ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/14

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון הארבעה עשר של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הקודמים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 14 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 26 בנובמבר 2007
עורכת ראשית: נעה; הגהה: דולב; תרמו: תומר ט, ערן, דניאל ב., נינצ'ה, חגי אדלר, ירון, Yonidebest, יחסיות האמת, אלדד, תמרה, Jusmine, Deroravi, הראל, Agbad.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום.

בכורה עולמית: פורטלים מתחלפים בעמוד הראשי

לראשונה: פיתוח ישראלי יאפשר תצוגה מתחלפת של פורטלים בוויקיפדיה העברית

מאת Yonidebest

גם פה דברים מתחלפים
גם פה דברים מתחלפים

לפני כשבוע התקבלה בפרלמנט ההצעה לשנות את מבנה הפורטלים בעמוד הראשי. הרעיון היה להסיר שורת פורטלים אחת ולהחליפה בארבעה פורטלים אקראיים מתחלפים, כך יקבלו 24 הפורטלים שייבחרו חשיפה לסירוגין בעמוד הראשי. הרעיון פשוט: בכל פעם שתיכנסו לעמוד הראשי, תופיע שורה אחרת של פורטלים מתחת לכותרת "פורטלים אקראיים". בנוסף, יש לכם, הקוראים, אופציה לרענן את שורת הפורטלים באמצעות קישור מתאים שכפי שמסתמן, יופיע לצד הכותרת. לא הבנתם? אתם מוזמנים לראות את העיצוב המוצע במו עיניכם. יחד עם זאת, לאחר שעלתה השאלה אילו פורטלים קבועים להסיר, הוחלט לא להסיר אף לא שורה אחת, אלא את הקישורים המיותרים לקטגוריות ואת הקישורים המיותרים לדפי הקהילה השונים שכבר מופיעים בראש דף השינויים האחרונים. עדיין נותרה השאלה אילו פורטלים מתחלפים יופיעו בעמוד הראשי, וכעת מתנהל דיון במטרה להגיע לכלל החלטה בנושא.

לך חפש

מיזמי ויקימדיה פסעו צעד משמעותי בתהליך לפתירת בעיות המגדר לאחר יותר משלוש שנים, השינוי בוצע

מאת נינצ'ה

בעיות מגדר
בעיות מגדר

ב-29 באוקטובר נפתחה בפרלמנט הצבעה על טיפול קוסמטי מקיף לוויקיפדיה, במטרה למגר, ככל האפשר, את בעיית המגדר שמטרידה משתמשים רבים כבר מיוני 2004. אף על פי שההצעה מתבססת במידת מה על הדיונים הרבים שנעשו בעבר בנושא, מעניין לראות שהיא נולדה מתוך הודעה כמעט שרירותית בדף השיחה של דורית. אחרי אותה הודעה, דחפה דורית את ההצעה בעזרתם של ויקיפדים נוספים, הן במזנון והן בדף מיוחד לשם כך. ההצעה שהועלתה בסופו של דבר בפרלמנט הייתה מנוסחת בקפידה, וכללה 14 סעיפים. לבוחרים ניתנה האפשרות להצביע על כל סעיף בנפרד או על כולם יחדיו. הרוב המוחלט של המצביעים החליטו להצביע על כל הסעיפים יחד. כמו כן, רובם המוחלט של המצביעים הצביעו בעד ההצעה, ועל כן, ב-5 בנובמבר, היא התקבלה ברוב מדהים של 44 תומכים מול חמישה מתנגדים.

למרות שההצעה עברה בפרלמנט שלנו היא משפיעה על כל המיזמים, הכפתורים "חפש" ו"לך" למשל, הוחלפו אוטומטית ל"חיפוש" ו"לערך" גם אצל אחיותנו. נוסף על כך במזנון של ויקימילון הועלתה הצעה להפוך את המיזם לחופשי ממגדר, ובינתיים אין מתנגדים.

