זמן יהודי חדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זמן יהודי חדש
מידע כללי
שפת המקור עברית
סוגה אנציקלופדיה
הוצאה
הוצאה הוצאת כתר
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים כרך א' - 364
כרך ב' - 362
כרך ג' - 400
כרך ד' - 540
כרך ה' - 194
עורך ירמיהו יובל (עורך ראשי)
מהדורות נוספות
מספר כרכים 5
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002568280

זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני – מבט אנציקלופדי היא אנציקלופדיה ב-5 כרכים, שיצאה לאור בהוצאת כתר בשנת 2007.

האנציקלופדיה עוסקת בתהליכי המודרניזציה והחילון שפקדו את התרבות היהודית מאמצע המאה ה-18 ועד סוף המאה ה-20, כחלק מתהליכי החילון וההתחדשות של התרבות הכללית, ומציגה את העושר והגיוון שהולידו בה תהליכים אלה. באנציקלופדיה כ-800 תמונות.

האנציקלופדיה מביאה גם מבט חדש על תהליכים שהתרחשו בעם היהודי בעבר רחוק יותר, אך מחקרים חדשים חשפו אותם לנקודת השקפה אחרת מזו שהייתה מקובלת בעבר. מבט חדש זה אינו רואה את הקיום היהודי בימינו כקשור בהכרח באורח חיים של שמירת מצוות; הוא שולל את הגישה כי מי שאינו מקיים מצוות אינו יכול לראות עצמו יהודי. קיום יהודי זה קשור במערכת מסועפת, הנבנית על אוצרות התרבות היהודית שהצטברו במהלך אלפי שנים, אך ניזונה גם מערכים אנושים כלליים ומגיבה מתוך השתנות והתחדשות מתמידות על ההתפתחות המתחוללת בתחומי הרוח בעולם הרחב.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן יהודי חדש מחולק ל-14 מדורים:

כרך א:

כרך ב:

כרך ג:

כרך ד:

  • יהודים ולא יהודים בזמן החדש - בעריכת פרופ' שולמית וולקוב
  • חיים יהודיים מודרניים בתפוצות - בעריכת פרופ' מורטון ויינפלד
  • מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני - בעריכת יאיר צבן

כרך ה:

  • תוכן עניינים מפורט
  • מפתחות
  • רשימת המחברים
  • המקורות לתמונות

בראשית כל מדור מובא מבוא מקיף, המציג נקודת מבט כוללת ומשתדל להקנות לקוראים גישה שתסייע בהבנת החומר הכלול בו. לאחריו מופיעים ערכים, מהם קצרים יותר ומהם ארוכים יותר, המוקדשים לתחומים נבחרים ומבקשים להציג בדרך כלל נקודת מבט חדשה על העניינים הכלולים בהם. כל אחד מהערכים עומד בפני עצמו, וניתן לקוראו בנפרד ממאמרים אחרים באותו מדור. עם זאת, כל מדור בנוי כך שניתן גם לקוראו ברצף. הערכים מסודרים בסדר ענייני ולא אלפביתי, למעט ערכים המוקדשים לאישים, המובאים בסדר אלפביתי בסופם של אחדים מהמדורים. תוכן עניינים מפורט מופיע בראש כל כרך, ובכרך החמישי מופיע תוכן מלא של כל ארבעת הכרכים. כרך זה מכיל גם מפתח מפורט של שמות ועניינים.

העורכים והכותבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לעורכים לקחו חלק בכתיבה כ-240 כותבים, חילוניים ודתיים, בעלי השקפות שונות ורקע ומוצא שונים, המהווים פסיפס של גישות הגותיות ומחקריות לבעיות היסוד המוסיפות לקבוע את התפתחות החיים היהודיים בעת החדשה. 4 מהעורכים ו-9 מהכותבים הם חתני פרס ישראל. פרופ' מישל אביטבול שימש יועץ מיוחד למערכת.

"זמן יהודי חדש" הוא פרי יוזמה משותפת של יאיר צבן, מנהל המיזם, ופרופ' ירמיהו יובל, עורכו הראשי; העורך הכללי הוא דוד שחם. הופק על ידי למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית, בשיתוף מכון שפינוזה בירושלים, והוצא לאור בהוצאת כתר. הפקתו מומנה בעיקרה על ידי קרן פוזן, ו"זמן יהודי חדש" מופיע במסגרת "ספריית פוזן לתרבות יהודית". הכנתה של האנציקלופדיה נמשכה שש שנים והיא הושלמה במחצית שנת 2007.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]