זוברובקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זוברובקה
Żubrówka
סוג וודקה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן Polmos Białystok עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד הכנה ראשוני המאה ה־16 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זוברובקהפולנית: ‏Zubrowka?‏) היא וודקה מתוצרת פולין המיוצרת משיפון. המשקה מיוצר מהמאה ה-16. וודקה זו היא בעלת 40% אלכוהול בנפח. הוודקה מתובלת על ידי השריה ב"עשב הביזון" (בלטינית: Hierochloe odorata (אנ'), בפולנית: זוברוב) הנפוץ מאוד בפולין, כמו כן, בכל בקבוק ישנו גבעול זוברוב יחיד. בעקבות זאת, צבעה של הזוברובקה הוא צהבהב והיא בעלת ניחוחות וטעמי וניל, קינמון, קוקוס ושקדים, להבדיל מהגישה הקלאסית כי לוודקה לא אמור להיות צבע, ריח וטעם. על תווית הבקבוק מופיע ציור של ביזון אירופי.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם Zubrowka מגיע מן המילה Zubr בשפות פולנית ובלארוסית (כמו גם אוקראינית ורוסית), שהוא ביזון האירופי, שניזון במיוחד מעשב הביזון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי טענת היצרנית, אצילים פולנים השתמשו בגבעולי זוברוב כדי לתבל וודקה עוד מהמאה ה-14. ייצור הוודקה זוברובקה החלה מהמאה ה-16 עוד בימי האיחוד הפולני-ליטאי ובין המאה ה-16 ועד המאה ה-18 הייתה זוברובקה המשקה המועדף על האצולה והאיכרים הפולנים כאחד.

בשנת 1926, החברה הפולנית בעיר ברסט ליטובסק (כיום ברסט, בלארוס) המציאה דרך לייצור המוני של המשקה, שלאחר מכן לווה הרבה חברות ברחבי העולם.

משרדי החברה נמצאים בביאליסטוק שבפולין.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מיוצרת הוודקה בבלארוס, פולין ורוסיה. בארצות הברית יש איסור לשימוש בעשב הביזון מפני שהוא מכיל את החומר הכימי קומרין, לכן כדי להרחיב את פלח השוק מייצרת החברה גרסה שונה של זוברובקה תחת המותג ZU כאשר מפרקים את הקומרין בעזרת תהליך כימי מורכב שהומצא במזקקות ארגון פולמו"ס - הארגון ששולט בשוק הוודקה בפולין.

אזכורים בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזוברובקה מופיעה רבות בסרט הסיני Suzhou River וגם בסדרת האנימה Najica Blitz Tactics כמו כן בסרט " חוד התער " משנת 1984 בכיכובו של ביל מוריי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זוברובקה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא משקאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.