ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון השני שיצא לאור של הטילדה הרביעית. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הבאים נמצאים בצד שמאל.
בטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
מספר גיליון: 2 (קיצור דרך: וק:~~~~)
תאריך הוצאה: 1 בינואר 2007
עורכת ראשית: רותם; תורמים: הראל, קקון, יוני, זהר, דרור אבי
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום

אירועים עיקריים

הערך ה-50 אלף נכתב השבוע ביום ראשון, 24 בדצמבר 2006. מהו הערך ומיהו "הזוכה המאושר"? לא ברור. דיון (והנה קישור לדיון שאורכב) מתקיים בימים אלו במזנון בעניין זהותו של הערך המסתורי. המועמדים לבחירה הם (לפי סדר כתיבתם, 15 הראשון בסדרה) מוניטין (חשבונאות), מאזן בוחן, חוב אבוד, שער ערווה, עקרונות חשבונאיים מקובלים, הורילקה, עמית ענבר (טניסאי), עמית ענבר (גולש), לוח, יואל ברנד, דולפינריום, מסת פלאנק, Made in Heaven, סמל קזחסטן ובית הלורדים. מהו הערך? אתם תחליטו.

נושאים שונים הקשורים למדיניות האתר ולוויקיפדיה עדיין עומדים על הפרק: אופן הטיפול במשתמשים בעייתיים, מדיניות הבודק, העמותה ולוח האירועים.

ההצעה לשינוי נוהל בחירת מפעילי מערכת והדחתם, שהועלתה על ידי דורית, נדב והראל להצבעה בפרלמנט ב-16 בדצמבר, נדחתה על ידי הקהילה: 50 תומכים, 46 מתנגדים - בסך הכול 52% תמיכה. בעקבות ההצעה נפתחו שלושה דפי מדדי אהדה על ידי מפעילים שמונו לפני עידן מפעיל נולדעמנואל, MathKnight ויוני. במזנון התפתחו שני דיונים בנושא המדדים והאם הם בכלל רעיון טוב. את הדיונים אפשר למצוא כאן וכאן.

בימים האחרונים מתקיים דיון עז במזנון (אורכב) בנוגע למדיניות ויקיפדיה העברית עם תמונות מוגבלות (מלבד התמונות בשימוש הוגן רגיל). בלהט הדברים אמר דני וול, אח"מ בקרן ויקימדיה האמריקאית, שוויקיפדיה העברית מפרה את כללי הקרן בעניין תמונות שנועדו לשימוש בוויקיפדיה בלבד. הוא אף הקצה דדליין של 24 שעות (שהורחב לשבועיים ואחר כך לחודשיים) למחיקת כל התמונות ה"בעייתיות", וזאת כאשר הקהילה טרם הבינה מה הבעיה עם התמונות. בסופו של דבר התבררה הבעיה - אם מישהו מעתיק את ויקיפדיה, אסור לו להשתמש בתמונות המורשות לשימוש בוויקיפדיה בלבד. מצד שני, לא ברור כיצד שימוש הוגן מסתדר עם GFDL, ואיך מי שהעתיק את ויקיפדיה למטרות מסחריות לא מפר את כללי השימוש ההוגן. הדיון במזנון בעיצומו. החלטות לגבי הטיפול בבעיה יתקבלו בהמשך.

חדשות חוץ

חבר הנאמנים של מטא-ויקי הורחב בשני חברים נוספים, וכעת הוא כולל שבעה חברים. לפרטים נוספים...

קרן ויקימדיה פרסמה את הדו"ח הכספי המבוקר הראשון שלה. בראד פטריק הודיע על הפרסום הציבורי של הדו"ח הכספי המבוקר הראשון של קרן ויקימדיה, לשנים 2004, 2005 ו-2006 כולל. לפרטים נוספים...

סדנת כתיבה בוויקיפדיה הגרמנית: ויקיפדיה הגרמנית, על כלל חצי מיליון ערכיה, ידועה בזכות יוזמות שיתוף הפעולה המקוריות שלה. בסוף ינואר יצא לפועל בקלן אחד המיזמים הייחודיים הללו - סדנת כתיבה. סדנה זו תהיה השנייה במספר, לאחר שהראשונה נערכה באפריל 2006 והשתתפו בה כשלושים ויקיפדים. האירוע, הנמשך במהלך סוף שבוע ארוך אחד (שישי עד ראשון), נועד לתרום לוויקיפדיה בשני מישורים: הן לשיפור רמת הכתיבה של המשתתפים והן לעידודם ללמוד זה מזה ולשתף פעולה, וכמובן, להכיר יותר טוב את אלו הנמצאים מאחורי שם המשתמש. הסדנה, המתכנסת במועדון מחשבים מצויד היטב ומרווח, מציעה תוכנית מקורית ומהנה: סיורי צילום מודרכים בקלן, סטודיו צילום שבו מצלמים חפצים שונים לערכים, קבוצות עבודה בנושאים מנהליים שונים, כתיבת ערכים משותפת בעזרת חומר רקע שמביאים עמם המשתתפים, הרצאות אורח וגם הרבה זמן חופשי שמוקדש לחיזוק הקהילה.