המעוניינים להשתמש בגרסה הישנה עם הפניות בזכר מוזמנים לבקש מyonidebest את הסקריפט לכך. ובינתיים לכל שאר המשתמשים הסתיימו ימי ההליכה, מעכשיו זה ישר לערך.

לכתבה בנושא בגליון הקודם

כתוב בכוכבים

לכל כוכב יש שם? דיון על כינויו של גרם שמיימי התגלגל לשאלה מהותית לגבי ההגיון שמאחורי מתן שמות לערכים

מאת ירון


בתחילת החודש העלה עוזי הצעה במזנון לפיה ערך של גרם שמיים שהוא בעל מספר ובנוסף, גם בעל שם, ייקרא בשמו בלבד, ללא המספר. ההצעה הפשוטה נומקה בכך שוויקיפדיה אינה אנציקלופדיה או לקסיקון מקצועיים, ועל-פי רוב המספר אינו מובן לקורא, ועל-כן מיותר. ההצעה זכתה להתנגדות עזה, בעיקר מצד חובבי אסטרונומיה כמו הזוג מלמד כץ, חגי אדלר ורמי. הטענה העיקרית של המתנגדים הייתה שההצעה עושה הכללה שאין היא צריכה לעשות, הכללה שעלולה לגרום לבעיות בקביעת שמם של גרמי שמים כשביטים, שסיווגם לא תמיד ברור. בנוסף, ישנם מקרים שמספר גרמי שמיים נקראים באותו שם אך מספרם שונה, ולכן השמטת המספר עלולה לגרום לאי-הבנה ולבלבול. טענות המתנגדים הותקפו גם הן, כאשר נטען שאין צורך במומחיות כדי לקבוע שמות של ערכים, ושהשיקול המרכזי בקביעתם צריך להיות בהירות ונגישות לקורא. זאת, בניגוד לאחת מטענות המתנגדים, לדידם רוב חובבי האסטרונומיה והמתעסקים בה התנגד להצעה, מה שעשוי לפסול באופן רעיוני את ההצעה. האחרונה הועלתה להצבעה בפרלמנט, ואיתה נמשכו הדיונים הארוכים. בסופו של דבר הסתמן רוב לתומכים בהצעה, אולם פשרה של הרגע האחרון בין עוזי לזוג מלמד כץ הביאה להקפאת ההצבעה עם הסכמה כי ההצעה התקבלה דה-פקטו, אולם במקרה של סיבוך עתידי ניתן יהיה לחרוג ממנה.

ויקימדיה כחול-לבן

עכשיו זה רשמי: עמותת ויקימדיה ישראל

מאת הראל

ולנו יש פלאפל
ולנו יש פלאפל

עמותת ויקימדיה ישראל זכתה כבר לפני מספר חודשים לאישור רשמי של רשם העמותות, וממשיכה בפעילות מגוונת. אנחנו זקוקים לכם - חברי הקהילה - העמותה היא שלכם ובשבילכם. כרגע יש לנו כוח אדם מצומצם אך מסור. כל חבר עמותה וכל מתנדב יתקבל בברכה! בין השאר, עוסקים כרגע חברי העמותה בהדפסה של תערוכה ניידת על ויקיפדיה (לכתבה בגיליון הקודם) והצגתה באתרים מתאימים, בשיתוף פעולה ארוך טווח עם איגוד האינטרנט הישראלי לקראת השקת מיזם איסוף תמונות ברשיון חופשי לרגל שישים שנה למדינה, שיועלו לוויקישיתוף על ידי הציבור בממשק ייחודי, בנוכחות בכנסים שונים (כנס של משרד החינוך בחולון, כנס דיגיטציה ותרבות של איגוד מינרווה בירושלים) במטרה לקשור קשרים נוספים, ביוזמות חקיקה שונות (הצלחנו להכניס שינוי בחוק זכויות היוצרים החדש, המשרת את מטרותינו), בניסיון ליצור קשר שוויוני והוגן יותר עם וואלה!, מפעילת וואלפדיה, ועוד.

אחד המיזמים המבטיחים שהעמותה מנסה לקדם הוא כנס מקצועי ורב-משתתפים שייוחד לקרן ויקימדיה, למיזמיה, ולטכנולוגיית ויקי, ויתקיים לפי התכנון בחודשי החורף בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת חיפה. מדובר בכנס שייועד למשתתפים מתחומי התקשורת, הטכנולוגיה, החינוך והאקדמיה, ולאו דווקא (אם כי גם) לחברי הקהילה שלנו. כנס כזה ישפר את תדמיתנו ויוכל למנף מאוד את פעילותנו. אנחנו זקוקים לכל עזרה שהיא - בהתנדבות, בלוגיסטיקה, בקשרים, ברעיונות ובכסף - כדי להוציא את הכנס המסובך והגדול לפועל.

לסיכום, עמותת ויקימדיה ישראל היא לא גוף חתרני שפועל במחשכים, אלא הדרך שלנו להמשיך את פעילותנו הוויקימדית לא רק באינטרנט אלא גם מחוצה לו. בקרו באתר העמותה (שעודנו בבנייה, לצערנו) ונשמח לענות על כל שאלה, שם וגם כאן. אנשי העמותה הם חברי קהילה פעילים ומוכרים, ונשמח לראותכם מצטרפים אלינו גם אתם.

מתקפות האיכות מתחדשות

הרעיון הגרמני שגרם לנושאים מוזנחים רבים לקרום עור וגידים מדשדש במים הרדודים כבר זמן רב, האם עוד יש תקווה?

מאת תומר ט

למתקפה!
למתקפה!

לאחרונה רוקן ערן את דף מתקפות האיכות, כדי שהוויקיפדים יירשמו מחדש למתקפות. נכתבה הודעה בלוח המודעות הקוראת לחדש את ההצבעות, ומספר ויקיפדים נרשמו לכמה מתקפות. למתקפות האיכות על מלחמת העולם השנייה, על מדינות העולם ועל החינוך נרשמו המספר הרב ביותר של משתמשים, ארבעה. "הדף רוקן במטרה להפיח רוח חיים במיזם", מסביר ערן, יוזם הריקון. "כדי לעודד יזמים חדשים ליצור מתקפות איכות".

חדשות חוץ

מה צריך לעשות כדי לקבל שיחת טלפון אישית מג'ימבו ווילס ועדה כמעט שלמה פורשת בחירות דיילים בפתח והחל החיפוש אחר הדייל העברי הראשון

מאת יחסיות האמת

מבצע גיוס-הכספים של קרן ויקימדיה לשנת 2007 נחל כשלון יחסי, ועד למועד כתיבת שורות אלה סך התרומות עומד על 760,000 דולרים, בהשוואה לכמיליון דולר שנאספו במבצע המקביל אשתקד. לא ברור כיצד הדבר ישפיע על תקציבה השאפתני של הקרן לשנת הכספים הנוכחית שהחלה ב-1 ביולי, שתוכנן לעמוד על 4.6 מיליון דולר, ולממן בין היתר שכירת מפתחים נוספים, העברת משרדי הקרן לקליפורניה והוצאות רוחב-פס כפולות.

התרומה הגבוהה ביותר במבצע הסתכמה ב-10,000 דולרים שנתרמו על-ידי מייקל מיינור, שביקש להוסיף יחד עמה כי "על מידע להיות חופשי ונגיש". מיינור, בעל פירמה לייעוץ בנוגע לרעשים ואיכות אוויר בפורטלנד, יהיה התורם היחיד עד כה שיזכה לקבל שיחת טלפון אישית מג'ימבו ויילס לאחר שתרם מעל 10,000 דולרים .

