זיוה רודן-שפיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זיוה רודן)
זיוה רודן-שפיר
Ziva Rodann-Shapir
זיוה רודן מופיעה יחד עם שייקה אופיר, 1951
זיוה רודן מופיעה יחד עם שייקה אופיר, 1951
לידה 2 במרץ 1933 (בת 91)
המנדט הבריטיהמנדט הבריטי חיפה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 19501969 (כ־19 שנים)
עיסוק שחקנית, פנטומימאית, דוגמנית
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
זיוה שפיר בטקס הכתרתה כמלכת היין של ישראל, 1954
זיוה רודן, 1961

זיוה רודן-שפיראנגלית: Ziva Rodann, נולדה ב-2 במרץ 1933[1]) היא שחקנית ופנטומימאית ישראלית-אמריקאית, שפעלה בעיקר בארצות הברית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם זיוה בלכמן בחיפה, לפני קום המדינה. בישראל פעלה בשם זיוה שפיר. לאחר שסיימה את לימודיה בבית הספר היסודי בארץ, עברה לארצות הברית, לסנט לואיס, בהזמנת דודה, ולמדה שם שלוש שנים בבית ספר תיכון. בתום לימודיה חזרה לישראל והצטרפה לשורות תיאטרון "הבימה". כמו כן, הופיעה בהצגות פנטומימה בתיאטרון הקאמרי לצד שייקה אופיר ועמוס אריכא[2]. השתתפה גם במחזה "תשוקה בצל האילנות" בקאמרי. בשהותה זו בארץ נישאה לבעלה הראשון, יעקב שפירא.

עמוס אריכא אמר עליה כי בתיאטרון הפנטומימה זיווה התגלתה ככישרון מעורר התפעלות. אילו הייתה מתמידה בתחום המרתק הזה הייתה מסוגלת להגיע להישגים משמעותיים ולרכוש שם ברמה בינלאומית.

באוגוסט 1954 זכתה שפיר בתואר "מלכת היין"[3], ובספטמבר באותה שנה אף ייצגה את ישראל במסע שיווקי בארצות הברית לקידום היין הישראלי[4]. באותה שנה הופיעה בסרט "אבן על כל מיל", ובהמשך הופיעה בסרטים "גבעה 24 אינה עונה" ו"ראשים למעלה".

בראשית 1956 עברה להוליווד וחתמה על חוזה בסרטי יוניברסל. בתחילת 1957 שינתה את שמה לזיוה רודן, על שם הפסל אוגוסט רודן[5]. סרטה הראשון בארצות הברית היה סרט האימה "קללת פרעה" של יונייטד ארטיסטס שיצא לבתי הקולנוע בפברואר אותה שנה. כיוון שיוניברסל לא הרבו להשתמש בה בסרטיהם, עם סיום החוזה, חתמה על חוזה עם הבמאי סמואל פולר, במאי 1957. ב-1957 הופיעה במערבון של פולר "Forty Guns". כיוון שהשותפות עם פולר לא קידמה היטב את הקריירה שלה, החלה לעבוד כשחקנית עצמאית, והופיעה בסרטים ובהופעות אורח בסדרות טלוויזיה.

בגיליון ספטמבר 1958 של מגזין Scamp[4] הופיעה בתצלומי עירום. תמונות העירום פורסמו גם בשבועון "העולם הזה" בישראל, והדבר עורר סערה בחברה.[6] באותה שנה הופיעה בתפקיד קטן בסרט "קינג קריאול" בכיכובו של אלביס פרסלי.

בשנת 1959 התפרסמה בזכות הופעתה כאינדיאנית במערבון "רכבת אחרונה מגאן היל" (Last Train from Gun Hill) בהפקתו של האל ואליס ולצידו של קירק דגלאס. בשנת 1960 הופיעה בסרט "סיפורה של רות" (The Story of Ruth) בתפקיד ערפה, אשתו המואביה של כליון. בסרט זה השתתפה גם השחקנית הישראלית אילנה עדן. במהלך קריירת הקולנוע שלה בשנות ה-50 הופיעה בעיקר בתפקידי נשים זרות, כגון זמרת צוענייה בסרט "האחים קרמזוב". היא הופיעה גם בסרטים נוספים, כגון בסרט "שערי סין" לצד נט קינג קול.

בשנות ה-60 פרחה הקריירה הטלוויזיונית שלה והיא הופיעה רק במספר מועט של סרטים. בין היתר, הופיעה בעונה הראשונה של הסדרה "באטמן" (ששודרה בין 1966 ל-1968) בתור המלכה נפרטיטי. בשנת 1963 כיכבה בסרט הטלוויזיה "אלכסנדר הגדול" לצד ויליאם שאטנר.

ב-1967 הגיעה לישראל לצורך צילומי סרטו של מנחם גולן "999... עליזה מזרחי".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייה האישיים האפילו לעיתים קרובות על קריירת המשחק שלה[7]:בתחילת שנות ה-60 נכתב בעיתונות שקיימה קשרים רומנטיים עם כוכבי קולנוע שונים, כגון רוברט אוונס, גרדנר מקיי, לנג ג'פריס וג'ורג' מונטגומרי וגם עם הסופר הנרי מילר.

בשנת 1964 נישאה לריד קימבל (Reid Kimball), מנהל של מרכז גמילה מסמים בסנטה מוניקה, קליפורניה, אך באותה השנה התגרשה ממנו.

בספטמבר 1966 הכירה את איש העסקים הקנדי דייוויד אלן שפלר והשניים התארסו. במהלך שהותה בישראל לצילומי הסרט "עליזה מזרחי", נהרג ארוסה שפלר, בעת שהטיס את מטוסו הפרטי.

באוקטובר 1967 נישאה בשלישית לג'יימס ר. קריץ' (James R. Creech III), שחקן וסופר. היא פרשה מקריירת המשחק, כדי להקדיש את עצמה לחיי משפחה. השניים התגרשו בדצמבר 1975.

בדצמבר 1974 התאזרחה גם כאמריקאית.[8]

בפברואר 1977 נישאה לבעלה הרביעי, פרד ס. מיד (Fred S. Meade), שהיה מבוגר ממנה ב-10 שנים. בעלה נפטר בסוף דצמבר 2002.

מתגוררת בפאלם ספרינגס, קליפורניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיוה רודן-שפיר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו Ziva Rodann biography, Brian's Drive-In Theater. חלק מהמקורות מציינים את תאריך לידתה כ-22 במרץ, ואת שנת לידתה כ-1933 או 1937
  2. ^ תיאטרון בלי מלים, דבר, 26 בפברואר 1954
  3. ^ סופרנו בשומרון, המונים השתתפו בחג היין, דבר, 12 באוגוסט 1954
  4. ^ 1 2 Ziva Rodann - The Private Life and Times of Ziva Rodann, glamourgirlsofthesilverscreen.com (באנגלית)
  5. ^ יעקב בר-און, האנשים שלנו בהוליווד, באתר ynet,‏ 28 באפריל 2001
  6. ^ הרצל פינת רפאלי, עונה 1 פרק 2
  7. ^ Ziva Rodann biography, Brian's Drive-In Theater
  8. ^ "Ziva Creech - California, Southern District Court (Central) Naturalization Index". FamilySearch. נבדק ב-4 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)