ואאל עאדל זועייתר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ואאל עאדל זועייתרערבית: وائل عادل زعيتر; 193416 באוקטובר 1972) היה אינטלקטואל ומתורגמן ערבי-פלסטיני. נהרג בהתנקשות על ידי המוסד במסגרת מבצע זעם האל לאחר טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן, בשל זיהויו על ידי ישראל כאחד מבכירי ארגון הטרור ספטמבר השחור. מקורות פלסטינים טוענים שלא היה מעורב בפעולות טרור, כולל בטבח במינכן, ושנרצח בשל טעות בהערכה הישראלית.[1]

זועייתר נולד ב-1934 בשכם, בן לחמולת זועייתר, מהמשפחות הבולטות בעיר, בנו של עאדל זועייתר, מתרגם ערבי, עורך דין, מורה ומנהיג, ואחיינו של אכרם זועייתר, מנהיג פלסטיני-ירדני, שגריר ירדן ושר החוץ שלה.[2] הוא שהה תקופה בלוב ולאחר מכן עבר לעיראק שם למד פילוסופיה וספרות ערבית באוניברסיטת בגדד, לאחר לימודיו עבר לרומא, שם ייצג את האינטרסים של אש"ף ועבד כמתורגמן בשגרירות לוב באיטליה. במקביל עסק בתרגום ספרות ערבית לאיטלקית, בין תרגומיו המפורסמים – הספר "סיפורי אלף לילה ולילה".

בעקבות ניסיון לפגע במתקנים אסטרטגיים באיטליה הוא נעצר על ידי משטרת איטליה ונחקר על מעורבות אפשרית בפיגוע, אך בסופו של דבר שוחרר. בתחילת שנות ה-70 היה מראשי ארגון ספטמבר השחור באירופה ובין היתר היה אחראי על ניסיון פיגוע במטוס אל על שהיה בדרכו מרומא לתל אביב.[3] לאחר הטבח באולימפיאדת מינכן נורה למוות זועייתר בפתח דירתו ברומא במסגרת מבצע זעם האל.

ב-2006 האמנית אמילי ג'אסיר יצרה עבודת וידאו המבוססת על אירוע ההתנקשות בזועייתר. בווידאו היא יורה בספרים משום שבזמן ההתנקשות הוא החזיק בידו את הספר "אלף לילה ולילה".[4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Janet Venn-Brown (Ed.), For a Palestinian: A Memorial to Wael Zuaiter, London: K. Paul International, 1984. (Translation of "Per un palestinese")

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Johnson, Ken, "Material for a Palestinian’s Life and Death"., New York Times, ‏February 12, 2009
  2. ^ ZU'AITER, ADEL (1897-1957); ZU’AITER, AKRAM (1909-1996), באתר PASSIA (באנגלית)
  3. ^ מיכאל בר-זוהר וניסים משעל, המוסד: המבצעים הגדולים, תל אביב: משכל, 2010, עמ' 175
  4. ^ Wise, Michael Z. (2009). "Emily Jacir's Border Crossings Between Art and Life". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2017-11-01.