וושיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור מתוך רומן וושיה "הרומנסה של שלוש הממלכות" מתקופת שושלת צ'ינג, מתאר את הלוחם הסיני גאן-נין.

ווּשְׂיָהפין-יין: Wǔxiá; בסינית מפושטת: 武侠) היא ז'אנר נרחב של סיפורת סינית המתרכזת בהרפתקאות אמנויות לחימה המתרחשות בעיקר בסין העתיקה. למרות שנכתבה במקור על הנייר, הוושיה מצויה כיום גם בסרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה ותיאטרון, כמו גם יצירות אמנותיות כקומיקס. הוושיה מהווה חלק נכבד מהתרבות הפופולרית של דוברי השפה הסינית ברחבי העולם.

המילה "וושיה" היא מילת הרכב בין wu ‏(武, המופיעה גם בצירוף וו-שו), שפירושה "צבאי" או "מלחמתי" לבין xia ‏(俠) שפירושה "אצילי", "מכובד". אמן לחימה ההולך בדרך האצילית מכונה ביצירות הוושיה לעיתים קרובות נקרא "איש חרבות", על אף שאין הכרח שיחזיק בחרב.

גיבורי הוושיה הסינית אינם משרתים אדון כלשהו, אינם מחזיקים בכוח צבאי ואינם משתייכים למעמד אריסטוקרטי. לרוב הם בני מעמד הביניים בחברה הסינית העתיקה. גיבורים אלה פועלים תחת קוד התנהגות מסוים, שמחייב אותם לתקן עוולות, בייחוד כאשר נמצאים חסרי הישע תחת מצוקה או דיכוי. הגיבור לוחם למען הצדק, מבקש להסיר את עולו של עריץ, או שמחפש כפרה על טעויות עבר. קוד ההתנהגות הסיני (xia) דומה לקוד ההתנהגות של הסמוראים היפניים (בושידו), של האבירים המערב אירופאים ושל האקדוחנים במערבונים האמריקאים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וושיה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא סין ובנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.