ויקיפדיה:אקטואליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אחד המאפיינים המבדילים בין ויקיפדיה לאנציקלופדיות המודפסות, ובמידה מסוימת גם בינה ובין אנציקלופדיות אינטרנט ממוסדות, היא זיקתה ההדוקה לאקטואליה, זיקה הבאה לידי ביטוי בדרכים שונות.

הביטוי הגלוי ביותר של זיקה זו מופיע בפינה "חדשות ואקטואליה" שבעמוד הראשי של ויקיפדיה. פינה זו מכילה לקט חדשות מעיתוני האינטרנט, לאו דווקא אלה שבכותרות הראשיות, אך כאלה המקשרות לערכים שונים בוויקיפדיה, ובכך מגבירות את החשיפה לערכים אלה.

במידה רבה ויקיפדיה היא "אנציקלופדיה של ההווה" - הפירוט שבו מוצגים בה אירועי המאה ה-21 גדול במידה ניכרת מזה שבו מוצגים אירועי מאות קודמות, וככל שאנו נעים אחורנית בזמן, הייצוג למידע דל יותר.

כתיבה בנושאים אקטואליים[עריכת קוד מקור]

כיוון שבוויקיפדיה יש ערכים רבים העוסקים בנושאים דינמיים (אדם חי, ארגון פעיל, הר געש שמתפרץ לעיתים וכדומה) עדכונם המהיר של ערכים אלה, באירועים המתרחשים מדי יום, הוא חלק מפעילות התחזוקה השוטפת של ויקיפדיה. פטירתו של אדם שיש ערך עליו בוויקיפדיה מביאה מידית לעדכון הערך באירוע זה, ומלווה בדרך כלל בפעילות שניתן לכנותה "גמילות חסד של אמת" - הגהה יסודית של הערך והרחבתו במידע נוסף המתפרסם עם הפטירה. גם אירועים פחות דרמטיים בחייו של אדם, כגון מינויו לתפקיד חדש, מתעדכנים במהירות. בעדכונים כאלה באה לידי ביטוי הבעיה בהיצמדות לאקטואליה - הצורך להבחין בין עיקר לטפל. האם חשוב לציין בערכו של מפכ"ל המשטרה הנכנס, רוני אלשיך, שכניסתו לתפקידו מתעכבת בימים אחדים משום שנפגע ברגלו? בראייה ארוכת טווח אין ספק שזהו פרט טפל, שאין מקומו באנציקלופדיה, אך בטווח הקצר, המידי, נדרש לציין מידע זה, כדי להסביר מדוע כניסתו לתפקיד מתעכבת. כיוון שכך, פרט זה נוסף לערך סמוך להתרחשותו, והוסר מהערך כאשר אלשיך נכנס לתפקידו.

לעיתים מביאים אירועי חדשות לכתיבתם של ערכים חדשים. מינוי של אדם לחבר הכנסת, העלאתו של קצין צה"ל לדרגת תת-אלוף, בחירתו של אדם לראשות עירייה, זכייתו של אדם בפרס חשוב וכדומה, הם אירועים המצריכים יצירת ערך על האדם (כאשר לא היה ערך אודותיו קודם לכן). גם אירועים בולטים אחרים, כגון אסון רב נפגעים, מצריכים יצירת ערך המתאר אותם. אלה דוגמאות לערכים חדשים שכתיבתם מוסכמת על הכל, אך אין זה גורלם של כל ערכי האקטואליה. מקובל הכלל "ויקיפדיה איננה עיתון", אך אין הסכמה על גבולות השפעתו של כלל זה, ועקב כך מתקיים לעיתים דיון חשיבות בעקבות כתיבתו של ערך אקטואלי. מחלוקת דומה מתקיימת לעיתים בעניין הוספתם של פרטים לערך קיים. נישואים של אדם הם בוודאי סיבה לעדכון הערך העוסק בו, אך כאשר מדורי הרכילות מדווחים על בת זוג חדשה של ידוען, אין צורך להביא מידע זה לערך העוסק בידוען.

