זיכרון האור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זכרון האור)
זיכרון האור
A Memory of Light
רנד בשער מערת כלא האופל בתוך שאיול גאל, מניף את קלנדור. בגרסה המקורית רואים מאחוריו גם את מוריין ונינאב, בשמלות בצבעי האג'ות שלהן.
רנד בשער מערת כלא האופל בתוך שאיול גאל, מניף את קלנדור. בגרסה המקורית רואים מאחוריו גם את מוריין ונינאב, בשמלות בצבעי האג'ות שלהן.
מידע כללי
מאת רוברט ג'ורדן, ברנדון סנדרסון
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה ספרי טור, ספרי אורביט עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2013
מספר עמודים כרך א' - 480
כרך ב' - 554
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2014
תרגום צפריר גרוסמן
מהדורות נוספות
מספר כרכים 2
סדרה
סדרת ספרים כישור הזמן
ספר קודם מגדלי חצות
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-7653-2595-2
הספרייה הלאומית 003753472
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיכרון האוראנגלית: A Memory of Light) הוא הספר ה-14 והאחרון בסדרת מחזור כישור הזמן מאת ברנדון סנדרסון ורוברט ג'ורדן. הספר תורגם לעברית ונערך ב-2015 על ידי אייל גורן וצפריר גרוסמן בהוצאת "אופוס", וחולק כקודמיו לשני ספרים בעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרולוקים כובשים את קאמלין אך רוב התושבים וחבורת היד האדומה מצליחים לברוח כשהזיקוקים של אלדורה פורצים את החומה מבפנים.

מורידין מכריז על מאזרים טיים כ"נבחר" (ארור) חדש. מבלי לדעת על כך אנדרול, פברה ועוד אשאמן שנאמנים לרנד וללוגיין פורצים לחדר נסתר במגדל השחור כדי לנסות להציל את לוגיין, אבל נתפסים. אבין וטוביין גזל מוסטים לאופל.

במישור מרילור רוב צבאות האור החופשיים מתקבצים, כולל שרידי קאמלין, וגם אגווין מגיעה עם משלחת מהמגדל הלבן. רנד דורש מכולם לחתום על הסכם שלום שמשאיר את הגבולות בסטטוס קוו ואוסר מלחמה, דורש שימנוהו למפקד עליון, ועומד על כך שצריך לשבור את 3 החותמים האחרונים על כלא האופל. כל סעיף גורם רק למהומות, אבל אז מוריין מגיעה עם תום מרילין ומצטטת לכולם את נבואות הדרקון בשלמותן, שכוללות רמזים על כך שיאחד את האומות. בסוף מושגות 2 פשרות והסתייגויות: אליין ממונה למפקדת עליונה של הצבאות והאיאלים לשומרי סדר נייטרליים, בהסתייגות שגם הסינצ'נים יחתמו. מוריין סוחטת מאגווין הבטחה שהיא זו שתשבור את החותמים.

רנד מבקר בעולם החלומות במערה בה מעונה הנשמה של לנפיר (כיום סינדיין) והשניים מחליפים האשמות הדדיות על העבר המשותף. מתברר שלפני אילנה טלמון, לנפיר הייתה המאהבת של לואס ת'רין. בסוף בלית ברירה רנד נפתח אל לנפיר רגשית ומראה לה שהוא באמת אוהב את מין, אביינדה ואליין והולך בלי לשחרר את הנשמה.

אף אחד לא מצליח לפתוח שערים במגדל השחור ולתוכו. פרין מבין שטרא'נגריל מסוים מונע זאת - כמו שהיה בגלדהן. לפי בקשתו ולמרות אזהרות החכמות האיאליות, רנד מעביר אותו ואת גאול לעולם החלומות בגופם דרך שער כדי שיחפשו את הטובח, שידוע שבידו חפץ שכזה, כדי לגמור את הקרב עם יצור האופל הזה אחת ולתמיד. הם מגיעים בעקבותיו למגדל השחור, לשם מגיעה גם "סינדיין" (אם כי פרין מזהה אותה כלנפיר) ועוזרת להם להיכנס, כשהיא מתעקשת שכוונותיה טובות. היא עוזרת לפרין לכבות את הטרא'נגריל, באותו רגע בו מאזרים טיים וגריינדל (כיום "הסלם") עומדים לרצוח את אנדרול ופברה. כשאנדרול מרגיש שמחסום השערים נעלם, הוא מפגיז את ידידי האופל בשערים, המומחיות שלו, וטובח בהם. הסלם וטיים בורחים כל עוד נפשם בם.

מאט חוזר לאבו דאר בדיוק בזמן להציל את טואון מאיש אפור, והם מממשים את נישואיהם. בבוקר רנד מופיע ואחרי שהוא וטואון רבים, הוא מחתים אותה (בתיווך מאט) על "הסכם שלום הדרקון", עם פשרה שהסינצ'נים יכולים להשאיר אצלם דאמנות שכבר נתפסו.

