זה"ב בגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוכנית "זה"ב בגן" היא תוכנית ארצית להתנדבות של גמלאים בגני ילדים בנושא בטיחות בדרכים.[1] התוכנית מופעלת על ידי תנועת של"מ, החברה למתנ"סים ועמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך. בשנת 2021, התוכנית עברה למסגרת "באים לטוב"- תוכנית המערך הלאומי להתנדבות אזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי.[2] במסגרת התוכנית, מגיעים המתנדבים לגן, משתלבים בפעילות הגן ומובילים יוזמות בתחום בטיחות בדרכים. התוכנית פועלת משנת תשס"ה, ובשנת הלימודים תשע"ב לוקחים בה חלק כ-70 יישובים וכ-1500 מתנדבים.

הרעיון החינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתנדבים מהווים דמויות משמעותיות עבור הילדים ומשמשים מודל לחיקוי והערכה. המסרים שאותם הם מביאים בעקביות, בדרך חווייתית מסייעים להטמעה של דרכי התנהגות בדרך. הילדים משמשים כ"שגרירים" לנושא ומעבירים את המסרים להורים ולשאר בני המשפחה.

התכנים מבוססים על דמות הנקראת "ללה" - כל הכללים מתחילים בלה או בלה: לעצור, להביט לכל הכיוונים, להקשיב לקולות התנועה, לתת יד למבוגר, לחצות את הכביש, לשבת על כיסא בטיחות, לחגור חגורת בטיחות, לרדת לכיוון המדרכה, לחבוש קסדה, לשים מגנים, לשחק במקום מותר.

השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית מזמנת מפגש משמעותי בין מתנדבים בקהילה, לבין ילדי הגן וצוות הגן.[1]המתנדבים פועלים אחת לשבוע בגן ילדים קבוע, ומעבירים מפגש תוכן בנושא שנבחר על ידי המתנדב והצוות. בטיחות בדרכים הוא אחד הנושאים המרכזיים בתוכנית. הפעילות מתבצעת במליאה, בקבוצות או באופן פרטני, בהתאמה לצורכי גן הילדים ובתיאום עם הצוות החינוכי. המתנדבים משתלבים בגנים ממלכתיים, גנים ממלכתיים דתיים וגנים של החינוך המיוחד. התוכנית פועלת בכל המגזרים, מצפון ישראל ועד דרומה.

כל מתנדב שייך לקבוצת למידה של תוכנית "זה"ב בגן" הפועלת, לרוב, במתנ"ס. אחת לחודש. המתנדבים נפגשים ל'קמפוס', שבמסגרתו הם מקבלים ידע וכלים, המסייעים להם להצליח בתפקידם, מרכז התוכנית, הפועל גם הוא בהתנדבות.

מבנה התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

[3]התוכנית מחולקת ליישובים, כשבכל יישוב יש רכז יישובי מתנדב, האחראי על גיוס המתנדבים ביישוב, בשיתוף רכז המתנדבים במתנ"ס ורכז התוכנית. הרכזים היישוביים מחולקים לחמישה מחוזות, כשבכל מחוז מתקיימים מספר הכשרות בשנה, ששם הם רוכשים ידע ומקבלים חומרים בנושא זה"ב בגן. אחת לשנה, מתקיים כנס ארצי, שמוקדש ללמידת עמיתים, חלוקת תעודות והעשרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 באים לטוב - המערך הלאומי להתנדבות ותיקים, באתר החברה למתנסים
  2. ^ התנדבות בפרויקט "זהב בגן" - מתנדבים גמלאים להעברת הפעלות בגני ילדים - רוח טובה, באתר www.ruachtova.org.il, ‏2021-03-18
  3. ^ רונית רביב, ארגז כלים למובילי קבוצה, 2022