טדורנה ירוקת-ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטדורנה ירוקת-ראש
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: אווזאים
משפחה: ברווזיים
תת־משפחה: ברווזי צדפות
סוג: טדורנה
מין: טדורנה ירוקת-ראש
שם מדעי
Tadorna tadorna
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
  • בצהוב - תפוצה בקיץ
  • בכחול - תפוצה בחורף
  • בירוק - תפוצה כל השנה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טדורנה ירוקת-ראש (שם מדעי: Tadorna tadorna) היא ברווז גדול השייך למשפחת הברווזיים. תפוצתה הנרחבת פזורה ביבשת אירופה, אסיה וחלקים מצומצמים בצפון יבשת אפריקה.

מידע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טדורנה ירוקת-ראש היא ברווז אשר מקורו באירואסיה הממוזגת. רוב האוכלוסיות של מין זה נוהגות להגר לאזורים סובטרופיים בחורף, אך מין זה הוא גם כמעט תושב קבוע באירופה המערבית, מלבד הגירות לאזורים מועדפים, כגון ים ואדן שבחוף הצפון-גרמני. המין נפוץ גם סביב קו החוף של בריטניה, שבו הוא פוקד ביצות מלח ושפכי נהרות, בתי הגידול שלו. תצפיות של טדורנה זו נחשבות לנדירות בצפון אמריקה והן מדווחות כמבקרות לעיתים רחוקות בארצות הברית וקנדה.

בישראל, טדורנה ירוקת-ראש נחשבת לברווז חולף וגם כברווז חורף מצוי.

מבנה גוף והתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טדורנה ירוקת-ראש היא ברווז גדול למדי. אורך גופה מגיע לכ-65 ס"מ. אורך מוטת כנפיה הוא כ-127 ס"מ. משקל פריט בוגר מגיע ל-1.2 ק"ג. צבעי גופה השולטים של הטדורנה הם לבן, שחור וחום. הרגליים אדמדמות ובעלות קרומי שחייה המחברים את אצבעות רגליה. צווארה ארוך; חציו העליון שחור וחציו התחתון לבן. אצל זכר טדורנה ירוקת-ראש קיימת בליטה אדומה בולטת למדי בין המקור לבין אזור המצח. אצל הנקבה בליטה זו בולטת פחות. השיחה בין הפריטים מתבצעת על ידי צפירה בקול רם.[2]

להקות נודדות של טדורנה ירוקת-ראש יכולות להיות גדולות מאוד (כ-100 אלף בים ואדן), שכן רוב הזוגות עוזבים את הצעירים המתפתחים בקנים שלהם, כאשר עליהם שומרים מבוגר או שניים. מין זה נקשר בעיקר לאגמים ונהרות במדינה פתוחה. בחורף הוא נפוץ על שפכי נהרות ומישורי בוץ. כאשר טורף מאיים על הצעירים, הצעיר צולל מתחת לפני המים כדי להימנע מהטורף בזמן שהמבוגרים עפים מעל לטורף כדי לשמש כפיתיון.

הרבייה של הפריטים מתבצעת במחילות ארנב, בולי עץ, ערמות חציר וכדומה. תזונת טדורנה ירוקת-ראש מבוססת בעיקר על חרקים וחסרי חוליות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טדורנה ירוקת-ראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טדורנה ירוקת-ראש באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ החי והצומח של ארץ ישראל: אנציקלופדיה שימושית מאוירת, כרך 6 - עופות, סדרת האווזאים, משפחת הברווזים, משרד הביטחון – ההוצאה לאור