חופניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחופניים
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: צלפאים
משפחה: מצליבים
סוג: חופניים
שם מדעי
Thlaspi
ליניאוס, 1753
חפניים מצויים-פרי

חָפְנַיִם (שם מדעי: Thlaspi) הוא סוג במשפחת המצליבים, שכולל עשבים קטני מידות שפריחתם לבנה. בסוג כ- 75 מינים, בארץ ישראל גדלים בר שלושה מינים.

נפוץ באזורים ממוזגים בחצי הכדור הצפוני- דהיינו ביבשות אסיה, אירופה ומיעוט מהמינים גדל באופן טבעי באמריקה. בייחוד, נפוצים מיני הסוג באזור האירנו-טורני, ובדרום ומרכז אירופה. מינים אחדים בסוג הרחיבו את תפוצתם בעקבות האדם, כדוגמת המין "חופניים נדירים" (Thlaspi arvense), ומהווים עשבים שוטים באזורים ממוזגים בעולם.

חוקר הטבע והפיזיקאי הגרמני בהרנרד מאייר (17671836), הרבה לחקור את הסיסטמטיקה של הסוג, והפריד אותו ל-12 סוגים שונים, כדוגמת Microthlaspi, ו-Noccaea. מחקרים השוואתיים שנעשו לאחר מכן לא קיבלו חלוקה זו, וכיום הסוג חפניים נחשב ליחידה סיסטמטית אחת.

תיאור מורפולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני סוג זה הם עשבים חד-שנתיים או רב-שנתיים. הצמחים קירחים ובכך נבדלים מסוגים דומים כדוגמת אליסון ותריסנית. עלי הצמח התחתונים ערוכים לרוב בשושנת עלים והם מחולקים לטרף ופטוטרת, זאת לעומת העלים הבוגרים שהם יושבים או חובקים את הגבעול.

פרחי הצמח אופייניים למשפחה, וקטנים באופן יחסי. צבע הכותרת לרוב לבן ולעיתים רחוקות סגול או צהוב. הפרי הוא מטיפוס תרמיל ולו צורות שונות, אך עם זאת צורת הפרי במינים המצויים בארץ-ישראל היא דמוית לב או ביצה. הפרי בעל שוליים דמויי כנפיים, והוא נפתח עם ההבשלה. הפרי מחולק למגורות, ובכל מגורה 1-8 זרעים, שמאופיינים במעטה חלק.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורת הפרי שונה במינים שונים, אך עם זאת, מקורו של השם העברי של הסוג מציין את תכונת הפרי של המינים הנפוצים בארץ-ישראל, שיוצר מראה דמוי כפות ידיים שקעורות כחופן.

השם הלטיני, Thlaspi (שמקורו בשפה היוונית), פירושו מגן שטוח, ומתייחס לצורת הפרי. שם זה מוזכר עוד בכתביו של פדניוס דיוסקורידס, שנכתבו במאה ה-1, ונחשבו במשך מאות בשנים למקורות הטובים ביותר לענייני בוטניקה ואחרים.

מיני הסוג בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חופניים מצויים (Thlaspi perfoliatum) - מין זה מאופיין בפרי דמוי לב הפוך. צמח נפוץ שגדל בחבלים הים-תיכוניים של הארץ. הפריחה חלה בחורף ובאביב.
  • חופניים נדירים (Thlaspi arvense) - הפרי דמוי ביצה, עשבים גבוהים בהשוואה למינים האחרים. זהו מין נדיר ביותר בארץ, שגדל בעמקי הגליל ועמק יזרעאל. תפוצתו העולמית רחבה וכן מין זה מרחיב את תפוצתו בעקבות האדם, כמין פולש.
  • חופניים נמוכים (Thlaspi brevicaule) - הפרי דמוי ביצה, והוא נמוך קומה. מין נדיר שגדל במרומי הר החרמון, ופורח בסוף האביב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חופניים בוויקישיתוף