חדקניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חידקניים)
קריאת טבלת מיוןחדקן
חדקן אטלנטי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: חדקנאים
תת־סדרה: Acipenseroidei
משפחה: חדקניים
שם מדעי
Acipenseridae
בונפרטה, 1831
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חדקניים (שם מדעי :Acipenseridae) היא משפחת דגים מסדרת החדקנאים. החדקניים הם דגי גרם המצויים באקלים סובטרופי ובמקומות נוספים. הפרטים הגדולים ביותר יגיעו לגודל של 5 מטרים. המשפחה ידועה בצורתה המוארכת. ביצי הדגים משמשות להכנת קוויאר.

החדקן הוא אחד ממיני הדגים העתיקים בעולם. הוא חי בדרך כלל בסביבה סובטרופית וסובארקטית, באזור הגבול בין אירופה לאסיה ובצפון אמריקה. הם בולטים במבנה גופם הארוך וחסר הקשקשים ולעיתים גודלם יוצא הדופן נע לרוב בין 2 ל-3.5 מטר, אך מינים אחדים אחרים של דג זה מגיעים לגודל של 5.5 מטרים.

רוב החדקנים ניזונים ממזון הנמצא על הקרקעית: בעזרת החוטם הארוך הם בוחשים באדמה רכה ובעזרת המחושים הם מאתרים רכיכות ודגים קטנים. מכיוון שאין להם שיניים הם אינם מסוגלים לתפוס טרף, על אף שפרטים גדולים במיוחד יכולים לבלוע טרף שלם, כולל דגי סלמון וגורי כלב ים.

מינים מסוימים של החדקן גדלים בחוות דגים ומביציהם מכינים קוויאר.

החדקנים גדלים לאט ומגיעים לבגרות בשלב מאוחר בחייהם, דבר ההופך אותם לפגיעים לזיהומים ולשינויים בסביבת החיים. רוב המינים של החדקן נחשבים כיום למינים בסכנת הכחדה עד סכנת הכחדה חריפה.

לפי תיעוד המאובנים, הופיעו החדקנים לראשונה לפני כ-200 מיליון שנה, ומאז עברו מעט מאוד שינויים, עובדה שהקנתה להם את התואר מאובנים חיים.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משפחה חדקניים (Acipenseridae)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חדקניים בוויקישיתוף