חבורת הבלשים והכלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עטיפת הספר "חבורת הבלשים והכלב בתעלומת המכתבים הארסיים"

חבורת הבלשים והכלב היא סדרת ספרים שנכתבה על ידי איניד בלייטון. הסדרה עוסקת בחמישיית נערים בני 9–13, שהקימו חבורה לפענוח תעלומות בפטרסווד, אנגליה, בשנים בסמוך למלחמת העולם השנייה (הסדרה התפרסמה במקורה בשנות הארבעים והחמישים באנגליה ומאזכרת במספר ספרים את המלחמה האחרונה).

מכיוון שארבעה מהם לומדים בפנימיות, הם פועלים במהלך חופשות (בחופשות פסחא, קיץ וחגים לסירוגין). שוטר העיירה, תאופילוס גון, תמיד מנסה להפריע להם ולנסות לפתור את התעלומות בעצמו, אך ללא הצלחה.

התעלומות שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון בחופשת הפסחא, השני בחופש הגדול והשלישי בחופשת חג המולד/השנה האזרחית החדשה (שכולל גם את יום ההולדת של שמנצ'יק, 3 בינואר). מכאן ואילך החופשות חוזרות חלילה.

  1. תעלומת הבקתה השרופה (1963) - בקתה נשרפה בפטרסווד, כשהבעלים לכאורה לא היה בכפר. לבסוף מתברר שבעל הבקתה שרף אותה כדי לזכות בכספי הביטוח. תמונת השער: השוטר גון צורח על שמנצ'יק, שעוזר בכיבוי השריפה.
  2. תעלומת המלכה השחורה (1963) - חתולה סיאמית יקרה נגנבה, ונער תמים נחשד בגנבה. תמונת השער: פיפ רואה את מר גון חוקר את לוק בראון על הגנבה בנוכחות הגברות רובדת (באנגלית נקראת גב' טרימבל, נשמע כמו trembel- רועדת. בעברית שונה השם) וקאנדלינג.
  3. תעלומת החדר הסודי (1963) - בבית ריק ועזוב יש רהטים חדשים. לבסוף מתברר שהבית מלא בנוכלים. תמונת השער: פיפ מסתתר על העץ מפני גון ומוצא את החדר הסודי. זו הפעם הראשונה ששמנצ'יק מנסה את כוחו בתעלולי פריצה והתחפשות, וממונה למנהיג.
  4. בתעלומת המכתבים הארסיים (1963) - מספר גדול של תושבים בכפר מקבלים מכתבי איום, ומספר החשודים רק הולך ומצטמצם. תמונת השער: מר גון שומע את שמנצ'יק (בתחפושת של נער שליחויות) מודיע לחבורה שהוא עצמו לא יוכל להגיע.
  5. בתעלומת המחרוזת האבודה (1963) - מחרוזת יקרה נגנבה על ידי חבורת גנבים מסתורית, וגון קרוב יותר מתמיד לפתור את התעלומה. תמונת השער: באטס מצביעה לשמנצ'יק על המחרוזת שעל בובת השעווה בדמות מלכת אנגליה.
  6. בתעלומת הבית הנסתר (1963) - מה שהתחיל כבדיחה על חשבון ארן, התברר כתעלומה. תמונת השער: פיפ ולארי מהבהבים בפנסים כדי לשגע את ארן. הפעם הראשונה שהחבורה פותרת תעלומה שלא התכוונה אליה כלל.
  7. החתול המוזר - התרחשה פריצה לכספת, הבעלים מסתבר הסתכסך לפני זה עם כל העולם, והחשוד העיקרי הוא אדם מוגבל בשכלו, שאוהב להתחפש לחתול.
  8. בתעלומת הגנב הבלתי נראה (1964) - סדרת פריצות מתרחשת לאור יום בבתי פטרסווד, ונראה שאף אחד לא ראה את הגנב. תמונת השער: מר גון באחד ממאבקיו בבאסטר, בחצר הבית הראשון שנפרץ.
  9. בתעלומת הנסיך הנעלם (1964) - נער נחטף במחנה ילדים ליד פטרסווד. תמונת השער: החבורה בקרנבל תחפושות.
  10. בתעלומת החבילה המסתורית (1964) - מודיע של המשטרה נעלם, ואיתו ראיות נגד פושעים. תמונת השער: החבורה חוקרת את החבילה ותוכנה. בספר הזה גון מוציא את כל הזעם שלו על שמנצ'יק, וממש מרביץ לו.
  11. בתעלומת הסמטה האפלה (1965) - בית זקן נשדד פעמיים, ואחייניתו נעלמת. תמונת השער: הנערה המומה מופיעה בפתח הקרוואן מול שמנצ'יק, פיפ ולארי.
  12. בבית התעלומות (1967) - זוג שודדים בורח מפטרסווד, וזוג זקנים גר בביתם ומתנהג ממש מוזר. תמונת השער: שמנצ'יק מציץ בחלון הבית, לצידו שאר החבורה. זו הפעם היחידה ששמנצ'יק התחפש לאדם מסוים ולא לדמות בדיונית.
  13. בתעלומת האדם הנעלם (1967) - פושע נמלט מסתתר בפטרסווד. תמונת השער: שמנצ'יק ודייסי מזהים את מר גון בתחפושת ומצחקקים.
  14. בתעלומת ההודעה המסתורית (1974) - מר גון מקבל הודעות אנונימיות שמזהירות אותו מפני אדם בשם סמית שגר בבית לא ידוע.
  15. בתעלומת המבצר העתיק (1974) - תערוכה במבצר עתיק מתבררת ככיסוי לגנבת ענק.