ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון העשירי של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הבאים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
מספר גיליון: 10 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 2 ביוני 2007
עורכת ראשית: רותם; עורך משנה: זהר דרוקמן; תרמו: ירון, ערן, יוני, Pacman, תומר ט, Mort, drork, נטע, קומולוס, נעה, ניר, אלמוג
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום

פשרת הפורנו

בשעה טובה ומוצלחת ניתן להכריז כי נפתרה המחלוקת העזה בעניין התרת קיומם של ערכים שמושאם הוא דמות שעיקר פרסומה הגיע לה מעיסוק בפורנוגרפיה. מעלה הפשרה, ולו מלוא הקרדיט, הוא בן הטבע, שכרעם ביום בהיר העלה את הצעת הפשרה במזנון. הפשרה זכתה לתמיכה גורפת במזנון והדיון בה הועבר לאחר מכן לדף ייעודי, בו ניתן למצוא את ההצעה במלואה ואת הדיונים השונים עליה.

עיקרה של ההצעה, כיאה למטרתה, פשרה בין שני המחנות שהתפתחו סביב הדיון בנושא. ההסכמה התאפשרה באמצעות קביעת קריטריונים קשיחים למתן ערכים העוסקים בנושא, ובראשם דמות ש"בחייה ... ישנו היבט נוסף שעומד בקריטריונים של ערך אנציקלופדי", ואותו היבט נכלל בדגש וברמת פירוט מתאימים בערך. במקרה שהערך אינו ממלא אחר קריטריונים אלה - דינו להימחק. עוד נקבע כי הערך לא יקשר לאתרים פורנוגרפיים כאלה או אחרים, וכי לא יוצגו תמונות של גוף הדמות. באשר לסרטים פורנוגרפיים - רק כאלו שבבירור הפכו לסמלי תרבות יזכו לערך.

ההצעה זכתה לתמיכה רבה ובספירה לא רשמית נמצא כי אחוז התמיכה היה למעלה מ-72 אחוזים – אחוז מרשים, לכל הדעות, בקהילה בה תוצאותיהן של הצבעות מחיקה נקבעות על חודו של קול. בעקבות התמיכה הרבה הוכנסה ההצעה כמדיניות לדף במדיניות המחיקה, אולם בשל טענות על מחטף מצד משתמשים שונים, השינוי שוחזר.

טענותיהם של ויקיפדים אחדים באשר למחטף בקבלת המדיניות נגעו לכך שלא עבר שבוע מיום העלאת הפשרה, ומשום כך יש להמתין עד חלוף השבוע לשם קבלתה הרשמית. עוד נטען כי עיקר הדיון בהצעה הועלה בתקופת חג השבועות, כאשר אין ביכולתם של ויקיפדים דתיים להביע את דעתם. טענות אלו נענו בכך שהרוב המוחץ בעד הפשרה מצדיק את קבלתה הזריזה וכי אין הבדל בין קבלתה הרשמית באותו הרגע או בעוד ימים ספורים. קובלנה נוספת באשר לפשרה עסקה בכך שהיא לא הועלתה בפרלמנט, אלא במזנון, ולא התקבלה בהצבעה כדין. לכן הועלתה הצבעה בפרלמנט שנועדה למסד את המחלוקת העמוקה, אך היא נמשכה על-ידי מציעה במהירות.

במקביל, eman הציג הצעת פשרה אחרת, אולם גם זו בוטלה במהירות לאור התמיכה הגורפת בהצעתו של בן הטבע ולאור תגובות צוננות להצעה החדשה. לפי הצעתו של eman תוקם ועדת בוררות לענייני פורנו, אשר תאשר את פתיחתם של הערכים המדוברים. אולם ההצעה, כאמור, נגנזה בראשיתה ולא זכתה לתמיכה רבה.

עם אימוץ פשרתו של בן הטבע הועלה הערך "ג'נה ג'יימסון" העוסק בכוכבנית הפורנו הידועה. מספר משתמשים טענו כי הערך אינו עומד במלוא הקריטריונים שנקבעו בפשרה והעלו אותה להצבעת מחיקה, בה הכריעה הקהילה בבירור לטובת השארת הערך.

