חוקי המרקיז מקווינסברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריקטורה של המרקיז מקווינסברי

חוקי המרקיז מקווינסברי או בקיצור חוקי קווינסברי הוא שמם של כללי התנהגות הנהוגים בענף האיגרוף. החוקים קרויים על שמו של ג'ון דאגלס, המרקיז התשיעי של קווינסברי, שנודע כמי שאימץ את יישום החוקים, אף שהוגה החוקים היה ספורטאי בשם ג'ון גראהם צ'יימברס. חוקי קווינסברי היו הראשונים לשלב את השימוש בכפפות איגרוף כחלק מהאיגרוף המודרני. החוקים נועדו לשמש הן לאגרוף מקצועי והן לאגרוף חובבני, מה שמבחין אותם מחוקי המשחק שהונהגו באמריקה, ואשר נועדו באופן מפורש לצורכי אגרוף חובבני בלבד. כיום, משמש המושג 'חוקי קווינסברי' בשפה האנגלית בעיקר כדי לתאר פעולות המשקפות 'משחק הוגן' או רוח ספורטיבית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקי האיגרוף האמורים נכתבו בידי ג'ון גרהאם צ'יימברס מויילס, וטיוטה שלהם נכתבה בלונדון בשנת 1865, לפני שפורסמו באופן רשמי בשנת 1867 תחת השם "חוקי קווינסברי לספורט האיגרוף". חוקים אלה החליפו את 'חוקי זירת האיגרוף המחודשים של לונדון' משנת 1853, אשר בעצמם החליפו את 'חוקי זירת האיגרוף של לונדון' משנת 1743. חוקים אלה התייחדו בכך ששכנעו את המתאגרפים כי "אל לכם להילחם רק כדי לנצח; לחימה ללא חוקים ומגבלות היא אינה הדרך; אתם חייבים לנצח לפי החוקים". בשנת 1889, חוקי קווינסברי הוכנסו לשימוש גם בארצות הברית ובקנדה.

החוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. יש לנהל משחק אגרוף הוגן בזירה ברוחב 7.315 מטר (24 רגל), או כמה שיותר קרוב לגודל הזירה הזה.
  2. אסור להתגושש או להיצמד ליריב.
  3. כל סבוב יימשך 3 דקות, ותתקיים הפסקה של דקה אחת בין סיבוב לסיבוב.
  4. כאשר אחד מהמתמודדים נופל בשל חולשה או בשל סיבה אחרת, עליו לקום ללא סיוע תוך פחות מ-10 שניות, בזמן שהמתמודד השני יושב בפינתו, וכאשר המתמודד שנפל עומד שוב על רגליו יש להמשיך בסיבוב עד תום 3 הדקות. אם אחד המתמודדים נפל ולא הצליח לקום תוך 10 שניות, לשופט תהיה הסמכות להעניק את הניצחון לזכות המתמודד האחר.
  5. מתמודד הנשען על החבלים חסר ישע, כאשר בהונות רגליו אינן נוגעות בקרקע, ייחשב כאילו נפל.
  6. לא ייערכו חילופים ולא ייכנס כל אדם אחר לזירה במהלך הסבבים.
  7. אם התחרות תיפסק בשל נסיבות בלתי צפויות, השופט יקבע את הזמן והמקום הסמוכים ביותר לצורך המשך התחרות, וזאת כדי להכריע את המשחק, אלא אם המהמרים על המשחק מוכנים לבטל את ההימורים שלהם.
  8. כפפות האיגרוף יהיו בגודל הסטנדרטי, מהאיכות הטובה ביותר ובמצב חדש.
  9. אם כפפת איגרוף נקרעת או נשמטת, יש להחליפה באופן שיספק את רצונו של השופט.
  10. מתמודד על ברך אחת נחשב כמי שנפל ואין להכותו, ואם איסור זה מופר ייחשב כמי שניצח לצורך ההימור על המשחק.
  11. אין להכניס נעליים או מגפיים שמוצמדים אליהן מסמרים.
  12. כל יתר ההיבטים של התחרות ינוהלו לפי 'חוקי זירת האיגרוף של לונדון'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]