ויקיפדיה עלתה במקום אחד בדירוג אתרי האינטרנט הנצפים ביותר של אלקסה, וכעת היא ניצבת במקום השמיני.

לאחר קפאון ממושך, החליטה ה-ArbCom למשוך ידיה מהעיסוק בפרשת ההאשמות באפרטהייד, שהחלה בערך האנגלי שעסק בהאשמות ישראל באפרטהייד והתפתחה למלחמה רבתי סביב ערכים דומים שפתחו אוהבי-ישראל ועסקו בהאשמת מדינות כמו סעודיה, ירדן וסין באפרטהייד. בסיכומו של דבר, הערך על ישראל הוא היחיד שנותר ומפעיל-המערכת JayG, תומך-ישראל וחבר לשעבר ב-ArbCom, לא נראה במחוזות הוויקי האנגלית כבר למעלה משלושה חודשים.

הדיילים באים!
הדיילים באים!

בחירת הדיילים במטא-ויקי תפתח ב-26 בחודש ותיסגר כעבור 20 יום. רשאים להציג מועמדותם משתמשים מזוהים בני 18 ומעלה, וייבחרו אלו שיצברו לפחות 30 תומכים ו-80% תמיכה, בכפוף לאישור חבר הנאמנים. רשאים להצביע משתמשים בעלי-ותק של 3 חודשים לכל הפחות באחד ממיזמי הקרן. החיפוש אחר הדייל העברי הראשון כבר החל.

27 משתמשים הציגו עד כה את מועמדותם לבחירות ל-ArbCom שתתקיימנה בחודש דצמבר. בתום הבחירות, צפוי הרכב הוועדה להשתנות דרמטית בשל העובדה שכל המכהנים במושבים המועמדים לבחירה, להוציא את Raul654, הודיעו כי לא יעמידו עצמם לבחירה מחדש.

קיבלתם הזמנה להשתתפות ביידיש לעבט? פורטל היידיש בוויקימילון הפולני שולח הזמנות לעזרה במיזם. המילון מונה מעל 7,500 מונחים.

ויקריקטורה

מאת Deroravi

דבר העורכת

הטילדה הרביעית בגליון חורפי לכבוד העונה הקרה, שהגיעה אלינו באיחור, אם כי בהפתעה. שבוע קייצי שטוף שמש וזיעה התחלף בשמים אפרפרים וביורה שמסרב להפסיק, מלווה בסופות ברקים ורעמים. ובלי שהספקנו למצמץ או לייבש את הגרביים הרטובים משבוע שעבר - "שבוע אביבי עם עלייה בטמפרטורות", מכריזה שוב החזאית. כדור הארץ מתעתע בנו. כל איחור של יום-יומיים בלו"ז הצפוף של עונות השנה מתקשר להודעות כמו: "מספר אסונות הטבע האמיר ב-400% בהשוואה לשנות ה-80".

חורף זה בדיוק הזמן להתכרבל מתחת לפוך עם ספל שוקו מהביל... ולכתוב ערכים. במיוחד בשביל השובתים, שבשבילם החורף הנוכחי הוא כמו חופש גדול אחד ארוך, רק עם גשם. לכל הוויקיפדים המתכננים לבלות את הלילות הקרים מול צג המחשב, עכשיו יש פתרון - מקלדת מחממת.

שיהיה חורף ארוך לכל אוהבי העונה!

שלכם, נעה

תגידו גבינה!

תמרה מספרת כיצד היטלטלו חייה עם ייסודו של מיזם אלף מילים

מאת תמרה

בבוקר גורלי אחד, לפני קצת יותר משנה, ביצעתי את העריכה הראשונה שלי, והעליתי בדחילו ורחימו תמונה לערך מחווה לירושלים. לאחר שבזבזתי שעתיים על הרישיון, הכיתוב, העימוד והשיבוץ, השלמתי את המשימה וצנחתי מאושרת אל הספה, אלא שעוד באותו יום חטפתי צעקות בדף השיחה שלי מיונידהבסט בסגנון: "את לא יודעת להעלות תמונות; מה הרישיון של התמונה הזאת בכלל; מי את; ולמה את הורסת לנו את ויקיפדיה?"