לסיכום, נראה שהצעת הפשרה הביאה מחלוקת ארוכת חודשים לסיומה, ויש לקוות כי המחלוקות שיתעוררו לגבי ערכים פרטניים כאלה או אחרים לא ידרדרו מחדש את הקהילה לאותם דיונים סוערים אשר גזלו זמן רב והביאו לתוצאות מעטות.

אירועים עיקריים

בהצעה שהועלתה בויקיפדיה:מזנון#שימוש הוגן בהסכמה, העלה דוד שי את הרעיון של שימוש הוגן תוך שאילת בעלי הזכויות. בדיון דנו בפן המשפטי של השימוש ההוגן והיתרונות בהצעה החדשה (מבחינה משפטית), בישימותו של הרעיון, בבעיה שהייתה קודם לכן, ובהסכמה של קרן ויקימדיה לרעיון. ההתנגדות לרעיון נבעה מהטענה שמבחינה משפטית, מחד גיסא, יש הפקעה של זכויות מסוימות של גופים לטובת הציבור (כתלות במדינה), אם הגוף רוצה בכך ואם לאו, בעוד שמאידך, יש שימוש על ידי אישור של הגוף, והחיבור בין השניים יוכל רק לבלבל. בנוסף, נטען כי הרעיון אינו ישים היות שקרן ויקימדיה לא תאשר אותו, בשל כך שהיא אינה מתירה עניינים פרטיים (כלומר, התרת שימוש רק בתנאי שימוש הוגן). בסופו של דבר, על אף שהתגובות היו לכאן ולכאן, דוד שי החליט לוותר על קידום הרעיון מפני שנוכח כי קיימת התנגדות.

סקריפט חדש שכתב המשתמש Gmaxwell מאפשר פתיחה של WikiMedia Player, נגן לקובצי קול וסרטים בפורמט OGG אשר גם נוצר על ידו, היישר בתוך הערכים. אמנם נגן המדיה איננו חדש, אולם האפשרות לפתוח אותו היישר בתוך הערכים הופכת את השימוש בו לנגיש וזמין בהרבה. הסקריפט הותקן בוויקישיתוף, בוויקיפדיות שונות וגם כאן, בוויקיפדיה העברית. כך, בשימוש בתבנית:מדיה הכוללת קישור לנגן, נוספת צלמית , שבלחיצה עליה מופיע חלון נגן בתוך הערך, אשר מציג את קובץ המדיה (ראו דוגמה בהמנון קזחסטן#מדיה).

ב-16 במאי הסתיימה בפרלמנט הצבעה אותה יזם קומולוס בנושא התרת הענקת עיטורים בוויקיפדיה. למרות מסכת תלאות שכללה אף את עצירת ההצבעה, התקבלה ההצעה לבסוף ברוב ניכר של 39 תומכים מול 8 מתנגדים. הדוגמה הראשונה להענקה של אות כזה הגיעה ממש לאחרונה, כאשר אלמוג העניק את אות המפשר לבן הטבע בעקבות הפשרה המוצלחת שהעלה בנושא ערכי הפורנו (ראו ידיעה נפרדת), על אף שזה יצא בינתיים לחופשה. אם ויקיפד כלשהו הבחין כי אחר ביצע פעולה כלשהי הראויה לציון לשבח ניתן להעניק לו איור חביב מעשה ידיכם (או לפנות לחבר ולבקש עזרה).

בויקייטניה הוצע שבחודשים הקרובים, במקביל לחופשת הקיץ לתלמידי בתי הספר, תיפתח קייטנת ויקיפדיה. הרעיון הוצע עקב המספר הרב של ההשחתות במהלך תקופה זו בשנים הקודמות. הוצע שהקייטנה תתקיים בימים א'-ה' בין השעות 10:00 ל-16:00. במסגרת הקייטנה יבצעו ה"חניכים" שינויים קטנים שאינם מצריכים ידע רב בתחומים מעניינים יחסית. לכל קבוצה יהיה "מדריך" (ויקיפד מנוסה) שידריך את פעילות החניכים. עד כה לא התגלתה התנגדות, מלבד זו של יוני, אשר לא רואה כיצד רעיון זה יועיל והציע להעלות במקום זה את מספר מתקפות האיכות.

