ועדת ונציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ועדת ונציה, ובשמה הרשמי המועצה האירופית לדמוקרטיה בעזרת חקיקה, היא גוף מייעץ למועצת אירופה. הוועדה מורכבת ממשפטנים וממומחים עצמאיים בתחום המשפט החוקתי. היא הוקמה בשנת 1990, כאשר לאחר נפילת חומת ברלין היה צורך מידי בעזרה למדינות מרכז ומזרח אירופה בחקיקה דמוקרטית. הוועדה מתכנסת כארבע פעמים בשנה בוונציה, ומכך נגזר שמה.

מיד לאחר הקמתה, חברו להוועדה כל המדינות המשתתפות במועצת אירופה. בשנת 2002 נפתחה החברות בה גם למדינות לא אירופיות. נכון לשנת 2010, חברות בוועדה כ-57 מדינות, מתוכן כ-47 הן חברות מועצת אירופה.

ישראל חברה בוועדה מ-1 במאי 2008. הרשות הפלסטינית התקבלה כחברה בעלת "סטטוס מיוחד" בוועדה, עם סמכויות דומות ל"מדינות משקיפות".

בפברואר 2023 התייחסה נשיאת הוועדה לרפורמה המשפטית המוצעת בישראל בביקורתיות, וציינה כי עמדת הוועדה היא שביקורת שיפוטית על חוקים היא הכרחית, מינוי שופטים צריך להיות מבודד מהשפעות פוליטיות, והחלטות של בית משפט עליון צריכות להיות סופיות[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ISRAEL - Justice reform should not jeopardise meaningful judicial review by independent courts - Statement by President Bazy Malaurie, באתר מועצת אירופה, ‏14 בפברואר 2023 (באנגלית).
ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.