מאז אותו בוקר גורלי (ואחרי שהשלמתי עם יוני) החלטתי להתמקצע בתחום, ולטפל באופן שיטתי בהזנחה הוויזואלית של ערכים שלמים בוויקיפדיה העברית. ומה אני אגיד לכם?

מישהו אמר גבינה?
מישהו אמר גבינה?

פעם הייתי מורת דרך נאמנה - התיירים שלי היו מבקרים במקומות הכי "חמים" ומרתקים בארץ, ועכשיו המסכנים נחשפים רק למקומות ולחפצים הראויים להצטלם לוויקיפדיה העברית ("חבר'ה, זה מאד חשוב שתכירו את הנאקוס הזה. כן, אני יודעת שהוא מוחבא במורד מדרגות עץ רעועות, מאחורי דלת שכתוב עליה "זהירות, נמר", אבל זה מה זה להיט עכשיו בירושלים!"). והילדים שלי? - פעם הייתי אמא משקיענית - הקטנטנים הונצחו במצלמה המשפחתית בבריכה, בגן, בארוחת הערב (כשהם מורחים קוטג' זה על זה), ועכשיו (יצחק קדמן באזור?) הם נגררים אחרי למסעות לסרטבה, לרפרקטוריום בעכו, ליער קדושי זגלמביה, ולעוד מקומות עלומים (שבודק האיות שלי ב-word מאדים למראם) רק כדי שחזותם לא תיעדר מוויקיפדיה.

למזלי, חברו אליי עוד כמה משוגעים לדבר, וביניהם רותם, שהגתה, יזמה, פיתחה וטיפחה את המפעל הנהדר הנקרא אלף מילים, שבמסגרתו אנו נפגשים מדי פעם בפעם, יוצאים לשטח, מטיילים ומצלמים. אז מה אני רוצה מכם? – לא הרבה. רק שתצטיידו במצלמה קטנה כשאתם יוצאים מהבית, וצלמו, צלמו, צלמו. צלמו באוטובוס; צלמו בכיתה; צלמו מחלון הרכבת; צלמו בעבודה. וכשאתם חוזרים הביתה, כנסו לוויק... טוב, אתם ממילא פה כל הזמן, ובדקו איזה ערך אתם יכולים להציל משיממונו השחור-לבן. המבקשים השראה, מוזמנים לבקר בדף בקשת תמונות ואיורים ובדף המשתמש שלי, שם, בתחתית מופיעה רשימת התמונות שהעליתי. מי יודע, אולי פעם אצלם אפילו אתכם?!

מיזם הידעת? – סקירה ותוכניות לעתיד

הידעת? מיזם ההידעת? מגיע לישורת האחרונה המנגנון שמאחורי אחד המיזמים הפוריים ביותר בוויקיפדיה תעודת זהות

מאת חגי אדלר

קטעי הידעת? בעמוד הראשי כיכבו בוויקיפדיה מימים ימימה, אולם הם סבלו מאי אחידות ברמתם. חלקם היו טובים מאוד, אך רבים סבלו מליקויים למיניהם: חלקם היו קצרים מדי או חסרי קישורים פנימיים, אחרים היו משעממים או חסרי סימוכין, וחלקם היו שגויים של ממש, עורבא פרח.

לפני כשמונה חודשים נטלתי על עצמי לשפר את קטעי הידעת? תוך מעבר עקבי ושיטתי על כל הקטעים, הקמת מנגנון בדיקה ובקרה, שיפור הידעת? קיימים והחלפת אלה שלא עמדו בקריטריונים. בצוות ההקמה היו שותפים גם מלמד כץ וזהר. החלטנו שאין קיצורי דרך. כל הידעת? יעבור "דרך יסורים" של הערות והגהות על ידי מספר ויקיפדים, עד שנקבל תוצר מוגמר שכולם גאים בו. בעזרתו של DMY אף פתחנו לוח שנה המשמש לבקרה על התקדמות התהליך.

