חמישים גוונים של אפור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמישים גוונים של אפור
Fifty Shades of Grey
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על חמישים גוונים של אפור
בימוי סאם טיילור-ג'ונסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הארווי ווינסטיין
תסריט אדריאן הודג'
עריכה סוזן ליטנברג
סברינה פליסקו
שחקנים ראשיים דקוטה ג'ונסון
ג'יימי דורנן
אלואיז ממפורד
לוק גריימס
ריטה אורה
ויקטור ראסוק
מקס מרטיני
דילן ניל
ג'ניפר אילי
קאלום קית' רני
מרשה גיי הארדן
מוזיקה דני אלפמן
מגוון אמנים
צילום סימוס מק'גרבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניה
ארצות הברית
חברת הפקה Focus Features
Michael De Luca Productions
Trigger Street Productions
חברה מפיצה אולפני יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 בפברואר 2015
משך הקרנה 125 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט ארוטי, סרט דרמה, BDSM film עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40 מיליון דולר[1]
הכנסות 570 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו fiftyshadesofgrey
סרט הבא חמישים גוונים של אופל
http://www.fiftyshades-movie.co.uk/ האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמישים גוונים של אפוראנגלית: Fifty Shades of Grey) הוא סרט בריטי-אמריקאי ארוטי מסוגת דרמה רומנטית שיצא בשנת 2015. הסרט בוים בידי סאם טיילור-ג'ונסון עם תסריט של קלי מרסל, והוא מבוסס על רומן בשם זה משנת 2011 מאת הסופרת אי. אל. ג'יימס. בסרט מככבת דקוטה ג'ונסון כאנסטסיה סטיל, סטודנטית שמתחילה מערכת יחסים סאדו-מזוכיסטית עם איש עסקים צעיר בשם כריסטיאן גריי (ג'יימי דורנן).

סרט ההמשך, "חמישים גוונים של אופל", יצא ב-10 בפברואר 2017. ב-9 בפברואר 2018 יצא עוד סרט המשך, "חמישים גוונים של שחרור". בשנת 2016 יצא סרט פרודיה על הסרט בשם "חמישים גוונים של שחור".

תקציר עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייה של הסטודנטית לספרות, אנסטסיה "אנה" סטיל, משתנים לתמיד לאחר שהיא פוגשת גבר עשיר ויפה תואר בשם - כריסטיאן גריי (Grey פירושו אפור, מכאן כפל משמעות שאבד בתרגום לעברית: חמישים צללים לגריי). גריי משמש כמנכ"ל "גריי אחזקות בע"מ" וחובב BDSM. לאחר שהוא פוגש את אנה הוא מחליט לחשוף בפניה את עולמו, ומציע לה עסקה עם חוזה כך שהיא תהפוך להיות הנשלטת שלו.

אנסטסיה "אנה" סטיל היא סטודנטית בשנתה האחרונה באוניברסיטת המדינה של וושינגטון בונקובר, וושינגטון, עם חברתה הטובה ביותר, קתרין "קייט" קאוואנה, אשר כותבת עבור עיתון הסטודנטים שלהם. עקב מחלה, קייט משכנעת את אנה להחליף אותה ולראיין את כריסטיאן גריי בן ה-27, יזם צעיר, עשיר ומצליח להפליא. אנה מיד נמשכת אל כריסטיאן, אך גם מוצאת אותו מאיים. כתוצאה מכך, היא לא מצליחה לשאול את השאלות הנכונות ויוצאת ממשרדו של כריסטיאן בתחושה שהריאיון היה כושל. אנה מנסה לנחם את עצמה עם המחשבה ששניהם לא יפגשו יותר לעולם. אולם, היא מופתעת כאשר כריסטיאן מופיע במקום העבודה שלה, החנות של קלייטון, החנות העצמאית הגדולה ביותר לחומרי בניין בכל אזור פורטלנד. בזמן שהוא רוכש פריטים שונים הכוללים אזיקונים, נייר דבק וחבל. אנה מודיעה לכריסטיאן שקייט תשמח לצרף תמונות למאמר שלה עליו ומשאירה לה. כריסטיאן עוזב את אנה עם מספר הטלפון שלו. מאוחר יותר באותו היום, קייט דוחקת באנה להתקשר לכריסטיאן ולארגן יום צילום עם הידיד הצלם שלהן, חוזה רודריגז.

למחרת, חוזה, קייט ואנה מגיעים ליום הצילומים במלון בו מתאכסן כריסטיאן, וכריסטיאן מזמין את אנה לשתות עמו קפה. השניים משוחחים ביניהם בבית קפה, וכריסטיאן שואל את אנה אם היא יוצאת עם מישהו, מזכיר במפורש את חוזה. כשאנה משיבה לו שהיא אינה יוצאת עם אף אחד, כריסטיאן מתחיל לשאול אותה על המשפחה שלה. במהלך השיחה אנה מגלה שכריסטיאן הוא רווק, אבל הוא לא "בחור בסגנון לבבות ופרחים". אנה מסתקרנת ממנו, במיוחד אחרי שהוא מושך אותה מהדרך כשנהג אופניים מתקרב אליה במהירות. אולם, אנה חושבת שהיא לא מושכת מספיק בשביל כריסטיאן, לרבות אכזבתה של קייט.

אחרי שאנה מסיימת את הבחינות שלה, היא מקבלת חבילה מכריסטיאן המכילה מהדורות ראשונות של הספר "טס לבית דרברוויל", מה שמדהים אותה. מאוחר יותר באותו לילה, אנה יוצאת לשתות עם חבריה, ובמהלך הבילוי, היא מתקשרת לכריסטיאן בעודה שיכורה. כריסטיאן מודיע לה שהוא יבוא לאסוף אותה מפני שהיא שתתה יותר מדי. אנה יוצאת החוצה כדי לנשום מעט אוויר צח, וחוזה מנסה לנשק אותה, אך נעצר בידי כריסטיאן שהגיע למקום. אנה עוזבת יחד עם כריסטיאן, אבל לא לפני שהיא מגלה שקייט החלה לפלרטט עם אחיו של כריסטיאן, אֶלִיוֹט. מאוחר יותר, אנה מתעוררת ומוצאת את עצמה בחדר המלון של כריסטיאן, שם הוא נוזף בה על כך שהיא אינה שומרת על עצמה. לאחר מכן כריסטיאן חושף בפניה שהוא רוצה לשכב איתה. תחילה הוא אומר שאנה תצטרך לחתום על ניירת לפני שיהיה ביניהם מגע כלשהו, אבל הוא לא עומד בפיתוי ומנשק אותה במעלית.

אנה יוצאת עם כריסטיאן, והוא מטיס אותו במסוק שלו אל הדירה שלו. שם, כריסטיאן מתעקש שאנה תחתום על טופס לשמירת סודיות האוסר עליה לדבר על כל דבר שמתרחש ביניהם, ואנה מסכימה. הוא מזכיר עוד טפסים שהיא צריכה לחתום עליהם, אך תחילה הוא לוקח אותה אל חדר המשחקים שלו שמלא בצעצועים ומכשירים של BDSM. שם הוא מודיע לה שהחוזה השני יהיה זה של שליטה וכניעה, ושלא יהיה ביניהם קשר רומנטי, רק מיני. החוזה אף אוסר על אנה לגעת בכריסטיאן או ליצור עמו קשר עין. בשלב הזה, כריסטיאן מגלה שאנה היא בתולה ומסכים לקחת את הבתולין שלה מבלי שהיא חתמה על החוזה. לאחר מכן אנה וכריסטיאן שוכבים.

בבוקר למחרת, אנה וכריסטיאן שוב שוכבים, ואמא שלו, שמגיעה רגעים ספורים אחרי האקט המיני שלהם, מופתעת לפגוש את אנה, מאחר שהיא חשבה שכריסטיאן הוא הומוסקסואל מפני שהיא מעולם לא ראתה אותו עם אישה. מאוחר יותר, כריסטיאן יוצא עם אנה לאכול והוא חושף בפניה שאיבד את בתוליו בגיל חמש עשרה לאחת מחברותיה של אימו שהיה הנשלט שלה למשך שש שנים, ושמערכות היחסים הקודמות שלו, שהתנהלו תחת חוזה השליטה והכניעה, נכשלו עקב חוסר התאמה. הם קובעים לצאת שוב, וכריסטיאן מסיע את אנה אל הדירה שלה, שם היא מגלה שהיא קיבלה מספר הצעות לראיונות עבודה, ומודה בפני קייט שהיא שכבה עם כריסטיאן.

במהלך הימים הבאים, אנה מקבלת מספר חבילות מכריסטיאן. הן כוללות מחשב נייד, על מנת ששניהם יוכלו לתקשר אחד עם השני, מאחר שלא היה לאנה מחשב משלה, וגרסה מפורטת יותר של חוזה השליטה והכניעה. היא וכריסטיאן מתכתבים בתוכנת האימייל, ואנה מתגרה בו ומסרבת לכבד סעיפים מסוימים בחוזה, כמו לאכול מזון מרשימה שנקבעה מראש. מאוחר יותר, אנה נפגשת עם כריסטיאן על מנת לדון על החוזה, אך נהיית המומה יותר מהאפשרות לחתום על הסכם ה-BDSM ביניהם, ומהאפשרות לקיום קשר מיני עם כריסטיאן, אשר לא תהיה בו רומנטיקה. לאחר שהיא מבינה שיש לה רגשות כלפי כריסטיאן, היא עוזבת אותו ולא נפגשת עמו עד טקס סיום הלימודים שלה, שם הוא נושא נאום בתור אחד התורמים לאוניברסיטה. אחרי הטקס, אנה מסכימה לחתום על חוזה השליטה והכניעה.

אנה וכריסטיאן שוב נפגשים כדי להמשיך לדון על החוזה, והם עוברים על הגבולות הרכים והקשים של אנה. כריסטיאן מרביץ לאנה בישבן בפעם הראשונה; החוויה הזו משאירה אותה מגורה ומעט מבולבלת. תחושת הבלבול מתגברת כשכריסטיאן ממשיך לשלוח לה מתנות, ומהעובדה שהוא מבקש ממנה לפגוש את המשפחה שלו. השניים ממשיכים בהסכם שלהם מבלי שאנה חתמה על החוזה.

אנה מנסה לדבר עם כריסטיאן אך הוא מסרב והיא מתאכזבת פעם נוספת על כך שאינה יכולה לגעת בכריסטיאן ולדבר איתו כמו אנשים רגילים. אנה שואלת למה הוא רוצה לפגוע בה ולהעניש אותה כחלק מה-BDSM אך הוא מסרב להסביר ואומר שאם יגיד לה היא לא תוכל להסתכל עליו שוב באותה צורה. אנה שואלת את כריסטיאן אם הוא רוצה להעניש אותה באותו רגע, והוא עונה לחיוב. אנה מבקשת שיעניש אותה בצורה הקשה ביותר שיכולה להיות להם במערכת היחסים, בעודה מאמינה שרק כך היא תוכל להבין. אנה וכריסטיאן נכנסים לחדר המשחקים של כריסטיאן, והוא מצווה אותה להתכופף על שולחן. הוא אומר לה לספור יחד איתו, ומצליף בגבה 6 פעמים. עם סיום ההצלפות, כריסטיאן מתקרב אל אנה כדי להרים אותה אך היא אומרת לו להתרחק. אנה נחרדת מכריסטיאן ומהמעשה ואומרת לו להתרחק ממנה. אנה מזדעזעת מכך שכריסטיאן מפיק מזה הנאה, ויוצאת מהחדר בוכה וכאובה, עם אזהרה לכריסטיאן שלא יתקרב אליה יותר.

בסופו של דבר, אנה מבקשת מכריסטיאן את הרכב הישן שלה חזרה שכריסטיאן מכר אותו לטובת רכב חדש טוב יותר. אנה עוזבת את הדירה שכריסטיאן נתן לה, וכשנכנסת למעלית כריסטיאן עוקב אחריה, אך היא מרחיקה אותו והמעלית נסגרת.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הפך לסרט שובר קופות ביחס לקטגוריה שלו (סרט למבוגרים בלבד) משהכניס למעלה מ-158.3 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו.[2]

למרות ביקורות מעורבות, זכה הסרט להצלחה קופתית מיידית, שבר שיאים קופתיים רבים והכניס מעל ל-$569 מיליון ברחבי העולם. הסרט נמצא במקום הרביעי ברשימת הסרטים המרוויחים של שנת 2015.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Fifty Shades of Grey (פסקול)

את המוזיקה המקורית לסרט כתב והלחין דני אלפמן, אבל הפסקול כלל רק שני שירים שלו, כאשר הפסקול המקורי נכתב ומבוצע על ידי אמנים כגון: ביונסה, סיה ואלי גולדינג. השיר החמישי של פסקול הסרט, שביצעה הזמרת אלי גולדינג - "Love Me Like You Do", יצא לאור כסינגל השני מתוך הפסקול והגיע לעשרת הגדולים במצעד Hot 100 של מגזין Billboard.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע וכתבות:

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sperling, Nicole (15 בנובמבר 2013). "Cover Story: Fit To Be Tied". Entertainment Weekly. נבדק ב-10 בדצמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ שובר את המסך: 50 גוונים של אפור הכניס 158.3 מיליון דולר בסופ"ש הראשון, באתר כלכליסט, 15 בפברואר 2015
  3. ^ Listen To Ellie Goulding's Sexy New Song From 'Fifty Shades of Grey' Soundtrack, Billboard (באנגלית)