רנד ואגווין נפגשים בסתר ורנד מגלה (בעזרת הזיכרון של לואס ת'רין) ששלושת החותמים הנותרים מזויפים. במפגש עם החכמות בטיר היא מגלה שאש להט גורמת לחורים בעולם, פשוטו כמשמעו. עם פראי בשם שאראנים משתלט על המחנה של אגווין והיא וגאווין בקושי מצליחים לברוח. את השאראנים מנהיג דמנדרד.

אגווין וטואון נפגשות ולמרות ההסכם ניכר שאף צד לא בוטח בשני. כשמין נשלחת בשליחות לסינצ'נים היא חושפת בטעות את יכולת החזיונות שלה וטואון ממנה אותה ל"חוזת אבדון" שלה. כשהקרב רק הולך ומידרדר מאט מוביל פלוגת פרשים לעבר השאראנים ולוכד לבדו מתעלת (בזכות מדליון ראש-השועל). טואון מודיעה לו שלפי החוק הסינצ'ני הדאמנה הזו שייכת לו.

צבא הטרולוקים עומדים להשמיד את הצבא של אליין, כשלפתע מופיעים מאה האשא'מאן החופשיים, מעגל של אשאמן ואאס סדאי בהובלת אנדרול משמיד את רוב הטרולוקים עם לבה שמוזרמת דרך שער באוויר. כשהטעויות של הגנרלים בראשי ארבעת הצבאות רק גדלות והגנרלים לא מבינים מה קרה, האאס סדאי מבינות שבוצעה כאן כפייה (בטעות חושבים שהכופה היא מוגהדין, כי גריינדל המומחית בזה נחשבת למתה). בלית ברירה הצבאות עוברים למישור מרילור ומאט ממונה כגנרל-על, כי הוא היחיד שחסין בפני סאידר.

גאווין משתמש בטבעת האופל כדי להילחם בדמנדרד אך נהרג.

שלישיית אנשים אפורים מנסה לרצוח את טואון ומאט באוהל הפיקוד הסינצ'ני. הם ניצלים, אבל סיואן סנצ'ה מתה, ובעקבותיה גם גארת' בריין שקשור לה כעוצר. טואון ומאט רבים והסינצ'נים עוזבים את שדה הקרב, כשהם משאירים מאחור את משמרות המוות. מאט לוקח אותם, את האוגיירים ועוד קבוצת חיילים לעבר הרכסים.

אדון האופל מציג לרנד שני סיומים אפשריים לקרב ביניהם: עולם אפל בו המיצרים התפשטו בכל היבשת, ועולם ללא חוק וסדר. רנד מצידו מציג שני עולמות אלטרנטיביים- עולם בשליטת האור ועולם אוטופי ללא מלחמות.

שיירת אספקה מטאר וולון ובה קרן ואלר נקלעת בטעות למיצרים בעקבות בועת אופל. פייל וחבריה מצליחים להגיע עד האדמות הארורות (כש-16 מתוך 50 חברי השיירה נהרגים בדרך) ומסתננים למחנה האופל דרך שער שיוצרים אנשי אספקת צבא האופל. אחת מהשיירה בוגדת בהם ומנסה לברוח עם הקרן לעבר דמנדרד, אך פייל מצליחה להרוג אותה. הטרולוקים רודפים אחריה והיא משאירה את הקרן אצל אולבר כשהיא בורחת. הטרולוקים חוזרים כדי לרדוף אחריו.

פברה, אנדרול ועוד שלושה מבעלי בריתם מסווים את עצמם כידידי אופל (4 מפורסמים ואחד חדש) והולכים לדמנדרד. הוא מתעצבן עליהם, וכמו שקיוו, הוא צועק שיחזרו לטיים, וחושף את מיקום הארור החדש. החמישה הולכים לטיים והוא נותן להם את שלושת החותמים האבודים.

אגווין הורגת בעצמה מאות שאראנים בעזרת הגנה מאאס סדאי לצידה. מאזרים טיים הורג אותן עם אש להט, מה שמחזיר את השארנים לחיים ויוצר כאוס. אגווין מנסה מארג חדש ומגלה שהוא מנוגד לאש הלהט, והורגת את טיים. בסוף היא שורפת את עצמה כשהיא הורגת בדרך את כל ידידי האופל בסביבה עם הסא'נגריל שלה והופכת את כולם לגבישים.

צבא השיבה מתכנס להתייעצות בדרך לאבו דאר, וגנרל אבדרל יולאן יותר מדי להוט לנטוש סופית את מאט. מין מגלה מעל ראשו הילה בצורת שרשרת, ומבינה שמפקד חיל האוויר הסינצ'ני שבוי בידי ידידי אופל. היא גם חושדת מי הכופה- משרתת סינצ'נית עם יותר הילות ממה שאמור להיות למשרתים. היא מכריזה שטואון טועה וצריך לעזור לשאר צבאות האור ושאילולא מרגל האופל היא הייתה חושפת יותר פרטים. המשרתת נראית מופתעת ונדרכת, ומין מצביעה על יולאן. באותו רגע המשרתת נרגעת ומחייכת ומין יודעת שצדקה. היא מטילה על המשרתת סכין אבל המשרתת, מוגהדין, עוצרת אותה בעזרת סאידר ונעלמת בעזרת שער. מין מתנצלת בפני יולאן ומסבירה לו שבוצעה עליו כפייה. טואון מכריזה שחוזרים לשדה מרילור.

