ויסמודגיב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויסמודגיב
שם IUPAC
2-Chloro-N-(4-chloro-3-pyridin-2-ylphenyl)-4-methylsulfonylbenzamide
שמות מסחריים בישראל
אריוודג'
נתונים כימיים
כתיב כימי C19H14N2Cl2O3S 
מסה מולרית 420.01 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בטיחות
מעמד חוקי תרופת מרשם, נכללת בסל הבריאות
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון X (אוסטרליה), קטגוריית סיכון D עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
קוד ACT L01XX43 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 879085-55-9
PubChem 24776445
ChemSpider 23337846
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויסמודגיבאנגלית: Vismodegib) היא תרופה לטיפול בגידול מסוג קרצינומה של תאי הבסיס. ויסמודגיב, הנמכרת תחת השם המסחרי אריבדג' (ERIVEDGE), משמשת לטיפול במקרים של סרטן עור מסוג קרצינומה של תאי הבסיס ( BASAL CELL CARCINOMA - BCC ) - הסרטן השכיח ביותר באדם. התרופה מאושרת לשימוש במצבים של BCC מתקדם שהטיפול הכירורגי או הקרינתי בו נכשל, או ל BCC גרורתי (סל הבריאות הישראלי). התרופה נחקרת גם כטיפול לסרטן קיבה, לבלב ומדולובלסטומה אך יעילותה במחלות אלה עדיין לא הוכחה.

מנגנון הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסמודגיב היא מולקולה שהונדסה במיוחד על מנת לשמש כמעכב תחרותי למולקולה המצויה על קרום התא בשם SMOOTHENED. בדרך זו התרופה חוסמת מערכת תאית ביוכימית חשובה של העברת אותות הקרויה - "נתיב הקיפוד" או (HEADGEHOG PATHWAY (HH. נתיב ה-HH נחוץ לצורך התפתחות עוברית תקינה, אך מנוטרל ברוב הרקמות באדם מבוגר. הנטרול נעשה על ידי דיכוי אקטיבי של מולקולת SMOOTHENED בידי מולקולה אחרת בשם PATCHED. ב 90% מחולים מהחולים הסובלים מ BCC, נמצאה מוטציה בגידול, אשר איננה מאפשרת את הדיכוי האקטיבי של מולקולת SMOOTHENED בידי PATCHED כך ש"נתיב הקיפוד" נותר פעיל ללא בקרה. פעילות היתר הבלתי מבוקרת של "נתיב הקיפוד" גורמת להתפתחות של גידול מסוג BCC.

התוויות לטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסמודגיב מיועד לחולים עם BCC גרורתי (מצב נדיר מאד), או בחולים עם BCC מקומי במצב מתקדם (מטופלים שהטיפול בהם על ידי ניתוח או הקרנות נכשל או כאלה שהניתוח עשוי להביא לעיוות קוסמטי משמעותי). התרופה אושרה לטיפול על ידי ה-FDA האמריקאי בשנת 2012 והוכנסה לסל הבריאות בישראל בשנת 2013. התרופה אסורה לשימוש לפני הריון או במהלך הריון, בשל השפעותיה על העובר.

יעילות הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחולים עם BCC מקומי בשלב מתקדם, התרופה נמצאה יעילה בעצירת הגידול או בנסיגתו ב כ-75% מהמטופלים. כ-25% מהחולים אינם מגיבים לטיפול. בכ-32% אחוז מהמטופלים הגידול נעלם לחלוטין. יעילות התרופה נמוכה יותר במצב של BCC גרורתי.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

את התרופה יש לקחת בבליעה פעם ביום באופן כרוני (כדור של 150 מ"ג). מרבית המטופלים בתרופה סובלים מתופעת לוואי אשר רובן קלות- בינוניות בחומרתן. תופעות הלוואי השכיחות כוללות התכווצות שרירים, ירידה בחוש הטעם, הקרחה, ירידה בתיאבון ובמשקל, בחילה, הקאות שלשולים ועצירות. מעל ל-30% מהחולים מפסיקים את הטיפול בשל תופעות הלוואי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויסמודגיב בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.