ויקיפדיה:הידעת?/2012/יולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
יולי 2012
1 ביולי 2012
קלסתרון של דן קופר שהכין ה-FBI
קלסתרון של דן קופר שהכין ה-FBI

אחד ממעשי הפשע הנועזים בהיסטוריה אירע ב-24 בנובמבר 1971. אדם שהזדהה בשם דן קופר עלה למטוס בואינג 727 אמריקאי שהיה בדרכו מפורטלנד לסיאטל. האיש איים לפוצץ את המטוס אם לא יועבר לידיו כופר נפש בסך מאתיים אלף דולרים בעת נחיתת המטוס בסיאטל. כמו כן הוא דרש ארבעה מצנחים. בתמורה לקבלת מבוקשו, שחרר קופר את נוסעי המטוס. המטוס המריא מסיאטל כשבתוכו החוטף וארבעה אנשי צוות. בעת הטיסה פתח קופר את דלת היציאה האחורית וצנח במזג אוויר סוער. שעתיים מאוחר יותר נחת המטוס בשלום בנבדה. עד היום לא התקבל מידע לגבי זהותו האמיתית של קופר ולגבי גורלו, ורק חלק קטן מהכסף התגלה, כשב-10 בפברואר 1980 מצא ילד בן שמונה 294 שטרות של 20 דולר על גדת נהר קולומביה. ה-FBI השאיר בידי הילד כמחצית מהשטרות. ב-2008 הוא מכר 15 מהם ב-37,000 דולר.

עריכה - תבנית - שיחה
2 ביולי 2012
המלך ג'ורג' השישי וקלמנט אטלי, לאחר בחירות 1945
המלך ג'ורג' השישי וקלמנט אטלי, לאחר בחירות 1945

ראש ממשלת בריטניה קלמנט אטלי וג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת לא נטו להרבות בדיבור. הראשון היה טיפוס לקוני ועצור למדי ואילו השני לקה בגמגום, שאף הפך לנושא סרט הקולנוע זוכה פרס אוסקר, "נאום המלך". בשנת 1945, לאחר ניצחונו של אטלי בבחירות, נפגשו השניים בפגישה טקסית. משך זמן מה עמדו זה לצד זה שותקים, עד שאטלי פתח ואמר, "ניצחתי בבחירות". המלך השיב לו באמירה: "אני יודע. שמעתי על כך בחדשות השעה שש".

עריכה - תבנית - שיחה
3 ביולי 2012
האנס בתה
האנס בתה

עבודת הדוקטורט של רלף אלפר, תחת הנחייתו של ג'ורג' גאמוב, עסקה בניסיון להבין את תהליך יצירת גרעיני היסודות ביקום הקדום, תהליך שמכונה "הנוקליאוסינתזה של המפץ הגדול". גאמוב, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו, צירף למאמר המדעי המשותף שלהם את שמו של הנס בתה, על מנת ששמות המחברים יזכירו את האותיות הראשונות באלפבית היווני: אלפא, בטא וגמא. המאמר, שהתפרסם ב-1 באפריל 1948 נחשב לאחד החשובים בהיסטוריה של הפיזיקה, משום שהוא הצליח לחזות באופן מדויק את התפלגות האיזוטופים של מימן ושל הליום, אשר מרכיבים למעלה מ-99% מהחומר הבאריוני ביקום. אלפר, שחלקו החשוב בכתיבת המאמר הוצנע בעקבות הוספת שמו של בתה, עזב כעבור מספר שנים את העולם האקדמי ובילה את מרבית הקריירה שלו בג'נרל אלקטריק.

עריכה - תבנית - שיחה
4 ביולי 2012
איור של הבית הלבן לאחר השריפה
איור של הבית הלבן לאחר השריפה

הבית הלבן, מעונו הרשמי של נשיא ארצות הברית מאז 1800, לא היה כל כך לבן לאחר שהצבא הבריטי שרף אותו ב-1814, במהלך מלחמת 1812, כנקמה על שריפת בניין הפרלמנט של קנדה העליונה השוכן בעיר טורונטו. רעיית הנשיא ג'יימס מדיסון, הגברת הראשונה דולי מדיסון, הייתה מהאחרונים לעזוב את הבית הלבן, דקות ספורות לפני שהחיילים הבריטים הגיעו ואכלו את ארוחת הערב שהכינה. מדיסון הצילה מן השריפה דיוקן של ג'ורג' וושינגטון. גם בניין משרד האוצר נשרף באותו אירוע.

עריכה - תבנית - שיחה
5 ביולי 2012
סמליל אולימפיאדת מקסיקו 1968
סמליל אולימפיאדת מקסיקו 1968

באולימפיאדת מקסיקו (1968) רשמה ישראל את הופעת הבכורה שלה בטורניר הכדורגל של המשחקים האולימפיים. ברבע הגמר נפגשה נבחרת ישראל עם נבחרת בולגריה. בדקה ה־89 הצליח שייע פייגנבוים להבקיע שער שוויון והמשחק נכנס להארכה במצב של 1-1. ישראל החמיצה הזדמנות קורצת בהארכה, והמשחק הסתיים בתיקו. באותם ימים לא הונהגו עדיין בעיטות הכרעה במקרים כגון אלו, ובהתאם לתקנון האולימפי נערכה הגרלה. יושב ראש הוועדה המארגנת התייצב במרכז המגרש, הסיר את כובע הקש הלבן שלו, והכניס לתוכו שני פתקים שעליהם נכתבו שמות הנבחרות. השופט הצרפתי של המשחק ניגש אליו ושלף את הפתק עם השם בולגריה. בהמשך הטורניר, הגיעה נבחרת בולגריה עד למשחק הגמר האולימפי, שם הפסידה לנבחרת הונגריה בתוצאה 4-1.

עריכה - תבנית - שיחה
6 ביולי 2012
סגן הארי קולבורן והדובה ויני
סגן הארי קולבורן והדובה ויני

פו הדב נקרא באנגלית "ויני הפו", וקרוי על שם העיר ויניפג שבקנדה. סגן הארי קולבורן, חייל בצבא הקנדי מהעיר ויניפג, אימץ דובה שחורה וקרא לה על-שם עירו ויניפג הדובה, או בקיצור ויני. הוא הבריח אותה לאנגליה וכשהוצב בצרפת העביר אותה לגן החיות של לונדון. כריסטופר רובין, בנו של הסופר א. א. מילן ראה את הדובה בגן החיות, וקרא על שמה את דוב הצעצוע שלו "ויני", שנתן את ההשראה לסיפור על ויני הדוב.

עריכה - תבנית - שיחה
7 ביולי 2012
הרולד אברהמס
הרולד אברהמס

לפני אולימפיאדת פריז (1924) נבחר האתלט היהודי הרולד אברהמס לייצג את הממלכה המאוחדת בריצת 100 מטר, ריצת 200 מטר, מרוץ שליחים 4x100 וגם בקפיצה לרוחק בה החזיק בשיא הבריטי 7.38 מ', שיא שנשאר עומד על כנו 32 שנה. אברהמס סבר שיהיה זה מאמץ גדול, היות שתחרויות הקפיצה לרוחק וריצת 200 מטר היו אמורות להתקיים באותו יום בהפרש של חצי שעה זו מזו. אברהמס שלח מכתב בעילום שם למערכת הדיילי אקספרס, שבו הזדהה כאתלט בכיר המתפלא על החלטת התאחדות האתלטיקה הבריטית. בעקבות המכתב הוצא אברהמס מרשימת הקופצים לרוחק. באולימפיאדה עצמה זכה בשתי מדליות, בהן מדליית זהב בריצת 100 מטר.

עריכה - תבנית - שיחה
8 ביולי 2012
אפרים מונוסון
אפרים מונוסון

פרד מונוסון, יהודי ציוני תושב בוסטון במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית, כונה "מלך מעילי הגשם של בוסטון". מונוסון הקים את היישוב נוה מונוסון, סמוך לנמל התעופה בן-גוריון, לאחר שעובד מכס בשדה התעופה סיפר לו שהוא מגיע לעבודה מנתניה הרחוקה. מונוסון שלח מעילי גשם בכל חורף לילדי היישוב ולחיילי צה"ל. לפעמים היה מצפין כרטיס טיסה באחד המעילים, כדי שחייל יזכה באקראי בפרס יקר.

עריכה - תבנית - שיחה
9 ביולי 2012
מארק טוויין, 7 בפברואר 1871
מארק טוויין, 7 בפברואר 1871

משך שנתיים שט סמואל לנגהורן קלמנס הצעיר בספינה על נהר המיסיסיפי, עד שהוסמך לנווט מדופלם. תעודת הנווט הקנתה לו את הזכות להשיט ספינה כבדה, בעלת שוקע של שני פאתום (יחידת מידה לאורך השקולה לשש רגליים או כ־1.83 מטרים). עומק מים זה נדרש לספינות הנהר כדי לשוט בבטחה ללא חשש לעלייה על שרטון. לימים, כשנהיה עיתונאי מתחיל, סמואל בחר שם עט, המציין עומק זה. שם העט שבחר היה מארק טוויין (Mark Twain), שפירושו המילולי "סַמֵן שניים".

עריכה - תבנית - שיחה
10 ביולי 2012
אוטו דה פה של קתרים בניהולו של דומיניקוס הקדוש, בציור משנת 1475
אוטו דה פה של קתרים בניהולו של דומיניקוס הקדוש, בציור משנת 1475

חלק ממסעי הצלב, שהחלו כניסיונות לכבוש את ירושלים מן המוסלמים, הופנו כנגד נוצרים. כך למשל, במסגרת מסע הצלב האלביגנזי (12091229), שנערך בחסות האפיפיור אינוקנטיוס השלישי נגד הקתרים, נטבחו מאות אלפי בני אדם ונהרסו מאות כפרים. בעת המצור על העיר בזייה סירבו תושבי העיר להסגיר את תושביה הקתרים ובתגובה נטבחו לצד כמה מאות קתרים גם אלפי קתולים. כששאלו החיילים את מפקדיהם כיצד יבדילו בין הקתרים לקתולים הנאמנים, השיב ארנו אמורי נציג האפיפיור במשפט המפורסם: Caedite eos! Novit enim Dominus qui sunt eius (הרוג את כולם. האל יידע לברור את נאמניו).

עריכה - תבנית - שיחה
11 ביולי 2012
צמד המילים שנכתבות בצורה זהה, אך מנוקדות ונהגות בצורה שונה
צמד המילים שנכתבות בצורה זהה, אך מנוקדות ונהגות בצורה שונה

המילה רֵאשׁית, הפותחת את ספר בראשית, קשורה אמנם למילה רֹאשׁ, אך היא נהגית בצורה שונה (כלומר, רֵאשִית ולא רֹאשִית). הסיבה לכך היא שבשפה העברית ישנם שני בסיסים נפרדים בעלי משמעות זהה: רֹאשׁ ורֵאשׁ. שניהם נגזרים משורש משותף, אך משקליהם שונים. הבסיס רֵאשׁ אינו מתפקד כמילה עצמאית, אלא רק כחלק ממילה. המילה הארמית רֵישׁ, שמשמעותה זהה לרֹאשׁ בעברית, מקבילה מבחינה מורפולוגית דווקא לבסיס רֵאשׁ. היא מופיעה בצירופים רבים כמו: "ריש גלותא", "ריש מתיבתא", "בריש גלי", ועוד. בספר דניאל מופיע גם כתיב המילה באל"ף: ”בֵּאדַיִן חֶלְמָא כְתַב, רֵאשׁ מִלִּין אֲמַר”, והפירוש הוא ראש המילים, כלומר תחילת הדברים.

עריכה - תבנית - שיחה
12 ביולי 2012
פסל ה-Pirámide de Mayo בכיכר מאי שבבואנוס איירס, מכוסה בתמונות הנעלמים.
פסל ה-Pirámide de Mayo בכיכר מאי שבבואנוס איירס, מכוסה בתמונות הנעלמים.

בין השנים 1976 ו-1983 נחטפו ונרצחו על ידי החונטה הצבאית ששלטה בארגנטינה עשרות אלפי אזרחים שנחשדו בהתנגדות למשטר הצבאי. בין הנחטפים היו גם ילדים, ובהם עשרה תלמידי בית ספר תיכון שביקשו סבסוד לנסיעה באוטובוסים ונחטפו בליל העפרונות, ב-16 בספטמבר 1976. הכינוי הלא מחמיא שדבק בפעולות הצבא והמשטרה של ארגנטינה באותה תקופה, המלחמה המלוכלכת, נטבע על ידי החונטה הצבאית עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
13 ביולי 2012
שבר סן אנדראס כפי שנראה באזור מישור קריזו
שבר סן אנדראס כפי שנראה באזור מישור קריזו

אזור מפרץ סן פרנסיסקו בקליפורניה, ליד העתק סן אנדראס, סובל מרעידות אדמה תכופות הפוקדות אותו. היה זה אך מתבקש כי כאשר העפילו שתי קבוצות בייסבול מאזור המפרץ, אוקלנד אתלטיקס וסן פרנסיסקו ג'איינטס, לגמר ליגת ה-MLB, הוורלד סיריס של שנת 1989, תפגע רעידת אדמה באזור. ואכן, דקות לפני פתיחת המשחק השלישי בסדרה, פקדה את המקום רעידת אדמה במגניטודה של 6.9 בסולם ריכטר. זו הייתה אחת מרעידות האדמה הראשונות בהיסטוריה שקרו בעת שידור חי בטלוויזיה. שדר הספורט אל מייקלס היה מועמד לזכייה בפרס אמי על הדיווחים החדשותיים שהעביר בזמן אמת על הרעידה בה נספו 63 אנשים ונגרם נזק רב שחלקו עדיין לא שוקם. ייתכן שמספר ההרוגים המועט יחסית נבע מכך שרבים עזבו מוקדם את מקום עבודתם כדי לצפות במשחק, ולא נפגעו על הכבישים והגשרים שקרסו בשעת שיא.

עריכה - תבנית - שיחה
14 ביולי 2012
ג'ורג' איברהים בתוכנית סמי וסוסו
ג'ורג' איברהים בתוכנית סמי וסוסו

שחקן הטלוויזיה הערבי-ישראלי ג'ורג' איברהים, הידוע בעיקר כמי שגילם את דמותו של סָמִי בתוכנית הטלוויזיה סמי וסוסו, נולד בשם ג'ורג' חבש, שם הזהה לשמו של בן דודו, ג'ורג' חבש, מנהיג החזית העממית לשחרור פלסטין. ג'ורג' שינה את שם משפחתו לשמו הפרטי של אביו, על מנת להימנע מזיהוי מוטעה עם דודו הטרוריסט.

עריכה - תבנית - שיחה
15 ביולי 2012
ויקטוריה, נסיכת שוודיה
ויקטוריה, נסיכת שוודיה

ויקטוריה נסיכת שוודיה, בתו הבכורה של מלך שוודיה קרל השישה עשר גוסטב, הוכרזה עם לידתה בשנת 1977 כיורשת העצר של הממלכה. תואר זה נלקח ממנה עם לידתו של אחיה קרל פיליפ בשנת 1979 בשל חוק העדפת הבן הבכור בירושת המלוכה. לאחר שבעה חודשים נוספים, חזר אליה התואר, לאחר שממשלת שוודיה שינתה את חוק ירושת המלוכה, כך שנקבע שוויון גמור בין נשים לגברים. שוודיה היא המדינה הראשונה בעולם שקבעה שוויון כזה בחוק. נורווגיה, ששינתה את חוקי הירושה שלה בשנת 1990, לא שינתה אותם למפרע, ולכן יורש העצר, הנסיך הוקון לא איבד את תוארו לאחותו הגדולה הנסיכה מרתה לואיז.

עריכה - תבנית - שיחה
16 ביולי 2012
האחים קירילוס ומתודיוס
האחים קירילוס ומתודיוס

שמות האותיות של האלפבית היווני (אלפא, בטא, גמא...) דומות למקבילותיהן באלפבית העברי (אלף, בית, גימל...). הדבר אינו מקרי. מן האלפבית הפרוטו-כנעני, שנחשב לאחד האלפביתים הקדומים ביותר, התפתחו מספר ענפים, ובהם האלפבית היווני וצאצאו האלפבית הלטיני, כמו גם האלפבית הפיניקי שהוא המקור הן של הכתב העברי העתיק והן של האלפבית הארמי שממנו צמח הכתב העברי המודרני. האלפבית הקירילי, שהתפתח בתורו מהאלפבית היווני, מציג קשר נוסף בין השפות – יש בו שלוש אותיות שנלקחו ישירות מעברית. כך, למשל, צורתה של האות הקירילית Ш כמעט זהה לצורת האות שין. משערים שקירילוס מסלוניקי ידע עברית והשתמש בידע שלו כשהמציא יחד עם אחיו מתודיוס את האלפבית הגלגוליטי – הגרסה הקדומה של האלפבית הקירילי.

עריכה - תבנית - שיחה
17 ביולי 2012
קיפו. ניתן להבחין בקשרים על החבלים
קיפו. ניתן להבחין בקשרים על החבלים

באימפריית האינקה לא נעשה שימוש בכתב. למרות היעדר הכתב, ניהולה של מערכת מדינית כה גדולה דרש צורה מסוימת של אחסון מידע מתמטי, כגון מיסים, כלי נשק, בהמות וכו'. לצורך אחסון המידע המתמטי השתמשו בני האינקה בכלי הנקרא קִיפּו, מילולית: קשר. הקיפו היה עשוי חבלים כך שאחסון המידע עליו התבצע באמצעות יצירת קשרים עליהם.

עריכה - תבנית - שיחה
18 ביולי 2012

מכונות מכניות המכילות מערכות גלגלי שיניים, כדוגמת שעונים, החלו להיות נפוצות בעיקר עם ההתפתחות הטכנולוגית של תקופת הרנסאנס. עם זאת, מכונות כאלו היו קיימות עוד בתקופה העתיקה. בשנת 1900 גילה צולל יווני שרידים של אוניית משא עתיקה, ובהם נמצאה מכונה המכילה מערכות רבות של גלגלי שיניים. המכונה נודעה בשם מנגנון אנטיקיתֶרה, על שם האי שלידו נמצאה. המנגנון שנמצא זוהה כמחשב אנלוגי, שנועד ככל הנראה לחשב את מיקומי גרמי השמים. בדיקות שונות מתארכות את המכונה בין 150 לפנה"ס ל-100 לפנה"ס. על המכונה נחרתה כתובת בת כ-2,000 תווים המעידה על פעולתה. בשנת 2006, בעזרת שימוש בטומוגרפיה, הצליחו מדענים לקרוא את הכתובת ולפענחהּ.

עריכה - תבנית - שיחה
19 ביולי 2012
יוסף טרומפלדור
יוסף טרומפלדור

ראשי התיבות של תנועת הנוער בית"ר, התנועה שזאב ז'בוטינסקי נחשב מנהיגה ואביה הרוחני, הם "ברית (הנוער העברי על-שם) יוסף תרומפלדור". אולם, שמו של יוסף טרומפלדור, אשר נפל בהגנת תל-חי, נכתב בטי"ת ולא בת"ו. בשם התנועה בחרו לעשות שימוש באות ת"ו לשם הזכרת המשמעות השנייה של השם, העיר ביתר - עיר קדומה בהרי יהודה שהייתה מעוז מרכזי במרד בר כוכבא. בדרך זו ביקשו לחזק את הקשר בין הגבורה היהודית של אז, לגבורה בעת המודרנית.

עריכה - תבנית - שיחה
20 ביולי 2012
פתיתי אורז וקוסקוס
פתיתי אורז וקוסקוס

הפתיתים הומצאו בישראל ב-1951 על ידי חברת אסם, לבקשת ראש הממשלה דוד בן-גוריון. עקב המחסור באורז בעת תקופת הצנע, רצה בן-גוריון לפתח תחליף מבוסס חיטה. הפתיתים הראשונים עוצבו בצורת אורז ונקראו בלשון העם "אורז בן-גוריון". כיום מיוצאים הפתיתים בקנה מידה גדול יחסית, ומחוץ לישראל הם נקראים "Israeli Couscous" (קוסקוס ישראלי).

עריכה - תבנית - שיחה
21 ביולי 2012

ב-1948 התחרה רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי בטור דה פראנס. גילו היה 34 - גיל מבוגר לזכייה בתחרות, וסיכוייו לזכות הוערכו כנמוכים. ברטלי פיגר ב-20 דקות אחרי המוביל לפני קטע קשה במיוחד, שבו היה צריך להתחרות למחרת, בסביבת העיר קאן. אז קיבל שיחת טלפון מראש ממשלת איטליה, אלצ'ידה דה גאספרי. דה גאספרי סיפר לו כי נעשה ניסיון התנקשות בפלמירו טוליאטי, מזכיר המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, כי פרצו באיטליה מהומות, וכי איטליה עומדת אולי על סף מלחמת אזרחים. דה גאספרי ביקש מברטלי להתאמץ במיוחד ולנצח בקטע המרוץ של קאן, ובכך להסיט את תשומת לב הציבור האיטלקי מהבעיות הפנימיות. ברטלי הבטיח לדה גאספרי כי יזכה במרוץ כולו, ואכן עמד בדיבורו. למרות השביתה הכללית שפרצה בעקבות ניסיון ההתנקשות, נרגעו הרוחות באיטליה, ויש שייחסו זאת לניצחונו המרשים של ברטלי.

עריכה - תבנית - שיחה
22 ביולי 2012
סירה משייטת בנהרות הקרח של גרינלנד
מעיין מים חמים באיסלנד

איסלנד היא מדינת אי באוקיינוס האטלנטי, וגרינלנד הוא אי סמוך. פירוש השם "איסלנד" הוא "ארץ הקרח" אך בפועל רק 11% משטח האי הוא קרח, ואילו פירוש השם "גרינלנד" הוא "ארץ ירוקה", אך בפועל כ־84% משטח האי מכוסה קרח בדרך כלל. שמה של איסלנד ניתן לה על ידי פלוקי וילגרד'ארסון, שקרא לה על שם גושי קרח שראה בפיורד שלידו, ואילו שמה של גרינלנד ניתן לה על ידי אייריק תורוואלדסון, שקרא לה כך במטרה למשוך מתיישבים לאי.

עריכה - תבנית - שיחה
23 ביולי 2012
לאה רבין, בעת ביקור בארצות הברית, 1986
לאה רבין, בעת ביקור בארצות הברית, 1986

באחת מתוכניות הבוקר הראשונות של "מוקדם", ברשת ג', מתח יגאל רביד את לאה רבין בשידור חי, כשטלפן אליה וחיקה את קולו של בעלה יצחק רבין. במהלך השיחה היא פצחה בשירת השיר "Memory" מהמחזמר "קאטס", וקטע זה היה לפתיח התוכנית במהלך השנים 1993-1994.

