הרובוטריקים (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרובוטריקים
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה מדע בדיוני, פעולה, הרפתקאות
יוצרים טאקארה טומי
הסברו
מדבבים פיטר קאלן, פרנק ולקר, כריס לאטה, דן גילבזן, קייסי קאסם, סקאטמן קרות'רס, דון מסיק, מייקל בל, ג'ק אנג'ל, מייקל מקונוהי, קן סאנסון, ג'ון סטיבנסון, קורי ברטון, אלן אופנהיימר, ניל רוס
מדבבים בעברית גלעד קלטר, יורם יוספסברג, יהויכין פרידלנדר, לירון ברנס, אמנון וולף, עפרון אטקין, ניר רון
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יפןיפן יפן
קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית קוריאה הדרומית
שפות אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4
מספר פרקים 98
הפקה
מפיק ג'ו באקאל
נלסון שין
חברת הפקה הסברו, טואי אנימציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Johnny Douglas עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 25 דק'
שידור
רשת שידור סינדיקציה
רשת שידור בישראל ערוץ ג'וניור
תקופת שידור מקורית 17 בספטמבר 198411 בנובמבר 1987
קישורים חיצוניים
www.transformers.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרובוטריקיםאנגלית: The Transformers) היא סדרת האנימציה הראשונה בזיכיון "רובוטריקים". הסדרה מגוללת את המלחמה המתמשכת בין רובוטים ענקיים שמסוגלים לשנות את צורתם לכלי רכב ואובייקטים אחרים. הסדרה נכתבה והוקלטה בארצות הברית, לפי אנימציה שהונפשה ביפן וקוריאה הדרומית. הסדרה כולה התבססה על ליין צעצועים בשם "דיאקלון" ו"מיקרומן" של יצרנית הצעצועים טאקארה טומי - ליין אותו ייבאה חברת הסברו האמריקאית לארצות הברית. הסדרה, שנמשכה כ-98 פרקים בין השנים 1984 ל-1987, כללה גם סרט אנימציה באורך מלא, ששודר בין העונות השנייה והשלישית.

בעקבות שידורו מחדש של הזיכיון בשנת 1992 תחת השם "רובוטריקים: הדור השני", הסדרה המקורית וגרסאות הקומיקס והצעצועים שיצאו בעקבותיה ידועים בשם "רובוטריקים: הדור הראשון" - מושג שנותר שגור בפי מעריצי הסדרה והפך ברבות השנים לתחדיש.

בישראל שודרו במקור שתי העונות הראשונות של הסדרה בערוץ הטלוויזיה החינוכית בסוף שנות השמונים בדיבוב המקורי באנגלית עם כתוביות בעברית. בתחילת שנות ה-2000, הסדרה הייתה משודרת בערוץ "פוקס קידס" (ערוץ דיסני ישראל כיום) בשידורים חוזרים ובדיבוב לראשונה בעברית. כיום, הסדרה משודרת בערוץ ג'וניור הישראלי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליין הצעצועים של הרובוטריקים וסדרת האנימציה קיבלו השראה מליין צעצועים יפני בשם "מיקרומן" - הצאצא האסייתי בגובה 30 ס"מ לאקשן פיגרס של כוח המחץ. בשנת 1980 יצא ליין הספין אוף של "מיקרומן", "דיאקלון". הליין כלל דמויות בגובה 2.5 ס"מ שמסוגלות לשבת בתא הנהג של כלי רכב ממודלים אשר משנים את צורתם לרובוטים שאותם הטיסו הנהגים. בהמשך, הוצג בשנת 1983 תת-ליין בשם "מיקרוצ'יינג'", שכלל אובייקטים בגודל טבעי ששינו צורה לרובוטים כמו קלטות מיקרו, כלי נשק וכלי רכב. צעצועי דיאקלון ומיקרוצ'יינג' התגלו בידי חברת הסברו בזמן יריד צעצועים בטוקיו, והוחלט לשלבם לליין צעצועים אחד לשוקי המערב, אם כי בשינויי צבע שיתאימו לסדרה החדשה.

