ט'פול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ט'פול
קומנדר ט'פול.
קומנדר ט'פול.
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
הופעה ראשונה הפרק "Broken Bow: Part 1" - פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2001
הופעה אחרונה הפרק "These Are the Voyages...‎" - פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2005
מספר הופעות 98 פרקים
גילום הדמות ג'ולין בליילוק
מידע
גזע וולקנית
מין נקבה
מקצוע קצינת מדע
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה ט'לס - אמא
קוס - ארוס / בעל / גרוש
צ'ארלס טאקר - בעל (במציאות חלופית)
לוריאן - בן (במציאות חלופית)
אליזבת - בת (שיבוט)
ת'מיר - סבתא-רבתא
חברים ג'ונתן ארצ'ר
צ'ארלס טאקר

קומנדר ט'פולאנגלית: T'Pol) היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". היא וולקנית המשמשת כקצינת המדע על סיפון ספינת החלל אנטרפרייז. את דמותה מגלמת השחקנית ג'ולין בליילוק.

יצירת ופיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי המפיק ריק ברמן, הכוונה המקורית הייתה כי גרסה צעירה של ט'פאו תהיה הקצינה הוולקנית שתשרת על סיפון האנטרפרייז בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". אולם במקום זאת, לאחר שהתברר כי ישנם קשיים משפטיים בשימוש בדמות מהסדרה המקורית, המפיקים יצרו את ט'פול.[1]

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ט'פול היא הקצינה הוולקנית הראשונה המשרתת תקופה ממושכת על ספינת חלל של כדור הארץ. השיא הקודם היה עשרה ימים; ט'פול שירתה על האנטרפרייז במשך עשר שנים (2151–2161). כתת-קומנדר, הכפופה לפיקוד העליון של וולקן, היא הוצבה על סיפון ספינת החלל אנטרפרייז בחודש אפריל 2151, כמשקיפה על קפטן ג'ונתן ארצ'ר וצוותו, מאחר שהפיקוד העליון התעקש כי הצוות איננו מוכן עדיין לצאת לחקור את החלל הבין-כוכבי. הצלחתה של משימתה הראשונה של האנטרפרייז הובילה לכך שלספינה זו ניתן מנדט ממושך לחקור את החלל; ט'פול נתבקשה להישאר על סיפונה.

ט'פול נשארה על סיפון האנטרפרייז למרות מספר ניסיונות של הממונים עליה להשיבה לוולקן. החלטתה של ט'פול גררה ביקורת לא מבוטלת עליה מצד הממונים עליה, ולהגדלת התמיכה בה מצד הקפטן שלה; בסופו של דבר היא התפטרה מהפיקוד העליון וקיבלה על עצמה משרת שדה מצי הכוכבים בשנת 2154, וכתוצאה מכך הוענקה לה דרגת שדרה של קומנדר בצי הכוכבים.

בתחילה, אנשי צוות האנטרפרייז התייחסו אליה בטינה ובחשדנות, וט'פול נאלצה לזכות באמון של חבריה הקצינים, כאשר קומנדר צ'ארלס טאקר היה במיוחד מוקד לחיכוכים עימה בשל תפיסתו כי היא מרגלת לטובת הוולקנים וכי לשניים אישיויות שונות מאוד. דמותה של ט'פול התפתחה מזה של "תקליט שבור" המצטט שוב ושוב את הדוגמה של מועצת המדעים הוולקנית, לדמות בעלת מוח מדעי סקרן. אף שהיא בגלוי איננה מתריסה או דוחה את הפסיקות של מועצת המדעים הוולקנית, חוויותיה על האנטרפרייז הוכיחו לה שהמועצה יכולה גם לשגות.

ט'פול היא הרבה יותר רגשנית מאשר וולקנים רבים אחרים, ותמיד נאבקת לשלוט ברגשותיה, משהו שמשדאיג מאוד את אמא שלה. רגשותיה הפכו אפילו יותר קשים לשליטה בעקבות חשיפתה לעפרת טרליון, חומר רעיל אשר פוגע בחלק במוח האחראי על שליטתה ברגשות. עם זאת, ט'פול משמשת כסמל של השלמות הוולקנית. נכונותה לפקפק בהחלטות מעופשות ואנוכיות של הממונים עליה, והכבוד שלה לתפקידו של קפטן ארצ'ר בנקודת הפתיחה של יחסי אנושות / וולקנים.

במשך כל 98 פרקי "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", רק פעם אחת בלבד ט'פול אומרת את הברכה הוולקנית האיקונית "חייה חיים ארוכים ושגשג" (במקור: "Live long and prosper"). כמו כן, למעט החלק השני של הפרק הכפול "In a Mirror, Darkly", ט'פול מעולם לא נראית מבצעת את ההצדעה הוולקנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני אנטרפרייז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק 24 של עונה 3 "Zero Hour", ט'פול אומרת לטאקר שהיא לא זקנה - היא תהיה בת 66 רק ביום הולדתה הבא.[2] ט'פול נולדה ב-2088 או ב-2089 (כפי שנמדד על פני כדור הארץ, מה שהופך אותה לבת 62 או 63 בזמן אירועי פרק הפתיחה של הסדרה "Broken Bow"‏[3]). ט'פול היא הבת היחידה של ט'לס, מדריכה באקדמיה הוולקנית למדעים, ושל בעלה. על פי המסורת הוולקנית, ט'פול נקשרה עם וולקני בשם קוס בזמן ששניהם היו ילדים, והשניים צפויים להינשא כשיהיו מבוגרים ("Breaking the Ice").