גם החלק הלוגיסטי של הסדנה היה מאורגן להפליא. כל המעיין בלוח הזמנים של הסדנה לא יכול היה שלא להתרשם מכמות המזון שהוויקיפדים המאושרים הללו אכלו: בסדנה הראשונה נזללו 240 לחמניות, חמש צנצנות ריבה, פיצות רבות ועוד מיני מטעמים, כל זאת כדי לשמור על מוראל גבוה והרבה אנרגיה לכתיבת ערכים. סידורי השינה אף הם היו ברוח השיתופיות והקהילתיות: חלק מהוויקיפדים ישנים בשקי שינה במועדון המחשבים וחלקם בביתם של ויקיפדים מקומיים אחרים אשר שמחו לארח את חבריהם לאתר. (דף הסדנה הקלן - בגרמנית).

לוח האירועים הוויקיפדי

אחד מתוצריו החדשים של המפגש האחרון הוא לוח האירועים הוויקפידי. מטרת הלוח היא להסדיר את הזמנים של האירועים השונים בקהילה, כגון מתקפות איכות, תחרויות כתיבה, סופי שבוע ללא ערכים, טיולים ומפגשים. הלוח שנקבע קובע תדירות חדשה למתקפות האיכות, אשר ישובו כעבור חודש וחצי. לאחר מתקפת האיכות האחרונה הוחלט שיש לרווח יותר את המתקפות, שכן ההתעניינות בהן הלכה ופחתה והן יצרו עומס על הכותבים בעצם רציפותן. בעזרת לוח האירועים ניתן יהיה לתכנן את המתקפות חודשים מראש וכך להיערך בזמן לגיוס כותבים מן החוץ, לשתף פעולה עם אתרים אחרים ולתת לתורמים הקבועים זמן מה להתאושש ולעסוק בעיסוקיהם הרגילים בוויקיפדיה.

שיבוץ האירועים בלוח האירועים והתדירות הרצויה שלהם מצויים עדיין בדיון. זו הזדמנות טובה להביע דעתכם בעניין.

קריקטורה

מגיסטר שי יקיר

הצבעות מעניינות

השבוע בפרלמנט - הועלתה בקשה להוריד את רף הרוב היחסי הדרוש לשינוי מדיניות מ-65% ל-60%. מסתמן רוב להורדת הרף.

הצבעת המחיקה על הערך תמונת התינוק המחופש למחבל מתאבד הועלתה לאחר דיון ארוך בדבר חשיבותו. בהצבעה נטען כי המדובר בעניין זניח שלא זכאי לערך משלו. התומכים בהשארת הערך טוענים כי הסיקור התקשורתי שהיה לתמונה מצדיק את הפיכתה לערך.

דיונים מעניינים

דיונים רבים נפתחו בעקבות פרישתם של הוויקיפדים שי יקיר ומגיסטר. בעקבות הפרישה הודיעו מספר ויקיפדים נוספים על פרישה עד שאלו יחזרו. דיונים רבים שהתפתחו בנושא בדפים שונים (אשר אורכבו לדף מרוכז) הובילו לבסוף לחזרתם של שי ומגיסטר.

דיון מחודש שפתח עמנואל במזנון עוסק בטיפול במצב בו משתמש אינו מתאים לתפקידו בוויקיפדיה או לאתר בכלל. יוני העלה בדיון שוב את הצעתו לנקיטת צעדים מגבילים כלפי משתמשים כתחליף לחסימתם.

ערכים חדשים מעניינים

לב?
לב?

הערך רפואה משפטית של גולף בראבו שמדבר על יישום הרפואה בתחום המשפט הפלילי והאזרחי.

הערך דר שפיגל על העיתון הגרמני הורחב מקצרמר בן שלוש שורות לערך יפה על ידי הראל, לקראת יום ההולדת השישים לעיתון. הראל מבקש עזרה בהגהה ותמונות.

הערך הר ציון שהורחב על ידי תמרה. הוא מספר אודות האתרים הדתיים אשר על ההר וההיסטוריה שלהם.

תמונות חדשות

אנשי החטיבה היהודית הלוחמת ליד הקולוסיאום ברומא, 1944. התמונה (משמאל) נסרקה על ידי אלמוג מחוברת "הגלגל" שיצאה לאור ב-11 באוקטובר 1944, לטובת הערך "היישוב היהודי בארץ ישראל בימי מלחמת העולם השנייה". לאחר מכן הסתבר שיש בעיית ז"י והתמונה נמחקה.

בית קברות של ראשוני עין חרוד ותל יוסף בגדעונה. התמונה צולמה על ידי משתמש:י.ש. לטובת הערך גדעונה.

הידעת ויקיפדיה?

קיצורי מקלדת בוויקיפדיה, בדומה למעבד תמלילים, יכולים לאפשר עבודה מהירה יותר למשתמש, וכן גישה מהירה לדפים מרכזיים באתר ולכלים שימושיים:

הערה: בדפדפן פיירפוקס 2.0 או כרום, קיצורים אלו פועלים באמצעות לחיצה על ה-Alt וה-Shift גם יחד.


קומיקס

לחצו להגדלה

הצעות, רעיונות

אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו את העורכת הראשית בדף האדום החם.