סתר באמצעות יצירת זמזום בלתי פוסק הגורם למיסוך קול. הלחש הומצא על ידי "הנסיך חצוי הדם" שהוא בעצם סוורוס סנייפ. הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
זימון האות האפל מוֹרְסְמוֹרְדְרֶה אוכלי המוות משתמשים בו לסימון מקום שבו ביצעו פשע. הארי פוטר וגביע האש
לחש השתקה סילנציו משתיק את המכושף וגורם לו לאבד את קולו הארי פוטר ומסדר עוף החול
ספיצאליס רבליו זיהוי כישופים שונים המוטלים על עצם כלשהו. הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
לחש הגברה סונורוס מגביר את קולו של המכושף. לחש הנגד נקרא סילנסיוס. הארי פוטר וגביע האש
"נגד אויבים" סקטוּמסמפּרה יצירת חתכים עמוקים בגופו של קורבן הלחש. הומצא על ידי סוורוס סנייפ תחת השם "הנסיך חצוי הדם". הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם
סרפנסורטיה שימוש בכישוף יגרום לבקיעתו של נחש מקצה השרביט. הארי פוטר וחדר הסודות
יצירת מפתח מעבר פּורטוּס הפיכת חפץ למפתח מעבר הארי פוטר ומסדר עוף החול
לחש חידלון פיניטה אינקנטאטם עצירת כל הלחשים הפועלים בקרבת מקום (מלבד הקללות שאין עליהן מחילה וקללות שדורשות קללות נגד ספציפיות) הארי פוטר וחדר הסודות
נעילת גוף מלאה פּטריפיקוּס טוטאלוּס נעילת גוף מלאה של הגפיים העליונות, הגפיים התחתונות והפה. הארי פוטר ואבן החכמים
לחש מגן פּרוטגו יצירת מגן קסם בלתי נראה העמיד בפני קללות קלות. קיימות גרסאות חזקות יותר המוצגות לראשונה בספר השביעי ומופעלות על ידי הלחשים "פרוטגו טוטאלום" ו"פרוטגו הוריביליס". הארי פוטר ומסדר עוף החול
קונפרינגו כיוון הלחש על חפץ מוצק יגרום לו להתפוצץ מבפנים בפיצוץ רב-עוצמה. הארי פוטר ואוצרות המוות
לחש הדגדוג ריקטוסמפרה משרה הרגשת דגדוג עז בגופו של הקורבן. הארי פוטר וחדר הסודות
לחש שיחזור פריורי אינקנטאטו הצגת הקסם האחרון שבוצע על ידי שרביט מסוים. למחיקת הקסם מהשרביט משתמשים בלחש נגדי הנקרא דלטריוס. הארי פוטר וגביע האש
קונפונדוס קונפוּנדוּ בלבול היריב הארי פוטר וגביע האש
קללת הפינוי רדוקטו לחש הגורם לדברים לעוף מהדרך הארי פוטר וגביע האש
לחש גירוש בוגארט רידיקוּלוּס דחיית בוגארט באמצעות הפיכתו לדבר מה המעורר צחוק, שהוא הדבר היחיד שיכול להביס בוגארט. הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
לחש האיחוי רפּארוֹ תיקון עצמים הארי פוטר וגביע האש
קללת קרושיאטוס קְרושיו עינוי הקורבן בכאבים עזים מנשוא, בשימוש רב עשוי לגרום לקורבן לאבד את שפיותו. הארי פוטר וגביע האש
קללת שיתוק שתק (במקור Stupefy) שיתוק מלא של היריב. הלחש הנגדי הוא "שחרר" הארי פוטר וגביע האש
ביצוע הלחש לומוס
ביצוע הלחש פריורי אינקנטאטו

מקומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלא אזקבאן
משרד הקסמים
המחילה
הצריף המצווח
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
גרינגוטס
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
בית משפחת פוטר במכתש גודריק
הקלחת הרותחת

סדרת הספרים מתרחשת באתרים בדיוניים אחדים. רוב העלילה מתרחשת בבית הספר לקוסמים, הוגוורטס. הרשימה שלהלן כוללת את האתרים העיקריים בסדרה:

מקומות המקושרים לקוסמים ולמכשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אזקבאן (Azkaban) הוא בית הסוהר של הקוסמים. אזקבאן שוכן על אי בודד באמצע הים הצפוני, ומוגן על ידי סוהרסנים וכשפים חזקים. בגלל תכונותיהם של הסוהרסנים רוב הכלואים באזקבאן מאבדים את שפיותם, ואחדים מתוכם אף מתים לאחר שהם מאבדים את התיאבון.
  • בית החולים על שם הקדוש מנגו למחלות ולפציעות קוסמים (St Mungo's Hospital for Magical Maladies and Injuries) שוכן בלונדון. זהו המוסד הרפואי לקוסמים הגדול ביותר בבריטניה, ובדומה לאתרים אחרים הוא מוסווה באמצעות קסמים. הכניסה לבית החולים נעשית דרך חלון ראווה של החנות צינון ומינון בע"מ.
  • משרד הקסמים (Ministry of Magic) הוא גוף הממשל היחיד בסדרת הספרים, והלכה למעשה הוא ממלא את תפקידי הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת. בראש המשרד עומד שר הקסמים. תפקידו העיקרי של המשרד הוא להסתיר את קיומה של קהילת הקוסמים הבריטית מעיני המוגלגים, בנוסף לאכיפת חוקי הקסם. המטה הראשי של המשרד שוכן מתחת לקרקע במרכז לונדון, וניתן להגיע אליו בהתעתקות, ברשת הפלו ובאמצעות כניסת מבקרים. המחלקה הסודית ביותר במשרד הקסמים היא מחלקת המסתורין (Department of Mysteries).
  • הוגוורטס (Hogwarts) הוא בית הספר לכישוף ולקוסמות. זהו בית הספר היחיד לקוסמים ומכשפות בכל רחבי בריטניה.
  • היער האסור (Forbidden Forest) שוכן בסמוך לטירת הוגוורטס, ומסמן את גבולות בית הספר. הכניסה אליו אסורה לתלמידי שנה ראשונה כיוון שיש בו יצורים מסוכנים רבים ובהם אקרומנטולות, אנשי זאב וכדומה. מנגד, ביער מתגוררים יצורים כגון חדי קרן והקנטאורים (אם כי בספרים מתואר כי הקנטאורים אינם מעוניינים ביחסי קרבה עם הקוסמים).

בתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אחוזת מאלפוי (Malfoy Manor) בוילטשייר. שימשה את משפחת מאלפוי לדורותיה. באחוזה התגורר גמדון הבית דובי עד לשחרורו בידי הארי בספר השני. לאחר חזרתו של וולדמורט היא שימשה עבורו מפקדה, ובספר השביעי נכלאו במרתפיה אנשים שונים: לונה לאבגוד, מר אוליבנדר, הארי, רון, הרמיוני ודין.
  • דרך פריווט מספר 4 (4 Private Drive) בעיירה וינגינג תחתית שבסארי היא הבית של משפחת דרסלי ושל הארי פוטר. הארי שוהה בדרך פריווט במהלך חופשות הקיץ מהוגוורטס, ועוזב את הבית לצמיתות בתחילת הספר השביעי עם הגעתו לבגרות. משפחת דרסלי עוזבת אותו בעצמה זמן לא רב לפני כן מחשש לחייהם.
  • המחילה (The Burrow) היא ביתם של משפחת ויזלי מחוץ לעיירה אוטרי סנט קצ'פול. הארי פוטר מחשיב את "המחילה" למקום השני הכי אהוב עליו לאחר הוגוורטס.
  • הצריף המצווח (Shrieking Shack) הוא צריף רעוע השוכן בפאתי העיירה הוגסמיד. הצריף נבנה כמקום מבטחים שבו רמוס לופין יוכל לעבור את השינוי לאדם זאב בזמן הירח המלא. על מנת להרחיק משם סקרנים הופצו שמועות אותן עודד אלבוס דמבלדור, על כך שהצריף נרדף על ידי רוחות רפאים אכזריות. הצריף היה מחובר להוגוורטס באמצעות מנהרה, והקצה שלה באדמות הוגוורטס מוגן באמצעות הערבה המפליקה.
  • כיכר גרימולד מספר 12 (12 Grimmauld square) שבלונדון שימש כבית המגורים של משפחת בלק. הבית מכיל בתוכו חפצי אופל רבים, ומוגן על ידי רוב קסמי ההגנה וההסוואה הקיימים, שהוטלו על ידי אוריון בלק (אביו של סיריוס) ואלבוס דמבלדור. לאחר מותם של אוריון ואשתו וולבורגה נותר במקום רק גמדון הבית קריצ'ר. החל מהספר החמישי משמש הבית כמפקדה של מסדר עוף החול. בעקבות מותו של סיריוס בלק בסוף הספר החמישי עובר הבית לחזקתו של הארי פוטר.
  • בית גונט (House of Gaunt) שוכן בסמוך לעיירה הנגלטון הקטנה, ובו התגוררה משפחת גונט שהייתה הנצר האחרון לסלזאר סלית'רין. מרופי גונט, בתו של ואנדרולו ואחותו של מורפין, היא אימו של לורד וולדמורט.
  • בקתת הצדפים (Shell Cottage) היא הבית של ביל ופלר ויזלי, שבגינתה קבור גמדון הבית דובי. הבקתה מוזכרת רק בספר השביעי, בו היא משמשת כמקום מגורים זמני עבור הארי, רון והרמיוני.