בשנת 1984 הוסרו מרבית ההגבלות על תוכן שיווקי בסדרות טלוויזיה לילדים, ונסללה הדרך להצגתה של סדרת טלוויזיה המבוססת על מוצרי זיכיון. חברת הסברו עבדה בעבר עם מארוול קומיקס על סדרת כוח המחץ בשיווקם של ליין צעצועים, חוברות קומיקס נלוות וסדרת אנימציה. בהתחשב בהצלחת האסטרטגיה השיווקית הזו פותח רעיון דומה בנוגע ל"רובוטריקים".

העורך הראשי של מארוול באותה עת, ג'ים שוטר, הציג טיוטה לסיפור הסדרה ואת הרעיון לשתי סיעות של רובוטים לוחמים - הרובוטריקים הגיבורים והשקרניקים הרעים. כדי לשפר את הרעיון נשכר הכותב דניס אוניל להמציא שמות לדמויות ולתת להן סיפורי רקע. אולם, עבודתו של אוניל לא עמדה בציפיות חברת הצעצועים האמריקאית, שביקשה לשנות חלק נכבד ממנה. אוניל סירב, והפרויקט עבר בין מספר כותבים עד שהגיע לידיו של בוב בודיאנסקי. השינויים אותם ערך בודיאנסקי התקבלו בהתלהבות בידי הסברו, והחל תהליך הפקתן של מיני סדרת קומיקס בת ארבעה חלקים ופיילוט טלוויזיוני בן שלושה חלקים. בנוסף, עיצוב ליין הצעצועים הואנש במידה רבה יותר מקודם. הפיילוט אויר בידי חברת טואי אנימציה.

בשעה שעיצוביהם של רוב דמויות הסדרה נשענו על ליין הצעצועים "דיאקלון" ו"מיקרומן" של טאקארה, הסברו לקחה דוגמאות מליינים אחרים כדוגמת טויקו (לדמותו של שוק-וייב), טויבוקס (לדמויותיהם של אומגה סופרים וסקיי לינקס) וטאקטוקו צעצועים (ג'טפייר, רואדבאסטר, וירל והחרקניקים בגרסת הדלוקס). מיזוגן של האחרונות אל תוך חברת הצעצועים בנדאי הביאה למספר בעיות משפטיות ונדרש שינוי בעיצוב הדמויות.

תקציר עלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזה פרסומית לסדרה.

בכוכב לכת מרוחק בשם סייברטרון חיות שתי קבוצות רובוטים בעלי תודעה, המסוגלים לשנות את צורתם למכונות מלחמה וכלי תעבורה שונים - האחת היא "הרובוטריקים" הטובים, המונהגת בידי אופטימוס פריים, והשנייה היא "השקרניקים" הרעים, המונהגת בידי מגהטרון. שתי הקבוצות נלחמות זו בזו עד שהן מכלות את כל משאבי האנרגיה של הכוכב שלהן. הרובוטריקים בונים חללית גדולה המכונה "התיבה" על מנת לחפש אחר מקורות אנרגיה נוספים, והשקרניקים דולקים בעקבותיהם בחללית אחרת. במהלך קרב בין שתי החלליות, מתרסקת חללית הרובוטריקים לתוך הר געש על כדור הארץ, ואילו חללית השקרניקים מתרסקת אל תוך קרקעית האוקיינוס.

