ויקיפדיה:האם מותר להעתיק טקסטים מוויקיפדיה?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הטקסט בוויקיפדיה מוגש כולו תחת רישיון CC-BY-SA (להבדיל מתמונות, למשל). לכן, התשובה בפשטות לשאלה "האם מותר להעתיק טקסטים מוויקיפדיה?" היא – כן – עם זאת, בהתאם לתנאי הרישיון, יש לקיים שלושה תנאים עיקריים על מנת להשתמש בטקסט שמקורו בוויקיפדיה.

תנאי ראשון
מתן קרדיט, הן לכותבים והן לוויקיפדיה.
כלומר, יש לדאוג כי ליוצרי הטקסט ניתן קרדיט נאות. הקרדיט לכותבים בוויקיפדיה מפורסם תחת הלשונית "גרסאות קודמות" בראש הערך. ניתן להסתפק בקישור לערך או לדף הגרסאות הקודמות. אם בכוונתכם להדפיס את הטקסט, יהיה עליכם לציין את שמות המשתמשים שערכו את הדף או לספק כתובת URL לערך או לדף הגרסאות הקודמות. ניתן לעשות זאת בפסקה אחת, לדוגמה:
"הדף מקורו בוויקיפדיה, והוא נכתב על ידי: Adiel lo, קונילמל, Hidro, Freearmy, Uri R, Escarbot, PipepBot, Gridge, יעקב, חגי אדלר, סקרלט, Tomer chelouche, AlleborgoBot, יעקב בוסקילה, Odedee, ברוקולי, וגם QWERTY".
נכון, לעיתים מדובר ברשימה גדולה יותר ולעתים מדובר ברשימה גדולה פחות. כך או כך, אם גם משתמשים אנונימיים ערכו את הערך (אלו המופיעים בדף הגרסאות הקודמות כמספר IP ולא ככינוי), ניתן לציין זאת על ידי התוספת:
"וגם משתמש (ים) אנונימי (ים) של ויקיפדיה".
ניתן להשמיט תרומות קטנות וכך להקטין את גודל רשימת התורמים.
דוגמה נוספת למתן קרדיט, הפעם עם כתובת URL: "הדף מקורו בוויקיפדיה בכתובת קפיץ/http://he.wikipedia.org/wiki".
תנאי שני
ציון העובדה שמדובר בטקסט בעל רישיון CC-BY-SA והוספת קישור לרישיון.
במילים אחרות, על קוראי הטקסט לדעת שמדובר בטקסט שמוגש תחת רישיון CC-BY-SA. ניתן להסתפק במילים "הטקסט מוגש בכפוף ל-cc-by-sa" (כולל הקישור לרישיון). אם בכוונתכם להדפיס את הטקסט, עליכם להוסיף כתובת URL לרישיון: "http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0".
תנאי שלישי
מותר לערוך שינויים בטקסט, אך את הטקסט החדש יש לפרסם גם כן תחת רישיון CC-BY-SA. כלומר – לאפשר לאחרים להשתמש בו באותה צורה, תחת אותם תנאים. במצב מעין זה, יש לתת קרדיט הן ליוצר המקורי והן למבצע השינוי. למעשה, הסיבה לכך שבתנאי הראשון יש לתת קרדיט להרבה משתמשים נובע מדרישה זו: מספר משתמשים ביצעו שינויים בערך, והתוצאה מפורסמת תחת רישיון CC-BY-SA עם קרדיט לכל היוצרים המקוריים.

יש לזכור כי הרישיון המקורי היא הגרסה המחייבת, על כל פרטיה, ולאו דווקא התנאים לעיל בלבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]