ויקיפדיה:תערוכה/מיזמי אחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה: תערוכה
אנציקלופדיה | ארגון וניהול | האנשים | מוטיבציה | היסטוריה | צעד קדימה | טכנולוגיה | ערכים | בקרה | מחיקת ערכים | שפה | GFDL | פורטלים | תמונות | ערכים מומלצים | מיזמי אחות | גם אתם יכולים | עובדים יחד | CC

ויקיפדיה מופעלת על ידי קרן ויקימדיה, קרן הפועלת ללא מטרות רווח ושכל הכנסותיה הן מתרומות. למרות שוויקיפדיה היא המיזם הגדול והבולט ביותר שלה, יש לה מיזמים נוספים, שלרובם יש גם גרסה בשפה העברית. כמו ויקיפדיה, גם כל המיזמים הללו הינם רב לשוניים, ניתנים לעריכה על-ידי כל אחד ומנוטרים באופן שוטף.

ויקימילון[עריכת קוד מקור]

ויקימילון הוא מיזם רב-לשוני ליצירת מילון חופשי, שיתופי ומהימן שכל אחד יכול לתרום ליצירתו ולפיתוחו. המהדורה האנגלית שלו התחילה לפעול בדצמבר 2002 ומכילה למעלה מ- 2,275,000 ערכי מילים. ויקימילון העברי נועד להכיל פירושים למילים בשפה העברית, והוא החל את דרכו ביוני 2004. בוויקימילון העברי יש, נכון לשנת 2011, למעלה מעשרת אלפים ערכי מילים.

הערכים בוויקימילון כוללים כתיב מנוקד של המילה, ניתוח דקדוקי שלה, משפטים לדוגמה, מקור המילה, מילים נרדפות לה, ניגודיה, תרגומיה לשפות אחרות ועוד. במיזם ישנו מאגר מילים ללימוד לפסיכומטרי, ומאות מהערכים של המיזם הינם פירושים של ראשי תיבות.

ויקיציטוט[עריכת קוד מקור]

ויקיציטוט הוא מיזם שנועד ליצור אוסף ציטוטים שונים שכל אחד יכול להרחיבו. הגרסה האנגלית למיזם נוצרה ביוני 2003, וכוללת נכון לשנת 2011 מעל ל-19 אלף דפי ציטוטים. הגרסה העברית נוצרה ביולי 2004, והיא כוללת, נכון לשנת 2011, מעל מאלפיים דפי ציטוטים. הציטוטים משויכים לערכים בצורה מגוונת: לפי נושאם ("אהבה", "גיטרה"), לפי אומרם ("אלברט איינשטיין"), לפי מקורם ("פתגמים יהודיים", "סיינפלד"), לפי הקשרם ("מילים אחרונות", "טעויות תרגום") ועוד.

הציטוטים יכולים לעורר בנו השראה, לנסות להבין את החיים של האנשים שחיברו אותם, לבחון את מהלך חיינו, לצחוק, או רק להתפעל מהבקיאות בשפה של מי שיצר אותם. בכל דרך שבה נבחר להשתמש בהם, הם יישארו קיימים כסיכום בלתי משתנה של התובנות המשותפות של החברה, ידע קהילתי שמועבר מדור אחד למשנהו.

ויקיספר הוא מיזם ליצירתם של ספרי לימוד חופשיים. ויקיספר האנגלי נוסד ביולי 2003 ונכון לשנת 2011 המיזם מכיל יותר מ-2,300 ספרים בהם יותר מ-35,000 דפי תוכן. ויקיספר העברי החל לפעול ביולי 2004 ונכון לשנת 2011 יש בו מעל 4,000 דפי תוכן. הספרים בו מחולקים לדפי משנה כך שיהיה קל יותר לעקוב אחריהם.