חיש קל הצטרפו אלינו כמה ויקיפדים מסורים שרובם עמנו עד היום, והם מהווים את הגרעין הקשה של המיזם. ביניהם ניתן למנות את סתם עומר, נעה, דניאל צבי ורועי צזנה. יש כמובן עוד הרבה משתתפים פעילים התורמים ברמה זו או אחרת. היפה במיזם הוא שיתוף הפעולה ההדוק בין הכותבים; בכל התקופה מעולם לא סבלנו ממחלוקות חריפות. ככלל, הצבעות אסורות במיזם והדעות השונות מיושבות בדיונים.

מערכת המיזם מונה שני חברים, עורך המיזם והיועץ המדעי. המערכת אמונה בעיקר על הצדדים הטכניים של העבודה. להגיב ולהחיות דיונים, ארכובים, סגירת דיונים, העברת הידעת? והדיונים לדפי הערך והשיחה של התבניות, עדכון הנתונים הסטטיסטיים ועוד.

היום כבר אפשר לומר בוודאות שמיזם החלפת קטעי הידעת? הוא אחד המיזמים הפוריים ביותר בוויקיפדיה. עד היום בדקנו ביסודיות את כל קטעי הידעת? של תשעה חודשים. הקטעים שבשלושת החודשים האחרים נבדקו, אך טרם שופרו או נוסחו מחדש. נוספו למעלה מ-80 קטעים חדשים שהחליפו קטעים קודמים שלא עמדו בציפיות, וכ-200 קטעים נבדקו ושופרו או נוסחו מחדש. הישג משמעותי בהתחשב בעובדה שקטע הידעת? ממוצע עובר תהליך דיון שאורך שבוע עד עשרה ימים.

בימים אלה ממש אנו נערכים להרחבה משמעותית של המיזם. במקום סבב של שנה, יהיה הידעת? דו-שנתי. כלומר, מגוון רחב בהרבה וכתוצאה מכך פחות חזרות על הידעת? לעוס. בעזרתו של רותם נפתחה התשתית לערכי הידעת? של 2009. יש לנו כבר שלושה, אך חסרים עוד 362... בעזרתכם נוכל להשלים את המשימה במועד. פנו אלינו בדף המיזם, או כתבו לי בדף שיחתי.

מסעדת טרולים

אף פעם לא הבנת מה עובר בנבכי מוחו של הטרול הממוצע? המדריך השלם לטרולר המתחיל

מאת Jusmine

בתקופה האחרונה זכינו למספר ביקורים של טרולים חדשים. על-אף הפעילות ה"טרולית" המרתקת שלהם, כולם התגלו למעשה כבובות קש של המשתמש היקר באדם, Matana1989. חבל, הם יכלו להגיע לגדולות.

על-מנת להתקבל למועדון היוקרתי, ראשית, בתור סיפתח - הצב לעצמך את תבנית {{ברוך בואך}} בדף השיחה. שנית, בצע מספר רב של עריכות תמוהות, מיותרות ומתחכמות. בעקבות עריכות אלה, צבור אוסף מרשים של אזהרות, אל תשמע לאף אחת מהן. החסם - כל המרבה, הרי זה משובח! בהמשך, תפוס את מקומה של אינגריד בטנקור והילחם בשחיתות הוויקיפדית, החלף האשמות, התלהם ופנה למשתמשים אחרים לבקשת עזרה; נצל את דף השיחה שלהם להתנצחויות עם "אויבך". בצע שוב, מספר עריכות לא-מועילית הגובלות בהשחתה, היחסם. הירשם בשם נוסף, השחת מספר ערכים, ביניהם את דף המשתמש שלך. אחרי השחתה זו, שפוך יגונך בפני חברי הקהילה. היבדק, היחסם לצמיתות והצטרף למאגר. חזור לבקר והיחסם לצמיתות גם בשם זה. אני מאכילה את הטרול? שיהיה לו בתאבון! :)

