זהבה בן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זהבה בן
זהבה בן ב-2018
זהבה בן ב-2018
לידה 8 בנובמבר 1968 (בת 55)
י"ז בחשוון ה'תשכ"ט
באר שבע, ישראל
שם לידה זהבה בניסטי
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמרת
סוגה דיכאוןטורקיתערבית
מזרחיתים תיכוניתמוזיקה מרוקאיתזמר עברי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הליקוןאי. ג'י. הפקותNMC
רותם הפקותMCIמתנה הפקות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זהבה בן (רוזן[1]) (נולדה ב-8 בנובמבר 1968) היא זמרת ושחקנית ישראלית.

בן נחשבת לאחת מחלוצות המוזיקה המזרחית והמוזיקה המרוקאית בישראל. שירים רבים שלה היו ללהיטים (בהם: טיפת מזל וחיים שלי), ושניים מאלבומיה נכנסו לרשימת האלבומים הישראלים הנמכרים ביותר בכל הזמנים. זוכת האח הגדול עונה 11.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהבה בן, 2009

נולדה בשם זהבה בניסטי[2] להורים שעלו ממרוקו, וגדלה בשכונה ד' בבאר שבע ולה שבע אחיות ושני אחים. אביה, סימון, היה בעברו מוזיקאי במרוקו, והשפיע עליה רבות. לבן הייתה אחות, מסודי, שנפטרה בשנת 1991 כתוצאה מדום לב שנגרם כתוצאה משימוש במנת יתר.[3] יש לה אחות תאומה-זהה, הזמרת אתי לוי.

בצעירותה, החלה בן להופיע באירועים משפחתיים ובפאבים (לעיתים הופיעה בתשלום).

בן, בניגוד לאחותה אתי, לא שירתה בצה"ל מטעמי הכרה דתית.[4]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהופיעה בפאב בשדרות בשנת 1988, הציע לה המפיק המוזיקלי אלי בנאי חוזה אמרגנות, ובן נענתה לבקשה. הדבר הוביל להוצאת אלבומה הראשון, "טיפת מזל", בסוף 1989. האלבום, ובעיקר שיר הנושא שלו, זכו להצלחה גדולה (מיוחסים לאלבום מכירות במאות אלפי עותקים),[5] ובן הפכה לאחת מזמרות הזמר המזרחי הראשונות בישראל, תוך השפעה גדולה מלחנים טורקיים ומרוקניים עממיים. בין היתר האלבום כלל מספר שירים שזכו להצלחה, כגון "יא חביבי", "חוף זהב", "סלאמאת" ומחרוזת בשפה המרוקאית.

ב-1990 הוציאה בן את אלבומה השני "איזה מין עולם". האלבום זכה להצלחה מסחררת, והושפע בעיקר מהזרם המזרחי. בין שירי האלבום בלטו שיר הנושא, "טלפון האהבה", ביצוע לשיר המרוקאי העממי "ללה פטימה" וחידוש לשירו של חיים משה "מה עם הילד".

ב-1991 הוציאה בן סינגל נוסף בשם "אינתה עומרי", בו ביצעה את שירה המקורי של הזמרת המצרית אום כולתום. האלבום "אינתה עומרי", שיצא באותה שנה, זכה להצלחה גדולה. בנוסף באותה שנה היא שרה יחד עם להקת אתניקס את השיר "קטורנה מסאלה", שפותח את האלבום "מסאלה", של אתניקס.

ב-1992 שיחקה בן בסרט בבימויו של זאב רווח, שגם הוא נקרא "טיפת מזל", בתפקיד ויוי, בתו של הזמר היהודי ז'וז'ו (זאב רווח). למרות הצלחת הסרט, הדבר סימן נסיגה בקריירה של בן. באותה שנה, היא הגיעה יחד בליווי אחותה אתי לוי למקום האחרון בתחרות הקדם-אירוויזיון, עם השיר "דף חדש". השיר נכלל באלבומה מאותה שנה "גשם בוכה", שלא זכה להצלחה. את מרבית שירי האלבום כתב יוני רועה ללחנים טורקיים, ורובי בן שמעון עיבד. מופע היחיד שהעלתה באותה שנה נכשל. למרות זאת, הפך השיר "דף חדש" לאחד מלהיטיה הגדולים של בן.

ב-1993 הוציאה בן אלבום ילדים, "זהבה בן שרה שירי ילדים", שכלל שירים בולטים וביניהם "הפיג'מה", "אני הבובה" אותו ביצעה בדואט עם אלון אולארצ'יק ו"הבובה זהבה", אותו ביצעה בדואט עם יהודה אליאס. בהמשך אותה שנה הוציאה בן את האלבום "דרך הגורל". באותה השנה השיקה בן בושם הנקרא על שמה.