מטרת הפרויקט היא שכל אדם יוכל ללמוד ולפתח את ידיעותיו בכל נושא שירצה ולא יצטרך לשלם לאף אחד בשביל לעשות זאת, לאפשר לאנשים ללמוד איך להשתמש במחשב ולשפר את הנגישות שלהם למידע הקיים באינטרנט. (תמונת מסך)

ויקיטקסט[עריכת קוד מקור]

(תמונת מסך) ויקיטקסט הוא אתר המכיל כתבים ממקור חופשי. המהדורה האנגלית ויקיטקסט החלה את דרכה בדצמבר 2003 תחת שמה הנוכחי; הייתה קיימת לפני כן תחת השם Project Sourceberg. נכון לשנת 2011, במהדורה האנגלית למעלה מ-161,000 יחידות טקסואליות.

המהדורה העברית נפתחה באוגוסט 2004, ט"ו באב תשס"ד. זאת הייתה המהדורה הראשונה של ויקיטקסט המיוחדת לשפה אחת, וזה קרה בגלל הקשיים לערוך טקסטים מימין לשמאל בממשק האנגלי. נכון לשנת 2011, במהדורה זו למעלה מ-31,000 יחידות טקסטואליות.

במהלך שנת 2007 הסתיימה יצירת מהדורת המקרא (התנ"ך) בוויקיטקסט, בשלוש מהדורות: כתיב, מנוקדת ועם טעמים. נוצר דף לכל פרק בנפרד ולכל פסוק בנפרד. במקביל נפתח מרחב שם חדש בשם "ביאור" המשמש לכתיבת פירושים על טקסטים המופיעים בוויקיטקסט.

חלק נכבד בו הוא המיזם להצגה חופשית של כל חוקי מדינת ישראל, צעד שיהפוך את התואר "מדינת חוק" לבעל בסיס מוצק יותר.

ויקיחדשות[עריכת קוד מקור]

(תמונת מסך)

ויקיחדשות הוא מקור חדשות בעל תוכן חופשי. המטרה של המיזם הינה יצירת מקור חופשי של ידיעות אקטואליות אשר מתעצם מיכולת הקוראים לשנות תפקידם ולהפוך לכותבים ולעורכים. הקוראים בוויקיחדשות יכולים לתקן שגיאות עובדתיות או ניסוחים מוטים, או אף לכתוב בעצמם כל אירועים חדשותיים, גם כאלו שאמצעי התקשורת המסורתיים לא סיקרו בהרחבה. כמו בכל מיזמי הקרן, בוויקיחדשות שמים דגש מיוחד על אמינות, מהימנות ונייטרליות התוכן החופשי שבמיזם, כך שהדיווח העיתונאי יהיה הטהור ביותר שניתן להשיג.

ויקישיתוף[עריכת קוד מקור]

(תמונת מסך)

הלוגו של ויקישיתוף

ויקישיתוף הוא מיזם המשמש כמאגר מרכזי של קובצי מדיה (תמונות, קול, וידאו) אשר משמשים את כל המיזמים של קרן ויקימדיה. ראשיתו של המיזם בספטמבר 2004, והוא מכיל למעלה ממיליון וחצי קובצי מדיה שונים, ממוינים לפי נושאים וקטגוריות, אשר ניתנים לשילוב פשוט ומהיר במיזמי התוכן השונים. בניגוד לכל המיזמים האחרים, המפוצלים לפי שפות, מיזם ויקישיתוף משותף לכל השפות, אך הדפים הראשיים כגון העמוד הראשי ודפי מדיניות מתורגמים לשפות שונות, וכמו גם בעברית. נכון לשנת 2011 באתר למעלה מ-8 מיליון קבצי מדיה.

בכדי להעלות קבצים לוויקישיתוף, יש תחילה להירשם למיזם, בדומה לרישום לוויקיפדיה או לכל מיזם אחר. תנאי הכרחי נוסף להעלאת קבצים לוויקישיתוף הוא שהקבצים מועלים תחת רישיון חופשי. לא ניתן להעלות קבצים תחת רישיון שימוש הוגן או קבצים בהם זכויות היוצרים שמורות באופן מלא.