ולקיריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ולקיריות)
פסל של ולקיריה בקופנהגן מאת סטפן אבל סינדינג
איור של ולקיריה מאת ארתור רקהאם

ולקיריה (נורדית עתיקה: Valkyrja, מילולית: "זו שבוחרת את הגופות") היא אחת מקבוצת ישויות נשיות במיתולוגיה הנורדית. תפקידן של הוולקיריות, המשרתות את האל אודין, הוא לבחור את הלוחמים הראויים ביותר בשדה הקרב וללוות אותם להיכל ולהאלה לאחר מותם. בנוסף, ביכולתן להשפיע על מהלך הקרבות, לעזור ללוחמים מסוימים, ולהזיק לאחרים. הן עושות זאת באמצעות כבילת אותם לוחמים בשלשלאות בלתי נראות המאטות אותם ומונעות מהם להילחם כהלכה. לעיתים, מסייעות הואלקיריות לחסל דווקא את הלוחמים הטובים ביותר, משום שאודין שואף להביא אותם להיכלו בוולהאלה כדי שיעזרו לו בקרב האחרון נגד הענקים (רגנארוק).

הוולקיריות במיתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולקיריה היא בעיקרו של דבר ישות הקשורה למוות ולקרבות, אך דמותה השתנתה בצורה מהותית במהלך ההיסטוריה. הוולקיריות נקשרו תחילה לעורבים וללהקות הזאבים אשר פקדו את שדות הקרב. ייתכן שהעורבים נחשבו לוולקיריות, ואכילת הגופות נראתה כשלעצמה כבחירת המתים; וייתכן כי העורבים נחשבו רק מלוויהן של הוולקיריות[1]. בהקשר זה זכו הזאבים למעמד נחות יותר. כתב רונות מהמאה התשיעית לספירה משתמש בביטוי "הסוס של גוּן" כדי לתאר זאב[2]. גון היא ולקיריה ידועה.

בהדרגה, החלו הוולקיריות לקבל תכונות אנושיות יותר של נשים רכובות על סוסים.

מספר פואמות מספרות על יכולתן של הוולקיריות להשפיע על מהלך הקרב, על קביעת העתיד ועל הגורל. הן גם קשורות במיתולוגיה הנורדית לפעולת הסריגה.

בחלק מהאגדות, ולקיריות שונות מסתבכות כאשר הן מתאהבות בלוחם מסוים, ומסרבות למלא את פקודתו של האל אודין להמיתו בקרב. המפורסמת ביותר מבין הוולקיריות הללו היא ברינהילד (ברונהילדה) שהאל אודין מרדים אותה בתוך מעגל להבות, ממנו יוכל לחלצה רק הגיבור הגדול ביותר. לפי אחד הסיפורים המפורסמים ביותר במיתולוגיה הנורדית, חולצה ברינהילד מכלאה בידי הלוחם סיגורד (זיגפריד) קוטל הדרקון.

”Vindum vindum vef darraðar

þar er vé vaða vígra manna
átum eigi líf hans faraz
eigu Valkyrjur vals um kosti”

    ”נסרוג נסרוג את אריג המלחמה

לפנים פורצים דגלי הלוחמים
נפעל בל חייו יגדעו
רק הוולקיריות הן בוחרות ההרוגים”

"שיר הוולקיריות", סאגת נְיַאל, פרק 156[3]

השירים ההירואיים של האדה הפואטית מספרים את סיפוריהם של מספר גיבורים אנושיים. בשירים אלו הוולקיריות פועלות בקבוצות ומונהגות על ידי בת-תמותה ממעמד האצולה. רק שמה של מנהיגת הקבוצה מוזכר והיא בעלת כוחות על-טבעיים דומים לאלו של חברותיה האלמוניות. דוגמאות למספר קבוצות כאלה ניתן למצוא בשלושת השירים העוסקים בהֵלְגי[4]. בשיר הראשון, מצטרפת להלגי קבוצה של תשע ולקיריות המונהגות על ידי סְבַבַה, בתו של המלך אֵיְלימי. בשירים הבאים שמה של מנהיגת הוולקיריות הוא סיגְרוּן, בתו של המלך הוֹגְני.

ולקיריות חשובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר ולקיריות התופסות מקומות חשובים בפואמות ובסיפורים של המיתולוגיה.

  • בְרינְהילְד - מופיעה בסאגת ווֹלְסוּנְג. בסיפור זה, הופקד עליה לפקח על קרב בין צבא המלך אַגְנַר ולבין צבאו של המלך הְיַלְמְגוּנַר ולהחליט למי להעניק את הניצחון. ברינהילד בחרה באַגְנַר, אף שידעה כי אודין מעדיף את הצד השני. על בחירה זו הפך אותה אודין לבת-תמותה רגילה, כלא אותה בטירה הנמצאת על פסגתו של הר גבוה וקבע כי היא תישן עד אשר יבוא גבר ויתחתן איתה. הגיבור הוא סיגורד סיגמודסון, יורש למשפחת וֹלְסוּנְג. מכאן העלילה מסתבכת עד למותו הטראגי של סיגורד. הדמות מופיעה גם בשירת הניבלונגים ובטבעת הניבלונג של ריכרד וגנר. משמעות השם בתרגום חופשי היא "שריון קרב" או "לבושה לקרב".
  • הִילְד - בתו של הוֹגְני ואשתו של הֵדין, הילד ניחנה ביכולת להחיות את המתים והשתמשה בכוח זה במלחמה בין אביה לבעלה המופיעה במספר גרסאות במקורות שונים. בנוסף לזאת, מוזכרת הילד כוולקיריה באדה הפואטית ובאדה הפרוזאית ונכללת ברשימת הוולקיריות המגישות שיכר ללוחמים בוואלהלה. השם הִילְד בתרגום חופשי הוא "קרב".

מופעים של ולקיריות בתרבות המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Roy Willis, World mythology, Duncan Baird Publishers, 1993, עמוד 203.
  2. ^ הכתובת חרוטה על אבן רונות הידועה כ-Rök Runestone ונמצאת בשוודיה. ראו מידע נוסף על האבן.
  3. ^ ראו את המקור והתרגום לאנגלית, התרגום לעברית מבוסס על התרגום לאנגלית.
  4. ^ ראו תרגום לאנגלית של שלושת השירים - "סיפורו של הלגי בן הְיוֹרְוַרְת'", "הסיפור הראשון של הלגי אויב ההוּנְדינְגים" ו"הסיפור השני של הלגי אויב ההוּנְדינְגים".