וסלי קראשר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וסלי קראשר
Wesley Crusher
וסלי קראשר, מתוך הפרק "Journey's End", עונה 7 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1994.
וסלי קראשר, מתוך הפרק "Journey's End", עונה 7 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1994.
וסלי קראשר, מתוך הפרק "Journey's End", עונה 7 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1994.
שם סרט "מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה ראשונה "Encounter at Farpoint", הפרק הראשון של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה אחרונה "Farewell", פרק 10 בעונתה השנייה של "מסע בין כוכבים: פיקארד"
מספר הופעות 86 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ויל ויטון
מידע
כינויים ווס (Wes)
תאריך לידה 2348 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע הגאי
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה ד"ר בברלי קראשר - אמא
ג'ק קראשר - אבא
ג'ק קראשר (השני) - אח למחצה
חברים ג'ורדי לה פורג'
ויליאם רייקר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וסלי קראשראנגלית: Wesley Crusher), בגילומו של השחקן האמריקאי ויל ויטון, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בקביעות בעונות 1–4 של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". לאחר מכן הופיע וסלי בהופעות אורח, בשני פרקים בעונה 5 ובשני פרקים בעונה 7.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסלי קראשר, בפעם הראשונה על גשר הפיקוד של האנטרפרייז; מתוך הפרק "Encounter at Farpoint", פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987.
וסלי קראשר במדי צי הכוכבים; מתוך הפרק "Ménage à Troi", עונה 3 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990.

בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", וסלי קראשר בן ה-15 מגיע לראשונה אל ספינת החלל אנטרפרייז D עם אמו, ד"ר בברלי קראשר, מייד לאחר שקפטן ז'אן לוק פיקארד תפס את הפיקוד. בתחילה, וסלי עיצבן את קפטן פיקארד, אשר מצהיר על עצמו כי אינו חש בנוח בנוכחות ילדים, אבל מהר מאוד הוא מגלה כי לוסלי יש יכולות הבנה הרבה מעבר לגילו הצעיר, וכי ירש מאימו רמה גבוהה מאוד של אינטליגנציה.

בפרק העונה הראשונה "Where No One Has Gone Before", חייזר, הידוע רק בכינוי "הנוסע", מביע בפני פיקארד את התרשמותו כי לוסלי יש אינטליגנציה ייחודית ופוטנציאל גדול, אם יזכה לעידוד ולהזדמנות, תוך שהוא משווה אותו לילד פלא כמו מוצרט. עקב כך, פיקארד מעניק לוסלי מינוי של סג"ם בפועל.

בפרקים המוקדמים של הסדרה, פיקארד לא מאפשר לוסלי להיכנס אל גשר הפיקוד של ספינת החלל. וסלי, בסופו של דבר, נבחן בבחינת הכניסה לאקדמיה של צי הכוכבים. ציון המבחן שלו מדורג במקום נמוך מזה הנדרש, והוא לא מתקבל לאקדמיה בניסיון הראשון שלו.[1] מאוחר יותר, הוא מחמיץ את ההזדמנות השנייה שלו להיבחן בבחינת הכניסה לאקדמיה, על מנת לסייע לצוות האנטרפרייז D בהצלת ויליאם רייקר, דיאנה טרוי, ולואקסנה טרוי מפרנגי עוינים. לאחר מכן, פיקארד מעניק לוסלי קידום, לדרגת-שדה של סג"ם.[2]

לוסלי ניתנה האפשרות להגיש בקשה נוספת בשנה שלאחר מכן, הוא ניגש אל הבחינה, והתקבל לאקדמיה של צי הכוכבים, שם הצטרף אל קבוצה עילית של צוערים, המכונה "טייסת נובה". מעורבותו בקבוצה זו הובילה אותו להשעיה מהלימודים לשנה,[3] כאשר חברו לטייסת נהרג נהרג במהלך אימון - בו ניסו לבצע תמרון טיסה מסוכן ואסור. לאחר שהיה נתון ללחץ כבד מצד ראש הצוות ניק לוקרנו (השחקן רוברט דאנקן מקניל), וסלי מסייע לחבריו לצוות להסתיר את האמת, אולם בסופו של דבר חוזר בו. כתוצאה מכך, הוא לא מסולק מהלימודים, אך נדרש לחזור על לימודי השנה האחרונה, וייאלץ לסיים שנה לאחר שאר חברי כיתתו. וסלי נשאר באקדמיה לאחר מכן, עד אשר "הנוסע" מחדש איתו את הקשר. וסלי מתפטר מתפקידו, ועוזב עם הנוסע לחקור מישורים אחרים של מציאות.[4]

בסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס", וסלי נראה יושב ליד אימו בוורלי, ברקע סצנת החתונה של ויליאם רייקר ודיאנה טרוי. בסצנה שנמחקה מן הסרט,[5] קפטן פיקארד שואל את וסלי האם הוא מתרגש לשרת על ספינת החלל "טיטאן" ("Titan"), ספינתו של קפטן רייקר. וסלי משיב כי הוא יהיה הקצין הממונה על משמרת הלילה של מחלקת ההנדסה. הדבר מרמז (אם כי הסצנה נמחקה), כי וסלי חזר אל צי הכוכבים בנקודת זמן מסוימת קודם לכן. בפרק העשירי של העונה השנייה של מסע בין כוכבים: פיקארד וסלי מופיע מפני קורה וחושף בפניה שהוא חלק מארגון הנקרא The Travelers. לכן גם אם חזר זמנית לצי הכוכבים בסופו של דבר החליט להצטרף לארגון הנוסעים.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוהדים רבים, כולל ויל ויטון עצמו,[6] סברו כי הדמות היא סטריאוטיפ של "מרי-סו"[8] תחליף לג'ין רודנברי, ששמו האמצעי הוא "וסלי." באתר האינטרנט TV Tropes, הדימוי הטלוויזיוני "חיית-המחמד של היוצר",[9] תיאור הומוריסטי של דמות, האהובה על ידי יוצרי הסדרה, אבל איננה אהובה בקרב הקהל, נקרא בעבר "הווסלים" על שמו.[10]

כמה אוהדים לא אהבו את הרעיון של "בחור צעיר, שנראה כל זמן כמי שמציל את הספינה כולה". פרשנים ציינו לפחות שבע פעמים שבהם וסלי, "שיש לו בעיה להתקבל אל האקדמיה של צי הכוכבים", שנמצא על סיפון ספינת חלל ש"מלאה באנשי הצוות הטובים והמוכשרים ביותר של צי הכוכבים", הוא זה שמציע את "הפתרון הנדרש".[11][12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפרק "Coming of Age".
  2. ^ הפרק "Ménage à Troi".
  3. ^ הפרק "The First Duty".
  4. ^ הפרק "Journey's End".
  5. ^ Star Trek: Nemesis 2002. Paramount Pictures. DVD.
  6. ^ Wil Wheaton. "Star Trek: The Next Generation: Code of Honor". TV Squad. נבדק ב-2011-08-03.
  7. ^ Byrd, Patricia (Spring 1978). "Star Trek Lives: Trekker Slang". American Speech. 53 (1): 52–58. doi:10.2307/455340. JSTOR 455340.
  8. ^ סיפורי "מרי סו",[7]: הרפתקאות של הדמות הצעירה ביותר והחכמה ביותר שאי פעם סיימה לימודיה באקדמיה, והייתה הצעירה ביותר להתמנות לכל תפקיד. הדמות מאופיינת במיומנות חסרת תקדים בכל דבר, החל באמנות וכלה בזואולוגיה, לרבות קרטה והורדות ידיים. דמות זו "מצילה את היום" תוך שימוש בשנינות וביכולות שלה, ואם תמות בסוף - כל עמיתיה יתאבלו עליה.
  9. ^ Creator's Pet באתר TV Tropes (אנ') (באנגלית)
  10. ^ Pat Pflieger (2001). "Too good to be true: 150 years of mary sue". 3. Presented at the American Culture Association conference. נבדק ב-2007-01-15.
  11. ^ Phil Farrand, "Updated Conundrum Tote Board" The Nitpicker's Guide for Next Generation Trekkers, Vol. 2 New York: Dell (1995): 319
  12. ^ Gillmor, Dan (2004). We the media. p. 78. ISBN 0-596-00733-7.