בשבוע האחרון, קצת לאחר סיום תחרות הכתיבה השלישית, יצאה לדרך מתקפת איכות חדשה, הפעם בנושא המזון, זאת לאחר הפסקה ארוכה של מתקפות האיכות. המתקפה נבחרה רשמית לאחר שהצטבר לה רוב בדף מתקפות האיכות אחרי מאבק צמוד עם מתקפת האיכות על הרנסאנס האיטלקי שארגן השמח בחלקו. לאחר שהתחילה המתקפה רשמית הועלו עוד מספר הצעות למתקפות חדשות: על האינטרנט, על הממלכה המאוחדת ועל להקת הביטלס.
את המתקפה הנוכחית מנהיג תומר בשיתוף עם הזוג מלמד כץ. מטרת המתקפה היא לשפר את נושא המזון בוויקיפדיה, ועד כה היא נוחלת הצלחה רבה. מספר הערכים על מטבחים שונים הוכפל, וערכים בסיסים, כמו: אבות המזון, מזון מהיר, תיאבון, ממתק, ארוחה ועוד נכתבו והורחבו. בסך הכל, מאז תחילת המתקפה ועד כה נכתבו במסגרתה מעל ל-80 ערכים, מהם 5 עדיין בעבודה ו-13 קצרמרים. מספר גדול של ערכים נכתבו גם לפני תחילתה הרשמית, בעיקר על ידי דרור וגברת תרד, אך גם על ידי אחרים. המתקפה עדיין בעיצומה, ועדיין חסרים ערכים רבים בעוד אחרים זקוקים להרחבה. מארגני המתקפה מזמינים את כלל הוויקיפדים להשתתף, לתרום ולשפר את ויקי.

טיול ירושלים

מאת אלמוג

ויקיפדים מטיילים בירושלים
ויקיפדים מטיילים בירושלים

אל הטיול הגענו בשעת בוקר מוקדמת. בבית שמואל התכנסו כעשרים ויקיפדים. היו שם החשודים הרגילים – גילגמש ודרור, מגיסטר ואלדד, אך גם ויקיפדים רבים נוספים – סקרלט, נטע, סירקיס, קלונימוס ואבין ואחרים. הפתעה מיוחדת היו חגי אדלר ורעייתו זיוה, שהגיעו לטיול במיוחד מהגולה הדוויה. אחרי שאיתרנו זה את זה בבית שמואל מרובה הכניסות, לקחה אותנו תמרה אל המרפסת בקומה החמישית. ממנה ראינו מראה פנורמי נפלא של המרחב שבין בית שמואל לחומות ירושלים.

הטיול התחיל באווירה נעימה. סיירנו במשכנות שאננים, היינו בטחנת הרוח של משה מונטיפיורי וראינו את המרכבה. תמרה התגלתה כידענית גדולה, והצליחה לרתק את כולנו. הידעתם שכנסיית הדורמיציון נבנתה בתבנית פניו של הקייזר וילהלם השני (מי שיביט בתמונה בערך, יבין מיד – הקסדה עם הציפור שעליה, העיניים, השפם...). ואיך נשרפה המרכבה של מונטיפיורי, ולמה החלונות בשכונות בירושלים באים תמיד בצמדים...

