ז'אן-בטיסט לואי רומה דה ל'איל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן-בטיסט לואי רומה דה ל'איל
Jean-Baptiste Romé de L'Isle
פסלו של רומה דה ל'איל בצמוד לעיריית גריי
פסלו של רומה דה ל'איל בצמוד לעיריית גריי
פסלו של רומה דה ל'איל בצמוד לעיריית גריי
לידה 26 באוגוסט 1736
גריי, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במרץ 1790 (בגיל 53)
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מינרלוגיה
מקום מגורים צרפת
מקום לימודים קולז' סנט-בארב עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מראשוני הקריסטלוגרפים על ידי מדידת הזוויות בין פאות הגבישים על ידי גוניומטר, הוא קבע את העיקרון הבסיסי שזוויות אלו זהות לאותו סוג חומר ומאפיינות אותו.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן-בטיסט לואי רומה דה ל'אילצרפתית: Jean-Baptiste Louis Romé de L'Isle‏; 26 באוגוסט 17363 ביולי 1790) היה מינרלוג צרפתי, מראשוני הקריסטלוגרפים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומה דה ל'איל נולד בעיירה גריי (Gray) במחוז סון עילית (Haute-Saône) שבחבל בורגון-פראנש-קונטה שבצרפת. במהלך מלחמת שבע השנים (1763-1756) נשלח רומה דה ל'איל, ששירת כקצין בחיל התותחנים, לאיי הודו המזרחית ונפל בשנת 1761 בשבי הבריטים. הוא שוחרר מהשבי שלוש שנים אחר כך ב-1764.

בשובו לצרפת עסק רומה דה ל'איל בכימיה ואז פיתח עניין רב במינרלוגיה וקטלג תכולות של אוספי מינרלים פרטיים. הרעיונות שהביע קארלוס לינאוס בספרו על מיון עולם הטבע בדבר היכולת לסווג מינרלים לפי צורתם החיצונית, תגליותיו של ניקולאוס סטנו על הזוויות של הקוורץ, ומחקרים שערך הביאו אותו לגילוי העיקרון החשוב, "חוק הזוויות הקבועות בין הפאות".

בספריו: "מסה על הקריסטלוגרפיה" (Essai de cristallographie, פריז 1772), ו"קריסטלוגרפיה, או תיאורן של הצורות הנקיות של כל הגופים בממלכת המינרלים" (Cristallographie, ou description des formes propres ¢ tous les corps du regne mineral, פריז 1783) פרסם רומה דה ל'איל את תגליתו החשובה ביותר שצורות שונות של גבישים של אותו חומר טבעי או מלאכותי קשורות בקשר הדוק האחת לשנייה. יותר מכך, על ידי מדידת הזוויות בין פאות הגבישים על ידי גוניומטר, הוא קבע את העיקרון הבסיסי שזוויות אלו זהות לאותו סוג חומר ומאפיינות אותו. כשהוא מחליף בעזרת מישור אחד או קבוצות של מישורים את כל הקצוות הזהים של המבנה לו קרא "צורה פרימיטיבית" הוא גזר צורות אחרות קשורות. הוא הבחין בשש צורות פרימיטיביות והן הקובייה, התמניון המשוכלל, הארבעון המשוכלל, רומבוהדרון (פאון בעל שש פאות מעוינות), תמניון בעל בסיס מעוין ופירמידה כפולה בעלת שש פאות. רק בשלוש האחרונות יכולים להיות שינויים בזוויות.

רומה דה ל'איל מת בפריז ב-3 ביולי 1790. אחד משני הקולג'ים בגריי, עיר הולדתו, קרוי על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]