כילדה, דרכה בחיים של ט'פול הושפעו בהשראת השגרירה ו'לאר, אשר בה צפתה במשא-ומתן עם האנדוריאנים במהלך הסכם משנת 2097 על החזקת כוכב לכת בשם "פא'אן מוקר" ("Fallen Hero").

כ-16 שנים לפני שהצטרפה לצוות האנטרפרייז, ט'פול שימשה כסוכנת של שירות המודיעין של וולקן. בגיל 47 היא סיימה את הכשרתה עבור משרד הביטחון של וולקן. במהלך אחת ממשימותיה הראשונות, ללכוד שני וולקנים סוררים, היא נאלצה לירות ולהרוג אחד מהם. היא התפטרה מהשירות כתוצאה מכך, ורגשי האשמה על הרג מישהו, פנים אל פנים, גרם לה לסבול מהתמוטטות עצבים או התמוטטות נפשית, שהובילה אותה לעבור תהליך של "פולארה" (Fullara), אשר מחק מזכרונה את האירוע. "המחסום" על זיכרון זה נעלם, כאשר היא הופעלה מחדש כסוכנת, לתקופה קצרה במהלך שנת 2152, על מנת ללכוד את הוולקני הנמלט השני, והיא חוותה התמוטטות נפשית נוספת. כאשר הוצגה בפניה שוב האפשרות לדכא את הזיכרון אודות מעשה ההרג, היא בחרה במקום זאת להמשיך ולחיות עם זיכרון זה ("The Seventh").

בעודה משרתת במשרד הביטחון של וולקן, ט'פול הייתה מעורבת גם במשימה אל כוכב לכת הסמוך לחלל הרומולאני. מייג'ור טאלוק היה כפוף אליה במהלך משימה זו. עם זאת, ללא ידיעתה של ט'פול, טאלוק היה מרגל רומולאני שהתחזה לוולקני העובד עם השגריר (המושחת) ו'לאס מהפיקוד העליון של וולקן. מטרתם הייתה לקדם את הכיבוש של וולקן על ידי אימפריית הכוכבים הרומולאנית ("Kir'Shara").

לאחר התפטרותה ממשרד הביטחון של וולקן, ט'פול שירתה על סיפון הסלייה (Seleya) במשך שנה אחת, תחת פיקודו של קפטן ווריס ("Impulse").

בשנת 2149, ט'פול החלה את כהונתה בקונסוליה של הפיקוד העליון של וולקן על פני כדור הארץ, וסייעה לשגריר סובאל בפיקוח על התקדמות האנושות לכיוון חקר החלל ("Fusion"). היא נבחרה על ידי סובאל ללוות את קפטן ג'ונתן ארצ'ר בעת משימתו הראשונה על סיפון האנטרפרייז NX-01 כמשקיפה, תת-קומנדר ונציגת וולקן. כאשר המשימה הסתיימה בהצלחה, והאנטרפרייז קיבלה "אור ירוק" להמשיך במשימה של חקר החלל, ט'פול נבחרה להישאר על הסיפון, כקצינת המדע ("Broken Bow").

פא'נאר, טרליום, מיזוג מוחות, רגשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולקנית ט'פאו, מתוך "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967

ט'פול, המתוארת על ידי הממונים עליה כיוצאת דופן וכמורדת, מוקסמת על ידי טולאריס, חבר בקבוצה של וולקנים חפים מכל רגש, בה נתקלה במהלך השנה הראשונה שלה על האנטרפרייז. טולאריס מציג בפניה את היכולת לבצע מיזוג מוחות (אשר באותה העת נחשב לפעילות אסורה בין וולקנים). היא מנתקת את יחסיה עם טולאריס אחרי שהיא ביקשה ממנו להפסיק את מיזוג מוחות והוא סירב, בניסיון להמשיך בכוח במיזוג, ללא הסכמתה (פעולה אשר במהותה היא סוג של אונס נפשי), וגרם לה לשבור את המיזוג בכוח. מאוחר יותר, היא מגלה כי נדבקה בתסמונת פא'נאר (Pa'nar) מהמפגש עם טולאריס. ט'פול מגלה כי וירוס זה הוא חשוך מרפא (אחד מתוך מספר נקודות הקבלה לנגיף ה-HIV האנושי). בשנת 2154 נודע לט'פול כי מצבה נגרם למעשה על ידי מיזוג מוחות שלא בוצע כהלכה, על ידי אדם לא מאומן, ובניגוד לפסיקתו של הפיקוד העליון של וולקן, המצב ניתן לריפוי על ידי מגע של מוח מנוסה (שירות שמוענק לט'פול על ידי הוולקנית - לימים: הבכירה - ט'פאו).