לעיתים נכתב ערך על אירוע מתמשך, תוך כדי התרחשותו. מבצע עופרת יצוקה נמשך 23 ימים, במהלכם נעשו בערך העוסק במבצע מאות עריכות, החל מיומו הראשון. יש ויקיפדים הסבורים שראוי להתאפק ולא לכתוב על אירוע כזה תוך כדי התרחשותו, אלא להמתין זמן מה, כך שייכתב ערך בראייה היסטורית מסוימת. דעה זו אינה מקובלת על רוב הוויקיפדים, וערכים נכתבים ומשתנים תוך כדי אירועים כאלה. תוצאה לא מפתיעה של מצב זה היא שאירועי מערכות שהתרחשו בהווה (כלומר נכתבו תוך כדי התרחשות האירועים) מפורטים במידה ניכרת מאירועי מערכות שהתרחשו לפני היווסדה של ויקיפדיה העברית.

בעדכון בנושאים אקטואליים ויקיפדיה תלויה בעיקר באתרי החדשות ובעיתונים, ואלה לא תמיד מספקים את המידע. מעצרו של איש ציבור בחשד כלשהו זוכה לכותרות בולטות, אך זיכויו מודגש פחות, ולעיתים אינו מדווח כלל. גם מותו של אדם שיצא מאור הזרקורים לפני שנים רבות עלול שלא להיות מדווח באמצעי התקשורת, ולעיתים בני משפחה או ידידים הם שמביאים את המידע לוויקיפדיה (דוגמה). כאשר בערך מעודכן מידע אישי (כגון הולדת ילד או פטירה) ואין לכך אסמכתא באמצעי התקשורת, ניתן לברר זאת באמצעות בדיקה בדפי פייסבוק או טוויטר של האדם או באתר האינטרנט שלו, או בפנייה עדינה במייל לאדם או לקרובי משפחתו. תבנית:אקטואלי משמשת להבהרה לקורא שלפניו מידע אקטואלי, שעלול להשתנות או להיות לא מדויק.

סוגיה מיוחדת שמעלה הטיפול באירועים אקטואליים היא ההתייחסות למידע שעל פרסומו הוטל צו איסור פרסום. ויקיפדיה נמנעת בדרך כלל מפרסום מידע כזה, לעיתים מחוסר מקור אמין להסתמך עליו, אך בעיקר מהרצון שלא להתעמת עם החוק. התכנסנו כאן כדי לכתוב אנציקלופדיה, ולא כדי לתת הסברים לחוקרי המשטרה.

תוצאה שלילית של העיסוק באקטואליה היא כניסתם לוויקיפדיה של ביטויים כגון "בשנים האחרונות", "לאחרונה", "בזמן האחרון" וכדומה. ויקיפדיה נכתבת לשנים רבות, ולכן אין בה מקום לביטויים כאלה. כלי הבדיקה האוטומטית, צ'קטי, מתריע על שימוש בביטויים אלה.

כתיבה ערכי רקע לנושאים אקטואליים[עריכת קוד מקור]

מימוש אנציקלופדי יותר של הרצון לעסוק באירועים אקטואליים הוא כתיבה והרחבה על ערכי רקע לנושא האקטואלי. דוגמאות:

  • כאשר התרחש אירוע מסוים בפינלנד, אולי אין צורך להקדיש לו ערך, אך איש לא יחלוק על כתיבת ערך המתאר את היישוב שבו התרחש האירוע.
  • כאשר מתקיים דיון ציבורי סביב הצעה לתיקון סעיף בחוק מסוים, כנראה אין הצדקה לכתיבת ערך על הצעה זו, אבל בוודאי יש הצדקה לכתוב ערך על החוק השלם שבו דנים.

דוגמה: הבריחה מבית הסוהר גלבוע הביאה לפעילות נרחבת בוויקיפדיה העברית, פעילות המשקפת שלל גישות לאירוע אקטואלי חשוב: