זוטרופוליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זוטופיה)
זוטרופוליס
Zootopia
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי ג'ארד בוש, ריץ' מור, ביירון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קלארק ספנסר
תסריט ג'וזי טרינידד, ג'ארד בוש, פיל ג'ונסון, ביירון הווארד, ג'ניפר לי, ג'ים רארדון, ג'ארד בוש, פיל ג'ונסון, דן פוגלמן, ריץ' מור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פבין ראוולי וג'רמי מילטון
שחקנים ראשיים ג'יניפר גודווין
ג'ייסון בייטמן
מדבבים ג'יניפר גודווין (Judy Hopps)
קריסטן בל (Priscilla)
John Lavelle (Mouse Foreman)
Evelyn Wilson Bresee (קולות נוספים)
Hewitt Bush (קולות נוספים)
ג'יל קורדס (קולות נוספים)
ג'וזי טרינידד (Landlady)
ג'ארד בוש (Pronk Oryx-Antlerson)
מארק סמית' (Officer McHorn)
פיטר מנסברידג' (Peter Moosebridge)
ביירון הווארד (Bucky Oryx-Antlerson, Travis)
קת' סוסי (Nick Wilde)
Madeleine Curry (Sharla, Gareth, Hippo Girl)
מליסה גודווין (קולות נוספים)
קלייר סמית' (קולות נוספים)
Brad Simonsen (קולות נוספים)
Jackson Stein (Jaguar)
David A. Thibodeau (Gary)
רי דאגלס (קולות נוספים)
פבין ראוולי (Fabienne Growley)
ג'רמי מילטון (קולות נוספים)
Pace Paulsen (קולות נוספים)
זאק קינג (קולות נוספים)
דייב קוהוט (קולות נוספים)
ג'ון ווילר (קולות נוספים)
ריץ' מור (Doug, Larry)
ג'וש דאלאס (Frantic Pig)
בוני האנט (Bonnie Hopps)
אלן טודיק (Duke Weaselton)
דון לייק (Stu Hopps)
ריימונד פרסי (Flash)
אידריס אלבה (Chief Bogo)
ג'ני סלייט (Dawn Bellwether)
טומי צ'ונג (Yax)
טום ליסטר (Finnick)
ג'ייסון בייטמן (Nick Wilde)
ג'יי קיי סימונס (Leodore Lionheart)
Leah Latham (Fru Fru)
נייט טורנס (Benjamin Clawhauser)
שאקירה (Gazelle)
קייטי לווס (Badger Doctor)
Gita Reddy (Nangi)
ג'סי קורטי (Mr. Manchas)
אוקטביה ספנסר (Mrs. Otterton)
ג'ון דימאג'יו (Jerry Jumbeaux Jr., Jesse, Woolter)
פיל ג'ונסון (Gideon Grey)
Fuschia! (Drill Sergeant)
מוריס לאמרץ' (Mr. Big)
Della Saba (Judy Hopps)
האנה ויליאמס (קולות נוספים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייקל ג'אקינו
צילום נייתן וורנר, בריאן ליץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
אנימטור Nathan Engelhardt, Kira Lehtomaki, Robert Huth, Jennifer Hager, Chad Sellers עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית4 במרץ 2016
ישראלישראל23 במרץ 2016
משך הקרנה 108 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קומדיית פעולה, סרט קומדיה, סרט בלשים, סרט הנפשה ממוחשבת, סרט הרפתקאות, סרט לכל המשפחה, סרט באדי קאפ עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $150,000,000
הכנסות $1,023,784,195 (4 באוגוסט 2016)
הכנסות באתר מוג'ו disney2016
פרסים פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר
פרס גלובוס הזהב לסרט האנימציה הטוב ביותר
סרט הבא זוטרופוליס 2
תרגום לעברית עטר אברהמסון
movies.disney.com/zootopia
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זוטרופוליסאנגלית: Zootropolis; מוכר בתור זוטופיה בארצות הברית, באנגלית: Zootopia) הוא סרט הרפתקאות קומי בהנפשה ממוחשבת של אולפני ההנפשה של וולט דיסני. הסרט יצא בשנת 2016, בוים על ידי ביירון הווארד וריץ' מור, ונכתב בידי ג'ארד בוש ופיל ג'ונסטון.