אחרי הסיור הנפלא במשכנות שאננים (ובאמת מה ההבדל בין משכנות שאננים לימין משה?) המשכנו אל שכונת מחנה ישראל ומלון פאלאס שבו צולם חלק מהסרט "מישהו לרוץ איתו". משם המשכנו לבריכת ממילא. בדרך הפגינו תמרה ומגיסטר את יכולתם בזיהוי תמונות, וזיהינו את המקום המופיע כאן, המקום כמעט כמו שהיה, ורק הביואיקים הישנים אינם שם... וכשהגענו לבריכת ממילא, תמרה סיפרה לנו את הסיפור המדהים על הוויכוח על התמונה, שכולם יכולים לקרוא בדף השיחה המדהים הזה. אז איך יכול להיות שהמדרגות בתמונה במקום הלא נכון, ולאן נעלמה הכובכייה? ועדיין לא תם מאגר הידע. ובאמת, מה מקור השם כובכייה, ומי שם את המשאבה החלודה בבריכה, ומי בנה את מלון פאלאס, ולמה יש תיל דוקרני על המרזבים? ואיפה קבורים ילדיו של הורדוס, ומה פשר הסמל שעל דלת הקבר?

בשעה 13.00 רעבים אך מורעבים, שבנו לבית שמואל, שם הכין לנו מגיסטר הפתעה של ארוחת צהריים חלבית משובחת ביותר, ששימשה כסיום נאה, וכאיזון מושלם לשובע ששבע אוצר ידיעותינו מהמזון הרוחני המשובח שסיפקה לו תמרה. ולנו נותר רק להודות, ולהמתין בקוצר רוח לטיול הבא.

מקצרמר למובחר

מאת נעה

תחרות הפלה ברומח
תחרות הפלה ברומח

זו תחרות תרנגולים? זו תחרות הפלה ברומח? לא, זו תחרות הכתיבה השלישית! כן כן, לאחר שזכתה לעיצוב אינטראקטיבי הגיעה תחרות מקצרמר למובחר אל סיומה המוצלח!! בבית המדעים המדויקים, מדעי הטבע והרפואה זכה הערך חמאה שכתב יחסיות האמת, כשמאחוריו צועדים אריתמטיקה שכתבו Yoavabadi ושמעון נעים ויגואר שכתבו Yonidebest, pacman וירון. בבית מדעי הרוח זכה הערך ביקורת נוסח המקרא שכתב Nerya ואחריו בתור עלילות בעל וענת שכתב Effib ויצחק דנציגר שכתב Talmoryair. ובבית השלישי שעוסק בהיסטוריה, גיאוגרפיה ומדעי החברה זכה הערך קרב קרני חיטין שכתב גילגמש (שמשתתף כרגע גם בקרב אחר), במקום השני הערך רוממה (ירושלים) שכתבה תמרה ובשלישי הערך מטבח ימי הביניים שכתב דרור. בתחרויות המשנה זכתה התמונה בעלת השם הבלתי ניתן לביטוי במקום הראשון, את התמונה שזכתה במקום השני ניתן לשלב במתקפה הנוכחית ולשלוח לי בטוסטוס, ובמקום השלישי זכתה אסתר כמובן, שתחרות בלי תמונה שלה היא אינה תחרות. כמובן שאף זוכה לא היה מגיע למעמד הזה ללא השופטים שעשו את עבודתם נאמנה, אז כיפאק ל-Motyka, אברהם אמיר, שטול, עומר, MathKnight, ליאור, אלמוג, שי ותומר. ברכות לכל הזוכים וח"ח לכל המשתתפים שהשקיעו וכתבו ערכים איכותיים! הפרסים היתומים נעזבו לאנחות, נכון לעכשיו. אתם מוזמנים לעוט עליהם במהירות, או לתרום אותם לנזקקים, לי למשל. ונתראה בתחרות הבאה!

חדשות חוץ

נראה שהלוגו של ויקיפדיה הוא מאוד "ויקיפדיה" במשמעות שיש בו טעויות. לפי דיווחים חלק מהתווים המופיעים על הכדור, הם שגויים. נראה שעריכת הלוגו תהיה בעייתית מבחינה טכנית וייתכן שגם יהיה בכך קושי חוקי (סימן מסחרי) User talk:Ambuj.Saxena/Wikipedia-logo.

ויקיפדיה השיגה לא מזמן את המקום התשיעי בדירוג התלת חודשי של Alexa, כשהיא עוקפת את Tencent QQ - אתר סיני של מסרים מידיים. ויקיפדיה מגיעה ברוב הימים לדירוג 9, אולם בסופי שבוע היא מידרדרת למקומות 10 ו-11. נתון מעניין נוסף של אלקסה הוא שכ-6.3% מגולשי האינטרנט מבקרים בוויקיפדיה.