ב-1994 יצא אלבומה "מביטה קדימה".[6]

ב-1995 הוציאה אלבום הנקרא "תעצרו את העולם", ובאותה השנה היא השתתפה לצד אמנים נוספים בהקלטת השיר "כתונת פסים".

ב-1996, עם המראת השם החדש בזמר המזרחי, הזמרת שרית חדד, החלו גורמים בעולם המוזיקה לנהל מגעים עם בן, וכך יצא אלבומה "זהבה בן שרה בערבית" (בשני חלקים), שזכה להצלחה רבה והחזיר את בן למרכז הבמה. באותה שנה ביצעה את שיר הבחירות של מפלגת מרצ בדואט עם דנה ברגר. בראיון שנערך איתה בשנת 2018 טענה שהיא תומכת בליכוד, וכי האמרגן שלה לחץ עליה להשתתף בשיר בניגוד לרצונה.[1]

ב-1997 שודר על בן סרט דוקומנטרי בשם "כוכב אחד לבד". בעקבות הצלחת הסרט יצא אלבום בעל אותו שם, שהשיר המפורסם ממנו נקרא "הוא פגע בי אמא". באותה שנה יצא אלבומה "חסידה צחורה", שגם זכה להצלחה רבה ובו גרסת כיסוי לשיר סורו מני. עוד באותה שנה קיבלה פרס מיוחד מטעם רשת טלוויזיה צרפתית על פעילותה לקידום השלום במזרח התיכון, בנוסף לעבודותיה השונות יחד עם מלחינים מצרים והופעות שונות באזור, כולל בשטחי הרשות הפלסטינית.

ב-1998 הוציאה בן אלבום משולש, "זהבה בן שרה זהר ארגוב", בו חידשה את שיריו של זוהר ארגוב. באותה שנה הוציאה את האלבום "זמר שלוש התשובות", בו ביצעה גרסאות כיסוי לשיריה של הזמרת רבקה זהר (ביניהם השיר "זמר שלוש התשובות"), ושרה את השיר "אהבה אסורה", שיר הנושא של הסרט בעל אותו השם, שזכה להצלחה גדולה וצורף בהמשך לאלבום. כל אלה החזירו את בן לפסגה, דבר שבניגוד לרצונה "אפשר" לה להיפרד ממנהלה. היא חתמה חוזה עם המפיק המוזיקלי חיים סלוצקי, אך מאוחר יותר היא חזרה למנהלה הקודם. עוד באותה שנה הוציאה את האלבום "הביתה לחזור", שממנו התפרסם שיר הנושא אותו ביצעה במקור שרה בדישי.

בסוף 1999 הוציאה בן את הסינגל "לחמניות".

בתחילת שנת 2000 הוציאה בן בחברת אן.אם.סי את האלבום "מלך אמיתי", שזכה להצלחה עצומה ומכר 100 אלף עותקים. בין שירי האלבום בלטו ארבעה להיטים גדולים: שיר הנושא "מלך אמיתי", "להשתגע", "חיים שלי", ו"אני שטה".[5]

אלבום הדואטים שהוציאה בשנת 2001 זכה להצלחה.[7] בתחילת 2002 הוציאה את האלבום "בתוך הלב".

בתחילת 2003 הוציאה בן את האלבום "בית אבי", בו חידשה שירים עבריים ידועים דוגמת: "היו לילות" (של אסתר עופרים), "בית אבי" (יהורם גאון), "ירושלים של זהב" (שולי נתן), "הרעות" (אריק לביא), "בן יפה נולד" ו"הבית ליד המסילה" (רבקה זהר), "שלווה" ('הלהקה'), "זמר נוגה" (החלונות הגבוהים), "להיות לבד" (מירי אלוני), "עץ הרימון" ו"שני שושנים" (שושנה דמארי). באותה שנה יצא האלבום גם בגרסה עם עיבודים אלקטרוניים, ועם השם "גרסאות לרוז", ומאוחר יותר יצא להפצה גם בחו"ל.

במרץ 2004 הוציאה בן אלבום בשם "זהבה בן". בין שירי האלבום בלטו "גשם של ברכה" ו"תן לי את הלילה". עוד באותה שנה שיתפה פעולה עם Astral Projection בשיר שהוציאו בשם "Mahamudra".