הסרט זכה להצלחה מסחרית עצומה. הוא הפך לסרט האנימציה עם הפתיחה הטובה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע בסוף השבוע הראשון להקרנתו בקולנוע[1]. ב-6 ביוני הגיעו הכנסותיו למיליארד דולר, סרט האנימציה הרביעי שהגיע לסכום זה[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוטרופוליס היא עיר מודרנית שתושביה הם יונקים מסוגים שונים. השכונות נקראות על שם סביבות מחיה שונות כגון "ritzy Sahara Square" (כיכר סהרה המפוארת) ו"frigid Tundratown" (עיירת טונדרה הקפואה). הכרך הוא כור היתוך שבו חיים יחדיו בעלי חיים מאזורים שונים. מקום שבו כביכול לא משנה אם אתה פיל ענק או חדף קטנטן, תוכל להיות כל שתרצה להיות. הארנבת ג'ודי הופס מהכפר 'מאורת הארנבים' שנמצא בפרברים ממלאת את חלום הילדות שלה להיות שוטרת בעיר המרכזית זוטופוליס. למרות היותה מצטיינת הקורס שלה באקדמיה, ג'ודי נהיית פקחית חנייה בגלל חוסר האמון של צ'יף המשטרה בוגו בה בגלל היותה ארנבת קטנה. ביום הראשון שלה בתפקיד מופלת בפח ע”י ניק השועל בתרגיל עקיצה שהוא מבצע.

ג'ודי נוטשת את תפקידה כפקחית חנייה כדי לעצור את דיוק ויזלטון הסמור, שגנב שקית של בצלים של צמח הידוע בשם מידניקמפום הוליקיטיאס (midnicampum holicithias) בוגו נוזף בה, אבל באמצע מתפרצת למשרד של בוגו לוטרה בשם גברת אוטרטון ומתחננת שהוא ימצא את בעלה אמיט, אחד מהארבעה עשר טורפים שנעלמו. כאשר ג'ודי מתנדבת וסגנית ראש העיר הכבשה דואן בלוות'ר משבחת את ג'ודי ואת בוגו על לקיחת המשימה, לבוגו אין ברירה אלא לתת לג'ודי לקחת את התיק. הוא נותן לה 48 שעות כדי למצוא אמיט הלוטרה בתנאי שאם היא נכשלת, היא מתפטרת.

לאחר שהתוודעה לתצלום האחרון של אמיט היא הבינה שניק היה האחרון שראה אותו. ג'ודי סוחטת את ניק לסייע לה על ידי תיעוד חשאי של הודאתו על העלמת המס שלו. הם עוקבים אחר אמיט ללימוזינה ששייכת לראש משפחת פשע מר ביג, שמגלה להם שתוך כדי הנסיעה של אמיט לבקר את מר ביג אמיט הפך לפראי (חזר לטבע הפראי של חיות הבר) ותקף את מנצ'ס הנהג שלו. בביתו, מנצ'ס מספר לג'ודי וניק שלפני שאמיט הפך לפראי ותקף אותו הוא מלמל משהו על מייללי הלילה. תוך כדי השיחה מנצ'ס עצמו הופך פראי ורודף אחרי ג'ודי וניק. ג'ודי מצילה את ניק על ידי לכידה של מנצ'ס באזיקים וקוראת לתגבורת לעזרה, אבל כשהתגבורת מגיעה, מנצ'ס נעלם. בוגו דורש מג'ודי להחזיר את התג שלה, אבל ניק מזכיר לבוגו כי לג'ודי עדיין יש עוד עשר שעות כדי לפתור את המקרה.

בעירייה, בלוות'ר מאפשרת לג'ודי וניק להסתכל בהקלטות של מצלמות התנועה של העיר. הם מגלים שמנצ'ס נתפס על ידי קבוצה של זאבים, אשר ג'ודי משערת שהם אותם "מייללי הלילה" שאמיט חשש מהם. ג'ודי וניק עוקבים אחרי הזאבים אל בית החולים הישן של קליפסיד שם הם מאתרים את הטורפים שנעלמו והם מגלים שראש העיר ליון-הארט הסתיר אותם שם מפני שהם נהפכו לפראים כדי לנסות להבין למה הם הפכו לפראיים. ליונהארט נעצר ביחד עם שאר צוות המחקר שעבד איתו ובלוות'ר הופכת להיות ראש העיר.