חנויות ובתי עסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוליבנדרס (Ollivander's) היא החנות לממכר שרביטים של מר אוליבנדר, השוכנת בסמטת דיאגון. החנות הוקמה בשנת 382 לפנה"ס לפי הספר הראשון.
  • בורגין וברקס (Borgin and Burkes) היא חנות לממכר מוצרי אופל השוכנת בסמטת נוקטורן שליד סמטת דיאגון. בחנות זו עבד וולדמורט לאחר שסיים את לימודיו הוגוורטס, והיא שימשה עבור אוכלי המוות כנקודת כניסה להוגוורטס בספר השישי באמצעות מעבר קסום שנוצר בין שני ארונות היעלמות.
  • גרינגוטס (Gringotts Wizarding Bank) הוא הבנק היחיד של הקוסמים (בבריטניה), והוא מנוהל על ידי גובלינים. המבנה העל-קרקעי של גרינגוטס מתואר כגבוה מאוד ולבן כמו שלג, ומתחתיו בנויה מערכת מסועפת של מנהרות תת-קרקעיות שבהן שוכנות הכספות. גרינגוטס הוא אחד המקומות המוגנים ביותר בעולם הקוסמים של רולינג, ובין השאר יש בו דרקונים המגינים על הכספות הרגישות ביותר. ההגעה אל הכספות נעשית באמצעות מערכת מסילות שעליהן קרונות הנוסעים במהירות אחת בלבד (מהירות גבוהה).
  • הדובשנרייה (Honeydukes) היא חנות ממתקים פופולרית השוכנת בהוגסמיד, ומחוברת אל הוגוורטס באמצעות מעבר סודי המשמש את הארי פוטר בספר השלישי.
  • הקלחת הרותחת (The Leaky Cauldron) היא פאב/פונדק פופולרי השוכן בצמוד לסמטת דיאגון. בספר הראשון בסדרה מסופר כי הכניסה למקום מוגנת בקסמים כך שמוגלגים לא יכולים לראות אותה.
  • חנות ההוקוס-מוקוס של האחים ויזלי (Weasleys' Wizard Wheezes) היא חנות למוצרי שעשועים ותעלולים שהוקמה על ידי פרד וג'ורג' ויזלי. השניים פיתחו מספר מוצרים שנמכרו לתלמידי בית הספר בשנות הלימודים האחרונות שלהם בהוגוורטס כגון שוקולדימום, טופעילוף וממתקיא. פרד וג'ורג' קיבלו מהארי פוטר את המימון הראשוני להקמת החנות, בסך אלף אוניות זהב (אותן קיבל הארי כפרס על ניצחונו בטורניר הקוסמים המשולש). מלבד מוצרים קסומים נמכרים בחנות גם מוצרי מוגלגים רגילים (כגון קלפים מסומנים) וחפצים "רציניים" יותר המיועדים למבוגרים (כגון כובע חסין קללות פשוטות עד בינוניות). לאחר מותו של פרד בקרב על הוגוורטס המשיך ג'ורג' לנהל את החנות לבדו, ובהמשך הצטרף אליו אחיו הצעיר רון, שעזר להפוך את החנות לעסק מצליח מאוד.
  • כרך ודף בע"מ (Flourish and Blotts) היא חנות הספרים הראשית המספקת את ספרי הלימוד של תלמידי הוגוורטס.
  • ראש החזיר (Hog's Head Inn) הוא פונדק השוכן בהוגסמיד ונמצא בבעלותו של אברפורת' דמבלדור. הפונדק מתואר כמקום מוזנח ובעל ריח של עיזים. בספר החמישי נערכה בו פגישת הייסוד של צבא דמבלדור. בספר השביעי מתברר כי הפונדק מחובר להוגוורטס באמצעות מעבר סודי המגיע אל חדר הנחיצות.
  • שלושת המטאטאים (The Three Broomsticks Inn) הוא פונדק פופולרי השוכן בהוגסמיד ונמצא בבעלותה של מאדאם רוזמרטה, המתוארת כאישה נאה מאוד. סצנות אחדות בספרים מתרחשות בפונדק זה, ובהן המקרה שבו הארי שומע את האמת כביכול על כך שסיריוס בלק בגד בג'יימס ולילי פוטר.
  • חנות התעלולים של זונקו (Zonko's Joke Shop) היא חנות שבדומה לחנות ההוקוס מוקוס של האחים ויזלי, מוכרת כל מיני סוגי טריקים. החנות הוקמה הרבה לפני החנות של האחים ויזלי. האחים ויזלי רואים את עצמם כמתחרים לזונקו.

רחובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סמטת דיאגון (Diagon Alley) היא אחד המקומות החשובים ביותר המתואר בספרים, והיא שוכנת בלונדון. רק קוסמים ומכשפות יכולים להיכנס לסמטה, המוסתרת באמצעות קסמים מעיני המוגלגים. בסמטה שוכנות חנויות ובתי עסק רבים, בנוסף לגרינגוטס שהוא בנק הקוסמים היחיד בבריטניה.
  • סמטת נוקטורן (Knockturn Alley) היא סמטה קטנה המסתעפת מסמטת דיאגון. כל החנויות בסמטה זו מוקדשות לקסמים ואומנויות אפלים. בספר השישי מתואר כיצד הקונים לא מבקרים יותר בסמטה כיוון שהם לא מעוניינים להיחשד על ידי משרד הקסמים בתמיכה בוולדמורט.

עיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוטרי סנט קצ'פול (Ottery St Catchpole) היא עיירה מעורבת שבה מתגוררים קוסמים ומוגלגים. בסמוך לעיירה נמצאים "המחילה" (הבית של משפחת ויזלי) והבית של לונה לאבגוד ואביה קסנופיליוס.
  • הוגסמיד (Hogsmeade) השוכנת בסקוטלנד היא העיירה היחידה שבה מתגוררים רק קוסמים ומכשפות. תלמידי הוגוורטס מהשנה השלישית ומעלה רשאים לבקר בה בסופי שבוע מסוימים. בעיירה יש חנויות אחדות וסניף דואר קוסמים המבוסס על עופות דורסים. בסמוך לעיירה נמצאת תחנת הרכבת שאליה מגיעה הרכבת "הוגוורטס אקספרס" (המוכרת גם בשם "רכבת אקספרס להוגוורטס") המביאה את תלמידי הוגוורטס מרציף תשע ושלושה רבעים.
  • הנגלטון הקטנה (Little Hangleton) היא עיירה קטנה שבה שוכנים בית משפחת גונט, בית משפחת רידל ובית הקברות שבו וולדמורט הצליח לחזור לגופו וניסה לרצוח את הארי פוטר בסוף הספר הרביעי.
  • מכתש גודריק (Godric's Hollow) היא עיירה מעורבת של קוסמים ומוגלגים השוכנת במערב אנגליה, והיא נחשבת לאחת מהעיירות העתיקות ביותר המתוארות בספרים. רולינג ציינה בראיון שנערך עמה כי העיירה קרויה על שם גודריק גריפינדור, אחד ממייסדי הוגוורטס, שנולד בה. בבית הקברות של העיירה קבורים קוסמים ומכשפות רבים, ובהם ג'יימס ולילי פוטר (הוריו של הארי, שנרצחו בביתם שבעיירה על ידי וולדמורט) וקנדרה ואריאנה דמבלדור (אמו ואחותו הקטנה של אלבוס דמבלדור).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במקור, ההגיה של השם באנגלית היא הורקראקס. גילי בר הלל בחרה לתרגם כך שה-u תישמע כו' עם שורוק, בניגוד להגיה האנגלית
  2. ^ ראיון עם ג'יי. קיי. רולינג, מתוך האתר הרשמי שלה (אורכב ב-12 בינואר 2010)
  3. ^ במקור האנגלי קטגוריית ה"קללות" מחולקת אף היא לשלוש קטגוריות משנה, בהתאם לעוצמתן (מהקלות ביותר לקשות ביותר): Jinxes (קללות קלות), Hexes (קללות בינוניות), Curses (קללות קשות). בעברית, כלל הלחשים האלו מכונים "קללות" וכמעט ולא ניתן להבחין בהבדלים אלו.
  4. ^ מתייחס לפעם הראשונה בה הופיע הלחש בשמו ובהגייתו.
  5. ^ חיות הפלא והיכן למצוא אותן, עמ' 52, בתרגום גילי בר-הלל סמו, הוצאת ידיעות אחרונות
  6. ^ J.K.Rowling Official Site, web.archive.org, ‏2012-02-08
  7. ^ קוסמים מיומנים בביאור והלטת הכרה, דוגמת סוורוס סנייפ, מתייחסים בזלזול להשוואה בין ביאור הכרה ל"קריאת מחשבות".