חומות אבורה (רומית ומורית)

חומות אבורה
Cerca velha de Évora
מידע כללי
סוג חומה, אתר ארכאולוגי רומי, מורשת תרבותית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת לוסיטניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום União das Freguesias de Évora (São Mamede, Sé, São Pedro e Santo Antão) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 38°34′16″N 7°54′32″W / 38.571238°N 7.908969°W / 38.571238; -7.908969
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חומות אבורה (רומית-גוטית ומורית; בפורטוגזית: Cerca velha - "סֶרקה וֶליה" - כלומר "החומות הישנות" או Muralha romano-goda e araba או "החומה הרומית-גוטית והערבית") נמצאות בעיר אבורה, בפרגזיה סה וסגאו פדרו, במחוז אבורה, בפורטוגל. החל משנת 1922 הן קיבלו מעמד של מונומנט לאומי של פורטוגל, כחלק מן המרכז ההיסטורי של העיר אבורה. הן נרשמו לכן גם כמורשת עולמית של אונסק"ו.

החומות הרומיות והמוריות היוו מתחם הגנתי שהוקם באבורה במהלך מאות שנים. החלק הקדום ביותר נבנה במאה ה-3, בימי השלטון הרומי. הוא הקיף שטח של כ-100 דונם ואורכו היה כ-1,280 מטר. השער הרומי "דונה איזבל", הקרוי גם "הקשת הרומית של אבורה" הוא שריד מאותה תקופה.

בתקופה הויזיגוטית הוקם המגדל המלבני (Torre quadrangular), המכונה בקרב העם גם מגדל סיסבוטו, לפי שמו של מלך ויזיגוטי, שמיחסים לו את בנייתו במאה -ה-3, בתקופה הרומית המאוחרת. יודעים מעט על השינויים שעברו החומות האלה באותם הזמנים . אף בנוגע למבנה החומות בתקופה המוסלמית (שסופה בשנת 1165) לא ידועים הרבה פרטים. קיימים שרידים אסלאמיים אחדים באזור שמאחורי הקתדרלה (Sé) ומאחורי המקדש הרומי. למשל שער מבוצר ושרידי הקסבה העתיקה. טופונימים באותו אזור מזכירים את קיומה שם, אחרי הרקונקיסטה, של השכונה המורית - לה מוראריה, הצפונית-מערבית.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

החומות הנ"ל מהוות מתחם אדריכלי צבאי-הגנתי שיש בו מגוון רחב מאוד של סגנונות, בעקבות שינויים ושיפוצים בתקופות שונות, רומית, גוטית ואיסלאמית. שער דונה איזבל הוא קשת מעץ, היחידה ששרדה ממתחם החומה הישנה. הוא מסמן את מסלול הרחוב הראשי מהתקופה הרומית - קארדו מקסימו, ממנו נותר רק קטע קצר מתחת לקשת. מתחם החומה הישנה היה מוגן בזמנו על ידי מגדלי עץ איתנים. שרדו אחד מהמגדלים שהגנו על שער רחוב סלריה (Rua da Selaria,Porta da Selaria), והנקרא Torre de Anjo (מגדל המלאך) (בהתחלת הרחוב 5 באוקטובר), (את השני ,את Torre do Carroucho הפילו במאה ה-16 אחרי שאיבד את חשיבותו האסטרטגית עקב בניית החומה השנייה), הנמצא מצד ימין לדרך אל המקדש הרומי, והשער "פורטה דה מורה"Porta de Moura.[1]בימי הביניים שער סנטה איזבל נקרא "פורטה דה טאליו דל מורו" (שער "איטליז המורי"). החל מן המאה ה-17 נקרא בשמו הנוכחי - שער סנטה איזבל.

קטע מן החומה הרומית ויסודות של בתים רומיים שרדו לאורך סימטת אלקארקובה דה סימה (Travessa Alcárcova de Cima) במרכז ההיסטורי. מבנים אלו מוזכרים בפואמה האפית "לוזיאדה" של לואיש דה קמואש. על יד מנזר גואל העולם Convento do Salvador do Mundo, שהוקם על יסודות מבצר קדום, ניצב מגדל הקרוי Torre do Salvador שמקורו במגדל עוז ויזיגוטי.[2] בככר סרטוריו (Praça de Sertório) הסמוכה של היום, בה מתרומם בניין העירייה Paços do Concelho נמצא בימי קדם שוק העיר. בככר הזאת נמצאו שרידים של החומות הישנות הממשיכות עד ל"מגדל סיסבוטו" Torre de Sisebuto שב"רחוב החדש" - Rua Nova, או בשמו הנכון יותר "המגדל המלבני של אבורה" (Torre tetrangular de Evora) שנבנה בתקופה הרומית המאוחרת, ולא התקופה הוויזיגוטית כפי שסוברת המסורת העממית. יסודותיו נמצאים מעל שרידי בית רומי מן המאה ה-1 שקירותיו היו מכוסים פרסקות. בשנת 1987 בעת עבודות ליד בניין העירייה נמצאו מרחצאות רומיות (Thermae) הכוללים מרחבים שנועדו ל- מרחצאות חמות ועם אדים (praefurnium ,laconicum (מערכת ההסקה) ו- natatio (בריכה).[1] מ"מגדל המלאך" ועד ה "פורטה דה מורה", כשעוברים דרך אלקארקובה דה באישו (Alcárcova de Baixo) ודרך לארגו דה מיזריקורדיה ("רחבת הרחמים") נתקלים בחלקים פחות בולטים לעין של הביצורים הישנים, החבויים בין בתים וכנסיות.[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Carmen Balesteros, Élia Mira Muralhas de Évora, Actas das Jornadas Inter e Pluridisciplinares, Lisboa, Universidade Aberta, 1993/94"
  • 1996 " Miguel Pedroso de Lima O recinto amuralhado de Évora, Estar Editora

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חומות אבורה בוויקישיתוף

תיאור מאת José Luis Espada Feio

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מדריך תיירות, אתר העירייה
  2. ^ 1 2 J.L.Espada Feio