כעבור מיליוני שנים, כאשר האנושות התפתחה לימינו אנו, מתפרץ הר הגעש והדבר מפעיל מחדש את מחשב החללית, טלטראן 1. המחשב שולח גשוש שיוצא לחפש אחר צורות החיים של הכוכב החדש, וזה מזהה בטעות כלי רכב כצורת חיים וכך מותאמת צורתם החלופית של הרובוטים לכלים ארציים. מחשב החללית מתקן את הרובוטים, כל אחד על פי מודל המכונית שנסרק לתוך המחשב: כך למשל, אופטימוס פריים משתנה למשאית סמי-טריילר ואילו באמבלבי משתנה לפולקסווגן חיפושית. השקרניקים מסוגלים לשנות את צורתם בצורה מגוונת יותר: מגהטרון משתנה לאקדח, יש מהם המשתנים למטוסי קרב, אחד מהם משתנה לרדיוטייפ וברשותו רובוטים קטנים יותר המשתנים לקלטות טייפ. בפרקים מוקדמים ובפרקים על העבר של הרובוטריקים בסייברטרון הם משנים צורה לכלי תעבורה סייברטרוניים.

השקרניקים מנצלים את משאבי האנרגיה של כדור הארץ על מנת לבנות חללית חדשה, תוך פגיעה בתושבי כדור הארץ. הרובוטריקים מנסים לעצור בעדם ולבסוף מונעים מהם לברוח מכדור הארץ. שתי הקבוצות מקימות בסיסים על כדור הארץ וממשיכות את המלחמה שלהן עליו. מאחר שהרובוטריקים הם הטובים, קבוצת מהנדסים ופועלי בניין ומכרות מקרב האנושות מתגייסת לעזרתם.

במהלך הסדרה מצטרפים לשני הצדדים רובוטים חדשים, חלקם נבנים על ידם (למשל, הדינוטריקים נבנים על ידי הרובוטריקים) ואת חלקם הם פוגשים (למשל, השקרניקים פגשו את החרקניקים, לא בנו אותם). לחלק מאותם רובוטים יש יכולת להתמזג לרובוטי ענק (כך למשל, מצד הרובוטריקים, המטוסטריקים מסוגלים לחבור יחדיו לרובוט ענק המכונה "סופריון" והמצילטריקים ל"מצילן", ומצד השקרניקים, הטרקטוריקים שחוברים יחדיו לרובוט הענק "משמידן", הפעלולניקים ל"מנאסור", והמשורייניקים ל"ברוטיקוס").

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הרובוטריקים - דמויות

כבר מתחילתה של הסדרה מוצגות דמויות רבות לשני הצדדים הלוחמים. הדמויות הראשיות מתוכן הן:

הרובוטריקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אופטימוס פריים (Optimus Prime) - מנהיג הרובוטריקים. בצעירותו היה עובד פשוט בכוכב סייברטרון בשם אוריון פקס. לאחר שמגהטרון פצע אותו אנושות הוא הורכב מחדש לרובוט לוחם בשם אופטימוס פריים כדי שיהיה מסוגל להוביל את המאבק בשקרניקים. בתור מנהיג הרובוטריקים, פריים מקדיש את מלוא זמנו ומרצו על מנת לסכל את תוכניותיהם הזדוניות של השקרניקים. דמותו מאופיינת בחמלה, בטוב-לב ובאבהיות, והוא עושה כל מאמץ על מנת להגן על כל היצורים החיים בעלי תבונה ורגישות, תוך אמונה כי הם זכאים לחופש. הוא מתואר כאצילי והגון, ובמהלך הסדרה מפגין תכונות אופייניות לדמות גיבור ולמנהיג: הוא נחוש להוות מופת ודוגמה לאנשיו באמצעות החלטותיו כמנהיג ולהימנע מצביעות ושקרים. בתפקידו כמצביא מצטייר פריים כנבון וישיר. כמו כן מצטיין פריים בנכונותו להקרבה עצמית על מנת להגן על חבריו או על בני האדם, או כדי לפגוע בשקרניקים ובכך למנוע מהם את האפשרות לגרום לאבדות בנפש. בהמשך, פריים נהרג על ידי מגהטרון ב"רובוטריקים: הסרט", אך בהמשך קם לתחייה.
אופטימוס פריים משנה צורתו למשאית סמי טריילר המורכבת משלושה חלקים: גופו הופך לקבינה של המשאית ואילו הטריילר צץ בכל פעם בה משנה פריים את צורתו. בעת הצורך הופך הטריילר לערכת קרב ומהווה עמדת פיקוד עבור פריים. בתוך הטריילר נמצא גם רוֹלֶר, כלי רכב קטן בעל שישה גלגלים בו הוא נעזר. תת-חלק ברובוט עצמו הוא מטריקס המנהיגות של הרובוטריקים המצוי בתוך בית החזה שלו. כל אחד מהחלקים מסוגל לחוש פגיעה באחר, אך רק חלק הרובוט מסוגל לשרוד ולתפקד לבדו. לאופטימוס יכולות פיזיות שונות שהוצגו - אם כי לא בעקביות - בפרקים שונים בסדרה.
  • ראטצ'ט (Ratchet) - המכונאי, הרופא והחובש של הרובוטריקים. למרות תפקידו, הוא לא תמיד נוהג באופן מקצועי ונוטה לזרוק על מטופליו חפצים שונים (כגון מפתח ברגים שבו הוא משתמש לתיקון) אם נפגעו בתאונה מטופשת שאותה יכלו למנוע בקלות אם היו זהירים יותר. תצורת ההשתנות שלו היא אמבולנס.
  • באמבלבי (Bumblebee, דבור בתרגום העברי) - הרובוט הצעיר ביותר בקרב הרובוטריקים. לעיתים קרובות מתנדב לביצוע משימות בהן גודלו הקטן משמש יתרון על פני שאר הרובוטריקים.
  • פראול (Prowl) - טקטיקן מוכשר אשר משמש כיד ימינו של אופטימוס פריים בעיקר במהלך העונה הראשונה של הסדרה. צורת ההשתנות שלו היא ניידת משטרה ניסאן 280ZX.

השקרניקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מגהטרון (Megatron) - הנבל הראשי בסדרה. המנהיג התככן והמרושע של השקרניקים וההפך הגמור מאופטימוס פריים. מגהטרון הוא רובוט רב עוצמה, אכזר וחסר רחמים השואף לשליטה מוחלטת בכל מקורות האנרגיה ובתושבי כדור הארץ. מגהטרון משנה צורתו לאקדח וולתר P38. הוא מסוגל להקטין את ממדיו כאשר הוא משנה את צורתו, על מנת שרובוט אחר או בן אנוש יוכלו להשתמש בו כאמצעי לחימה. מגהטרון מסוגל גם להחליף את זרועו הימנית בכוכב השחר.
  • סטאר-סקרים (Starscream, כוכב צועק בתרגום העברי) - רובוט סרקסטי, בוגדני וחתרן דו-פרצופי, ששואף להיפטר ממגהטרון ולהפוך למנהיג השקרניקים. אף על פי כן, ניסיונות החתירה של כוכב צועק תמיד כושלים. תצורת השינוי שלו היא מטוס קרב F-15, חמוש בקרני לייזר.
  • סאונד-וייב (Soundwave, גל קול בתרגום העברי) - מוכר בעיקר בשל הקול המכני שלו ובשל נאמנותו הבלתי מעורערת למגהטרון. משמש כאחראי על התקשורת עבור השקרניקים. בעל היכולת לאתר שידורי רדיו ולשבשם. כמו כן הוא גם מסוגל לקרוא מחשבות של בני אנוש. תצורת השינוי של גל קול מאפשרת לו להקטין את ממדיו לטייפ המנגן קלטות טייפ מנהלים (Micro Cassettes). הוא מאחסן בתוכו גם קלטות אודיו אשר הופכות לרובוטים עצמאיים (הרס, קרן לייזר ובהמשך גם רעד) ומשמשים את השקרניקים לצורכי ריגול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]