לאן מתפרץ לשדה הקרב, כשהוא מגובה על ידי הקשתים משני הנהרות, נלחם בדו-קרב בדמנדרד והורג אותו.

מולאר מסתנן לצבא האנדורי ובעזרת המדליון שיצרה אליין בעצמה הוא שובה אותה והורג את בירגיט. באותו רגע בדיוק הטרולוקים סוגרים על אולבר והוא נאלץ לתקוע בקרן ואלר. בירגיט קמה לתחיה עם שאר מאה גיבורי הקרן ומצילה את אליין. מתברר שנואל צ'רין הצטרף לחבורת הקרן אחרי שנהרג במגדל גנג'י (בספר הקודם). כשהמצב במרילור מתייצב מאט לוקח את אולבר וטס על ראקן צפונה לשאיול גאל, ומגלה שם את מורדט שעושה שמות בכל הלוחמים משני הצדדים. מאט מתמודד איתו ומתברר שהוא היחיד שחסין בפני המגפה של היצור- בזכות הריפוי של סיואן והאאס סדאי (בספר שובו של הדרקון). מאט הורג את מורדט/פיין בעזרת הפגיון הארור.

גריינדל בשאיול גאל כופה על כל חייל אור שהיא רואה עד שאביינדה מתנפלת עליה מאחור. השתיים נלחמות עד אפיסת כוחות ומתמוטטות דרך שער של אביינדה. גריינדל מתחילה מארג של כפייה אולם אביינדה מפוצצת את השער והמארג חוזר אל גריינדל וגורם לה להעריץ את אביידנה.

פרין מצליח להרוג את הטובח בעולם החלומות ומצליח להציל את פייל. סינדיין מנסה עליו כפייה אך באמצעות שליטתו בחלום הזאבים הוא מצליח להתנער מזה ולהרוג גם אותה.

מורידין הורג את אלנה מוסבני כדי להטריף את רנד אך היא מצליחה ברגע האחרון לנתק את קשר העוצרות. הוא חוטף את קלנדור מרנד ומנסה לתעל את הכח האמיתי דרכה, אולם נינאב ומוריין משתלטות עליו בגלל פגם של קלנדור . רנד מתעל את סאידין ויחד עם סאידר של מוריין ונינאב והכוח האמיתי של מורידין הוא תופס את שא'יטן מתוך הבור, מה שיוצר עמוד של אור שנראה עד מרילור.

לוגיין מחפש את הסא'נגריל בו השתמש דמנדרד בחורבות הגבעה אך נכשל. אנדרול מתחנן בפניו שיעזור לפליטים חסרי האונים ובחוסר חשק הוא וכמה אשא'מן מצילים את חייהם של הלכודים והפצועים. לוגיין ממורמר על אובדן הסא'נגריל, אך לתדהמתו לראשונה הפליטים מריעים לו ולאשא'מן, ורואים אותם כגיבורים. אחרי 3000 שנה של פחד מגברים שמתעלים הפליטים קוראים לתיעול בסאידין "כישרון". כשעמוד האור מופיע בצפון לוגיין שובר את החותמים.

שא'יטן נתון לחסדי רנד אך רנד מבין ששא'יטן צודק: עולם בלעדיו עשוי להיות גרוע יותר. הוא זורק את אדון האופל בחזרה ועמוק יותר לבור וחותם הפעם עם שלושת הכוחות: סאידין, סאידר והכח האמיתי את כלאו. רנד ומורידין יוצאים מהבור בגופות מוחלפים ומתמוטטים. כולם עושים ל"רנד" הלוויה אך רנד האמיתי (בגוף מורידין) חומק עם הזהב שהשאירה לו אליביה, גונב סוס ודוהר דרומה. קדסואן לא עוצרת בעדו, ומתמנה לאמירלין. אביינדה, מין ואליין, שיודעות שהוא חי (בזכות קשר העוצרות), רואות אותו בורח ולא עושות דבר. כעת יש לו שתי ידיים והוא לא יכול לתעל אף כח (כולל הכוח האמיתי) להקלתו הרבה, אך הוא מגלה שיש בידו לעשות דברים גם ללא תיעול (כמו להדליק את מקטרתו מכוח מחשבתו בלבד, בדומה לשליטה של פרין בחלום הזאבים). ובזכות אליביה הוא מספיק עשיר כדי לנדוד ברחבי העולם.

מוגהדין מנסה לברוח אך נתפסת בידי הסינצ'נים והופכת שוב לדאמנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זיכרון האור, באתר OCLC (באנגלית)