ויטוריו קורינלדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויטוריו קורינלדי
האדריכל ויטוריו קורינלדי וברקע אתר הזיכרון לחללי קיבוץ אשדות יעקב איחוד שתכנן
האדריכל ויטוריו קורינלדי וברקע אתר הזיכרון לחללי קיבוץ אשדות יעקב איחוד שתכנן
האדריכל ויטוריו קורינלדי וברקע אתר הזיכרון לחללי קיבוץ אשדות יעקב איחוד שתכנן
לידה 1931 (בן 93 בערך)
מילאנו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19581998 (כ־40 שנה)
תחום יצירה אדריכלות
יצירות ידועות בית חינוך שער הנגב, חדר האוכל בקיבוץ כפר עזה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויטוריו קורינלדי (נולד ב-1931) הוא אדריכל ישראלי שפעל רבות בתחום התכנון בקיבוצים.

קורינלדי נולד במילאנו שבאיטליה בשנת 1931. אביו היה מנהל סניף מילאנו של חברת הביטוח ג'נרלי. עם עליית הפאשיסטים לשלטון וחקיקת "חוקי הגזע" האנטישמים, עזב עם משפחתו לברזיל ב-1939. הוא השלים לימודי אדריכלות באוניברסיטת סאו פאולו ובשנת 1955, לאחר שנשא לאשה את יפה, עלה לישראל באונייה "נגבה" והצטרף לקיבוץ ברור חיל. בקיבוץ התרחבה המשפחה ולבני הזוג נולדו שלושה בנים: גדעון, יהונתן ועמוס.

במהלך השנים תכנן מבנים רבים בקיבוצו ואף שימש בתפקיד מזכיר הקיבוץ. בברור חיל היה קורינלדי חבר עד לשנת 1995. באותה שנה החליטו חברי הקיבוץ לעבור תהליך הפרטה, וקורינלדי ורעייתו בחרו לעזוב את הקיבוץ ולעבור להתגורר בתל אביב.

בשנת 1958 הצטרף למחלקת התכנון של איחוד הקבוצות והקיבוצים, שלאחר מכן התאחדה עם מחלקת התכנון של הקיבוץ המאוחד למחלקה לתכנון של התק"מ. במחלקה המאוחדת עבד לצד אדריכלים כמו חנן הברון, פרדי כהנא, נעמי יודקובסקי, ארנונה אקסלרוד ורחל ניסים. גישתו של קורינלדי לאורך דרכו המקצועית היתה לגבש מרכז מובהק לקיבוץ המתוכנן כיחידה אורבנית. את המבנים, בשונה מעמיתיו בוגרי הטכניון בישראל, תכנן בהתאם לגישה שאותה למד ממוריו בסאו פאולו, כזו המציגה פתרון פונקציונלי, תוך הענקת תשומת לב לפתרון ההנדסי המודגש בפתרון העיצובי-חזותי של המבנה. הדוגמה המרשימה ביותר לגישה זו באה לידי ביטוי בחדר האוכל שתכנן בקיבוץ נחל עוז, בו עמודי וקורות הבניין הופכים לאלמנט עיצובי חזותי המעניק לבניין את זהותו הייחודית.

במסגרת המחלקה לתכנון ולאחר מכן במסגרת משרד האדריכלים א.ב מתכננים פעל כאדריכל עד לפרישתו בשנת 1998. קורינלדי גם שימש במחלקה לתכנון בתפקיד אדריכל ראשי בין השנים 1975 - 1985. הפרויקט הראשון שתכנן במסגרת התנועה היה בית חינוך שער הנגב, מוסד שאותו ליווה כמתכנן במשך שנים רבות. במהלך 40 שנות עבודתו כאדריכל בתנועה הקיבוצית תכנן מבני ציבור, תעשייה ומגורים רבים בקיבוצים משדה בוקר שבמרכז הנגב ועד להגושרים שבאצבע הגליל והשפעתו על נוף הקיבוץ היתה משמעותית.

ב-2019 פרסם קורינלדי ספר המאגד קריקטורות שיצר בשנות ה-60 וה-70 ונתלו על לוח המודעות בקיבוצו. קריקטורות אלה תארו ברוח טובה את החיים בקיבוץ ברור חיל באותן השנים. ב-2024 יצא לאור הספר "אדריכל בקיבוץ", המסכם את פועלו של קורינלדי בעריכתו של האדריכל וחוקר האדריכלות מיכאל יעקובסון.

פרויקטים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ויטוריו קורינלדי: צחוק הגורל, הוצאה עצמית, 2019
  • ויטוריו קורינלדי (עורך מיכאל יעקובסון): אדריכל בקיבוץ, הוצאת אסיה, 2024

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]