וייזור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכשיר וייזור על עייניו של ג'ורדי לה פורג', מתוך "מסע בין כוכבים: דורות"

וייזוראנגלית: VISOR; ראשי תיבות של: מכשיר ראייה ותחליף איבר חושי), הוא תותב בצורת קשת המתחבר אל רקותיו של אדם עיוור, על מנת לספק לו באופן מלאכותי חוש ראייה המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים".

במהלך הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", כמו גם בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: דורות", דמותו של ג'ורדי לה פורג', עיוור מלידה, מרכיב את הווייזור, שמאפשר לו לראות.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשיר הווייזור הוא דק ומעוגל (בצורת קשת), עם חיישנים בצדו הקמור, המכסה את העיניים ומתחבר בשקעי קלט קטנים המושתלים בתוך הרקות. המכשיר סורק את הספקטרום האלקטרומגנטי, יצירת קלט חזותי, ומעביר אותו למוח של מרכיב הווייזור דרך עצבי הראייה, ובכך מספק לאדם עיוור, באופן מלאכותי, חוש ראייה.

המכשיר איננו מחקה ראייה אנושית רגילה, אך מאפשר לאדם "לראות" תופעות אנרגיה שהן בלתי-נראות לעין האנושית הבלתי-מזוינת, כמו גם מאפשר לו לראות את הדברים בתת-אדום וברמות מיקרוסקופיות. זה גם מאפשר לאדם לראות סימני חיים של אחרים, כגון קצב-לב וטמפרטורה, ונותן לו את היכולת לעקוב אחר הלכי רוח ואפילו לזהות שקרים.

האביזר המקורי עוצב בהשראת קשת לשיער אשר הגיעה לידיו של מיכאל אוקודה במהלך הפיתוח הרעיוני הראשוני של אביזר הווייזור.

ג'ורדי לה פורג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרה "הדור הבא", ג'ורדי לה פורג', עיוור מלידה, הוא הדמות היחידה שנראתה מרכיבה את הווייזור. השימוש בוייזור גורם לו לכאב מתמשך, שאינו יכול להיות מטופל ללא הפרעה למכשיר. ניתן להניח כי בתקופה זו היה השימוש בוייזור הוא נדיר מאוד, שכן, כאמור, באותה תקופה לא נראו דמויות אחרות בזיכיון שהופיעו עם מכשיר דומה, ובוורלי קראשר וקת'רין פולאסקי, שתי רופאות בכירות ששירתו על האנטרפרייז, הצהירו כי אינן מכירות את המכשיר. בהמשך, הופיעו לא מעט דמויות שהשתמשו במכשיר, בעיקר בסדרה "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים", כך שנראה שהשימוש בו הפך נפוץ יותר בעשורים הבאים.

היכולות החזותיות המיוחדות של ג'ורדי היו אחראיות, לפחות בחלקן, לקידומו המהיר בצורה יוצאת דופן בסולם הדרגות, שכן הראייה המשופרת שלו הייתה סוג של כלי-אבחון מובנה, המאפשר לו לעקוף סורקים מכניים מסוימים.

בפרק "Heart of Glory" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", קפטן פיקארד מקשר בין המסך העיקרי לבין הווייזור של ג'ורדי, על מנת לראות מה/איך שהוא רואה. בראותו את כל החפיפה ואת אורכי הגל השונים, הקפטן שואל איך ג'ורדי מסוגל להבדיל בין כולם. בתגובתו, ג'ורדי השווה בין ילד ששומע צלילים רבים בו זמנית, ובסופו של דבר מסוגל לבחור מתוכם את מה שהוא צריך; זהו כישרון נרכש.

פעמיים במהלך הסדרה, ג'ורדי סירב שיינתן לו חוש ראייה טבעי, תחילה על ידי קומנדר רייקר, שקיבל כמויות יוצאות דופן של כוח מקיו. ג'ורדי סירב להצעה זו, מאחר שהיא הייתה באה על חשבון האנושיות של רייקר. במקרה מאוחר יותר - ג'ורדי סירב להצעה דומה מצד הרופאה קת'רין פולאסקי.

מתישהו, בין 2371 ל-2373, לפני זמנו של סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", הווייזור של ג'ורדי הוחלף על ידי שתלים תותבים, המבצעים את אותן הפונקציות של הווייזור, רק בדרכים משופרות יותר. בסרט הקולנוע, אפקט השתלים נוצר באמצעות שימוש בעדשות מגע ו-CGI.

לוואר ברטון, שגלם את דמותו של ג'ורדי לה פורג', סלד מאבזר הווייזור כי זה הגביל את ראייתו ההיקפית - אם כי פחות מאבות הטיפוס שלה - והלחץ המתמיד של הזרועות של האביזר על רקותיו גרם לו לכאבי ראש.

במציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגזין New Scientist דיווח על מחקר שבוחן האם ניתן באמת לייצר מכשיר הדומה לוייזור עבור אנשים עיוורים או לקויי ראייה. ראייה חלקית שוחזרה בהצלחה לחולדות עיוורות, על ידי התקנת שתל מאחורי הרשתית.[1]

מספר סוגים של תותבות ראייה נמצאים בשלבי פיתוח או ניסויים בבני אדם, ומכשיר אחד כבר אושר למכירה בשוק האירופי. נכון לשנת 2006, ל-16 בני אדם עיוורים בעולם שוחזרה באופן חלקי הראייה, בהליך שבו אלקטרודות המושתלות במוחם לוקחות דחפים ממצלמה כדי לאפשר לחולים כדי לראות אורות וקווי מתאר של אובייקטים.[2]

ב-14 באוגוסט 2012, כתב העת המדעי ידיעות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית פרסם כתבה שציינה כי פוצח הקוד אשר באמצעותו הרשתית משתמשת כדי לשלוח אותות למוח, והמדענים שיחזרו בהצלחה ראייה מלאה בקרב עכברים עיוורים. מדענים הצליחו לחקות תגובה עינית זו באמצעות משקפיים, ולשער שזוג דומה של משקפיים עשוי להיות זמין לשימוש בבני אדם בתוך שנים.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]