ז'ואאו קורטה-ריאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ז'ואו קורטה-ריאל)
ז'ואאו קורטה-ריאל

João Vaz Corte-Real
לידה 1420 לערך
פארו, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1496
אנגרה דו אירואיז'מו, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום פורטוגזי
צאצאים גספר קורטה-ריאל, מיגל קורטה-ריאל, וסקו אנש קורטה-ריאל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1472–1474 (כשנתיים)
מספר מסעות 2
גילויים בולטים ניופאונדלנד (אי) ?
אזורים שחקר האוקיינוס האטלנטי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'ואאו ואז קורטה-ריאלפורטוגזית: João Vaz Corte-Real; ? - ‏1496) חוקר ומגלה ארצות פורטוגזי בן המאה ה-15. ב-1474 הוענקו לו אדמותיו של האי טרסיירה שבאיים האזוריים על גילויה של הארץ החדשה של דגי הבקלה (פורטוגזית: Terra Nova do Bacalhau); ישנן השערות כי ייתכן שהאי הבלתי מזוהה הזה הוא ניופאונדלנד. אם ההשערות נכונות, קורטה-ריאל הגיע לאמריקה בערך עשרים שנה לפני קולומבוס. קיומו של מסע זה ודאי, אך מחוסר ראיות או תעוד לא ניתן לאמת את פרטיו. מול חופה הצפון מזרחי של ניופאונדלנד, בחצי האי אבאלון, נמצא אי המכונה כיום אי הבקלה (Cod Island).

קורטה-ריאל היה אביהם של מיגל וגספר קורטה-ריאל, שהתלוו אליו במסעו. מספר ראיות מצביעות על כך שהמשלחת הייתה יוזמה משותפת של מלכי פורטוגל ודנמרק, ושלקורטה ריאל נלוו המלחים הגרמנים דידריק פינינג והנס פוטהורסט, ואף יוהאן סקולבוס (מלח שסביבו נרקמה האגדה שהגיע לאמריקה ב-1476)

קורטה-ריאל ערך שני מסעות מחקר בצפון האוקיינוס האטלנטי. במסעו הראשון, לפי מספר היסטוריונים, הוא הגיע לגרינלנד (פורטוגזית: Terra Verde) (שנודעה מאוחר יותר כ-Terra Nova : הארץ החדשה) זמן קצר לפני 1472. במהלך מסעו השני עם בניו, ייתכן שהוא גילה את "הארץ החדשה של דגי הבקלה". על תגליותיו, הוענקה לו ב-1474 הקפיטניה אנגרה דו אירואיז'מו כנחלה, וב-1483 מונה כאדון גם על הקפיטניה שכללה את האי סאו ז'ורז'ה. הוא נפטר בשנת 1496.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'ואאו קורטה-ריאל בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.