זווית אחרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסמליל האחרון של אתר "זווית אחרת", בעיצוב אמיתי סנדי

זווית אחרתערבית: زاوية أخرى) היה אתר אינטרנט ישראלי שנסגר[1].

האתר נוסד בשנת 2005 כפרויקט משותף של סטודנטים בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב. האתר החל בהבאת תרגומים איכותיים מערבית לשפה העברית מתוך מחשבה כי העולם הערבי מוצג בתקשורת הישראלית באופן חד-ממדי ולא-מלא וכי יש פערים גדולים שתרגומם של מאמרים ושל תוכניות טלוויזיה יכול לתרום לצמצומם. בכך, "זווית אחרת" היה לאתר היחיד המביא תרגומים של מאמרים הנכתבים על ידי אינטלקטואלים ליברלים ערבים ונחשב למקור כמעט היחיד העומד לרשותו של הקורא הישראלי, כולל באקדמיה ובתקשורת, לנושא ייחודי זה. חוקרים רבים של המזרח התיכון עומדים בשיתוף פעולה עם האתר ומפרסמים בו מאמרי תגובה למאמרים מתורגמים בנושאים שונים. האתר נבחר לרשימת 25 הבלוגים הנבחרים של הבלוג אפלטון של אורי קציר לשנת 2007.

בשנת 2008 החל האתר לפרסם גם תרגומים של מאמרים מן השפה הפרסית וב-2009 תרגומים של מאמרים מן השפה הטורקית.

ביוני 2011 חודש האתר, זכה למתיחת פנים חזותית ותוכנית ומאז, נוסף על תרגומי המאמרים, הוא הציע תכנים מקוריים ובלעדיים וכן מאמרי-תגובה של מומחים בנושאים שונים, כדוגמת כלכלה אסלאמית וסוגיות בתרגום.

במאי 2012 האתר נסגר עקב היעדר יכולת של מנהליו לעמוד בתשומות הרבות הדרושות לתפעול האתר.

מטרות האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר מבקש להציע לקורא הישראלי זווית אחרת, חלופית, על העולם הערבי והמזרח התיכון; זווית חדשה, שבה החברה הערבית והאסלאמית ותהליכי העומק הפנימיים שבה – החברתיים, התרבותיים והפוליטיים – ניצבים במרכז ולאו דווקא הפוליטיקה, השלטון, ומערכת היחסים הבינלאומיים והבין-ערביים.

הזווית האחרת שמציע האתר על המזרח התיכון היא זווית ייחודית, מנקודת מבטם של אינטלקטואלים ערבים ומוסלמים ליברלים מארצות האזור ומן הגלות – עיתונאים, סופרים, משוררים, פילוסופים ואנשי-רוח. דרך כתיבתם הליברלית, קריאתם הביקורתית והרפורמיסטית את המציאות ופרשנותם לאירועים במזרח-התיכון עשוי להיפתח לקורא הישראלי צוהר להשקפות שונות ולקולות מרעננים הרווחים בעולם הערבי. האתר מקפיד להביא את הדברים "בשם אומרם" - תרגומים מלאים, מוקפדים ומדויקים של מאמרים, ככתבם וכלשונם, ללא שינויים, צנזורה או השמטות, כולל נוסחים בשפת המקור וקישורים ישירים למאמרים באתרי האינטרנט מהם נלקחו או בקובץ סרוק, כך שיוכלו להוות האתר כלי עזר בידיהם של לומדי הערבית בישראל ובידי כל מי שיחפוץ לעשות שימוש בהשוואת חומרים עבריים למקורותיהם הערביים.