ויקימדיה הגרמנית נתבעה ע"י לובי/ארגון יחסי ציבור חשוב בגרמניה. זאת בעקבות הערה של משתמש פלוני בדף שיחה מאורכב עליהם, שלא ממש שיעשעה אותם. הם החליטו לתבוע את ויקימדיה הגרמנית כיוון שראו בה אחראית על ויקיפדיה בשפה הגרמנית. למתעניינים בשלומם של עמיתינו הגרמנים, התביעה הפסידה (וגם בערעור).

ראו גם

בדף השיחה של נעה ויקיפדים דנים בחתולי רחוב ובגידולה של נעה על ידי מוקסי.

הפינה השבועית של דורית: והפעם, מתקפת הג'ינג'ים – עודדי מוחה על הסרתה של רוזי.

הראל מוסיף מצע בחירות לדף המשתמש שלו.

השתתפות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא מסנג'ר, הרבה סבלנות ורצון טוב! למידע נוסף פנו לרותם בדף שיחתה.

הצעות, רעיונות

אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו את העורכת הראשית בדף האדום החם.

מחשבות על NPOV

מאת דרורק


בלקסיקון של כל ויקיפד שמור מקום של כבוד לצירוף המוזר הזה: אן-פי-או-וי, בצד ביטויים אחרים שזר לא יבין. מספרים שבפינלנד המילה "טרול" עדיין מתייחסת לאותם יצורים דמיוניים שחיים במערות ובתנורים, אבל כנראה לא לזמן רב. הנוסח המדויק של הכלל "נקודת מבט ניטרלית" (כלומר, NPOV) נמצא כאן (ותודה לאביעד על עזרתו בתרגום). מה שמשך את תשומת לבי הוא המשפט הבא בניסוח המקורי שהציע ג'ימי ויילס: "ייתכן שהדרך הפשוטה ביותר לאמץ כתיבה יותר אנציקלופדית היא לכתוב מה אנשים חושבים על המציאות ולא על המציאות עצמה." אל תטעו - לא מדובר כאן בפוסט מודרניזם. כוונתו של ויילס לא הייתה לאמץ גישה שבה המציאות היא חור שחור, ואין אמת אחת. אדרבא, ויקיפדיה מבוססת על העיקרון שעל פיו יש מציאות ויש אמת ואפשר לתאר אותן כהווייתן, אולם איש אינו יכול לטעון שהוא מכיר את האמת על כל היבטיה, או שהוא מסוגל לספק תיאור מלא וסופי של המציאות. מכאן חשיבותה של העבודה השיתופית, ושל הצגת כל הדעות באופן שוויוני והוגן. ובכל זאת יש בעיה – הלא אי אפשר להביא את כל הדעות וההשקפות בנושא מסוים, וגם אי אפשר להתחמק מסידור ההשקפות האלה בהיררכיה מסוימת. הבאת כל הדעות תהפוך את הערך לבלתי קריא, ובאשר לדעות שמחליטים להביא – הרי מעצם העובדה שהשקפה אחת מובאת לפני השקפה אחרת נוצרת היררכיה סמויה ביניהן. מי שניסח את הכלל היה מודע לכך וציין זאת בסוגריים: "כמובן, יש גבול להשקפות שראוי להזכיר, ועניין זה עשוי להוות סלע מחלוקת". הרשו לי, אם כן, להציע גישה אחרת לכתיבה ניטרלית: בכתיבתכם, התייחסו תמיד לאירועים דומים באמצעות טרמינולוגיה דומה. דוגמה טובה לכך היא שאלה שעלתה כבר בראשית דרכה של ויקיפדיה העברית: האם עלינו להשתמש בביטוי "נפטר" רק לגבי יהודים או לגבי כלל האישים שאנחנו כותבים עליהם. יש במסורת היהודית נטייה להשתמש בביטוי "נפטר" (כעידון של המילה "מת") רק עבור יהודים, אולם ההחלטה שלנו להשתמש בביטוי "נפטר" עבור כל אדם נובעת בעצם מהגישה הניטרלית: אנחנו חייבים להתייחס למוות של יהודי באמצעות אותו מונח שבו אנחנו מתייחסים למוות של לא יהודי. צריך לשים לב להבדל שבין כתיבה ניטרלית לבין כתיבה על-פי דעת הרוב או על-פי קונצנזוס. בארגון האומות המאוחדות, למשל, מתקבלות החלטות לגבי ניסוח באמצעות הצבעה. דעת הרוב נחשבת לקונצנזוס, והניסוח מתאים לדעת הקונצנזוס. זו הסיבה לכך שרמת הגולן מכונה במסמכי האו"ם "הגולן הסורי הכבוש". זוהי הטרמינולוגיה המתאימה להשקפה של רוב המדינות החברות באו"ם, אבל זהו אינו ניסוח ניטרלי. אפשר לראות זאת באופן פשוט: האיים הקוריליים שכבש הצבא האדום מידי יפן ב-1945, ואשר יפן עדיין תובעת עליהם בעלות, אינם מכונים "האיים היפניים הכבושים" במסמכי האו"ם. המקרים דומים, אבל הטרמינולוגיה שונה, וזאת משום שהאו"ם אינו מתיימר להיות ארגון ניטרלי, אלא פורום לליבון בעיות בינלאומיות, גם באמצעות כפיית דעת הרוב. בפעם הבאה שאתם כותבים ערך על סכסוך כלשהו, נסו "להחליף צדדים". כתבו את שמם של התוקפים במקום שמם של המותקפים ולהפך, או החליפו את שמות המאשימים והנאשמים. האם הערך עדיין כתוב טוב בעינכם? אם כן, טפחו לעצמכם על השכם והכריזו בגאווה: "כשווייץ היינו לשוודיה דמינו".