עריכה - תבנית - שיחה
24 ביולי 2012
תזמורת של יהודים גאורגים, שנת 1800 לערך
תזמורת של יהודים גאורגים, שנת 1800 לערך

בתקופת צרפת של וישי, טענו מספר משפחות של יהודי גאורגיה, בוכרה, איראן ואפגניסטן, כי מוצאם האתני אינו מגזע יהודי. הטענה קנתה לה אחיזה בשלטון הגרמני, והייתה לה השלכה על מדיניות הגזע בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, ובכלל זה המדיניות כלפי יהודי ההרים שבצפון הקווקז. עד לתום מלחמת העולם השנייה, לא הגיעו החוקרים הגרמנים לכדי תמימות דעים, ולפיכך החליט מנהל המשרד למדיניות הגזע בלשכת המפלגה הנאצית לדחות את ההכרעה בדבר הטיפול ביהודים אלה. כתוצאה מכך ניצלו יהודים שטענו כי אינם מגזע יהודי בצרפת הכבושה. בחזית המזרחית ניצלו חלק מיהודי ההרים ואילו לגאורגיה, בוכרה, איראן ואפגניסטן לא הגיעו הגרמנים.

עריכה - תבנית - שיחה
25 ביולי 2012
מטבע יואכימסטאלר משנת 1525
מטבע יואכימסטאלר משנת 1525

שם המטבע האמריקאי דולר הוא שיבוש של שם המטבע המרכז אירופאי טאלר. שם הטאלר נגזר מהסיומת של Joachimsthaler, מטבע של העיר הבוהמית Joachimsthal, כיום יאכינוב, שהופץ משנת 1518. פירושו המילולי של הטאלר הוא "של העמק", מהמילה הגרמנית "Thal", שפירושה עמק. השם טאלר, עם שיבושים קלים, הוא המקור לשמותיהם של מטבעות לאומיים נוספים, כמו ה"טולר" הסלובני, עד החלפתו באירו ב-2007 וה"דאלדר" ההולנדי.

עריכה - תבנית - שיחה
26 ביולי 2012
ויליאם הנרי הנובר
ויליאם הנרי הנובר

יחסים מעורערים בין ויליאם הרביעי מלך הממלכה המאוחדת לגיסתו, הדוכסית מקנט, אלמנת אחיו הצעיר הנסיך אדוארד אוגוסטוס ואימה של יורשת העצר הנסיכה ויקטוריה, הובילו לתקרית הבאה: במסיבת יום ההולדת ה-71 שלו, אמר ויליאם הרביעי כי הוא מקווה שאלוהים יאריך את ימיו בעוד תשעה חודשים, כדי שוויקטוריה תגיע לגיל 18 ואימה לא תשמש כעוצרת הממלכה. המלך אכן מת כעבור עשרה חודשים.

עריכה - תבנית - שיחה
27 ביולי 2012
הלפיד האולימפי נישא באולימפיאדת החורף ב-2002
הלפיד האולימפי נישא באולימפיאדת החורף ב-2002

מקובל לחשוב כי מרוץ הלפיד האולימפי הוא חידוש מסורת מהמשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, אולם לאמתו של דבר, בעוד הדלקת לפיד באתר המשחקים היא אכן מסורת שרווחה באותה תקופה, המרוץ המקדים אותה לא היה מעולם חלק מהמשחקים האולימפיים ביוון העתיקה. המרוץ המביא את האש האולימפית מיוון אל אתר המשחקים הוא מסורת שנוצרה לראשונה באולימפיאדת ברלין (1936), פרי מוחו של קרל דים, יושב ראש הוועדה המארגנת של המשחקים, ובשל כך המרוץ נוצל על ידי המפלגה הנאצית לפיאור שמו של הרייך השלישי ותועד בסרטה התעודי של לני ריפנשטאהל, "אולימפיה". באופן אירוני, למרות מקורותיו, מרוץ הלפיד הפך עם השנים לסמל מרכזי לאחווה העומדת בלב האולימפיאדה, ולאחד הסמלים הפופולריים ביותר שלה.