ל'טפול נאמר כי היא איננה מסוגלת, מבחינה גנטית, ליזום מיזוג מוחות, אולם בשנת 2154, בעקבות הפלת המשטר בוולקן אשר הסתייג ממיזוגי מוחות, היא למדה שלא כך. היא ביצעה את מיזוג המוחות הראשון שלה עם הושי סאטו, בסיועו של ג'ונתן ארצ'ר, אשר למד פרטים על מיזוגי מוחות במהלך התקופה בה החזיק בתוכו את הקטרה של סוראק. למעשה, לא רק שט'פול היא טלפתית, בפרק "Affliction" מתגלה כי היא מסוגל לתקשר עם טאקר על פני מרחקים גדולים, באמצעות היכולות המנטליות החדשות שמצאה בתוכה. כשנה לאחר מכן, בפרק "Bound", מסתבר כי היכולת הזו נבעה בשל זיווג בין השניים.

במהלך השנים הראשונות של ט'פול על סיפון האנטרפרייז, היא הפגינה נכונות יוצאת דופן (לוולקן) לבחון את התרבות והמנהגים של בני האדם, למרות שהיא הצהירה כי מאכלים של בני אדם אינם לטעמה. לאחר דיון עם קומנדר צ'ארלס טאקר, היא דגמה פאי פקאן, קינוח שבתחילה היא דחתה בטענה כי הוא "בעיקר סוכר". היא החלה להשתתף באירוע חברתי שבועי של הספינה - הקרנת סרט לילית עם קפטן ארצ'ר, והביעה התפעלות מסוימת מהסרט "פרנקנשטיין". היא הפגינה הצלחה מועטה באכילה עם צ'ופסטיקס, להנאתם של עמיתיה אנשי הצוות. קודם לשיבוצה על סיפון האנטרפרייז, ט'פול, לפחות פעם אחת, עזבה את מתחם מגורי הוולקנים שבסן פרנסיסקו, וביקרה במועדון מוזיקת ג'אז; המוזיקה הכאוטית עוררה תגובה רגשית שחזרה לרדוף אותה בתקופה קצרה שבה נטשה את טקס המדיטציה היומי שלה (במקביל לניסוייה בביצוע מיזוג מוחות).

ט'פול גם הפכה למומחית בהעמדות פנים, שכן היא מצאה כי לעיתים קרובות היה בכך צורך על מנת למלא את המשימה בהצלחה. לדוגמה, פעם אחת היא העמידה פנים להיות שפחה, כאשר פיראטים פרנגיים חטפו את האנטרפרייז ("Acquisition"), בפעם אחרת היא הסיחה את דעתם של קבוצת סוליבאנים מסתננים על ידי ביצוע התנהגות מופרעת ("Shockwave"), וכן העמידה פנים כי היא מפקדת וולקנית שתלטנית המתכוננת להוצאה להורג ("Precious Cargo"). בדוגמה האחרונה יש אינדיקציה ברורה לכך שט'פול נהנתה לקחת חלק בטעייה מסוג זה.

בכמה הזדמנויות, במהלך השנתיים הראשונות שלה על סיפונה של האנטרפרייז, ט'פול התנגדה למאמצים על ידי בני משפחתה והפיקוד הגבוה של וולקן כדי לגרום לה לעזוב את הספינה ולחזור למחויבויותיה על וולקן. כאשר נדרשה לספק סיבה לסירובה מצד השגריר הוולקני סובאל, ט'פול השיבה כי היא מצאה שהעבודה על האנטרפרייז מעניקה לה "סיפוק", ועל כך היא ננזפה - שהיא נכנעת לרגש.

בשנת 2153, לאחר שנדרשה לעזוב את האנטרפרייז ולשוב לוולקן, ט'פול התפטרה ממשרתה בפיקוד העליון של וולקן, על מנת להתלוות אל הצוות של האנטרפרייז במשימתם אל תוך המרחב הדלפי למצוא את הזינדי, גזע מסתורי שהואשם ברצח 7 מיליון בני אדם על פני כדור הארץ. למרות שמבחינה טכנית היא אזרחית, ט'פול נשארה לשמש כקצינה הראשונה של האנטרפרייז והצוות המשיך להתייחס אליה על פי דרגת תת-קומנדר - דרגת הפיקוד העליון של וולקן - עד לסיומה של המשימה.

בפרק "Impulse", בעודה חוקרת אודות ספינת החלל סלייה (Seleya), שנלכדה במרחב, ט'פול חווה תופעות לוואי של "טרליום-D", כימיקל אשר הספינה השתמשה בו על מנת להגן על עצמה מפני חריגות במרחב, אלא שהיה בו צד אפקטיבי שיצר פסיכוזה בקרב וולקנים. חשיפתה הקצרה של ט'פול הובילה אותו לחוות פרנויה קיצונית ואובדן שליטה על רגשותיה. היא התאוששה לאחר ששבה לאנטרפרייז. הכימיקל, שקומנדר טאקר הביא על סיפון האנטרפרייז, היה הכרחי לצורך יישור הספינה כך שתוכל לחצות את המרחב. קפטן ארצ'ר, במקום ליישר את הספינה עם בצורך ליישר את הספינה כך שהארגון יכול לחצות את המרחב. קפטן ארצ'ר, במקום לעשות שימוש בכימיקל (הקטלני עבור ט'פול), אחסן אותו בתא נעול בתא המטען של הספינה.