ג'ודי וניק נהיו חברים, וג'ודי מציעה לניק להצטרף למשטרה כשותף שלה. עם זאת, היא מרגיזה אותו במסיבת העיתונאים בכך שהיא מציעה שהסיבה למהפך שקרה אצל הטורפים שנמצאו היא סיבה ביולוגית. דבריה גורמים לשנאה ואפליה כלפי הטורפים בכל רחבי זוטופוליס. מלאת אשמה על תוצאות דבריה, ג'ודי עוזבת את עבודתה וחוזרת לעיירת הולדתה.

לאחר החזרה הביתה ג'ודי מגלה כי "מייללי הלילה" הם למעשה כינוי לאותם בצלים של הצמח מידניקמפום הוליקיטיאס (midnicampum holicithias) ושהם מכילים רעלן עצבי שיש לו השפעות פסיכוטרופיות חמורות על היונקים, שגורם להפוך לפראיים. היא חוזרת לזוטופוליס שם היא מתפייסת עם ניק, ושם הם מתעמתים עם דיוק ויזלטון, אשר (עם קצת שכנוע של מר ביג) אומר להם שהוא גנב את הבצלים עבור איל בשם דאג. הם מוצאים את דאג במעבדה המוסתרת על המסילות הישנות של הרכבת התחתית של העיר. שם הם גילו שדאג מייצר מהבצלים גלולות של סם שאותו הוא יורה על ידי אקדח חיצים על טורפים וכך הופך אותם לפראיים.

ג'ודי וניק משיגים כמה מהגלולות כראיה, אבל לפני שהם מספיקים להגיע למשטרה, בלוות'ר מתעמתת עם ג'ודי וניק במוזיאון הטבע ולוקחת מהם את הגלולות ומגלה להם שהיא המוח מאחורי כל התוכנית כדי להציג את הטורפים כמסוכנים. בלוות'ר לוכדת את ג'ודי וניק במוזיאון ע”י סיוע של כמה שוטרים מושחתים, לאחר שניק מסרב לנטוש את ג'ודי שנפצעה. בלוות'ר יורה גלולה של הסם בניק כדי לגרום לו להרוג את ג'ודי ומתקשרת למשטרה לעזרה, אבל ג'ודי ניק החליפו את הגלולות הסם שבאקדח של בלוות'ר עם אוכמניות. בלוות'ר עצבנית ומאיימת לחשוף את ג'ודי וניק כאחראים על כל ההתקפות על הטורפים, אך ג'ודי מגלה כי הקליטה את כל ההודאה של בלוות'ר כאחראית על כל התוכנית. בלוות'ר מנסה להימלט, אך היא מוצאת את עצמה ואת קבוצת השוטרים שאיתה שלה מוקפים על ידי צ'יף בוגו וקציניו הנאמנים.

בלוות'ר נעצרת ונשלחת לכלא על מעשיה. ליון-הארט מכחיש בפומבי את הידיעה על המזימה של בלוות'ר ומציין כי מעשיו כאשר לכד את הטורפים שהשתגעו היה "דבר לא נכון אך מסיבה נכונה". לאחר הגילוי של הגורם למהפך של הטורפים הצליחו לייצר נוגדן וכל הטורפים שהשתגעו חזרו לקדמותם וג'ודי הוחזרה למשטרה. ניק מסיים את האקדמיה לשוטרים של זוטופוליס כשוטר השועל הראשון והופך לשותפה של ג'ודי.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי הוקלט באולפני אלרום.

  • בימוי דיבוב: שרון כהן
  • הפקת דיבוב: גלי נשר

מדבבים:

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 באוגוסט 2013 במסגרת אירוע "דיסני אקספו 2013" הודיעו אולפני וולט דיסני שהבמאי ביירון הווארד שביים בעבר עבור דיסני את הסרטים "בולט" ו"פלונטר" יביים קומדיית הרפתקאות המתרחשת בעולם של חיות. שם העבודה של הסרט היה "זוטופיה"[4]. בהודעה נמסר עוד שהתסריטאי יהיה ג'ארד בוש ושתאריך היציאה המשוער שלו יהיה במרץ 2016[4][5]. דווח עוד שהאולפנים נמצאים במגעים עם ג'ייסון בייטמן שאמור לדבב דמות בסרט[6]. לדברי הבמאי, "זוטרופוליס" יהיה שונה מסרטים אחרים שבהם מואנשות חיות מאחר שבסרטים אחרים החיות מתגוררות בטבע או בעולם בני האדם כשהן מחליפות את הדמויות האנושיות. בסרט "זוטופיה" מדובר יהיה על תפישה שונה שבה העולם המודרני עוצב כולו בידי ועבור בעלי החיים. לדברי הווארד, ג'ון לאסיטר, המפקח הראשי על הקריאייטיב באולפני דיסני, אהב את הרעיון שהוצע לו והרים את הווארד "באוויר כמו סימבה התינוק"[7].

במרץ 2015 הודיעו אולפני דיסני כי ריץ' מור, הבמאי של הסרט "ראלף ההורס", יצטרף גם הוא לסרט כבמאי, ושג'ארד בוש יקבל תפקיד של עוזר במאי[8] ושעלילת הסרט עברה שינויים. העלילה החדשה כוללת שועל דברן בשם ניק ויילד שיוצא במנוסה לאחר שהואשם בפשע שלא ביצע, בעוד שאחריו דולקת השוטרת המוערכת ביותר בזוטרופוליס, ג'ודי הופס. כשהשניים הופכים בעצמם למטרה לקונספירציה, הם נאלצים לאחד כוחות ומגלים שאפילו אויבים טבעיים יכולים להפוך לחברים טובים[4][7].

ב-8 באפריל 2015 פורסם כי דיסני חתמה עם תאגיד IMAX על הסכם להקרנת חלק מסרטיה עד לשנת 2017, אך הסרט "זוטופיה" לא נכלל בסרטים שיוקרנו על מסכים אלו[9].

ב-6 במאי פורסם כי ג'יניפר גודווין שדיבבה בעבר דמות בסרט "טינקרבל ואגדת לעולם לא" ומגלמת את שלגיה בסדרה "עד עצם היום הזה", תדבב את דמותה של הארנבת ג'ודי הופס[10].

ב-15 באוגוסט פורסם במסגרת אירוע הדיסני אקספו השנתי כי הזמרת שאקירה תדבב את דמותה של הצבייה גאזל, זמרת פופ פופולרית בזוטרופוליס, ואף תקליט שיר פופ קצבי מקורי עבור הסרט[11]. השיר ייקרא "Try Everything"[12].

ב-25 באוקטובר פורסם כי מדבבים נוספים ייקחו חלק בסרט וידבבו דמויות נוספות, בנוסף פורסם כי אלן טודייק ידבב את הסמור דיוק וויזלטון[13].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו לאקרנים שבר הסרט את שיא כל הזמנים לסוף שבוע ראשון של סרט דיסני כשגרף 73.7 מיליון דולר, המהווים בנוסף שיא הכנסות לסופ"ש במרץ לסרט אנימציה[14].

מוזיקה מקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה לסרט הלחין מייקל גיאצ'ינו, המוכר כמלחין מסרטי פיקסאר[15]. זו הפעם הראשונה בה מלחין גיאצ'ינו סרט באורך מלא עבור דיסני[15], אם כי בעבר הלחין עבור דיסני סרט קצר של גופי, ושני ספיישלים וסרט קצר נוסף לטלוויזיה ("Prep & Landing"). הזמרת שאקירה תרמה לסרט שיר מקורי חדש בשם "Try Everything" שאותו שרה דמותה של הצבייה גאזל, בדיבובה של הזמרת. את השיר כתבו סיה פרלר וצוות סטארגייט הנורווגי[16]. את הפסקול הקליטה בנובמבר 2015 תזמורת שכללה 80 נגנים בניצוחו של טים סימונק[17].

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלא מעט דרכים, באמצעות שימוש מתוחכם בעלילה וברמיזות מוסתרות, "זוטרופוליס" עוסק בנושאים פוליטיים-חברתיים רבים.

סטריאוטיפים ודעות קדומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושאו המרכזי ביותר של הסרט, אשר אספקטים רבים בעלילתו ובדמויותיו הראשיות עוסקים בו, הוא סטריאוטיפים ודעות קדומות. שני גיבורי הסרט, אשר פירוט אודותיהם כדלהלן, נאלצים לחוות טלטלות וקשיים רבים ברצונם להגיע לדרך הישר, להגשים את חלומותיהם ולהפוך לאנשים טובים ותורמים לחברה, ומתמודדים שוב ושוב עם סטריאוטיפים ודעות קדומות כלפיהם, אשר מדי פעם אף נוטים לגזענות מוצהרת.

ג'ודי הופס, יונקת מזן הארנבים מצויים, מוצגת כמי אשר גדלה בחלום להפוך לשוטרת, אך נאלצה להיתקל בהתנגדויות רבות מצד משפחתה וחבריה, אשר לא האמינו כי תוכל להגשים את חלומה, היות שכלפי הארנבים נוצרה הסטיגמה כי הם "חלשים", "שבריריים" ואף "טיפשים". כגורם המשפיע בעלילת הסרט, אף על פי דביקותה הבלתי ניתנת לערעור בחלומה, הוריה אינם תומכים בה ואף, ברומז, "מזלזלים" בה ודוחקים בה לנטוש את חלומה, כשאף כילדה היא זוכה להתעללות מבריון אשר לועג לה. היא, לעומת זאת, אינה מוותרת ונחושה להגיע למטרה, אך גם כאשר היא הופכת לשוטרת, היא עודנה זוכה לזלזול נכבד מהסובבים אותה ואינה מקבלת כבוד כלשהו, אף על פי שסיימה את בית הספר לשוטרים בהצטיינות, ומוצבת כפקחית חנייה זוטרה, ללא שום הזדמנות להוכיח עצמה.

ניק ויילד, טורף מהמין שועל מצוי, מוצג כמי אשר גדל בחלום להפוך להצטרף לתנועת הצופים, אך נאלץ להיתקל בהתנגדויות רבות מצד הסובבים אותו, אשר לא האמינו כי יוכל להגשים את חלומו, ואף לא העניקו לו לכך את ההזדמנות, היות שכלפי השועלים נוצרה הסטיגמה כי הם "רמאים" ו"שקרנים". לא די בילדותו הקשה גם כך, אשר סבלה מקשיים רבים בעקבות מוצאו, כאשר הוא ניסה להגשים את חלומו ולהצטרף לתנועה, בני גילו מנעו ממנו את הדבר בצורה חוזרת ונשנית, והתעללו בו באמצעות ביושו ברבים וקשרו על פיו רסן כלגלוג למוצאו. לבסוף, אף על פי ניסיונותיו לגדול כאדם טוב ומועיל לחברה, ההתנגדויות אשר בהן נתקל גרמו לו לפנות לדרך הפשע, ולהוכיח את הסטיגמות אשר הוטחו כלפיו, אף על פי שמעולם לא רצה בכך.

ניצול כוח והומוסקסואליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אוריקס-אנטלרסון", כפי שנראה בכתוביות סיום הסרט.

שני נושאים נוספים יותר משניים, בהם הסרט מתעסק, יותר בקצרה, הם ניצול כוח ושוביניזם. בעלי התפקידים החשובים והמרכזיים מוצגים בסרט כחיות הגדולות והחזקות ביותר, החל מהיותו של מפקד המשטרה תאו ענק ועד היותו של ראש העיר אריה אימתני, זאת בעוד אלו הנמצאים בעמדות המשנה, הזוטרים ה"פחות חשובים", מוצגים כחיות הקטנות והחלשות ביותר, כמו היותה של מזכירת ראש העיר כבשה שברירית. בעלי התפקידים החשובים והמרכזיים מנצלים את כוחם הבלתי ניתן לערעור על מנת להשליט את שלטונם בצורה אימתנית כל הכפופים להם, ומתייחסים בזלזול ובלעג כלפי אלו הנמצאים בעמדות הנמוכות מהם.

בנוסף, הסרט הציג, לראשונה בהיסטוריית אולפני ההנפשה של וולט דיסני, זוג דמויות הומוסקסואליות. בסצנה קצרה למדי בתחילת הסרט, ג'ודי הופס פוגשת לכמה שניות בזוג שכניה, האנטילופות באקי ופרונק, זה ממין ראם הצבי וזה ממין קודו גמלוני. בכתוביות סיום הסרט, נחשף כי השניים חולקים שם משפחה משותף, "אוריקס-אנטלרסון", מה שמעיד למעשה על היותם זוג חד-מיני מעורב גזעית נשוי ומוצהר. את שניהם מדבבים ביירון הווארד, במאי הסרט, וג'ארד בוש, תסריטאי הסרט, הידועים כתומכים מוצהרים של הקהילה הגאה, כשאף זה הראשון מבניהם הומוסקסואל מוצהר[18].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר, בפרס גלובוס הזהב לסרט האנימציה הטוב ביותר ובפרס אנני לסרט הטוב ביותר.

