ווקלוז (פרוור)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף וקלוז)
ווקלוז (פרוור)
Vaucluse
מגדלור מקוורי, על דרך אולד הד הישנה, ווקלוז.
מגדלור מקוורי, על דרך אולד הד הישנה, ווקלוז.
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה ניו סאות' ויילסניו סאות' ויילס ניו סאות' ויילס
פרוור הפרוורים המזרחיים
עיר אם סידני
אוכלוסייה
 ‑ בפרוור 9,510 (10 באוגוסט 2021)
קואורדינטות 33°51′32″S 151°16′41″E / 33.859°S 151.278°E / -33.859; 151.278
אזור זמן UTC +10

ווקלוז (באנגלית: Vaucluse) הוא פרוור בסידני, המנוהל על ידי מועצת וייברלי (Waverley Council) ומועצת וולהרה (Municipality of Woollahra).

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווקלוז מהווה כמחצית משטח חצי האי סאות' הד, כשמצפונו מצוי וטסונס ביי האייקוני עם הצוקים המשקיפים על פתח מפרץ ג'קסון, ומדרום לו דובר הייטס ורוז ביי. ממזרח גובל הפרוור בים טסמן (כחלק מהאוקיינוס השקט), וממערב במפרץ ג'קסון. דרך הפרוור עוברות שתי דרכים ראשיות: דרך סאות' הד הישנה ודרך סאות' הד החדשה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הגעת המתיישבים הבריטים לאזור סידני, התפנה אזור ווקלוז משבט בירבירגל האבורוג'יני. המתיישבים השתמשו באזור החדש למטרת איתות לספינות המתקרבות לאזור הצוקים של סאות' הד, בתחילה במגדלי איתות מאולתרים. בשנת 1816 נבנה מגדלור מקוורי, על פסגת גבעה בולטת בצוק. המגדלור הלבן תוכנן על ידי אחד האדריכלים הראשונים שפעלו בסידני, פרנסיס גרינוויי.

בשנת 1802 הוענקה נחלה באזור לסר הנרי בראון הייז (שהגיע למושבת העונשין בעקבות חטיפת נכדתו של בנקאי אירי עשיר בעבור כופר נפש), שבנה במקום את בית ווקלוז, המשקיף על נמל סידני. הייז העריץ את המשורר פרנצ'סקו פטרארקה, ובמיוחד את אחד משיריו שתיאר את מעיין ווקלוז בצרפת, וקרא לביתו החדש על שם אותו שיר. על שם אותו מעיין קרוי מחוז ווקלוז בצרפת. בשנת 1822 קנה קפטן ג'ון פייפר, בעל הנכסים ברוז ביי ופוינט פייפר הסמוכים מדרום, את נחלתו של הייז. פייפר מכר את בית ווקלוז לג'ון ונתוורת', ממגלי הארצות הבולטים באוסטרליה ואחד מהבודדים שחצו את ההרים הכחולים בתקופתו.

בצידו הצפון מערבי של הפרוור מצויות סוללות תותחים, שנועדו להגן על נמל סידני מפולשים. אלו נבנו ובוצרו בשנות השבעים של המאה ה-19, בעיקר משום חשש מפלישה רוסית.

בשנת 1883 מגדלור מקוורי המקורי נהרס עד היסוד, ובמקום בו עמד בנה האדריכל ג'יימס ברנט העתק מושלם שלו, תוך שימוש בחומרי בנייה שיבטיחו שרידות לאורך שנים.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווקלוז נחשב במשך שנים לאחד הפרוורים היקרים ביותר בסידני, ונכון לשנת 2010 עדיין ממוקם בין חמשת הפרוורים בעלי ערך הנכסים הגבוה ביותר. בשנת 2007 קנו האחים קרוק (מהגרים מדרום אפריקה) את אחוזת טהיטי בווקלוז בעבור 29 מיליון דולר אוסטרלי, סכום שיא באותו זמן.

בפרוור מספר שמורות טבע המוגנות מפיתוח. שמורת הטבע של מגדלור מקוורי משמשת רקע פופולרי לצילומי אירוסין וזוגות נשואים, ופארק כריסטינסון משמש ריאה ירוקה לתושבי המקום.

בית העלמין סאות' הוקם בשנת 1869 במפגש בין דרך סאות' הד הישנה והחדשה בווקלוז. אף על פי שהפרוור מנוהל על ידי מועצת וולהרה, בית העלמין נחשב כשלוחה של בית העלמין וייברלי, ולפיכך האזור מקבל שירותים ממועצת וייברלי הסמוכה. בבית העלמין קבורים רבים משועי אוסטרליה, כולל אדמונד ברטון, ראש ממשלת אוסטרליה הראשון, ג'ון רוברטסון, ראש ממשלת ניו סאות' ויילס לשעבר וולטר דייווידסון, מושל ניו סאות' ויילס לשעבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וקלוז בוויקישיתוף