טביעת נעל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טביעת נעל

טביעת נעל היא צורה דו-ממדית או תלת־ממדית המושארת על גבי משטח בעקבות דריכת נעל. טביעות נעליים משמשות בזיהוי פלילי לאיתור חשודים והוכחת הימצאותם באתר פשע. בעוד קיימת הסכמה לגבי היעילות של טביעות נעל לזיהוי סוג הנעל והמידה שלה, הדעות חלוקות לגבי המהימנות של זיהוי חד משמעי של טביעת נעל כמגיעה מנעל מסוימת.

טביעות נעליים מחולקות לשלושה סוגים עיקריים[1]:

  • טביעות נראות - טביעות של חומר צמיג כמו דם, צבע ובוץ המוטבעות על משטח ונראות עליו. טביעות אלו מצולמות לצורך ניתוח עתידי.
  • טביעות פלסטיות - טביעות של הנעל בחומר רך היוצרות טביעה תלת־ממדית במשטח. טביעות אלו נהוג לצלם ואחר כך להכין מהם תבנית גבס.
  • טביעות סמויות - טביעות בחומר בלתי נראה כמו שמן, הנמצאות על משטח. טביעות אלו נאספות על ידי פיזור אבקה ואיסוף התבנית על נייר דביק.

הטביעות הן לרוב מטושטשות וקשות לקריאה וזיהוי. לעיתים ניתן לזהות מטביעת נעל את סוג הנעל[2]. אחד המקרים המפורסמים היה זה של רצח גרושתו של או. ג'יי. סימפסון בו טביעת נעל בזירה זוהתה כשייכת לסוג מסוים ודי נדיר[3].

במקרים רבים מנסים חוקרי משטרה לא רק לזהות מטביעת נעל את סוג הנעל אלא גם למצוא התאמה בין טביעת נעל לבין נעל ספציפית של חשוד. הדעות חלוקות לגבי הדיוק של זיהויים אלו. בדצמבר 2013 קבע בית המשפט העליון של ישראל שהמשקל הראייתי של עדות על התאמה בין נעל לטביעת נעל הוא אפסי, משום שאין גוף מידע סטטיסטי המגבה את הטענות על מידת התאמה[4].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טביעת נעל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Forensic Investigations: Using Science to Solve Crimes, Carson-Dellosa Publishing, 2008, page 64
  2. ^ The Use of Forensic Anthropology, page 116
  3. ^ Peg Tyre, Thanks to O.J., Bruno Maglis are really big shoes, CNN interactive, January 23, 1997
  4. ^ ע"פ 1620/10 ניקולאי מצגורה נ' מדינת ישראל, ניתן ב־3 בדצמבר 2013