מפגש ירושלמים

תא הוויקיפדים בבירה נישא ברוח הערביים אל המדשאה של גבעת רם, ולא מתחרט על כך

מאת נינצ'ה

ביום ראשון ה-28 באוקטובר התקיים מפגש הוויקיפדים הירושלמיים הראשון. למרות שהמפגש נקבע לחמש אחר הצהריים ונרשמו אליו 13 ויקיפדים, בשעה חמש אפשר היה למצוא על המדשאה של גבעת רם, ליד פסל הברונזה, שישה אנשים בלבד: פרמיון, דוד נ. דוד, חובבשירה, אדם נבו, אבין ואנוכי. באיחור אופנתי של שעה, גם הביורוקרט הראל ירד מהאולימפוס.

בחלקו הראשון היה המפגש כמעט לחלוטין לא ויקיפדי. התמסרנו בפריזבי, אכלנו שוקולד ושיחות הנפש העמוקות שהתנהלו היו ברובן רחוקות שנות אור מוויקיפדיה. כמו כן, גילינו שיכולות הקלפנות של דוד עולות בהרבה על יכולות השש-בש שלו. בו-זמנית התנהלה מעין שירה בציבור, עם ציבור קטן ושירה מעטה. לבסוף, כשהגיע הביורוקרט, הוא כמובן שם סוף לכל הקשקשת הלא ויקיפדית שלנו, וסיפר לנו סיפורי מעשיות על התקופה בה ויקיפדיה הייתה עוד צעירה. ככלל, תא הוויקיפדים הירושלמיים מכריז על המפגש כהצלחה, בין השאר כיוון ששני ויקיפדים נחשפו לעולם לראשונה במפגש, אך עם זאת התא מבטיח להפיק לקחים לקראת המפגש הבא, שיתקיים בשבועות הקרובים.

טור אישי

והפעם, טור מאת אלדד, הפרופסור הוויקיפדי ללשון

מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי מאוד שפות. כאילו באופן מאגי שכזה, תמיד נמשכתי אליהן. תחילה הייתה זו האנגלית. אחר-כך, בתיכון, במסגרת המגמה המתמטית-פיזיקלית חברה כיתתי לכיתה הדו-לשונית, והתוודעתי לצרפתית אצל המורה "קסקיליה" (כך קראנו לה בבית הספר...). אז גם התחלתי להכיר את השפה הפולנית...

השבוע לפני...

מאת דניאל ב.

ארבע שנים...מפעילי מערכת ראשונים בוויקיפדיה! עורכי ויקיפדיה המעטים שפעלו באותם ימים מקבלים לראשונה הרשאות מפעיל מערכת.

שלוש שנים... מתופצצת פרשת שמעון, פרשת העתקות המסעירה והכאובה ביותר בתולדות ויקיפדיה. הפרשה מביאה לביטול הרשאותיו של מפעיל המערכת שמעון ומחיקת כל ערכיו.

שנתיים... עמנואל מציע למסד את מינוי המפעילים, ולאחר דיון קצר גילגמש יוצר את הדף מפעיל נולד. שלושה ימים מאוחר יותר חונך אליבאבא את הדף וממונה למפעיל עם שלושה בעדים בלבד.

שנה... לאחר שנסתיימה מתקפת האיכות בנושא כימיה נקטע רצף המתקפות והמיזם נכנס לפגרה ארוכה של כחצי שנה.

ישר מהתנור
ישר מהתנור

ערכים חדשים ומעניינים

מאת Agbad

הירח לריסה - ערך מאת Ramiy, העוסק בגודלו, מקור שמו, ובמאפיינים הפיזיים של הירח החמישי הקרוב ביותר לנפטון.