הצבעות מעניינות

שירלי לילו, הזמרת והמנחה שהופיעה בעונה השנייה של כוכב נולד, אומנם לא הוציאה אלבום, וגם בסרט "הבועה" לא השתתפה, אך ניסיון היא צוברת, וגם הצבעות מחיקה. הערך אודותיה, שהועלה להצבעת מחיקה ביוני 2006, הועלה פעם נוספת להצבעה. בדיון המחיקה הראשון הוחלט להשאירה לאחר שכחצי מן המשתתפים בהצבעה תמכו בהשארת הערך. בדיון הראשון נטען, בין היתר, כי היא עתידה להוציא אלבום ולהשתתף בסרט "הבועה". לטענת המצדדים במחיקת הערך, כעת, לאחר שנה, משלא הוציאה אלבום ולא השתתפה בסרט, אין מקום לערך אודותיה. מנגד נטען שדי בעשייתה עד כה להצדקת קיומה.

ג'יימסון - ג'נה ג'יימסון היא כוכבנית פורנוגרפיה ידועה, ואשת עסקים מצליחה. ג'יימסון השתרבבה לא אחת לדיונים בנושא ערכי פורנוגרפיה, והועלתה כדוגמה לאחת משחקניות הפורנוגרפיה המפורסמות ביותר. בעקבות הפשרה של בן הטבע הועלה ערך אודותיה למרחב הערכים, וזמן קצר לאחר מכן סומן בתבנית הצבעת מחיקה. נגד הערך נטען שהוא לא ראוי גם על פי הפשרה, שאין בו "היבט נוסף שעומד בקריטריונים של ערך אנציקלופדי", אך למול טענה זו צוין שהיא חשובה כאייקון תרבותי ומייצגת את תעשיית הפורנוגרפיה כיום. בהצבעה ניכר רוב גדול שהכיר בזכות קיומו של הערך.

