ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/"בית השיטה"

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה אינו פעיל

מהו פרויקט "בית השיטה"?

בנייה שיטתית של ערכים בויקיפדיה, על-פי סדר אלפביתי, מתוך מקור מוסמך.

השיטה

בכדי שוויקיפדיה תהיה אנציקלופדיה ראויה לשמה, עליה לכלול ערכים הקיימים באנציקלופדיות מסורתיות. תחומי ידע רבים נוספים הינם חשובים (וכל הטולקינאים וחובבי הארי פוטר, הכוונה אליכם), אך אינם מאפשרים לתלמיד להשתמש בוויקיפדיה ככלי לימודי-חינוכי.

אם ויקיפדיה תמשיך להתפתח באופן בו התפתחה מאז נוסדה, עשוי להדרש זמן רב מאוד עד שחזון זה יתגשם. במצב בו כל אחד כותב על הערכים המעניינים אותו, או המהווים אתגר עבורו, עשויות לחלוף שנים בטרם נמצא מאמרים על ערכים "משעממים" יחסית, שהם עדיין חלק נדרש מכל גוף ידע המתיימר להיות אנציקלופדיה. חשוב להדגיש: אין כל פסול בשיטת העבודה הזו, והיא ברוכה כשלעצמה; אין לנו כל ויכוח עם מי שמעדיף לפעול כך.

הדרך הטובה ביותר להבטיח שוויקיפדיה תהפוך במהירות לאנציקלופדיה מלאה היא פשוט לבחון את רשימת הערכים באנציקלופדיה "אמיתית", ולדאוג שכל אחד מהם יופיע כערך גם בויקיפדיה - כמאמר שלם, אם אפשר, או לכל הפחות כקצרמר אינפורמטיבי והפניה למקורות מידע אחרים.

זה בדיוק מה שהתחלנו לעשות בחודש אוגוסט 2004. שלפנו מהמדף את הכרך הראשון של "אנציקלופדיה ידיעות אחרונות", עברנו על הערכים שם בזה אחר זה, ודאגנו, עבור כל אחד מהם, שיהיה קיים מאמר עבורו גם בויקיפדיה (או, כאמור, לכל הפחות - קצרמר). זהו פרויקט "בית השיטה" -- בנייה שיטתית של ערכים בוויקיפדיה, על-פי סדר אלפביתי, מתוך מקור מוסמך.

אנו מקווים כי יצטרפו לפרויקט מספיק אנשים כדי שעבור כל תחום נתון, לפחות אחד מאיתנו יוכל לכתוב ערך ראוי. במקרים רבים ניתן פשוט לתרגם את הערכים מוויקי האנגלית.

מספר רב של מאמרים המופיעים באנציקלופדיה המודפסת כבר קיימים בויקיפדיה, כמובן! באופן טבעי ניתן לצפות כי ככל שנתקדם בפרויקט, מתוך הנחה שהפעילות האחרת בויקיפדיה תמשיך כסדרה, הרי שמספר הערכים שנגלה כי כבר נכתבו, ללא קשר ל"בית השיטה", ילך וייגדל.

עקרון "החדר הנקי"

חשוב להדגיש שכדי למנוע כל קצה קצהו של חשש להפרת זכויות יוצרים, לא נעשה שימוש ב"אנציקלופדיה ידיעות אחרונות" כמקור מידע בפרויקט. המידע היחיד שנשאב מאנציקלופדיה זו הוא רשימת הערכים, כלומר, כותרות המאמרים. תוכן המאמרים מגיע, כאמור, ממקורות אחרים, ובהם הידע של המשתתפים בפרויקט, ויקיפדיה האנגלית, ומקורות נוספים.

בשל האפשרות (הסבירה) ש"אנציקלופדיה ynet" מכילה תכנים מתוך "אנציקלופדיה ידיעות אחרונות", נדגיש כי לא נעשה כל שימוש גם ב"אנציקלופדיה ynet", מאותם שיקולים ממש.

שיירי מיזם "בית השיטה"

דף זה מרכז את הערכים שעלו במיזם "בית השיטה" וטרם נכתב עליהם ערך כלשהו.