זר במגרש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זר במגרש
School Ties
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי רוברט מנדל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי שרי לנסינג
תסריט דיק וולף
עריכה ז'קלין קמבס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ברנדן פרייזר
מאט דיימון
כריס אודונל
בן אפלק
מוזיקה מוריס ז'אר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פרדי פרנסיס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1992
משך הקרנה 106 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט נעורים, סרט תיעודי, סרט דרמה, סיפור התבגרות, American football film עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו schoolties
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זר במגרשאנגלית: School Ties) הוא סרט דרמת-ספורט אמריקאית מ-1992 העוסק בזהות יהודית והתמודדות עם אנטישמיות אמריקאית בשנות החמישים.

בסרט מככבים ברנדן פרייזר ומאט דיימון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד גרין הוא בן למשפחה ממעמד הפועלים ושחקן פוטבול מצטיין מהעיר סקרנטון שבפנסילבניה, הוא זוכה למלגת לימודים בבית ספר נחשב במסצ'וסטס. לאחר התקלות בעיר הולדתו, סקרנטון, עם קבוצת אופנוענים אנטישמית הוא מחליט להסתיר את עובדת היותו יהודי בבית ספר החדש. דייוויד מגיע לבית הספר ומסתדר כלכלית בזכות המלגה ובעבודה כמלצר, הוא מצליח להשתלב בחברה ובייחוד לאחר משחק פוטבול מוצלח והתקדמות בקשרים חברתיים הכוללת בין היתר יצירת קשר עם בחורה בשם סאלי וילר. מגלה צ'רלי דילון, אחד מחבריו לכיתה שדייוויד הוא יהודי מתוך רגשי קנאה ובייחוד על הצלחתו עם חברתו החדשה סאלי הוא מתחיל לספר בדיחות אנטישמיות ובאופן עקיף להודיע לכולם שדייוויד יהודי. פעולתיו של צ'רלי פותחות פתח ליצירת הטרדות לדייוויד בין היתר תליית דגל עם צלב קרס מעל מיטתו. דייוויד מפסיק להסתתר בהתחלה מנסה להשתמש בכוחו (הוא תולה מודעה על לוח המודעות בה הוא מזמין את תולה דגל הצלב קרס לעימות אבל תולה הדגל לא מגיע) אך לבסוף מחליט להבליג בין היתר כדי לא לאבד את עבודתו כמלצר.

לאחר תקופה סוערת בחייו של דייוויד בנושא יהדותו המתגלית לחבריו, מתקיים מבחן בהיסטוריה בו מתגלית למחנך רמאות ולפי הקוד המוסרי של בית הספר על הרמאי להתוודות לפני המנהל ולהיות מסולק מבית הספר. חבריו לכיתה של דייוויד שכבר מוסתים נגדו באופן מודע או שאינו מודע מחליטים שהוא הרמאי ודורשים ממנו מתוך נאמנות לקבוצה להתוודות על הרמאות, דייוויד עם כל סלידתו מהדבר מחליט להסכים ומגיע לחדר המנהל. למזלו של דייוויד אחד התלמידים גילה את הרמאי האמיתי והודיע למנהל לפני בואו של דייוויד והמנהל מאפשר לדייוויד להמשיך ללמוד בבית ספר ומבטיח "לשכוח מן העניין" דייוויד עונה לו שהוא (המנהל) לא ישכח כל עוד דייוויד נמצא בבית הספר והסיבה שהוא ממשיך בבית ספר היא "אתם משתמשים בי בשביל הפוטבול ואני משתמש בכם להגיע להרווארד".

ההתמודדות של דייוויד עם היהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתמודדות של דייוויד עם היהדות מתחילה בסרט עם אי אכפתיות בנוגע לעובדת היותו יהודי בעקבות הימצאותו בחברה שאינה מתעניינת בנושא (האופונוען האנטישמי אומר לחברו של דייוויד שהיהודים הרגו את ישו בתגובה עונה החבר שלא אכפת לו כיוון שלא הכיר אותו). כשדייוויד מגיע לבית ספר רק ההנהלה יודעת על יהדותו של דייוויד כך למשל כשנודע לאחראי במטבח שהוא יהודי הוא שואל אם יש משהו שיש לו בעיה לאכול (כלומר בעיות כשרות) דייוויד עונה לו שהוא לא אוהב לפת. כאשר אף אחד לא מבחין דייוויד הולך להתפלל בהחבא בכנסייה בראש השנה אחרי שאביו מזכיר לו וכשהמחנך שואל אותו לגבי המסורת הוא שואל אותו "שלי או שלך?". לאחר שצ'רלי מפיץ את הידיעה שדייוויד יהודי, אחד מחבריו בחדרו בפנימיה מתווכח איתו והחבר טוען ש"יהודי זה שונה" ודייוויד לא מוכן לקבל זאת ואומר שכשם שיש זרמים שונים בנצרות כך גם יש יהדות.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]