היסטוריה של הנשק הגרעיני - ערך מאת יונהה המבוסס על אותו ערך מוויקיפדיה האנגלית, העוסק בהיסטוריית הנשק הגרעיני, משנות ה-30 של המאה ה-20 עד לפרויקט מנהטן, להירושימה, לפרויקט הגרעין הסובייטי, לפיתוח הנשקים התרמו-גרעיניים הראשונים, למירוץ החימוש הגרעיני, ועד לימינו. ערך זה גם מדבר על פיתוחים נוספים שהיו בנשק.

שמורת אלון - ערך מאת Daniel Ventura, העוסק בשריד מיער השרון ההיסטורי שנמצאים בה אלוני תבור עתיקים וגבוהים. הערך מפרט על הרקע לכריתת העצים של היער ההיסטורי, על מיקום השמורה ועל הצמחייה בה.

Say cheese!
Say cheese!

תמונות חדשות

מאת תומר ט

חורשת אסאי, דקל נפוץ בצמחייה האמזונית. צילום: דניאל טויטו. נקבת גמל שלמה מטילה פקעת ביצים. צילום: חובביק. הר חומה במבט מהכפר צור באהר. צילום: תמרה.
הביטו וראו
הביטו וראו

ראו גם

סקר המדרגות הגדול - גם לפרלמנט זה הגיע - יוני מחליט לעשות הפסקה מהמחקר למציאת מזור לאנתרקס, ומחליט לפתוח במחקר בתחומים שונים במקצת. אז אתם מאלה שעולים מדרגה אחת או שתי מדרגות בכל פעם?

ויקיפדיה כובשת את המסך הקטן. דוד שי מתארח בערוץ 1, אדון שי ואדון שי מפילים מהרגליים את קושמרו וסיוון בערוץ 2 ואיתי מתגלה כבן אדם היחיד שצופה בערוץ 99 אצל ליאור שליין.

על בננות ושירה במקלחת. נינצ'ה מוכתר זמנית למלך, ועידו מזמר בעירום. רק שצביקה הדר לא יעלה על זה.

ירושלים, תל-אביב, הנגב, אילת, רמת הגולן או אולי כל מקום שכביש הצפון עובר בו? מי יזכה להיבחר כמקום היפה בארץ?

הידעת?
הידעת?

הידעת? ויקיפדיה

לפעמים מתעורר הצורך להפנות את הקורא לפסקה ספציפית בערך הנוכחי, ואפילו לפסקה ספציפית בערך אחר. ניתן ליצור קישור לפסקאות באמצעות סימן סולמית (#). נתחיל עם קישור לפסקה ספציפית בערך אחר:

[[שם הערך#שם הפסקה]]

לדוגמה, קישור לפסקה "ההתייחסות הבינלאומית לאפרטהייד" בערך "אפרטהייד" נעשה באמצעות הקוד [[אפרטהייד#ההתייחסות הבינלאומית לאפרטהייד]]. תוצאתו של קוד זה היא: אפרטהייד#ההתייחסות הבינלאומית לאפרטהייד. ניתן ואף רצוי להוסיף קו אנכי לאחר שם הפסקה וכותרת מתאימה.

עכשיו, כדי לקשר לפסקה אחרת באותו ערך, אפשר פשוט להחסיר את שם הערך. לדוגמה, קישור לפסקה "ההתייחסות הבינלאומית לאפרטהייד" בערך "אפרטהייד", כאשר הקישור מוצב בתוך הערך "אפרטהייד", ייעשה כך: [[#ההתייחסות הבינלאומית לאפרטהייד]]. גם כאן ניתן ואף רצוי להוסיף קו אנכי לאחר שם הפסקה וכותרת מתאימה.

ראו גם תבנית:עוגן.



השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.