ט'פול, לעומת זאת, מצאה את עצמה רוצה לחוות יותר רגשות אשר הטרליום-D שחרר. היא גילתה כיצד ליצור תמיסה מכמויות קטנות ולא מסוכנות של הכימיקל, והחלה בחשאי להזריק אותה לעצמה, החל מכשלושה חודשים לפני הגעת האנטרפרייז לכוכב הלכת "אזטי פריים" (הפרק "Azati Prime"). זה הוביל למה שהיא הרגישה כשיפור ביחסים שלה עם יתר אנשי צוות, בפרט עם המהנדס הראשי טריפ טאקר, מה שהוביל למערכת יחסים מינית ב-Harbinger, שבו היא חוותה קנאה. באותו הפרק, היא התייחסה לכך כאל חקר המיניות האנושית. עם זאת, מפגש חד-פעמי זה גרם להיווצרותו של קשר נפשי בין טריפ לבין ט'פול, אשר בא לידי ביטוי רק במחצית השנייה של העונה הרביעית.

עם זמן, בעוד ט'פול מתמכרת לזריקות הטרליום-D, רגשותיה החלו לזרום בחופשיות רבה יותר. זה הגיע לשיאו כאשר האנטרפרייז הגיעה אל "אזטי פריים", וג'ונתן ארצ'ר בחר לבצע משימת התאבדות במטרה להשלים את משימת הזינדי. התגובה הרגשית של ט'פול לקראת עזיבתו של ארצ'ר, ומותו המשוער שיתקה אותה כמפקדת (אשר בסופו של דבר פרצה בבכי, וניסתה להציל אותו). היא ניסתה להסתיר את המצב שלה, והאנטרפרייז כמעט נהרסה לחלוטין בהתקפת הזינדי שלאחר מכן, כאשר מצבה של ט'פול ייתכן והפך את המצב לגרוע יותר.

לאחר ההתקפה, אספקת הטרליום-D של ט'פול נעשתה קשה להשגה (שכן הייתה ממוקמת בחלק של הספינה אשר ניזוק קשה בהתקפה) והיא כמעט מתה במהלך ניסיון חשאי להחזיר אותו. זמן קצר לאחר מכן, היא איבדה את שלוותה עם ארצ'ר (ששב מאז לאנטרפרייז). הוא ציין שהוא זקוק לה למשימה קשה (ומפוקפקת מבחינה מוסרית). היא כמעט נהרגה בעת שניסתה לחלץ עוד טרליום-D, לאחר שחוותה חלום אירוטי הכולל את טאקר. הדבר הוביל אותה לבקשת עזרה רפואית מד"ר פלוקס, ולהתוודות בפניו על ההתמכרות שלה.

למרות שט'פול התגברה על ההתמכרות שלה לאחר מכן, פלוקס קבע שהיא פגעה במוח שלה באופן קבוע, וכתוצאה מכך ייתכן שלעולם לא תשיג את אותה הרמה של שליטה רגשית שהייתה לה פעם. מפגש עם גרסה מבוגרת של עצמה (עקב אנומליה הקשורה למרחב שנראתה בפרק "E²" - פרק אודות יקום חלופי) הצביע על כך שהיא תמשיך לחיות לשארית החיה עם תופעות הלוואי של החשיפה לטרליום-D. הגרסה המבוגרת יותר של ט'פול שירתה על סיפונה של האנטרפרייז שבציר הזמן החלופי, אשר חזרה אל העבר. על סיפון האנטרפרייז החלופית, ט'פול וטאקר התחתנו ונולדו להם בן, לוריאן, שבעת המפגש היה הקפטן של האנטרפרייז החלופית. ט'פול המבוגרת מייעצת לה שטריפ טאקר יכול לספק פורקן בטוח לרגשות החדשים שלה אם היא יכולה ללמוד לבטוח בו. היא גם יעצה לעצמה-הצעירה שהיא לא יכולה לדמיין איך החיים שלה היו נראים בלעדיו. עם זאת, ט'פול בחרה שלא להיכנס למערכת יחסים שכזו.

לאחר משימת הזינדי, היא המשיכה לחוות קושי לשלוט ברגשות שלה והפכה, למעשה, לרגשנית, בעקבות מותה של אמא שלה (כפי שנראה בפרקים "Awakening" ו-"Kir'Shara").

ט'פול, אשר (נכון לאותה העת) החזיקה בשיא במשך הזמן הארוך ביותר שוולקני משרת עם בני אדם, הוכיחה את יכולתה להסתגל. במקור, היה לה צורך בשימוש בתרופות על מנת לסבול את הריחות של בני האדם ושל כלב המחמד של קפטן ארצ'ר - פורתוס (שכן הוולקנים הם בעלי חוש ריח מפותח מאוד ורגיש).

התגלה כי יש לה חוש הומור, אשר יש ביכולתה להדגים (כפי שנראה בפרק "Future Tense", ובפרקים אחרים, כגון "Bound"). וגם, כמו במקרה של "ברומא - התנהג כרומאי", היא החלה לאכול סוגים מסוימים של מזון (פירות, פופקורן) בידיה, ובכך שוברת טאבו וולקני ארוך שנים.

