ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ערכים אנציקלופדיים חסרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה פעיל

המיזם נוצר לרגל הגעת ויקיפדיה העברית ל-200,000 ערכים, כדי לארגן השלמה של ערכים חשובים שנמצאים באנציקלופדיות אחרות, אך אינם קיימים בוויקיפדיה או בוויקיפדיה העברית. אי אפשר להמעיט בחשיבותו של מיזם זה לאנציקלופדיה שרוצה להיות המקיפה ביותר על פני כדור הארץ ומאז ומעולם. ויקיפדיה כאנציקלופדיה של האנציקלופדיות צריכה לכלול כל ערך שנמצא באנציקלופדיה מכובדת אחרת.

השלמת משימה זו, קשה ככל שתהיה, תתן גם תשובה רבת-משקל לבעיית ההטיה המערכתית של נושאי הכיסוי בוויקיפדיה. ערכים שוליים יהיו בטלים בששים בים הערכים החשובים באמת. גם ויקיפדיה:בקשת ערך תורם רבות בכיוון הזה, אך נתון להטיות אף הוא, בשונה מריכוז של אנציקלופדיות מוכרות שרוכזו על ידי מגוון מו"לים בתקופות שונות ומקומות שונים.

מטרות המיזם[עריכת קוד מקור]

למרות שוויקיפדיה היא האנציקלופדיה הגדולה ביותר מאז ומעולם, עדיין איננה מכסה כל נושא המכוסה על ידי האנציקלופדיות המסורתיות ואחרות. בהנחה שאיכות הערכים מטופלת לאורך השנים בידי ההמון בהתאם להנחת היסוד של האנציקלופדיה החופשית שכל אחד יכול לערוך, מטרתו העיקרית של מיזם זה היא להבטיח שיהיה בוויקיפדיה ערך מקביל לכל מאמר באנציקלופדיה זמינה כללית כלשהיא (ובהקשר העברי, כולל ויקיפדיות בשפות אחרות).

בעבר נעשו מאמצים דומים בכיוון זה (הגדול והראשון: "בית השיטה"). דף זה ירכז כדפי משנה את המיזמים שהתמקדו באנציקלופדיות ספציפיות ואת אלו שיבוא בעקבותיהם.

כדי לקבל ערך מוסף, לשם השוואה ולשיפור יכולת בדיקת מקורות המידע, כדאי ליצור דפי משימה כאלה בצמוד לשמות הערכים במקור ובלי למחוק את שמות הערכים שנכתבו, כדי לקבל רשימה רציפה של הערכים באנציקלופדיה המקורית.

יעדים וניסיון העבר[עריכת קוד מקור]

מוקדם מדי לקבוע יעדים מבוססי ציפיות ריאליות למיזם זה, בוויקיפדיה האנגלית קיים מיזם דומה ובעקבותיו נוצרו אלפי ערכים, אך תרומה לא פחות חשובה הייתה, הוספת סימוכין לערכים קיימים והסרת מידע בעייתי בהתאם לאמור באנציקלופדיות המודפסות. תועלת משנה נוספת וחשובה: יצירת הפניות חסרות לדפים קיימים.

סקירה מפורטת של התקדמות המיזם תהיה זמינה בדפי-המשנה.

שלב הכנת הרשימות[עריכת קוד מקור]

המטרה שלך היא ליצור או להשלים את רשימת הערכים של אנציקלופדיה או לקסיקון מוכרים כלשהם, דף זה ישמש למטרות שונות גם כאשר כל הערכים בו יהיו כחולים.

רשימת הערכים תהיה דומה לרשימות שיוזכרו להלן. חובה לרשום את שם הערך בצורה שבה הוא מופיע במקור, אך לקשר אותו לצורה שבה הוא מופיע או אמור להופיע אצלנו לפי המקובל בוויקיפדיה העברית. אם ישנו ערך מקביל בוויקיפדיה אחרת רצוי לקשר אליו באמצעות תבנית {{אנ}} ודומותיה, ורצוי גם לרשום בסוגריים בכמה ויקיפדיות קיים הערך. אם אינו קיים בוויקיפדיה אחרת אך קיים במשאב רשת זמין אחר, מומלץ לקשר אליו בקישור מינימלי על ידי הכנסת [הכתובת המדויקת בסוגרים מרובעים] (תוצאה: [1]).

שלבי הטיפול בערכים אדומים[עריכת קוד מקור]

המטרה שלך היא להכחיל ערך אדום־קישור מאחת הרשימות דלהלן על ידי כתיבת ערך חדש או על ידי הפניית המונח לערך קיים בשם אחר.

  1. שם ערך הצבוע אדום, מורה שעדיין לא נמצא ערך כזה בוויקיפדיה העברית, אך בהחלט יתכן שהוא קיים, בשם שונה. וודאו כי אכן אין ערך כזה (למשל על ידי הרצת חיפוש על שם הערך).
  2. ליצירת ערך חדש, לחצו על הקישור האדום. ודאו כי גם לדעתכם זהו השם הראוי לערך העברי, וצרו את הערך כמו כל ערך.
  3. מיד אחרי הקישור האדום, מופיעה לעתים הפניה, בדרך כלל לוויקיפדיה האנגלית, וממנה ניתן לעבור לכל הוויקיפדיות בהן יש ערך כזה. אם אין הפניה לבינוויקי, יתכן שהערך אינו קיים בוויקיפדיות אחרות, אך יתכן שרק לא מצאנו אותו. הוספת קישור חסר לוויקיפדיה זרה, תועיל מאד.

המלצה מן הנסיון: מטבע הדברים קשה שלא להיגרר להפרת זכויות יוצרים, תוך הסתמכות עיקרית על אנציקלופדיה אחרת. לכן עדיף שלא להסתכל כלל באנציקלופדיה מודפסת שזכויות היוצרים שלה בתוקף בעת כתיבת הערך, אף שכמובן אפשר להיעזר בביבליוגרפיה שלה.

אנציקלופדיות לטיפול[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיות זרות[עריכת קוד מקור]

אין צורך להציג את הניסיון היומיומי לכלול בוויקיפדיה העברית את כל הערכים הקיימים בוויקיפדיות זרות שנושאם עומד ברף החשיבות המקובל אצלנו. אך חשוב להצביע על נושא חשוב: ערכים שעוסקים ביהדות, הלכה, היסטוריה יהודית וכדומה, מכוסים לעתים טוב יותר בוויקיפדיות זרות, למרות שהמקורות לכתיבה בנושאים אלו לעתים עשירים יותר בשפה העברית. לכן, לצורך ההיזון החוזר בתרגום הבינוויקיפדי, ישנה חשיבות יתרה לתרגומם של ערכים בנושאים אלו.

אנציקלופדיות ולקסיקונים: רשימות מוכנות[עריכת קוד מקור]

אנציקלופדיות ולקסיקונים: רשימות בהכנה[עריכת קוד מקור]

נספח: רשימות אחרות של ערכים וערכים חסרים[עריכת קוד מקור]