ב-2005 הקליטה את השיר הראשון, שהייתה שותפה להלחנתו עם מחבר המילים אמיר בן דוד, "כל הגבולות פתוחים", שיר הנושא לסרט "הכלה הסורית", שביים ערן ריקליס. באותה השנה, היא התמודדה בתחרות הקדם אירוויזיון עם השיר "Peace and Love", והגיעה עמו למקום החמישי.

בנובמבר 2006 הוציאה את השיר "ללכת עם האור". יחד עם איש האופנה גדי אלימלך, שינתה בן את המראה והתדמית שלה. בערב השקת הסינגל, שצולם לו קליפ, שמתאר את בן כמתאבקת, היא חזרה מחדש לשוק המוזיקה הישראלית, ואף השתמשה בשם זהVה בן כשם במה.

במרץ 2007 יצא האלבום "ללכת עם האור", שזכה להצלחה. בין שירי האלבום בלטו: שיר הנושא, "שאני איתך" בדואט עם עופר לוי, "מכולת" בדואט של ארקדי דוכין, "משקר" בדואט עם זאב נחמה, ו"אוהבת".

ב-2008 הוציאה בן מספר סינגלים, "שישי לפני הערב", "המלך", "משתולל בי געגוע" ו"מאושרת".

בתחילת 2009 הוציאה שיר לכבוד חיילי צה"ל, שנלחמו במבצע עופרת יצוקה, "פרחים בצבע זית". לקראת סוף אותה שנה הוציאה בן עם דודו אהרון את הסינגל "פעם בחיים"; לאחר מכן הוציאו השניים סינגל נוסף בשם "הלב יודע".

באפריל 2011 פרסמה בן את אלבומה "לילות בבית", שכלל את הדואטים עם אהרון, הדואט "שנינו לעולם" עם מושיק עפיה, "שוכחת לזכור", שנכתב והלחן על ידי שי גבסו, והשירים הקצביים "מתי חתונה" ו"אהוב שלי". בנוסף באותה השנה השתתפה ביחד עם אחותה אתי לוי בדוקו-ריאליטי של yes, "חי ב-LA LA לנד", בה התמודדו שישה זמרים ים תיכוניים מישראל על חוזה הקלטות על ידי חברת "גפן רקורדס". התוכנית צולמה ברובה המכריע בלוס אנג'לס שבארצות הברית.

בשנת 2013 יצאה לסיבוב הופעות משותף עם מרגלית צנעני, השתיים הוציאו סינגל בשם "אהבה גדולה".[8] בנוסף הקליטו השתיים ביצועים מחודשים לשירים "עלם חמודות", ו"הוא פגע בי אמא", ואף הוציאו את הלהיט "קול העולם".

במאי 2017 הוציאה יחד עם עידן רייכל, סינגל משותף "אהבה כזו". השיר זכה להצלחה ולהשמעות מרובות.

בשנת 2018 הקליטה מחדש את השיר "יד ביד" של עפרה חזה, עבור אלבום המחווה קול הנשמה: שרים עפרה חזה.[9]

בדצמבר 2019 יצא הדואט "הלב זוכר" עם זאב נחמה, סולן להקת "אתניקס".

במרץ 2020 הוציאה את סינגל "בא לי", אשר נכתב והולחן על ידי מורן דוד ובר אגאי. הסינגל, בהפקתו של ניר מימון, קיבל חיבוק חם מתחנות הרדיו ונכנס לפלייליסט גלגלצ וכאן גימל.

מדצמבר 2020 ועד מרץ 2021 השתתפה בעונה ה-11 של תוכנית המציאות "האח הגדול" וזכתה במקום הראשון ובפרס הגדול של מיליון ש"ח.[10] בינואר 2021, תוך כדי השתתפותה בתוכנית, פורסם השיר "אולי בעולם אחר", שהגיע למקום הראשון במצעד השבועי של מדיה פורסט.[11]

בשנת 2021 הוציאה את השירים "ילד שלי", "אליי" (ביחד עם המפיק המוזיקלי עופר ניסים) ו"באמצע החיים". באותה השנה, השתתפה ב-"Sky High פסטיגל". באוקטובר 2022 לקחה בן חלק בספיישל הטלוויזיוני "מחווה לדנה אינטרנשיונל", ששודר לרגל ציון 20 שנה לארגון הנוער הגאה (איגי) ולקריירה המוזיקלית של הזמרת-יוצרת הישראלית דנה אינטרנשיונל.[12] היא ביצעה את השיר "ניצחתי".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 20011997 הייתה נשואה לאסף רוזן, כדורגלן העבר של עירוני הוד השרון, ולשניים ילד אחד שנולד ב-1998, בן רוזן.[13][14] ב-2018 סיפרה בראיון כי שמה בתעודת הזהות הוא זהבה רוזן, וש"בן" הוא שם במה שמהווה קיצור של שם משפחתה המקורי, בניסטי.[1]

בן מתגוררת בראשון לציון.