בעקבות מות אמה (ראו בהמשך), הגירושים מבעלה קוס וגילוי קיר'שארה, ט'פול החלה להעריך מחדש את תורתו של סוראק ומה זה אומר להיות וולקן. כתוצאה מכך, היא החלה להתרחק מחלק מאנשי הצוות שלה, בוחרת לבלות את זמנה הפנוי בלימודי דבריו החדשים של סוארק. להחלטה שלה הייתה השפעה שלילית על היחסים שלה עם קומנדר טאקר. (בפרק "Bound", לעומת זאת, היא מחדשת את מערכת היחסים הרומנטית שלה עם טריפ. ט'פול מבקשץ מטריפ לחזור לאנטרפרייז, וכאשר הוא משיב כי הוא "חושב על זה", היא מראה את המחויבות הרגשיות שלה על ידי כך שהיא מנשקת אותו).

ט'פול חוותה הצלחה מסוימת בשליטה ברגשותיה במידה רבה יותר מאשר הייתה לה בשנתיים הראשונות להצבתה על האנטרפרייז. מיזוג המוחות של ט'פאו ריפא אותה מתסמונת פא'נאר, ואולי אף סייע לשחזר חלק מהאיזון הרגשי שלה גם כן. בשילוב עם העובדה שט'פול כבר איננה נתונה תחת הלחץ של חיים עם מחלה חשוכת מרפא, סופנית בפוטנציה, אולי הרגיע אותה מספיק כדי שתהיה מסוגלת לשמור על שליטה. למרות זאת, היא מתוודה בפני ד"ר פלוקס שמעולם קודם לכך לא הרגישה כל כך לא בטוחה בעצמה.

יחסים עם צ'ארלס טאקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת היחסים בין ט'פול לבין טריפ טאקר היא מורכבת. בתחילה, השניים היו לוחמניים זה כלפי זו.

במהלך העונה השלישית של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", בזמן שהספינה הייתה עסוקה בתפיסת הנשק הזינדי במרכב, ט'פול וטריפ טאקר הפכו יותר ויותר אינטימיים. תהליך זה החל משום שלטריפ היו בעיות בשינה (עקב מותה של אחותו כאשר הזינדי תקפו את כדור הארץ עם אב טיפוס של נשק חדש). ד"ר פלוקס דחק בט'פול לסייע לטריפ באמצעות לחץ נוירוני וולקני, סוג של עיסוי שט'פול מכנה "אינטימי" ושלעיתים קרובות נערך במצב חצי-לבוש.

כמה פרקים לאחר מכן, החל מהפרק "Impulse", ט'פול מתחילה לקחת טרליום-D, סם אשר יש לו את התוצאה של הנמכת מחסומיה ולייצר רגש גדול.

בפרק "Harbinger" (פרק 15 של עונה 3), כמה חודשים אחרי השימוש בטרליום-D ופעולות הנוירו-לחץ, ט'פול מגלה כי טאקר נמשך לאישה אחרת על סיפון האנטרפרייז. ט'פול מתחילה להציג סימנים קנאה בנוגע לפעילות של טאקר עם אישה אחרת על סיפון האנטרפרייז; בסופו של דבר, היא וטריפ מקיימים יחסי מין. לאחר מכן, ט'פול מנסה להרחיק את עצמה מהמעשה, על ידי התייחסות אליו כמחקר אודות המיניות האנושית. לאחר שהם מקיימים יחסי מין בפרק זה, ט'פול וטאקר לא עוסקים בכך שוב במהלך העונה השלישית.

בפרק "Zero Hour", ט'פול מגלה לטאקר מה הגיל שלה, תוך ציון העובדה כי הוולקנים מתייחסים למידע שכזה "אינטימי". בסוף משימת הזינדי, כאשר טאקר אומר לה שאין לו בית לחזור אליו, ט'פול מזמינה אותו להתלוות אליה לביתה בוולקן.

לאחר הגעתם לוולקן, ט'פול, תחת כפייה, מתחתנת עם ארוסה המקורי, קוס, על מנת להציל את הקריירה של אמא שלה; למרות שאמא שלה, ט'לס, מציעה לטאקר שיביע בפני ט'פול את רגשותיו האמיתיים כלפיה עוד לפני הטקס, על מנת שתוכל לקבל את כל המידע הזמין. טאקר מסרב, ואומר כי היא נמצאת תחת מספיק לחץ ושהוא דואג לה יותר מדי כדי לעשות את הדברים קשים עוד יותר עבורה.

בעקבות הגילוי של קיר'שארה בעונה 4, בעלה של ט'פול מתגרש ממנה וטריפ מנסה לחדש את מערכת היחסים שלהם. ט'פול לומדת את התורה המקורית של סוראק, ומתעלמת מבקשתו של טריפ. טריפ הפגוע מחליט לעשות התחלה חדשה ועובר לשרת בספינת חלל אחרת מדגם NX - ה"קולומביה". בזמן שהוא נמצא במרחק, על ה"קולומביה", טריפ וט'פול חווים קשר טלפתי בצורה של חלומות בהקיץ, כמו גם חלומות בזמן שינה.