עריכה - תבנית - שיחה
28 ביולי 2012
הכרזת הבמוס פאפאם עם בחירתו של האפיפיור פיוס העשירי ב-1903
הכרזת הבמוס פאפאם עם בחירתו של האפיפיור פיוס העשירי ב-1903

כוונת הביטוי "עד שיצא עשן לבן" היא "עד שיימצא פתרון". מקור הביטוי הוא בקונקלווה - תהליך בחירת האפיפיור, ראש הכנסייה הקתולית. לאחר שתפקיד האפיפיור מתפנה, מתכנסים בקפלה הסיסטינית שבקריית הוותיקן החשמנים הדנים במציאת מחליפו. בסיום כל סבב הצבעה, נלקחים כל פתקי ההצבעה ונשרפים בתנור הפולט את העשן לארובה הגלויה למאמינים הנאספים בכיכר פטרוס הקדוש. אם לא הושג הרוב הדרוש לבחירה, מוסיפים לבעירה חומר הצובע את העשן בצבע שחור. אם הושג הרוב הדרוש, נצבע העשן בצבע לבן. לאחר בחירת האפיפיור יוצא החשמן הבכיר למרפסת של בזיליקת פטרוס הקדוש ומכריז "הבמוס פאפאם!" (בלטינית: יש לנו אפיפיור).

עריכה - תבנית - שיחה
29 ביולי 2012
איור של בית המקדש השני
איור של בית המקדש השני

בשנת 362, כ־300 שנים לאחר חורבן בית המקדש השני, לחץ קיסר רומא יוליאנוס הכופר על היהודים להקים את בית המקדש מחדש. חלק מהחכמים התנגדו להקמתו מחדש של בית המקדש וחלקם הסכימו. הבנייה החלה, אך נפסקה עקב רעידת אדמה שגרמה לשריפה גדולה באתר הר הבית. באותה עת נלחם יוליאנוס באימפריה הסאסאנית, ומנהלי הבנייה הרומיים ניצלו זאת להפסקת הבנייה עד שובו. ב־26 ביוני 363 נהרג יוליאנוס בקרב בממלכת פרס ויורשו, הקיסר יוביאנוס שהיה נוצרי, הפסיק את הבנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
30 ביולי 2012
מטוס של כווית איירווייז
מטוס של כווית איירווייז

על פי עדותו של יובל נאמן, ששימש ממלא מקום ראש אגף המודיעין לאחר העסק הביש בשנת 1954, אמ"ן הקים באותה תקופה את חברת התעופה כווית איירווייז, וזאת במטרה להחדיר בקלות סוכנים חשאיים למצרים. נאמן סיפר כי אמ"ן שלח לכווית שני טייסים יהודים אמריקאים, ממתנדבי מלחמת העצמאות, עם סכום כסף נכבד, כדי להציע לשליטיה להקים חברת תעופה בבעלות משותפת. הכוויתים הסכימו, ומאז ועד סיום אותו מבצע מודיעיני קיים אמ"ן באמצעות חברת התעופה שלוש טיסות שבועיות מכווית לקהיר.

עריכה - תבנית - שיחה
31 ביולי 2012
עטיפת הספר המקורי בצרפתית
עטיפת הספר המקורי בצרפתית

ספרו המפורסם של ז'ול ורן "מסביב לעולם בשמונים יום" הוא סיפור מסעו של פיליאס פוג ומשרתו ז'אן פספרטו מסביב לכדור הארץ תוך שימוש בכלי תחבורה שונים. באופן אירוני, דווקא כלי התחבורה שמזוהה יותר מכל עם הספר, הכדור הפורח, אינו אחד מאלו שהשתמשו בהם פוג ופספרטו במסעם. הכדור הפורח שולב בסרט המבוסס על הספר, "מסביב לעולם בשמונים יום" מ-1956, ומאז הפך לסימן ההיכר של היצירה.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר