חסוס דה טוורנגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסוס דה טוורנגה
Jesús de Tavarangüé
הריסות הכנסייה במיסיון
הריסות הכנסייה במיסיון
הריסות הכנסייה במיסיון
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 1993, לפי קריטריונים 4
שטח האתר 15.88 הקטאר (אתר מורשת עולמית) עריכת הנתון בוויקינתונים
חלק מתוך המסיון הישועי לה סנטיסימה טרינידאד דה פרנה וחסוס דה טוורנגה
מידע כללי
סוג אתר ארכאולוגי, חורבות, המיסיונים הישועיים של הגוארני, מורשת תרבותית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם ישו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום חזוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פרגוואי עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 15.88 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 27°03′22″S 55°45′11″W / 27.056°S 55.753°W / -27.056; -55.753
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הריסות המסיון הישועי חֵסוּס דֶה טַוַורַנְגֶהספרדית: Jesús de Tavarangué, "ישו מטוורנגה") שוכנות עשרה ק"מ צפונית-מערבית למיסיון הישועי לה סנטיסימה טרינידאד דה פרנה וכ-30 ק"מ צפונית לעיר אנקרנסיון (Encarnación) בדרום-מזרח פרגוואי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוכחות הישועים החלה בפרגוואי בהיתר של המלך פליפה השני, מלך ספרד ב-1588, ומטרותיהם היו להגן על אוכלוסיית האינדיאנים המקומית מפני הניצול האירופי שדירדר אותם לסף עבדות, ובה בעת לנצר אותם ולהעניק להם חינוך. בשנת 1609 הוענק אזור הספר של ריו דה לה פלטה למיסיון הישועי אשר הקים בו יישובים שכונו "רדוקסיונס" (Reducciones), ולכל אחד מהם היה מיסיון משלו. סך הכל הוקמו במהלך המאה ה-17 והמאה ה-18 30 יישובים ישועיים, 8 מהם בשטחה של פרגוואי, 7 בברזיל ו-15 הנותרים בארגנטינה.

יישוב בשם חסוס דה טוורנגה הוקם בשנת 1685 במקום אחר, והועבר למיקומו הנוכחי מספר שנים לאחר מכן כאשר הוקם מיסיון בשם זה. המיסיון פעל עד שנת 1767, אך הכפר חסוס שהוקם בצמוד ממזרח לו עדיין מאוכלס. מתחם המיסיון אינו גדול והוא בנוי בצורת מלבן באורך של 450 מטר וברוחב של 360 מטר. השריד החשוב ביותר שנשמר במקום הוא הקומה הראשונה של מבנה הכנסייה, ובו שתי שורות עם שבעה עמודים בכל אחת. בניית הכנסייה החלה בשנות החמישים של המאה ה-18 אך לא הסתיימה כאשר המיסיון חדל מלפעול. לצידה השתמרו שרידים של הכיכר המרכזית, הקלויסטר, בתי מגורים ובתי קברות.

בשנת 1993 הוכרז אתר המיסיון כאתר מורשת עולמית יחד עם אתר המיסיון הישועי לה סנטיסימה טרינידאד דה פרנה. שני מיסיונים אלה הצטרפו למיסיונים הישועיים של הגוארני בארגנטינה ובברזיל שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית בשנת 1983, ובשנת 2000 צורפה לרשימה גם חוות הישועים בקורדובה בארגנטינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חסוס דה טוורנגה בוויקישיתוף