מצב חירום מחייב את טאקר לחזור לאנטרפרייז. בזמן שהוא נמצא על הסיפון, ניסיון השתלטות מצד האוראיונים מגלה שטאקר הוא בן-האדם היחידי על הסיפון החסין לפרומונים בהם משתמשים האוראיונים, מה שמוכיח לט'פול שהם קשורים זה לזה. זמן מה לאחר שהשניים גילו אודות הקשר ביניהם, מערכת היחסים ביניהם עוברת סדרה מזעזעת של נסיבות במהלך פרקי "Terra Prime", כאשר טאקר וט'פול מגלים שיש להם ילדה משותפת. התינוקת נולדה באמצעות דגימות DNA שנלקחו מהשניים הטיול וגודל על ידי ארגון טרור בראשות פקסטון, בדלני קיצוני שמאמין כי כדור הארץ צריך להגן על עצמו מעולמות זרים. ט'פול בוחרת בשם "אליזבת" עבור התינוקת, על שם אחותו המנוחה של טאקר (שנהרגה במתקפת הזינדי על כדור הארץ). על פי ד"ר פלוקס, לילדה יש את העיניים של אבא שלה ואת האוזניים של אמא שלה. אולם, בשל תהליך שיבוט שגוי, התינוקת איננה שורדת. טאקר מגלה זאת לט'פול, כשהוא הולך אל חדר המגורים שלה, כדי לנסות ולנחם אותה.

יחסים עם ג'ונתן ארצ'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר ט'פול התייצבה לראשונה על סיפון האנטרפרייז, ארצ'ר התרעם על הצבתה בשל חוסר אמונו בוולקנים והעובדה שהוולקנים סירבו לספק מפות כוכבים, אלא אם כן ט'פול תצטרף אל הצוות. ט'פול התעמתה עם ארצ'ר על סגנונו כמפקד במהלך המשימות הראשונות של הספינה; של פיקוד במהלך הגיחות הראשונות של הספינה; נוזפת בו על לקיחת סיכונים מיותרים, רק כדי לחקור כוכבי לכת חדשים. ככל שעבר זמן, ט'פול הוכיחה עצמה כנכס יקר עבור ארצ'ר, בשל זמנה בחלל וחוויות העבר שלה כקצינה עם ניסיון פיקודי. ואכן, הניסיון הפיקודי הוא מה שמבטיח את מעמדה כקצינה הראשונה.

ככל שמשימתה של האנטרפרייז התקדמה, ט'פול התקרבה עוד ועוד אל קפטן ג'ונתן ארצ'ר, אשר את היכולות שלו היא למדה לכבד, ואשר כלפיו היא פיתחה תחושת נאמנות, לאחר שסייע לה בהבאתן לדין של סוכן אבטחה וולקני בוגד. תחושת הנאמנות שלה הרחיקה לכת עד כדי כך שאילצה אותה לפרוש מתפקידה בפיקוד עליון של וולקן ולהצטרף לאנטרפרייז כקצינה שאינה מן המניין במהלך המשימה למרחב הדלפי (יש לציין כי במהלך משימה זו ט'פול המשיכה לשרת כקצינה הראשונה, למרות שלא הייתה בשירות צי הכוכבים). לאחר שהמשימה הסתיימה, ט'פול העדיפה להישאר בצי הכוכבים כמשנה לארצ'ר; ט'פול דילגה על ההכשרה רשמית בצי הכוכבים, התקבלה לשירות בדרגת קומנדר ושובצה רשמית כקצינה הראשונה של קפטן ארצ'ר.

בפעמים שבהן ארצ'ר נעדר מתפקידו, מסיבות שונות, ט'פול הראתה את חיבתה אליו עד כדי בכי, במהלך משימת הזינדי, כשהיא סבורה שהוא נהרג על "אזטי פריים". כמו כן, נראה כי היא מתאבלת, בפרק "Zero Hour", כאשר היא סבורה שמת, בכך שהיא מחזיקה קרוב אליה בספריו ובחיית המחמד שלו - הכלב פורתוס (אשר את הריח שלו, כאמור, היא לא יכלה לסבול במקור).

באחד מצירי הזמן החלופיים (המתואר בפרק "Twilight"), ט'פול הקדישה את חייה לטיפול בארצ'ר לאחר שטפילים גרמו לו לאובדן זיכרון לטווח ארוך. מאוחר יותר נרמז על ידי ד"ר פלוקס כי ט'פול התאהבה בארצ'ר בזמן שהיא טיפלה בו.

שירות בצי הכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סוף משימת הזינדי, ט'פול מגלה לארצ'ר ולטאקר שהיא שוקלת להתגייס אל צי הכוכבים. בעקבות משימת הזינדי, היא מתקבלת ומקבלת דרגה של קומנדר.

בחודש מאי 2154, ט'פול באופן רשמי החלה לשרת כקצינה בצי הכוכבים. עם זאת, מאחר שהיא איננה לובשת מדים סטנדרטיים של צי הכוכבים, הועלתה השערה שמעמדה הארגוני בצי הוא ייחודי. (עם זאת, יש תקדימים לקציני צי הכוכבים שאינם לובשים מדים סטנדרטיים; דיאנה טרוי ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא" לא לבשה מדים, אלא רק בעונות 6–7, ולאחר מכן בכל סרטי הקולנוע בכיכובם של שחקני "הדור הבא"; ואילו וורף לבש אבנט קלינגוני עם מדיו במשך כל הקריירה שלו בצי הכוכבים, הן על האנטרפרייז-D והן בתחנת החלל חלל עמוק 9; אולם סדרות אלו מתרחשות כמה מאות מאוחר יותר לאחר "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז").

בפרק סיום הסדרה "These Are the Voyages...‎" מתגלה כי ט'פול נשארה הקצינה הראשונה על סיפון האנטרפרייז NX-01 תחת פיקודו של קפטן ג'ונתן ארצ'ר במשך עשר שנים. מערכת היחסים שלה עם טקאר הסתיימה, לכאורה, בנקודת זמן מסוימת בתוך שנה מיום מותה של ביתם המשובטת בשנת 2155, למרות שהיא נשארה קשורה אליו רגשית והביעה חשש שהיא לא תראה את טאקר שוב, לאחר השבתתה של האנטרפרייז בשנת 2161. מותו של טקאר, במהלך משימה פחותת חשיבות, זמן קצר בטרם השבתתה של האנטרפרייז, השפיע עליה עמוקות, והיא הביעה רצון לפגוש את הוריו.

במשך הזמן, ט'פול הרגישה עוד ועוד נוח להיעזר בשף של הספינה כאיש-סודה, בעיקר בשנים האחרונות על האנטרפרייז NX-01. על פי דיאלוג בפרק סיום הסדרה ניתן להסיק כי ט'פול קיבלה הצעה לשיבוץ מחדש בספינת חלל אחרת, לאחר השבתתה של האנטרפרייז, ובכך נרמז כי היא נשארה קצינה בצי הכוכבים למשך זה מה לאחר 2161.

גורלה הסופי של ט'פול טרם נחשף. בהתחשב בכך שתוחלת החיים של הוולקנים היא כ-250 שנה, זה אפשרי כי ט'פול - אשר נולדה בשנת 2088 - עדיין בחיים בזמן התרחשות האירועים המתוארים בפרקי הטלוויזיה ובסרטי הקולנוע של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" (המתרחשים בשנים 2265 - 2293).

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד נחשף על משפחתה של ט'פול, עד לפרק "Awakening", שבו מתברר כי היא יתומה. אביה (ששמו לא מוזכר) נפטר. אמה של ט'פול, ט'לס, פרשה מן האקדמיה של וולקן למדעים בשנת 2154, ומתה בזרועותיה של ביתה במהלך התקפה על מחנה באזור המדברים של וולקן, באותה השנה. ט'פול התאבלה על מותה של אימה; לאחר מותו של טאקר בשנת 2161, היא מתוודה בפני ארצ'ר כי היא מתגעגעת לאימה ככל שהזמן חולף. אביה מוזכר עוד למשך זמן קצר, בפרק "Home".

לט'פול אין אחים או אחיות. ידוע כי כילדה, הייתה לה חיית מחמד בשם שלאט (Sehlat).

ט'פול עמדה להינשא לוולקני בשם קוס לפני תחילת שליחותה של האנטרפרייז, כאשר הנישואין נקבעו לשנת 2151 (כשבוע לאחר האירועים המתוארים בפרק "Breaking the Ice", ליתר דיוק), אך בחר לדחות את נישואיה ללא הגבלה זמן. בפרק "Home" של העונה הרביעית, ט'פול צריכה להתמודד עם ההשלכות של ההחלטה שלה, כשהיא בוחרת להינשא לקוס כדי להציל את המוניטין של אמה. נראה שהיא מודעת לכך שטאקר התאהב בה (בפרק "The Augments" ברור שהיא מתחילה להבין את רגשותיו). לפני נישואיה, היא ניהלה משא-ומתן עם משפחתו של קוס, על מנת לדחות בשנה אחת את החובה (על פי החברה הוולקנית) כי תעבור לגור עמו, במטרה להצטרף לצי הכוכבים כקצינה מן המניין ולהישאר על סיפון האנטרפרייז. חודשים ספורים לאחר נישואיהם, קוס משחרר את ט'פול מהסדר נישואיהם (בפועל, הוא מעניק לה גט) לאחר מותה של אמה. הנישואים בוטלו באופן רשמי כעבור כמה שבועות (לפי הפרק "Babel One").

בפרק "Carbon Creek", אשר אירועיו מתרחשים על פני כדור הארץ בשנות ה-50 של המאה ה-20, ת'מיר (סבתא-רבה של ט'פול) הייתה מעורבת במשימה "מגע ראשון" לא מתוכננת בשנת 1957, כאשר חללית התרסקה על פני כדור הארץ. היא, ביחד עם עוד שני אנשי צוות, נאלצו לחיות בקרב בני אדם במשך מספר חודשים, כשהם מסתירים את זהותם הוולקנית. במהלך שהותה, ת'מיר סיפקה למשרד הפטנטים שיטה מהפכנית של להדבקת חפצים זה לזה - סקוטש, כדי לגייס כסף עבור שכר לימוד בקולג' עבור נער אנושי שהתיידדה איתו. למרות שהיא מודה כי היא "מספרת סיפור", הפרק מסתיים בכך שט'פול נראית מחזיקה בתא מגוריה חפץ היקר לה, שכנראה היה שייך לסבתא-רבתא שלה: הארנק שלתוכו ת'מיר הכניסה את הכסף כשיצאה ממשרד הפטנטים.

