חיזיון לאחר הדרשה: יעקב נאבק עם המלאך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיזיון לאחר הדרשה: יעקב נאבק עם המלאך
La Vision après le Sermon (La Lutte de Jacob avec l’Ange), Vision after the Sermon
מידע כללי
צייר פול גוגן
תאריך יצירה 1888
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 91 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 72.2 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי אסכולת פונט אוון, פוסט-אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה NG 1643 (National Galleries Scotland) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הגלריה הלאומית של סקוטלנד, אדינבורו, סקוטלנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיזיון לאחר הדרשה: יעקב נאבק עם המלאךאנגלית: Vision after the Sermon: Jacob Wrestling with the Angel) היא ציור שמן על בד מעשה ידי הצייר הצרפתי פול גוגן משנת 1888. היצירה מוצגת כיום בגלריה הלאומית של סקוטלנד באדינבורו שבסקוטלנד. היצירה צוירה בפונט אוון שבחבל ברטאן בצרפת.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה מתארת נשים ברטאניות בלבוש אופייני לתקופה כאשר הנשים מצויות בתחתית היצירה ובשמאלה. בחלקה הימני העליון של היצירה מתואר חיזיון אותו חוזות הנשים אשר יצאו מהדרשה. החיזיון מופרד מהנשים באמצעות ענף של עץ. בחזיונן רואות הנשים את יעקב נאבק במלאך, בהתאם למסופר בספר בראשית:

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ, וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.

בראשית, ל"ב, כ"ה

את חלק החיזיון של התמונה, המייצג את החיזיון המשותף של הנשים, צובע גוגן ברקע אדום, המדגיש כי זהו סופו של המאבק - מאחר שמדובר בעלות השחר.

יצירה זו, המושפעת מסגנון הציור היפני (ענף עץ המפריד בין חלקי התמונה הוא אלמנט בסגנון זה), וכן מושפעת מפגישתו של גוגן עם הצייר אמיל ברנאר (Bernardt) באותה שנה בה צייר את היצירה. בהיותם בפונט אוון פתחו השנים סגנון במסגרתו אלמנטים שונים ביצירה מפרידים בין חלקיה של היצירה ויצרו את זרם הסינתטיזם.

ביצירה זו חורג גוגן מסגנונו האימפרסיוניסטי - נטורליסטי הקודם. הוא משתמש בצבעים עזים ולא טבעיים (בעיקר הצבע האדום שבחיזיון), וכמעט ואינו משתמש בגווני צבע. חריגה נוספת מהסגנון הנטורליסטי היא העובדה שדמויות המשנה (הדמויות הריאליסטיות) גדולות במידה ניכרת מיעקב והמלאך, ובכך הדבר חורג מכללי הקומפוזיציה המקובלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]