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2022 צפוי שירות הסטרימינג דיסני+ להתחיל בשידוריה של סדרת המשך לסרט, ששמה יהיה זוטרופוליס+.[19]

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2023, הכריז בוב איגר על סרט המשך לזוטרופוליס בתהליך עבודה.[20][21] בפברואר 2024 הוכרז כי סרט ההמשך צפוי לצאת לאקרנים ב-26 בנובמבר 2025.[22]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זוטרופוליס בוויקישיתוף

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 'Zootopia' Scores Disney Animation's Largest Opening Ever', באתר Box Office Mojo
  2. ^ 'Ninja Turtles 2' Opens #1 With Soft $35M While 'Zootopia' Crosses $1 Billion Worldwide, באתר Box Office Mojo
  3. ^ Goldberg, Matt (9 ביולי 2015). "Alan Tudyk Confirms Voice Roles in ZOOTOPIA and MOANA". Collider. נבדק ב-9 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 3 Graser, Marc (9 באוגוסט 2013). "D23 Expo: Disney Reveals Animated 'Zootopia' for 2016". Variety. נבדק ב-1 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Kilday, Gregg (4 בדצמבר 2013). "Pixar vs. Disney Animation: John Lasseter's Tricky Tug-of-War". The Hollywood Reporter. נבדק ב-4 בדצמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Kit, Borys (3 במאי 2013). "Disney, 'Tangled' Director Plot New Animated Feature With Jason Bateman (Exclusive)". The Hollywood Reporter. נבדק ב-1 ביוני 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 Bahr, Lindsey (9 באוגוסט 2013). "Disney Animation preview: 'Frozen,' 'Big Hero 6,' at Disney's D23, Plus 'Zootopia' announced". Entertainment Weekly. נבדק ב-9 באוגוסט 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "Walt Disney Animation Studios Reveals New Zootopia Concept Art". ComingSoon.net. CraveOnline. 3 במרץ 2014. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ IMAX and Walt Disney Pictures Strike New Deal Through 2017, comingsoon.net, retrieved May 5, 2015
  10. ^ Ginnifer Goodwin Joins Jason Bateman in Disney Animation's 'Zootopia' (Exclusive), The Hollywood Reporter, May 6, 2015. Retrieved May 7, 2015
  11. ^ Smith, C. Molly (14 באוגוסט 2015). "Shakira joins voice cast, records new song for Disney's Zootopia". Entertainment Weekly. נבדק ב-10 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Harris, Jeff (20 באוגוסט 2015). "Zootopia News, Rumors and Spoiler: Ginnifer Goodwin and Jason Bateman on Latest Walt Disney Movie Zootopia; Shakira to Perform Zootopia's 'Try Everything' Song, Also Join Casts". crossmap.com. The Christian Post. נבדק ב-17 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ J.K. Simmons, Tommy Chong get run of 'Zootopia', Bryan Alexander, USA TODAY, October 25, 2015. Retrieved October 26, 2015
  14. ^ 'Zootopia' Scores Disney Animation's Largest Opening Ever, Brad Brevet, Box Office Mojo, March 6, 2016, retrieved March 7, 2016
  15. ^ 1 2 Truitt, Brian (16 בנובמבר 2015). "Michael Giacchino to score Disney's 'Zootopia'". USA Today. נבדק ב-16 בנובמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ "This News Don't Lie: Shakira is Coming to a Disney Movie Near You". Disney Playlist. 14 באוגוסט 2015. נבדק ב-15 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ http://www.comingsoon.net/movies/news/633307-disneys-zootopia-lands-composer-michael-giacchino#/slide/1
  18. ^ Jessica Contera, Frozen 2: Is the world ready for a gay Disney princess?, May 12'th, 2016, The Independent
  19. ^ דף הסדרה ב-IMDb
  20. ^ "Disney Announces New 'Toy Story' and 'Frozen' Sequels on the Way, 'Avatar' Experience Coming to Disneyland". 8 בפברואר 2023. ארכיון מ-8 בפברואר 2023. נבדק ב-8 בפברואר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ "'Toy Story,' 'Frozen' and 'Zootopia' Sequels in the Works, Says Bob Iger". 8 בפברואר 2023. ארכיון מ-8 בפברואר 2023. נבדק ב-8 בפברואר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  22. ^ Peralta, Diego (7 בפברואר 2024). "Zootopia 2 Sets Fall 2025 Release Date". Collider. ארכיון מ-7 בפברואר 2024. נבדק ב-7 בפברואר 2024. {{cite web}}: (עזרה)