בציר הזמן החלופי הנראה בפרק "E²", ט'פול מתחתנת עם טאקר ולשניים נולד בן, לוריאן, שהופך להיות הקפטן של האנטרפרייז לאחר מותו של קפטן ארצ'ר. גורלו של לוריאן, בעקבות שיקום ציר הזמן, איננו ידוע (הכותבים השאירו דלת פתוחה לחזרה מאוחרת יותר של הדמות הפופולרית). באותו הפרק, ט'פול נפגשת עם גרסה מבוגרת יותר של עצמה (בגיל של כ-180 שנים). גורלה של ט'פול המבוגרת גם הוא לא ידוע.

בפרק "Demons" (עונה 4) נחשף כי לט'פול יש תינוקת בת שישה חודשים, כאשר טאקר הוא האבא. מאוחר יותר היא למדה כי ארגון טרור בשם "Terra Prime" יצר את הילדה על ידי שיבוט דגימות DNA של ט'פול ושל טאקר, שנגנבו מהאנטרפרייז. אולם תהליך השיבוט נעשה בצורה לא מוצלחת, והילדה - שט'פול העניקה לה את השם "אליזבת" על שם אחותו המנוחה של טאקר - מתה זמן קצר לאחר שחולצה ממתקן על מאדים בו הוחזקה.

קיומו של הקשר הנפשי בין ט'פול לבין טאקר מתגלה בעונה הרביעית; שום קשר תודעתי שכזה לא קיים בין ט'פול לבין קוס. בפרק האחרון של הסדרה, "These Are the Voyages...‎", הוזכר כי ט'פול וטאקר סיימו את מערכת היחסים ביניהם בתוך שנה מאז אירועי הפרק "Terra Prime".

יקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ט'פול של יקום המראה מצדיעה הצדעה וולקנית; מתוך "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2005

בפרק הכפול "In a Mirror, Darkly" מעונה 4 נראית גרסת יקום המראה של ט'פול. גרסה זו היא יותר צינית וגלוית רגשות מאשר עמיתתה מהיקום "האמיתי", וכן היא מנצלת את המיניות שלה בצורה מניפולטיבית, במיוחד כלפי קומנדר טאקר.

ט'פול של יקום המראה עברה "פון פארר" בשלב כלשהו בעבר הקרוב (לא נחשף אם זה היה אירוע טבעי או תוצאה של אותו הווירוס מהפרק "Bounty" שהשפיע על ט'פול מהיקום "האמיתי"), וטאקר הזדווג עימה, על מנת להשיג אותה בדרך זו. מבחינה פיזית, היא שונה מעמיתתה שביקום "האמיתי" בכך שיש לה שיער ארוך בלונדיני, וכמו קצינות אחרות באימפריית הארצנים, היא לובשת מדים בשני חלקים, עם בטן חשופה (אם כי אחרי שעברה אל הדיפאיינט (NCC-1764) שנתפסה, היא מאמצת באופן זמני מדי חצאית מיני בסגנון "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", עד אשר היא מצליחה להשיג מדים סטנדרטיים של האימפריה).

יכולות מיזוג המוחות של ט'פול מיקום המראה נראים כמתקדמים הרבה יותר מאשר אלו של מקבילתה, שכן היא מסוגלת להחדיר מחשבות באופן פוסט-היפנוטי למוחם של אלה שאיתם היא מתמזגת; מאחר שט'פול של היקום "האמיתי" למדה רק לאחרונה כיצד לבצע מיזוג מוחות, אין זה סביר כי היא השיגה רמה כזו של מיומנות. היא גם נראית יותר רגשנית מאשר עמיתתה, מביעה סרקזם ובוז כלפי ארצ'ר בצורה גלויה, ואף מראה חיוך או נהמה (תלוי בנקודת המבט) במהלך התקף קצר של קרב פנים-אל-פנים עם הושי סאטו (של יקום המראה).

בסופו של דבר, ט'פול של יקום המראה מועברת מהדיפאיינט (NCC-1764) אל ה-Avenger, כאשר ג'ונתן ארצ'ר מנסה להיפטר מכל אנשי הצוות הזרים שעל ספינתו. ט'פול משתכנעת כי ארצ'ר לעולם לא יאפשר לוולקנים להיות שווים, ומנסה לעצור אותו מלהשתלט על האימפריה. ט'פול מקבלת השראה מקריאת היומנים ההיסטוריים של הדיפאיינט של היקום "האמיתי", המתארים יקום שבו בני אדם, וולקנים וזרים אחרים חיים כשווים בפדרציה נדיבה. לאחר שסיים לאייש מחדש את ה-Avenger לקראת המרד, ט'פול נתפסת ונחקרת על ידי ארצ'ר. גורלה לא נחשף; אף כי הן ארצ'ר והן הושי סאטו הביעו מפורשת את רצונם להוציא אותה להורג לאחר חקירתה, הדיפאיינט נכנסת מייד לקרב, והדבר איננו מתרחש על המסך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hinman, Michael (2001-08-08). "New Enterprise writers onboard". SyFy Portal. The SyUniverse Group. אורכב מ-המקור ב-2001-08-08. נבדק ב-2008-09-09.
  2. ^ 1 2 According to actress Jolene Blalock, the original "series bible" for Enterprise indicated that T'Pol was 67 years old at the time of "Broken Bow".
  3. ^ [2]