חמור (שרק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמור
Donkey
חמור, כפי שהופיע בסרט "שרק 2"
שם ספר "שרק!" (1990)
שם סרט סדרת סרטי "שרק"
הופעה ראשונה "שרק!" (1990)
הופעה אחרונה "שרק לנצח" (2010)
יוצרים ויליאם סטייג
גילום הדמות אדי מרפי, מרק מוסלי, דיין אדוארדס עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב אדי מרפי
דיבוב בשפה העברית ליאור כלפון
מידע
סטטוס פעיל
גזע חמור
מין זכר
דמויות קשורות
משפחה דרקונית (אישה)
פינוט, בננס, פרפיט, איקלר, קוקו ודבי (ילדים)
חברים שרק, הנסיכה פיונה, החתול במגפיים
אויבים לורד פרקווד, הפיה הסנדקית, מקסים, עוץ לי גוץ לי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמוראנגלית: Donkey) הוא דמות בדיונית של חמור המופיע בספר "שרק!" ובסדרת סרטי "שרק". דמותו של חמור הופיעה לראשונה בשנת 1990 בספר "שרק!", ונוצרה על ידי ויליאם סטייג.

חמור הוא חמור קסום שביכולתו לדבר ולשיר. עקב יכולות הדיבור המיוחדות שלו, חמור מבוקש על ידי המשטר העירוני, שמחפש אחר יצורים קסומים כדי לכלוא אותם. במהלך בריחה משומרים, חמור פוגש בעוג ירוק בשם שרק שמגן עליו, חמור מתחיל לראות בו משפחה, מאחר שאין לו משפחה אחרת. חמור יוצא עם שרק לחלץ את הנסיכה פיונה בהוראת לורד פרקווד, ובמהלך המסע פוגש בדרקונית, והשניים מתאהבים. חמור ודרקונית נישאים, ובהמשך אף נולדים להם שישה ילדים, פינוט, בננס, פרפיט, איקלר, קוקו ודבי, שהם הכלאה בין דרקון לחמור.

בסדרת סרטי הקולנוע, דובבה דמותו של חמור בגרסה האנגלית על ידי אדי מרפי, ובגרסה העברית על ידי ליאור כלפון. מגזין "אמפייר" דירג את דמותו של חמור כדמות האנימציה ה-21 הטובה ביותר, מתוך רשימה של 50 דמויות.[1]

בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק

חמור היה בבעלות אישה זקנה שניסתה למכור אותו למשמר המקומי, שהציע כסף עבור כל חיה קסומה. האישה הציגה את חמור כבעל יכולות דיבור, אך על מנת שלא יילקח על ידי המשמר, חמור שתק. האישה ניסתה לגרום לו לדבר ובעת התנגדותו להם נשפכה אבקת קסם על חמור, שהעניקה לו את היכולת לעוף. חמור החל לעוף, וחשף בפני כולם את יכולות הדיבור שלו, אך לרוע מזלו הקסם התפוגג תוך כמה שניות, והוא נפל על האדמה. עם נפילתו על האדמה, השומרים רצו לעברו, והוא החל בבריחה.

לאחר ריצה ארוכה, חמור נתקל בעוג ירוק בשם שרק, וזה הגן עליו והבריח את השומרים. לאחר שהשומרים ברחו, חמור הלך בעקבות שרק, אך זה התעצבן מכך, וניסה להפחידו, אך ללא הצלחה. שרק הציג בפני חמור את ביתו, ועל אף הגשם החזק שירד והסכנה מפני חזרת השומרים, שרק הורה לחמור להישאר מחוץ לבית, ולא להיכנס אליו.

בבוקר שלמחרת, שרק מצא מחוץ לביתו יצורים קסומים רבים, ואלו סיפרו לו כי הם הגיעו לביתו על מנת לתפוס מחסה מפני הלורד פרקווד, שרוצה לכלוא אותם. שרק החליט להתעמת עם פרקווד, ויחד עם חמור, לאחר שאף אחד אחר לא רצה להתלוות אליו, הוא יוצא אל טירתו.

בהגיעו אל הטירה, שרק התעמת עם לורד פרקווד, שהציע לו לקבל לרשותו את הביצה בחזרה, נקייה מיצורים קסמים, אם הוא יציל עבורו נסיכה בשם פיונה. שרק הסכים להצעה, ויצא לכיוון הטירה בה הנסיכה כלואה, כשהוא מלווה בחמור. בטירה בה הנסיכה כלואה, שרק חיפש אחר הנסיכה, כשחמור נאלץ להתמודד עם דרקון ענק שתקף אותו. הדרקון התגלה כנקבה, שהתאהבה בחמור, ולקחה אותו לחדר האוצרות שלה. במקביל, שרק מצא את פיונה, הוציא אותה מהחדר בה היא הייתה כלואה ולאחר מכן שחרר את חמור מידי הדרקונית.

שרק, חמור ופיונה החלו בדרכם חזרה אל טירתו של לורד פרקווד, כשפיונה מנסה להסתיר מהם את הקללה ממנה היא סובלת, בד בבד כשהיא ושרק מתאהבים זו בזה. בסופו של דבר, השניים מתוודעים לרגשותיהם, ובורחים מלורד פרקווד, שנאכל על ידי הדרקונית, שהתאחדה עם חמור, לאחר שגם הוא התאהב בה.

שרק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק 2

דרקונית נמצאת במצב רוח עצבני, וחמור לא מבין למה, ולכן הוא השתכן בביתם של שרק ופיונה, בזמן שהם בירח דבש. כאשר שרק ופיונה חזרו, חמור סיפר להם כי הם הוזמנו לממלכת "הרחק הרחק מכאן" על מנת להתחתן באופן רשמי, היות שפיונה היא נסיכה, מבלי שהוריה יודעים כי היא הפכה לעוג.

בהרחק הרחק מכאן, החתונה משתבשת כאשר אביה של פיונה, המלך הרולד, לא מקבל את הפיכתה לעוג ואת שרק כבעלה, בעוד אימה של פיונה, המלכה ליליאן, גוערת בו להתחשב ברגשות ביתם. על מנת לרצות את פיונה, שרק מסכים לצאת עם אביה לציד ביערות, ולוקח איתו את חמור. ביערות, השניים פוגשים בחתול בית בשם החתול במגפיים, שמספר להם כי הוא נשכר על ידי אביה של פיונה להרוג אותם. שרק סולח לחתול, בתנאי שיצטרף אליהם לברר מדוע אביה של פיונה רוצה להרוג אותו, בעוד חמור מתנגד לכך, וממשיך לחשוד בחתול במגפיים.

חמור, שרק והחתול במגפיים גנבו ממשרדה של הפיה הסנדקית שיקוי יופי, אותו חמור ושרק שותים. ביום שלמחרת, שרק וחמור מגלים כי השיקוי עבד, כאשר שרק הפך לאדם וחמור הפך לסוס לבן, ובידי שרק עולה המחשבה כי במראה החדש שלו פיונה תאהב אותו יותר, והוא דוהר על חמור בחזרה להרחק הרחק מכאן. בהרחק הרחק מכאן, שרק מגלה כי פיונה התאהבה במקסים, מתוך מחשבה כי הוא למעשה שרק. שרק, חמור והחתול במגפיים מנסים לפנות לפיונה, אך נעצרים, ונשלחים לכלא.

בכלא, השלושה מחולצים על ידי שלושת החזירונים, פינוקיו וג'ינג'י, ויוצאים לממלכה, על מנת לעצור את נישואיה של פיונה למקסים. בממלכה, שרק וחמור עוצרים את נשיקתם של פיונה ומקסים, וגורמים למותה של הפיה הסנדקית, המתגלה כאימו של מקסים, שנאלץ לברוח. לאחר מכן, פיונה ושרק מתנשקים, ושיקוי היופי פג, מה שגורם לחמור להיות עצוב, אם כי שרק מעודד אותו באומרו כי בשבילו הוא תמיד יהיה סוס יפה תואר.

חמור מופיע יחד עם החתול במגפיים בפני קהל הממלכה, והשניים מתיידדים. לאחר מכן, דרקונית מופיעה, ומספרת לחמור כי מצב הרוח הזועף שהיה לה נבע מהיריון, ומציגה לו את ששת ילדיו הדרקונים-חמורים: פינוט, בננס, פרפיט, איקלר, קוקו ודבי.

שרק השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק השלישי

לאחר שהמלך הרולד מת, שרק מוכתר כיורש הבא, אך מכיוון שאינו רוצה לכהן כמלך, הוא יוצא לחפש את יורשו הבא של הרולד, המתגלה כנער בגיל העשרה שמתגורר בממלכה מרוחקת ושמו ארתור. יחד עם חמור והחתול במגפיים, שרק יוצא להביאו. לאחר צאתם של שרק, חמור והחתול במגפיים לממלכה המרוחקת, מקסים חוזר, משתלט על הרחק הרחק מכאן, ומציף אותה במכשפות.

בינתיים, שרק, חמור והחתול במגפיים אינם מצליחים לשכנע את ארתור להצטרף אליהם במסעם בחזרה להרחק הרחק מכאן, כשהוא מפקפק באמינות דבריהם. בסופו של דבר, ארתור מצטרף אליהם, והם שטים בחזרה להרחק הרחק מכאן, אם כי כעבור זמן מה ספינתם מתנגשת בקרחון ומתרסקת על חוף אי בודד. הארבעה פוגשים בקוסם, וזה מחזיר אותם לממלכה, אם כי במהלך המעבר הקסום חמור והחתול במגפיים מתחלפים בגופים שלהם.

בהרחק הרחק מכאן, הארבעה מגלים כי מקסים השתלט על הממלכה, אך עוד לפני שהם מגבשים תוכנית תקיפה, ארתור עוזב, לאחר שהוא מגלה כי שרק היה הראשון לכתר, ולא הוא. בחסרנו של ארתור אלו מפסידים, נכלאים, ונשלחים להצגה בה מקסים מתכנן להרוג אותם.

רגע לפני שמקסים תוקע את חרבו בגופו של שרק, ארתור מופיע, ולאחר קרב קצר, הוא מביס את מקסים, וחובש את כתר המלכות. הקהל מריע, וחמור והחתול במגפיים עולים לשיר, כשהגופים שלהם עדיין מוחלפים. בסופו של דבר, הקוסם מופיע, ומחזיר כל אחד לגופו.

שרק לנצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק לנצח

במליאת שנה להולדת ילדיהם של שרק ופיונה, פרגוס, פרקל ופלישיה, חמור, דרקונית וילדיהם מתלויים אליהם לחגיגת יום הולדת בהרחק הרחק מכאן. בעת הדלקת נרות העוגה, ילדיו של חמור הורסים את העוגה וגורמים לבלגן גדול, שמעצבן את שרק. שרק העצבני פונה לעוץ לי גוץ לי, שמעניק לו חיים במציאות חלופית, שבה הוא לא הכיר את חמור ולא נישא לפיונה.

במציאות החלופית, שרק נאסר, ונשלח בכרכרה לכלא. שרק מגלה כי המוביל את הכרכרה הוא חמור, ושרק משכנע אותו לעזור לו לברוח. לאחר שהשניים בורחים, חמור מפקפק באמינותו של שרק, אך לאחר ששרק בוכה על אובדן חייו הקודמים, חמור מופתע מכך שמפלצת בוכה, ומתחיל להתיידד עם שרק. חמור מתגלה כבעל אינטליגנציה גבוהה, והוא אף מוביל את תקיפת ממלכתו של עוץ לי גוץ לי, ועוזר לשרק לגלות כיצד אפשר להפר את הסכם המציאות החלופית שעליו הוא חתם.

כאשר המצב חוזר לקדמותו, שרק אומר לחמור כי הוא מהאנשים החשובים לו בחייו, ומחדש את יום ההולדת של ילדיו.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חמור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]