רשימת ערכים במחלוקת/:טורניר הקוסמים המשולש - לאחרונה נפתחה הצבעת מחלוקת המציעה לאחד את הערך המספר על "טורניר הקוסמים המשולש" המופיע בספר "הארי פוטר וגביע האש" לתוך הערך "הארי פוטר - מושגים". סביב טורניר זה נסובה עלילת הספר הרביעי בסדרה המצליחה. תומכי האיחוד גרסו שאין לטורניר חשיבות אנציקלופדית כערך עצמאי, אך לעומתם, מתנגדי האיחוד טענו שכיוון שהערך כתוב בצורה מושקעת המפרטת רבות על האירוע, וכיוון שהאירוע משחק תפקיד חשוב בסדרה המפורסמת - אין לאחדו.

בירוקרטים חדשים

מי מוסיף עוד שתי אצבעות?
מי מוסיף עוד שתי אצבעות?

לאחר שלוש שנים בתפקיד נאלץ הבירוקרט הראשון של ויקיפדיה, דוד שי, לצמצם את פעילותו בנסיבות אישיות מצערות. דוד הודיע כי עקב פציעתה של בתו יהיה לו פחות זמן להקדיש לוויקיפדיה בתקופה הקרובה. בתחילה מינה אלמוג "מבוגרים אחראים" לטפל בפניות אשר מצטברות כמדי יום בדף השיחה של דוד בתקופה בה ייעדר. עם זאת, לאותם משתמשים עדיין חסרו ההרשאות הטכניות בהן מחזיק הבירוקרט לבדו.

לפיכך, בגיחה קצרה למזנון המליץ דוד כי ימונו שני בירוקרטים חדשים – מגיסטר ו-Harel. השניים הביעו את הסכמתם ונפתחה הצבעה בעניין מינוים במפעיל נולד, בה הביעו כמעט כל חברי הקהילה את תמיכתם הגורפת. הראל אף הרחיב את דף המשתמש שלו כדי להציג עצמו לקהילה.

מערכת הטילדה הרביעית שולחת איחולי החלמה מהירה ושלמה לבתו של דוד שי ומאחלת הצלחה לשני הבירוקרטים החדשים שבדרך.

דיונים מעניינים

בשבוע הקודם השקמיסט הסיר מהערכים "קשת בענן" ו"דובדבן" את תבנית הפירוש הנוסף שקישרה לערכים "מבצע קשת בענן" ו"יחידת דובדבן" בהתאמה, בטענה כי "אין לתת פירוש נוסף לערכי צה"ל מתוך ערכים תמימים". לאחר ששוחזר על ידי עודדי, הוא פתח על כך דיון במזנון. בנוסף לטענתו בתקצירי העריכה, הוא הוסיף שלדעתו, קורא אשר יחפש מידע על מבצע קשת בענן או על יחידת דובדבן לא יחפש אותו דרך הערכים הללו, או, לחלופין – קורא אשר יחפש את הערכים המקוריים, לא יצפה למצוא שם מידע על המבצע או היחידה. בדיון נטען שאכן אין לקשר מכל ערך לפירושו הצה"לי, שכן כמעט לכל מילה מדוברת יש משמעות אחרת בשפת הקוד הצה"לית (דברי דוד שי). מנגד, נטען שהפירוש ב"דובדבן", לדוגמה, יכול לסייע לקורא שמחפש מידע על היחידה אך לא יודע את שמה המדויק. המגמה בדיון הייתה לבטל את הפירושים הנוספים תוך יצירת דפי פירושונים שבהם לא תהיה בעיה לשבץ את "פירושי צה"ל". התוצאה: ביטול הפירוש הנוסף ב"קשת בענן" והשארת הפירוש ב"דובדבן". בערכים אחרים, כמו "נץ" ו"דוב צעצוע" הוסרו הקישורים ל"F-16 פייטינג פלקון" ו"דחפור די-9" (בהתאמה) ונוצרו דפי פירושונים.

ערכים חדשים מעניינים

"המטבח הפולני" - ערך של אביהו לכבוד מתקפת האיכות בנושא מזון ומטבחים שונים ברחבי העולם. הערך עוסק במטבח הפולני, המורכב מבישול סלאבי מסורתי שהושפע ממסורות קולינריות שונות של המדינות שכבשו במהלך ההיסטוריה את פולין ושל עמים שחיו בתחומה. הערך מפרט על ההתפתחות ההיסטורית של המטבח הפולני, ועל המאכלים וצורות ההכנה המאפיינות אותו.

