חבורת p

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בתורת החבורות, חבורת-p היא חבורה שהסדר של כל איבר בה הוא חזקה של . קיימת מחלקה כזו של חבורות לכל מספר ראשוני , והן נקראות, בהתאמה, חבורות-2, חבורות-3, חבורות-5, וכן הלאה. לפי משפט קושי, חבורה סופית היא חבורת-p אם ורק אם הסדר שלה הוא חזקה של .

התאוריה של חבורות-p היא מרכיב חשוב בתורת החבורות הסופיות, משום שכל חבורה סופית מכילה תת-חבורות-p (כל תת-חבורת-p מקסימלית של חבורה סופית היא מאינדקס זר ל-p: משפטי סילו). מאידך, בעיית המיון של חבורות-p קשה, ומבחינות מסוימות היא בלתי אפשרית.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוויון המחלקות מראה שהמרכז של חבורת-p הוא לא-טריוויאלי. מכאן נובע (באינדוקציה על סדר החבורה) שהמנרמל של כל תת-חבורה אמיתית של חבורת-p, מכיל אותה ממש.

כל מכפלה ישרה של חבורות-p סופיות (גם לערכים שונים של ) היא חבורה נילפוטנטית, וגם ההפך נכון: כל חבורה נילפוטנטית סופית מתפרקת למכפלה ישרה של חבורות-סילו שלה.

חבורת-p היא חזקה (powerful) אם תת-החבורה הנוצרת על-ידי החזקות (או אם p=2) מכילה את תת-חבורת הקומוטטורים.

מספרן של חבורות-p[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור מספרים מאותו סדר גודל, מספר החבורות (עד כדי איזומורפיזם) מסדר הוא הגדול ביותר כאשר הוא חזקה של ראשוני. לדוגמה, יש 15 חבורות לא איזומורפיות מסדר 16 (לעומת 28 מכל הסדרים עד 15 גם יחד), 2328 חבורות מסדר 128 ו-56092 מסדר 256. Graham Higman (1960) ו-Sims (1965) הוכיחו שמספר החבורות מסדר גדל כמו .

יש חבורה יחידה מכל סדר ; 2 חבורות מסדר ; 5 חבורות מסדר ; ו-15 חבורות מסדר . מספר החבורות מסדר הוא ועוד גורם בגודל חסום התלוי ב-; מספר החבורות מסדר הוא ועוד גורם ליניארי התלוי ב-; מספר החבורות מסדר הוא ועוד גורם ממעלה רביעית התלוי ב-. חישובים אלה, שנערכו בדייקנות, הביאו את Higman לשער השערה שנודעה בשם "The PORC conjecture" (על-שם ראשי התיבות Polynomials On Residue Classes), שלפיה לכל יש גדול מספיק כך שמספר החבורות מסדר (עבור גדול מספיק) הוא פולינום מסוים של , התלוי ב- בלבד.

החבורות מכל סדר , עבור (וכאשר , עבור ) מויינו באופן מלא. יש חבורות מסדר .

אוטומורפיזמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משערים שאם חבורת-p מסדר שאינו או , אז הסדר של חבורת האוטומורפיזמים מתחלק בזה של . חבורת האוטומורפיזמים החיצונית של חבורת-p תמיד כוללת איבר מסדר (Gashutz, 1966). השאלה האם תמיד קיים אוטומורפיזם חיצוני מסדר p עודנה פתוחה.

חבורת פרטיני והצגות לפי יוצרים ויחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורת פרטיני של חבורת-p היא תת-החבורה הנוצרת על ידי תת-חבורת הקומוטטורים וכל חזקות-p של אברי החבורה. לכן היא מהצורה עבור מתאים. במקרה זה, אפשר ליצור את החבורה על ידי איברים, אבל לא פחות. את מספר היחסים בהצגה לפי יוצרים ויחסים אפשר לקרוא מחבורת ההומולוגיה השנייה : גם זו חבורת-p אבלית אלמנטרית, שהדרגה שלה היא מספר היחסים המינימלי בהצגה של החבורה. משערים שתמיד יש לחבורה הצגה עם יוצרים ו- יחסים.

אלגברת החבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיית האיזומורפיזם המודולרי (האם אלגברת החבורה , כאשר היא חבורת-p, קובעת את עד-כדי איזומורפיזם) נפתרה לשלילה: ראו אלגברת חבורה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חבורת p, באתר MathWorld (באנגלית)