טביליסי העתיקה

טביליסי העתיקה
ძველი თბილისი
מידע
עיר טביליסי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 2007 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°41′34″N 44°48′23″E / 41.69277778°N 44.80638889°E / 41.69277778; 44.80638889
(למפת טביליסי רגילה)
 
טביליסי העתיקה
טביליסי העתיקה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טביליסי העתיקה
פינת רחובות בטביליסי העתיקה

טביליסי העתיקהגאורגית: ძველი თბილისი,דזוואֶלי תבּיליסי) הוא רובע (ראיוני) בבירת גאורגיה, טביליסי. הביטוי "טביליסי העתיקה" מתייחס באופן היסטורי לאזור ההיסטורי העתיק של העיר. בשנת 2007, עם החלוקה החדשה של טביליסי לרבעים הפך לרובע מנהלי ברור, שמאגד בתוכו מספר שכונות שהיו שייכות באופן היסטורי למתאצמינדה-קרצניסי, איסאני-סאמגורי דידובה-צ'ור'ורתי.[דרושה הבהרה]

הרובע כולל בעיקר את טביליסי העתיקה ההיסטורית הכוללים את המבנים האדריכליים המייחדים את טביליסי, שנמצאים בסכנת הריסה, ונמצאו קודם לכן, ברשימת הקרן העולמית למונומנטים (WMF)[1] בשנים 1998, 2000, 2002[2].

הרובע ממוקם משני צידי מטקווארי וכולל את הר מתאצמינדה, מצודת נריקלה והפסל כרתליס דדה. סגנון הבנייה השולט הוא סגנון אדריכלי אקלקטי מהמאה ה-19. כמו כן נמצאים ברובע מבנים רבים מהמאה ה-5 ועד למאה ה-20. אף על פי כן, רוב המבנים שקדמו למאה ה-19 לא שרדו את מאורעות הדמים של קרב קרצניסי בשנת 1795. הרובע מהווה מוקד המשיכה התיירותי העיקרי של טביליסי וכולל בתוכו כנסיות, מסגדים, שכונת אבאנותובני - שכונת בתי מרחצאות הגופרית ההיסטורית ובתי עץ הפופולריים בגאורגיה עם מרפסות פתוחות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרפסות פתוחות בטביליסי העתיקה

הרובע הישן של טביליסי העתיקה נתהווה במאה ה-19 לאחר הריסת העיר בשנת 1795 בידי השושלת הקאג'ארית הפרסית בקרב קרצניסי. עם הפיכתה של ממלכת כארתלי-קאחתי למדינת חסות של האימפריה הרוסית השתנה מצב העיר והעיר נבנתה מחדש והורחבה תחת השלטון הרוסי. האדמיניסטרציה הרוסית התמקדה בפיתוח עיר מודרנית מחוץ לעיר העתיקה. המרכז ההיסטורי של העיר, העיר העתיקה, נבנה מחדש בידי אומנים מקומיים.

מרכז הרובע מאופיין במבנים מהמאה ה-5. במהלך שיקום העיר, באמצע המאה ה-19, הותירו המשפצים את מבנה הרחובות הפתלתל הקדום כולל הרחובות המרוצפים אבן.

רחוב מרוצף באבנים בטביליסי העתיקה

בתי המגורים בעיר העתיקה הוא בסגנון המקומי שנקרא טביליסורי, של בתי לבנים ארוכים, השלובים זה בזה, וכוללים שניים עד שלושה מבנים יחד עם מרפסות עץ מרווחות, מעברים צרים, מדרגות חיצוניות וחצרות המשמשות גם כטרקלינים. בקיץ משמשות המרפסות כמרכז חיי המשפחה.

מבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוק בטביליסי עתיקה, ליתוגרפיה של גיאורגי גגרין, 1847

מבני הדת בטביליסי העתיקה כוללים מבנים של כל בני הדתות. ביניהם שלוש כנסיות אורתודוקסיות, קתדרלת סיוני מהמאה ה-5, כנסיית מטחי מהמאה ה-13 ובזיליקת אנצ'יסחטי מהמאה ה-6, כנסייה ארמנית-גאורגית, בית הכנסת הספרדי, בית הכנסת הגדול של טביליסי ומסגד.

פונדק מהמאה ה-19, על דרך המשי הישנה, ששימשה כדרך מעבר בין מזרח למערב, עומד על יסודותיו של מבנה מהמאה ה-17. אף מרקו פולו, שעבר בדרך המשי, ביקר בטביליסי ורשמיו הביקור אף מופיעים בכתביו. כיום משמש המבנה כמרכז קניות עם בתי קפה ומוזאון ההיסטוריה של טביליסי על שם יוסב גריששווילי. כיכר גורגסלי הייתה פעם אוסף של קרווני מגורים. במבנה הקטן של שוק שרדני לשעבר וברחוב הצמוד אליו מוצגות גלריות אומנות וחנויות לאמנויות ומלאכות-יד ותכשיטים מסורתיים. על יד בית הכנסת ברחוב גורגסלי ישנה מסעדה יהודית.

הרובע כולל גם את מרחצאות הגופרית המפורסמות של טביליסי שנוסדו במאה ה-17. טולסטוי, פושקין ואלכסנדר דיומא שביקרו במרחצאות היללו אותן.

חלק מחומות טביליסי העתיקה, לצד כביש ברתשווילי, נמצא בתהליך שימור. בפרצות שיש בחומות נבנו בתים. מצבת אזכרה לזכר מגיני העיר, שניסו להגן על העיר מפני פלישה פרסית, בקרב קרצניסי בשנת 1795, שהונהגו בידי דוד מאכאבלי. מצידו השני של המצבה ניצבת מצבת אבן המתנשאת לגובה 23 מטר המנציחה את 300 ה"ארגווינים", חיילי יחידה צבאית גאורגית, שלחמו תחת הנהגתו של ארקלה השני, מלך כארתלי-קאחתי, שהצילו את העיר מכיתור של הפרסים.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טביליסי העתיקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הקרן העולמית למונומנטים (WMF) - ארגון ללא כוונת רווח ששם לו למטרה לשמר את הארכיטקטורה ומורשת התרבות של אתרים בעולם.
  2. ^ האתרים לשימור המורשת התרבותית, (באנגלית)