זאפ לראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאפ לראשון
סוגה ילדים
יוצרים יוסי אשדות בשיתוף שוש עינב וצלילה רוז
מנחים ראו פסקה
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור הערוץ הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 19892006 (כ־17 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זאפ לראשון הייתה רצועת הילדים היומית של הערוץ הראשון, אשר שודרה בין השנים 19892006 ובמסגרתה שודרו תוכניות הילדים והנוער של הערוץ הראשון. בראשיתה, ב-1989, הרצועה הועברה במתכונת מצומצמת מאוד תחת השם הפשוט "תוכניות הילדים והנוער" אולם ב-1994 הרצועה עברה למתכונת נרחבת של שידור חי מאולפן עם מנחים.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות הילדים והנוער/פינג פונג[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאפ לראשון היא המשכה של רצועת הילדים והנוער של הערוץ הראשון אשר שודרה בין השנים 19891995 בערוץ הראשון בשעות הערב לאחר מהדורת "ערב חדש" שאחד מסימני ההיכר שלה היה פתיח אנימציה של קשת בענן שחזרה להופיע גם ב-2002. בפורמט המקורי של הרצועה היה מגיש אחד שישב מאחורי שולחן והיה אחראי על קטעי המעבר בין שידורי תוכניות הרכש השונות ועל הצגתן של התוכניות. ב-1994 שונה הפורמט לזמן קצר ונקרא "פינג פונג" אך כעבור כשנה חזר למתכונת הקודמת.

זאפ לראשון/זאפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות שבירת מונופול השידורים הבלעדיים של הערוץ הראשון בכלל ושל שידורי תוכני הילדים והנוער של הערוץ בפרט, בתחילת שנות התשעים עם תחילת שידורי ערוץ הילדים ב-1989 ותחילת שידורי ערוץ 2 ב-1993 ביקש הערוץ הראשון להתאים את רצועת הילדים והנוער שלו לפורמט אשר היה קיים בערוצים המתחרים כדי להתחרות על הרייטינג. במסגרת השינויים, בינואר 1994 הופקעו מהטלוויזיה החינוכית הישראלית שעות שידור בין 15:30 ל-17:00, שהיו עד אז באחריותה על מנת לאפשר לערוץ הראשון את התחרות.

בתחילה, רצועת השידור נקראה "פינג פונג", אך לאחר מספר חודשים, באוקטובר 1994 יזמה מנהלת תוכניות ילדים ונוער בערוץ הראשון, צלילה רוז פניה אל התסריטאי והבמאי יוסי אשדות וביחד עם המפיקה הראשית שוש עינב עברה הרצועה שינויים נרחבים אשר בכללם שונה שם הרצועה ל"זאפ לראשון", פורמט השידור עבר למתכונת של שידור חי מאולפן גדול עם מנחים צעירים שונים אשר שידרו קטעי מעבר ארוכים יותר בין תוכניות הרכש השונות. במסגרת קטעי המעבר שולבו משחקים, פעילויות אינטראקטיביות, חילקו כרטיסים לסרטים אשר הופצו תחת פורום פילם (תחת ״מבצע קולנוזאפיה״) ומערכונים.

את פתיח לרצועה יצר יוסי אשדות בהשראת פתיחים של רצועות דומות שהיו מקובלים באותה עת בערוצי MTV ניו-יורק ואירופה. את מילות הפתיח כתב אשדות בשיתוף עם רונן גולדפרב.

זכור במיוחד הג'ינגל בו שרו את הכתובת למכתבים: ”מערכת תוכניות הילדים והנוער - הטלוויזיה הישראלית, רוממה, ירושלים, מיקוד 91071, Oh Yeah!”.[1]

בזאפ לראשון, צופים היו יכולים להשתתף באופן פעיל במשחק מחשב שהכוכבים שלו היו סופרבן, שצריך להציל את איליי, ואיליי שצריך להציל את לילי. המשחק נערך באולפן בעזרת לחצני הטלפון הביתי. וכן, נהגו מנחי התוכנית לארח ילדים באולפן.

בהמשך קוצר שם הרצועה ל"זאפ".

ב-2006 באמצע מלחמת לבנון השנייה הרצועה שודרה לעיתים רחוקות, ולבסוף הוחלט לסיים את הרצועה ורק השם "זאפ" נשאר.

תוכניות הרצועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תוכניות הילדים והנוער" (1989 - 1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת רצועת "תוכניות הילדים והנוער" שודרו סדרות טלוויזיה שונות כגון:

סדרות אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות ילדים ונוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

"זאפ לראשון" (1995 - 2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת רצועת "זאפ לראשון" שודרו סדרות טלוויזיה שונות, כגון:

סדרות אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות ילדים ונוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות שהשתייכו לרצועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנחי הרצועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים ברצועה היו מנחים רבים.

"תוכניות הילדים והנוער" (1989 - 1995)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנחי רצועת "פינג פונג" היו: גדי טאוב, דליק ווליניץ, אילה אשרוב, אורן רוזנשטיין, חני נחמיאס, שרון שחל ועוד.

"זאפ לראשון" (1995 - 2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנחי רצועת "זאפ לראשון" היו: גדי טאוב, חנן סביון, גיא עמיר, יונתן פז בוגנים, עדי אשכנזי, תמר איש-שלום, אורי אומנותי, עדן הראל, ליאת אחירון, יואב צוקר, נמרוד רשף, דנה דבורין, שיר גוטליב, אמיר פרישר גוטמן, נטלי עטיה, רוני אבני, חני נחמיאס, חנן לדרמן, אלון ריינהורן, סער בן יוסף, אלון ליטבק, אורן רוזנשטיין, גיא אריאלי, חדווה פייגנבלט, ניר שלמון, טל מן, טל ליפשיץ, גיא מרוז, ירון לוי סבג, בן יזרעאל, נעמה יוגב, יעל חן, דרור ססובר, רן לוי, יעל דואני, ליאון רוזנברג, אורי טרטאקובסקי, קרן אורעד, מרלין מזרחי, שלמה גוזמן, יובל זדרמן, לירום חקק, חיים מזרחי, אנידור חקק, לנה אטינגר, אייל וולקוביץ', שרון שחל ועוד.

מ-2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הופסקה רצועת השידורים החיים מהאולפן של "זאפ לראשון" ותוכניות הרכש החלו להיות משודרות ברצף כאשר רק הלוגו של "זאפ" נשאר.

החל מקיץ 2006 שודרה התוכנית "המהדורה", מהדורת חדשות לנוער אשר הגיש אותה מנחה צעיר ולצידו מנחה בוגר.

לאחר מכן, רצועת תוכניות הילדים שודרה בימים א-ה בין השעות 15:30-17:00, ובימי שבת בשעות הבוקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הג'ינגל באתר יוטיוב. אין לבלבל עם ג'ינגל מוקדם יותר, מהתוכנית "שיישאר בינינו" בשנות השמונים, שגם בו הושרה הכתובת, אך עם מיקוד אחר.