"מגיד (מאגיה)" - ערך של בןאישאחד שעוסק במושג בעל חשיבות במיסטיקה היהודית הקבלית. המגיד הוא למעשה נשמה של צדיק או מלאך, המתגלים אל אדם חי בחוויה מיסטית, בדרך כלל על-מנת למסור לו מידע שאין הוא יכול להגיע אליו בכוחות עצמו. המגיד יכול לספק לאדם מידע בנושא הקבלה, או לחילופין לגלות לו את העתיד לבוא. רבי יוסף קארו (מחבר השולחן ערוך), לדוגמה, טען שנגלה אליו מגיד, ועל פי דבריו הוא כתב את הספר "מגיד מישרים".

"מעבר אקולוגי" - ערך של Ori~ העוסק במעברים המחברים בתי גידול טבעיים, ומאפשרים לבעלי חיים לחצות בבטחה מכשולים מעשה אדם כגון כבישים, תעלות ומסילות רכבת. המעבר נועד לבעלי חיים מכל הסוגים והגדלים, החל בחיפושיות ובעכבישים וכלה ביונקים גדולים. הצורך במעברים אקולוגיים נובע מכך שכבישים ודרכים מהירות מפרידים לעתים קרובות בין אוכלוסיות שונות של בעלי חיים, יוצרים בידוד גנטי או מהווים מפגע ניכר עבור בעלי החיים שלא מצליחים לחצות בבטחה את הכביש שעובר באמצע הטריטוריה שלהם.

"אסתר קרייטמן" - ערך של אורי ר. העוסק בסופרת יידישאית ואחותם הבכורה של הסופרים יצחק בשביס-זינגר, חתן פרס נובל לספרות, וישראל יהושע זינגר. הערך מפרט על מהלך חייה של קרייטמן, על המאפיינים של יצירתה ועל יחסיה המורכבים עם אחיה, סופרים אף הם.

טור אישי

והפעם, מאת משתמש:Mort

ובכן, איזה סיפור צריך לספר בויקי? זה המתבסס על הזיכרון הרשמי? על הזיכרון הקולקטיבי? על הספרות המקצועית הביקורתית המתנגדת לסיפור הרשמי? ואם כל התשובות נכונות, אז מה צריך להיות שיעור ייצוגו של כל אחד מחלקי הזיכרון בערכים השונים? הסיפור הולך ומסתבך כאשר לכל אלה מצטרף הזיכרון האישי.

תמונות חדשות

חברי קבוצת בארות יצחק במלחמת העצמאות, שהעלה mort רחוב בשכונת מחנה ישראל, שצולם על ידי אלמוג רחוב המלך ג'ורג' בתל אביב, שצולם על ידי מיכאלי

הידעת ויקיפדיה?

לאחר ששוקדים על כתיבת ערך, חשוב לדאוג לנגישות אל הערך כך שימשוך קוראים. הסיכויים שקוראים יפגשו ערך שאין אליו קישור מערכים אחרים (ערך יתום), או בעל שם לא מקובל או מורכב, או שאינו מקוטגר בקטגוריה, נמוכים. לפיכך חשוב בסיום כתיבת ערך לוודא מספר דברים:

  • יש לדאוג שהערך יקוטלג בקטגוריה מתאימה, כדי שניתן יהיה להגיע אליו דרך דפדוף בקטגוריות.
  • לערך בעל שם מורכב, או שעשויים לחפש אותו תחת שמות או איותים נוספים יש לדאוג להפניות מתאימות.
  • יש לוודא שערכים מקשרים אל הערך. במסגרת זו יש לבדוק אם בערכים רלוונטיים יש קישור לערך, ובמידת הצורך להוסיף.

לבסוף אם מדובר בערך גדול שהשקעתם בו עבודה מרובה, כדאי להוסיף לו תבנית {{ביקורת עמיתים}} כדי שעורכים וקוראים יעברו עליו ויעירו הערות שונות לשיפורו.


הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.