פרויקטים נושאיים באתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתו, ריכז האתר מאמרים הנוגעים לנושא אחד במספר פרויקטים נושאיים:

  • פרויקט סאדאת (לרגל 30 שנה לביקורו של הנשיא סאדאת בישראל, נובמבר 2007).
  • פרויקט תחנות הלוויין הערביות (בוחן תגובות של ליברלים ערבים לתופעת ערוצי הלוויין).
  • פרויקט "הליברליזם הערבי - מאין ולאן" (בחינת הזרם הליברלי בעולם הערבי, התפתחותו, הישגיו ומגמות ההתפתחות האפשריות בעתידו).
  • פרויקט "המערכה בעזה - השלכות וביקורת" (בחינת התגובות בעולם הליברלי הערבי למבצע "עופרת יצוקה" בעזה).
  • פרויקט "איראן בטלטלה" (בחינת התגובות באיראן ובעולם הערבי לאירועים שהתחוללו באיראן בעקבות הזיופים בבחירות ביוני 2009).
  • פרויקט "הליברליזם הערבי - מאין ולאן?" (מבט-על על מצב הליברליזם בעולם הערבי ובמזרח התיכון מפי אינטלקטואלים בני האזור).
  • פרויקט "מצרים לקראת מהפכה" (מאגד מאמרים שהתריעו על המצב החברתי והכלכלי במצרים ועל האפשרות שבגינם תפרוץ מהפכה חברתית).
  • פרויקט "מצרים לאחר המהפכה" (ניתוח החברה המצרית והזירה הפוליטית המצרית לאחר מהפכת ינואר 2011).

צוות המתרגמים ואופן העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיום הקמתו התנהל אתר "זווית אחרת" בהתנדבות מלאה ולא נתמך כלכלית על יד אף גוף פוליטי או ארגון אחר. עבודת התרגום באתר בוצעה בהתנדבות מלאה על ידי כ-20 מתרגמים, עורכי תוכן ועורכי תרגום מן הטובים בישראל בלא כל תמורה. האתר ממשיך לקלוט לשורותיו כל העת מתרגמים מתנדבים מכל השפות המזרח תיכוניות, בעלי ניסיון ומוניטין וסטודנטים שעשו את צעדיהם הראשונים בתרגום והציע להם מעבר לחוויית התרגום וההתנסות המעשית גם אפשרות ללמוד ולהתפתח בלימודיהם וברכישת מיומנויותיהם.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר סופג מתחילת פעילותו ביקורת רבה מכיוונים שונים. חרף העובדה שהאתר אינו מזוהה פוליטית בישראל מואשם האתר בלקיחת צד פוליטי. אנשי שמאל האשימו את עורכי האתר בנטייה לימין ובהצגה שטחית של הערבים על ידי כותבים ערביים שיכולים להיות מוגדרים כ"אוריינטליסטים מבית", או גרוע יותר, כאלה המקבלים תמיכה ומימון מן המערב כדי להשמיע את קולם הביקורתי ובכך הופכים עצמם בלתי-רלוונטיים. אנשי ימין האשימו את האתר בנטייה לשמאל ובניסיון להציג פן סובלני, מתון ושוחר שלום בעולם הערבי שקיים, אולי, רק ברמת האינטלקטואלים, אך אינו קיים בקרב הפוליטיקאים ודעת הקהל.

כותבים ערביים התייחסו גם הם לאתר באופן ביקורתי וחריף: הפובליציסט העיראקי סאיב ח'ליל מתח ביקורת חריפה על האתר ה"ציוני" ואמר כי הוא משרת את האינטלקטואלים הצבועים ומשוללי ההשפעה בעולם הערבי וכי הוא אינו משרת את "מקדמי הרפורמה בעולם הערבי" כפי שהוא טען, אלא את הממסד הציוני הכובש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריאיון(הקישור אינו פעיל) שנערך עם עורך האתר, עידן בריר, במסגרת פרויקט של סטודנטים לתקשורת בבית הספר "כותרת".
  • על קשייו של הליברל בעולם הערבי - מאמר מאת העיתונאי הלבנוני חאזם סאגיה, מתוך אתר "זווית אחרת".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היום פועל אתר בשם זהה שנותן במה לדעות ושיח רעיוני מכל קצוות הקשת הפוליטית.