הידרדרות והשתפרות במצבה הכלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 הידרדר מצבה הכלכלי של בן. לטענתה, מנהליה השונים לקחו את כל כספה לאורך השנים ורימו אותה, אבל היא לא הייתה מודעת לכך. ביולי 2005 נערכה הופעת צדקה מיוחדת לכבודה, בהשתתפות אמנים מובילים, אבל גם שם רוב כספי המופע נגנבו לפני שהגיעו לידיה.[15]

בשנים 2020- 2021 השתתפה בתוכנית המציאות "האח הגדול" וזכתה בה במקום הראשון ובפרס של מיליון ש"ח. לאחר התוכנית השתתפה גם בקמפיינים ושימשה כפרזנטורית לכמה חברות, הצליחה לכסות את חובותיה וגם לרכוש דירה בראשון לציון.

מערכת היחסים עם אתי לוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת היחסים בין בן לאחותה אתי לוי סוקרה תקשורתית בצורה נרחבת, כשחוותה עליות ומורדות, לרבות כמה סכסוכים ארוכים. כך, למשל, בשנת 2005 הגיעה לוי לתמוך באחותה, לאחר עשר שנות סכסוך, בתוכנית מיוחדת של "שישי בגאון", שהוקדשה לבן לאחר בעקבות המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה. עם זאת, לוי הסתייגה מחידוש הקשר עם בן בריאיון ל-ynet שנערך לאחר מכן.[16] בנוסף, אחד המוטיבים המרכזיים בפרקיה הראשונים של התוכנית "חי בלה לה לנד", שבה השתיים השתתפו, היה הסכסוך ביניהן והתמודדותן עם כך לנוכח הצטרפותה של לוי לתוכנית מבלי ידיעתה של בן. בהמשך התוכנית הן השלימו, אך זמן קצר לאחר השידור, לוי הסתייגה בשנית מחידוש הקשר בריאיון לישראל היום.[17]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן

אלבומי אוסף

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זהבה בן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 יעל געתון‏, זהבה בן: "ברור שאני תומכת בנתניהו, איזו שאלה? הוא אדם אציל", באתר וואלה!‏, 24 בינואר 2018
  2. ^ יואב בירנברג, דאגתי לכל העולם, ואת זהבה שכחתי, באתר ynet, 2 באפריל 2004
  3. ^ דודי פטימר, ‏זהבה בן: "לא התחברתי למונח 'זמרת דיכאון' ולקיטלוג שזה עשה לי לתדמית", באתר מעריב אונליין, 4 באוגוסט 2018
  4. ^ מורן כץ, הסוד של ויקטוריה, באתר nrg‏, 6 בפברואר 2006
  5. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד אבי שושן, "אני רוצה עוד ילד בגיל 49. רואה את עצמי הולכת לבנק הזרע", באתר "ידיעות אחרונות", 14 בספטמבר 2017
  6. ^ מילות השיר, באתר שירונט
  7. ^ עמוס אורן, מכירות דיסקים בפסח: סיפוק מהול בדאגה, באתר ynet, 8 באפריל 2002
  8. ^ תרבות ובידור נענע10, האהבה הגדולה של מרגול וזהבה בן, באתר nana10‏, 13 בנובמבר 2013
  9. ^ קול הנשמה - שרים עפרה חזה (באנגלית), נבדק ב-2019-01-11
  10. ^ רן בוקר, זהבה בן זכתה ב"האח הגדול", באתר ynet, 22 במרץ 2021
  11. ^ המצעד השבועי, שבוע 04, 2021, באתר מדיה פורסט ישראל
  12. ^ בר זגה, דיוות: נונו, יאיר לפיד וכוכבי "קופה ראשית" בערב מחווה לדנה אינטרנשיונל, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 28 באוגוסט 2022
  13. ^ יפעת הללי אברהם, ‏הבן של זהבה בן התגייס, באתר ‏מאקו‏, 8 באוגוסט 2017
  14. ^ דניאל שירין, צפו: הבן של זהבה בן נפרד מאמו, באתר ישראל היום
  15. ^ שוש מולא, הכסף שנאסף למען זהבה בן - נעלם, באתר ynet, 18 ביולי 2005
  16. ^ ערן סוויסה, זהבה לא מעניינת אותי, באתר ynet, 2 בפברואר 2005
  17. ^ גיל משעלי, סיבוב שלישי: אתי לוי פותחת פה, באתר ישראל היום, 3 באוגוסט 2011